• bob0
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:36
Hoe kijken jullie aan tegen hobbyspul met waardevermeerdering?

Ik heb 2 jaar geleden een server gebouwd met een RTX 4090, Threadripper PRO 7965WX (de 24-core) en 512 GB RAM (8 × 64 GB DDR5 @ 5.600 MT/s ECC registered, KSM56R46BD4PMI-64HAI). Toen waren de totale kosten daarvan 9.000 euro. Maar als je het nu nieuw wilt kopen, ben je meer dan 30k kwijt. De tweedehandsprijzen voor dit soort spul zijn best moeilijk in te schatten; -30% van nieuw lijkt momenteel ongeveer de trend?

Die 9.000 euro was voor mij toen eigenlijk al iets te veel, maar na veel aandringen van mijn partner heb ik het toch gedaan. Nu is dat ding tweedehands misschien wel het dubbele waard. Als ik het vandaag zou moeten kopen voor 18.000 euro, zou ik dat geld absoluut voor iets anders gebruiken; dat voelt niet te verantwoorden. Is het dan wel te verantwoorden om een beetje op die server te spelen voor de hobby?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt het toch al? Wat maakt het uit wat een ander er van gaat vinden?

Als je zonder kunt, cashen en verkopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:43

M2M

medicijnman

Tenzij het emotionele waarde heeft of je het spul nog gebruikt, neem ik het geheel voor een krat bier graag van je over. Biedt er zelfs 2 kratten bier voor en dan mag je nog kiezen welk merk ook

-_-

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

M2M schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:15:
Tenzij het emotionele waarde heeft of je het spul nog gebruikt, neem ik het geheel voor een krat bier graag van je over. Biedt er zelfs 2 kratten bier voor en dan mag je nog kiezen welk merk ook
1 kratje om mee te nemen naar de buren met de 2000W subwoofer?

@bob0 De vraag die je jezelf moet stellen is hoe hard je het spul nodig denkt te hebben. Ik zou er niet wakker van liggen, je hebt het immers al gekocht. Ik zou blij zijn dat ik de spullen heb gekocht toen het nog betaalbaar was.

[ Voor 24% gewijzigd door Fanta op 18-08-2026 13:21 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:20
Of 4 × 64 GB DDR5 @ 5.600 MT/s ECC registered verkopen en daar mooi van op vakantie gaan ofzo? :P Dan beb je nog steeds een mooi systeem en toch wat geld beschikbaar voor andere dingen.

Ergens snap ik het ook niet, een machine van 9k kopen, en dan wakker liggen van 18k wat het op dit moment "waard" is. Zie dat ook maar eens te verkopen gezien veel mensen de hand op de knip houden.

• bob0
dylan111111 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:20:
Of 4 × 64 GB DDR5 @ 5.600 MT/s ECC registered verkopen en daar mooi van op vakantie gaan ofzo? :P Dan beb je nog steeds een mooi systeem en toch wat geld beschikbaar voor andere dingen.

Ergens snap ik het ook niet, een machine van 9k kopen, en dan wakker liggen van 18k wat het op dit moment "waard" is. Zie dat ook maar eens te verkopen gezien veel mensen de hand op de knip houden.
Hahaha, ja zit wat in.

Het is bijna een soort van trolleyprobleem voor mij. Als ik nu dat bedrag cash had gehad had ik de compute niet gekocht. Maar nu ik de computer heb wil ik toch niet de cash? Ik zou verwachten dat (wat liquiditeitsfrictie daargelaten) beide kanten op hetzelfde zou moeten zijn als je rationeel bent.

Dus het is meer een verbazing over mijn eigen gedrag wat me wakker houdt ;). Verkopen zal in de praktijk ook niet zo makkelijk zijn nee.

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:32
Klinkt leuk op papier, maar verwacht je dat er daadwerkelijk partijen zijn die jouw server voor 18K van je willen overnemen?

• bob0
pieter.a schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:23:
Klinkt leuk op papier, maar verwacht je dat er daadwerkelijk partijen zijn die jouw server voor 18K van je willen overnemen?
Da's een andere vraag, nee denk het niet zomaar. Maar de RAM is de meeste van de waarde en die kun je met enig geduld wel in stukjes verkopen denk ik? 2x4 sticks bijvoorbeeld? En die RTX4090 is 2de hands sowieso wel een markt voor. De rest zal dan voor "te weinig" weg moeten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:43

M2M

medicijnman

Tja op een serieuze noot, die machine is zwaar overkill in prive situaties en geen hond gaat 18k neertellen voor 2e hands hardware met veel te veel geheugen. En zakelijk gaan ze ook niet aan 2e hands zelfbouw hardware beginnen voor 18k.

Als je 't kwijt wil, zal je de onderdelen los moeten verkopen

-_-

• bob0
M2M schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:27:
Tja op een serieuze noot, die machine is zwaar overkill in prive situaties en geen hond gaat 18k neertellen voor 2e hands hardware met veel te veel geheugen. En zakelijk gaan ze ook niet aan 2e hands zelfbouw hardware beginnen voor 18k.

