Een vraag over one Pedal driving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-09 13:00
Edit: Ik kan de titel helaas niet aanpassen, maar ik realiseer me nu dat ‘regeneratief remmen’ wellicht een betere verwoording geweest zou zijn om verwarring over rijstijl te voorkomen.

Beste mede tweakers,

Ik ga binnenkort een aantal lange tochten door Scandinavië maken met mijn polestar 2 dual motor. De laadinfrastructuur is daar in principe redelijk op orde maar ik vind het leuk om efficient en zuinig te rijden.

One pedal driving is fijn en het is handig dat je wat energie terugverdient bij afremmen. Maar ik heb begrepen dat er toch energie verloren gaat.

Mijn vraag is of het (op snelwegen) nu zuiniger is om met one pedal driving te rijden of om dat uit te zetten en je auto zo veel mogelijk te laten uitrollen (door zo veel mogelijk afstand te houden en anticiperend proberen te rijden)

Bij voorbaat dank voor de input 👌

Kleine verduidelijking: Ik bedoel dus dat je minder afremt door regeneratief remmen uit te schakelen bij een licht remmende voorganger (verassend veel mensen rijden helaas niet een constante snelheid).

Als je ‘gas los laat’ verlies je minder snelheid en kom je wat dichter bij je voorganger (vandaar dat je wat meer afstand moet houden met deze rijstijl). Je hoeft dan dus ook minder op te trekken om te herstellen.

Ik vraag me af of dit zuiniger is, of dat je met adaptieve cruise control en regeneratief remmen (waarmee je het onregelmatig rijden wat veel weggebruikers doen dus overneemt) zuiniger bent of even zuinig bent.

Aanvullende opmerking voor de mensen die denken dat her vermoeiend is: Het zal van persoon tot persoon verschillen. Zo gaat het in de praktijk in mijn situatie: Ik zet de adaptieve cruise control uit met een knopje op het stuur zodra een voorganger (op relatief grote afstand) snelheid mindert. Vervolgens rolt de auto dus uit (in plaats van afremmen in het geval dat regeneratief remmen/adaptive cruise control aan staat).

Voor mij is het totaal niet vermoeiend en ik vind het leuk om anticiperend proberen te rijden (je let meteen ook wat beter op de verkeerssituatie eigenlijk, het zou me niet verbazen als het ook een klein beetje veiliger is). Bovendien vind ik het een beetje irritant als de adaptieve cruise control de zenuwachtige rijstijl van een voorganger overneemt.

Ik vraag me alleen wel af of dit dan écht wat zuiniger is 😅

[ Voor 61% gewijzigd door DLSS op 18-08-2026 23:52 ]

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik weet niet of het echt wat uitmaakt eerlijk gezegd. Uitrollen is afremmen, die verloren snelheid moet je weer toevoegen om terug op snelheid te komen.

Bij regenereren is er vast wel een beetje verlies, net zoals bij het laden wat verlies optreedt, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is bij een snelwegrit. Op de snelweg heb je denk ik meer aan ACC + achter een vrachtwagen rijden.

Saved by the buoyancy of citrus

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 10:15
Het is een vraag die eigenlijk heel makkelijk te googlen is... 'one pedal driving' is er echt voor 'stop and go' verkeer, dus binnen de bebouwde kom of in file situaties... maar wanneer op de snelweg is 'lift and coast' efficiënter en het gebruik van je cruise control uiteraard.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

DropjesLover

Dit dus ->

MicGlou schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:19:
Het is een vraag die eigenlijk heel makkelijk te googlen is... 'one pedal driving' is er echt voor 'stop and go' verkeer, dus binnen de bebouwde kom of in file situaties... maar wanneer op de snelweg is 'lift and coast' efficiënter en het gebruik van je cruise control uiteraard.
Ik wou net zeggen, net op lange ritten is cruise control, of als je meer controle wil, speed limiter vele malen efficienter.
Daarbij ook je eigen voet, hoe snel/ver je je voet lift beinvloedt ook de mate van regeneratief remmen. Net zoals in een brandstofauto en remmen op de motor.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:16
Je bent toch niet van plan de hele reis met je voet op het pedaal je snelheid te regelen mag ik hopen :?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 21:52
Op de snelweg heeft one pedal driving echt geen zin uiteraard, je rijd namelijk een constante snelheid op je cruisecontrol. One pedal driving doet alleen wat als je in start-stop verkeer rijd.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:14:
Beste mede tweakers,

Ik ga binnenkort een aantal lange tochten door Scandinavië maken met mijn polestar 2 dual motor. De laadinfrastructuur is daar in principe redelijk op orde maar ik vind het leuk om efficient en zuinig te rijden.

One pedal driving is fijn en het is handig dat je wat energie terugverdient bij afremmen. Maar ik heb begrepen dat er toch energie verloren gaat.

Mijn vraag is of het (op snelwegen) nu zuiniger is om met one pedal driving te rijden of om dat uit te zetten en je auto zo veel mogelijk te laten uitrollen (door zo veel mogelijk afstand te houden en anticiperend proberen te rijden)

Bij voorbaat dank voor de input 👌
Bij bijna elke elektrische auto en zeker bij de Polestar 2, verandert het aan of uitzetten van OPD helemaal niks.

Met OPD uit regenereert de auto als je op het rempedaal trapt.

Met OPD aan regenereert de auto als je het gaspedaal los laat.

De auto zal in alle gevallen het meest optimale toepassen, en zelf bepalen wanneer de schijfremmen mee moeten gaan doen.

Gewoon instellen wat je prettig vindt en waarin je het soepelste rijdt, want uiteraard is uitrollen voordeliger dan regeneren, want geen enkele omzetting van energie gaat zonder verlies.

Ik heb de OPD op licht staan, en kom al bijna 6 jaar niet meer aan deze instelling. Telkens wisselen geeft telkens een andere gaspedaalrespons waar je iedere keer weer even aan moet wennen.

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 18-08-2026 12:47 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DLSS
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:24:
Je bent toch niet van plan de hele reis met je voet op het pedaal je snelheid te regelen mag ik hopen :?
Als je met adaptive cruise control achter iemand zit die constant een heel klein beetje van snelheid wisselt dan neemt je auto dat gedrag over (dit komt heel erg vaak voor).

Bij het afremmen win je een met regeneratief remmen (wat ik one pedal drive noemde) een beetje energie terug. Echter, als regeneratief remmen uit staag en ik de cruise control er af gooi bij een licht remmende voorganger (anticiperend met een wat grotere afstand tot de voorligger) kan ik uitrollen waarbij ik wat dichterbij kom omdat ik minder hard rem.

Met andere woorden, ik verlies minder snelheid als de voorganger vervolgens weer op snelheidsmeter komt. Met regeneratief remmen was ik dus meer afgeremd maar moer ik ook weer meer accelereren.

Dit komt vaker voor dan je denkt en op afstanden van enkele duizenden kilometers ben ik benieuwd wat nu efficiënter is

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Als je met adaptive cruise control achter iemand zit die constant een heel klein beetje van snelheid wisselt dan neemt je auto dat gedrag over (dit komt heel erg vaak voor).

Bij het afremmen win je een met regeneratief remmen (wat ik one pedal drive noemde) een beetje energie terug. Echter, als regeneratief remmen uit staag en ik de cruise control er af gooi bij een licht remmende voorganger (anticiperend met een wat grotere afstand tot de voorligger) kan ik uitrollen waarbij ik wat dichterbij kom omdat ik minder hard rem.

Met andere woorden, ik verlies minder snelheid als de voorganger vervolgens weer op snelheidsmeter komt. Met regeneratief remmen was ik dus meer afgeremd maar moer ik ook weer meer accelereren.

Dit komt vaker voor dan je denkt en op afstanden van enkele duizenden kilometers ben ik benieuwd wat nu efficiënter is
Klinkt mij behoorlijk vermoeiend om dat enkele duizenden kilometers te moeten doen ;)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• DLSS
Cyphax schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:18:
Ik weet niet of het echt wat uitmaakt eerlijk gezegd. Uitrollen is afremmen, die verloren snelheid moet je weer toevoegen om terug op snelheid te komen.