Als je 't kwijt wil, zal je de onderdelen los moeten verkopen
Ja specifiek is de CPU is super zwak voor 512GB geheugen. Maar weinig use-cases die daar wat aan hebben. Maar goed ik dacht ook aan apart verkopen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RAM verkopen.
Over 3 jaar is het niks meer waard en sla je je voor je kop.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:30
Wat zeiden ze ook al weer, het is een hobby als het niet meer dan 500eu per maand is? Dan zit je na 2 jaar (24x500) op 12k. Destijds heb je er minder voor betaald dus dan zit je goed toch :+

On a serious note, als je het niet gebruikt zou ik het verkopen nu.

[ Voor 14% gewijzigd door Widow op 18-08-2026 13:58 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• bob0
Ik denk dat de meerwaarde voor mij om 512GB ram te hebben vs. 256GB ram echt wel zo weinig is dat ik dat niet kan verantwoorden. Dus heb zojuist een advertentie aangemaakt voor de helft van m'n RAM. Heb er, zoals al wordt gezegd, wel een hard hoofd in dat het ook echt makkelijk voor een redelijke prijs te verkopen is. Maar we gaan het zien!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zie mijn computer niet als collectable waarde investering voor later een computer is een gereedschap die gewoon verouderd en functie verliest in de toekomst.

Wat je er mee doet in de levensduur van het apparaat is key, win je er veel tijd mee om iets te kunnen doen is je winst en investering.

Si vis pacem, para bellum

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

bob0 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:00:
Ik denk dat de meerwaarde voor mij om 512GB ram te hebben vs. 256GB ram echt wel zo weinig is dat ik dat niet kan verantwoorden. Dus heb zojuist een advertentie aangemaakt voor de helft van m'n RAM. Heb er, zoals al wordt gezegd, wel een hard hoofd in dat het ook echt makkelijk voor een redelijke prijs te verkopen is. Maar we gaan het zien!
Als jij denkt dat je dat spul 1% onder de nieuwwaarde kan verkopen wordt het denk ik tijd om te accepteren dat de wekker al gegaan is...

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:58
bob0 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:00:
Ik denk dat je ruim teveel vraagt. ECC is al veel minder gewild op Tweakers (vooral consumenten hardware) en een losse 64GB stick non-ecc koop je al voor 750 euro. Dus als ik nu 256GB voor mijn PC moet halen, moet dat 2e hands een stuk goedkoper zijn dan de 3k die ik bij een winkel zou neerleggen.

Maar proberen kun je altijd natuurlijk.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• bob0
Fanta schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Als jij denkt dat je dat spul 1% onder de nieuwwaarde kan verkopen wordt het denk ik tijd om te accepteren dat de wekker al gegaan is...
Ik dacht zelf tussen 50% en 60% van de nieuwprijs. Maar het zou mij niet verbazen als het uberhaubt heel moeilijk te verkopen is voor welke redelijke prijs dan ook.

• bob0
chaoscontrol schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Ik denk dat je ruim teveel vraagt. ECC is al veel minder gewild op Tweakers (vooral consumenten hardware) en een losse 64GB stick non-ecc koop je al voor 750 euro. Dus als ik nu 256GB voor mijn PC moet halen, moet dat 2e hands een stuk goedkoper zijn dan de 3k die ik bij een winkel zou neerleggen.

Maar proberen kun je altijd natuurlijk.
Ik ben het eens met dit argument, heb het aangepast naar 50% pricewatch. En wellicht is dat alsnog te hoog. Uiteindelijk moet vraag en aanbod bij elkaar komen natuurlijk. En er is gewoon niet een hele grote markt wat dit betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door bob0 op 18-08-2026 14:21 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
bob0 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:10:
Hoe kijken jullie aan tegen hobbyspul met waardevermeerdering?
Toen de geheugenprijzen zo laag waren heb ik mijn volledige homelab voorzien van veel geheugen, niet omdat ik het nodig had, maar meer omdat het kon en wie weet in de toekomst wel nodig. Sinds de extreme stijging in geheugenprijzen ben ik kritisch gaan kijken naar wat ik nodig heb en ik kwam tot de conclusie dat ik een groot deel niet nodig heb, en dat deel heb ik verkocht. Van het geld dat ik overhield heb ik weer andere 'nuttige' dingen gekocht. Tja, zo blijft mijn hobby een beetje betaalbaar.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:17
Ik verzamel muziekinstrumenten om op te spelen, maar heb inmiddels meerdere instrumenten die enorm is prijs gestegen zijn. Ik zou er een paar kunnen verkopen en een sabbatical van een jaar kunnen houden, én zelfs nog een geheugenkaartje (want laten we eerlijk zijn, de echte rijke mensen kopen geheugen) kopen.

Misschien leuk om later te verkopen, maar als ik het gebruik en ik heb dat concrete geld niet nodig, dan blijf ik er rustig op verder spelen.

Wat wil je precies verder met dit topic?
Pagina: 1