Bij regenereren is er vast wel een beetje verlies, net zoals bij het laden wat verlies optreedt, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is bij een snelwegrit. Op de snelweg heb je denk ik meer aan ACC + achter een vrachtwagen rijden.
Alleen rem je dus minder af als je regeneratief remmen uit hebt staan bij een licht remmende voorganger (mensen doen dit echt constant).

Als je gas los laat verlies je minder snelheid en kom je wat dichter bij je voorganger (vandaar dat je wat meer afstand moet houden met deze rijstijl). Je hoeft dan dus ook minder op te trekken om te herstellen.

Ik vraag me af of dit zuiniger is, of dat je met adaptieve cruise control en regeneratief remmen (waarmee je het onregelmatig rijden wat veel weggebruikers doen dus overneemt) zuiniger bent.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@DLSS Waarom zou je regeneratief remmen uit (willen) zetten? (Kan dat zelfs?)
Bij rustig afremmen met het rempedaal ken ik niet anders dan dat elektrische auto's op de elektromotoren afremmen om zo de accu weer op te laden. Daar hoef je niks voor te doen.

Ik denk zelfs dat continu corrigeren met OPD juist minder zuinig is dan zelf remmen, waar nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 18-08-2026 12:58 ]

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Waarschijnlijk iemand met een lamme voet en OPD. >:)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39

de Peer

under peer review

Room42 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:58:
@DLSS Waarom zou je regeneratief remmen uit (willen) zetten?
omdat dat in specifieke situaties zuiniger kan zijn.
regeneratief remmen is met forse verliezen. Soms wil je gewoon uitrollen.. zonder verlies.

• DLSS
Room42 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:58:
@DLSS Waarom zou je regeneratief remmen uit (willen) zetten? (Kan dat zelfs?)
Bij rustig afremmen met het rempedaal ken ik niet anders dan dat elektrische auto's op de elektromotoren afremmen om zo de accu weer op te laden. Daar hoef je niks voor te doen.

Ik denk zelfs dat continu corrigeren met OPD juist minder zuinig is dan zelf remmen, waar nodig.
Ja dat kan in de polestar 2. Het voordeel zou kunnen zijn dat je het inconsistent rijden van voorgangers niet 1 op 1 over te nemen icm adaptieve cruise control en in plaats daarvan uit te rollen richting de voorganger als deze tijdelijk snelheid mindert (bij een wat grotere afstand tot deze voorganger uiteraard)

• ASW1
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Alleen rem je dus minder af als je regeneratief remmen uit hebt staan bij een licht remmende voorganger (mensen doen dit echt constant).
Dan zet je de tussenafstand groter of gelijk maximaal, dan reageert AAC ook slomer. Of je gaat er langs, of je stelt je snelheid 5km omlaag (daar win je wel een beetje range mee)

Je gaat er niets merkbaars mee winnen om dat proberen met een fluwelen voetje net iets beter te regelen dan AAC. Als je je echt enorm verveelt achter het stuur dan kun je ook lantarenpalen of rode auto's gaan tellen o.i.d.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Maar je wil dan met adaptive cruise control achter iemand gaan zitten, en dan elke keer dat die iets langzamer gaat, de cruise control eraf gooien, en dan uitrollen, en dan cruise control weer er op?

Sowieso heeft het dus niks te maken met one pedal driving, als je hem precies in zijn 'neutraal' houdt bij one pedal, doe je hetzelfde. Daarnaast op de snelweg ja, mensen rijden niet perfect constant. Maar los van wanneer het erg druk is en er files dreigen te ontstaan, remmen mensen ook niet zo hard af op de snelweg. Jouw adaptive cruise control zal meestal echt niet hoeven bij te remmen, alleen wat minder gas geven.

Moet jouw adaptive cruise control wel echt remmen (of dat nou regeneratief is of met de fysieke remmen, het lijkt mij iig erg onwaarschijnlijk dat je het regeneratieve uit kan zetten), dan zijn al heel snel de opties die je hebt remmen met je auto, of remmen met de bumper van je voorganger. Dan zou ik toch die eerste optie kiezen ;) .

• Room42
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

regeneratief remmen is met forse verliezen. Soms wil je gewoon uitrollen.. zonder verlies.
Dat is afremmen als je het gaspedaal loslaat. Die zet ik inderdaad ook meestal uit, zeker op de snelweg. Maar als je de rem indrukt, zul je, zover ik ervaren heb, altijd eerst regeneratief remmen.

• DLSS
-tom-562 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:54:
[...]

Klinkt mij behoorlijk vermoeiend om dat enkele duizenden kilometers te moeten doen ;)
Je zet het uit met een knopje op het stuur, zodra je dat gedaan hebt rolt ie dus uit (in plaats van afremmen in het geval dat regeneratief remmen aan staat).

Voor mij is het totaal niet vermoeiend en ik vind het leuk om anticiperend proberen te rijden (je let meteen ook wat beter op de verkeerssituatie eigenlijk).

• ASW1
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Op papier vast wel, maar in de praktijk zul je er niets van merken.

• Room42
  • Niet online
Ik denk dat we het met z'n allen eens zijn dat uit laten rollen zuiniger is dan regeneratief remmen, als de snelheid inconsistent is. :)

(En dat het anticiperend rijden fijner is dan slapend achter het stuur te zitten, ben ik ook helemaal met je eens. Lekker actief!)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Op papier vast wel, maar in de praktijk zul je er niets van merken.
Wind mee/tegen of een keertje goed poepen zal meer uit maken :P

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:51
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Met OPD kan je net zo goed uitrollen, alleen je voetje minder liften. Als je de auto lang rijdt weet je precies waar je moet zijn om gewoon te rollen zonder te regeneren. Ik denk dat als je de auto gewend bent, het geen bal uitmaakt in verbruik met OPD aan of uit. Je kant beter 90km/h gaan rijden als het verbruik echt belangrijk is.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• ASW1
Carosserienaden aftapen met plakband, zelf eerst op dieet gaan en 4 bar in de banden, die categorie besparing zit je in.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Room42 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:10:
Ik denk dat we het met z'n allen eens zijn dat uit laten rollen zuiniger is dan regeneratief remmen, als de snelheid inconsistent is. :)
Nou, toch zal het je verbazen hoe vaak dat niet begrepen wordt. Allerlei auto's die groene blaadjes laten zien op het moment dat je regenereert; hele volkstammen denken dat je daar netto energie mee opwekt en een perpetuum mobile hebt.

Op dagelijkse ritten bij druk verkeer rij ik altijd met regeneratie uit. Ik anticipeer liever zelf op 10 auto's in de verte dan dat mijn ACC dat doet op de auto voor me. Ik fungeer altijd als stabilisator in de dagelijkse accordeon. Klinkt wellicht vermoeiend maar is bij mij inmiddels een volledig automatisme.

Zo min mogelijk regenereren dus en zo veel mogelijk moduleren op volgafstand (bijvoorbeeld tussen 0,2s en 4s volgafstand). De vraag is dus niet zozeer of one-pedal meer energie kost; het handhaven van een constante volgafstand is hetgeen wat meer energie kost. Of je dat zelf doet, met ACC of met one-pedal maakt vervolgens niet uit.

Moduleren van volgafstand moet wel situationeel om rekening te houden met frustraties van andere weggebruikers die dat allemaal niet begrijpen. Heel ingewikkeld is het verder ook niet, je gedraagt je dan net zoals iedere vrachtwagen.

Voor optimale zuinigheid op de snelweg doet een wat lagere kruissnelheid overigens écht veel meer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Met OPD kan je net zo goed uitrollen, alleen je voetje minder liften. Als je de auto lang rijdt weet je precies waar je moet zijn om gewoon te rollen zonder te regeneren. Ik denk dat als je de auto gewend bent, het geen bal uitmaakt in verbruik met OPD aan of uit. Je kant beter 90km/h gaan rijden als het verbruik echt belangrijk is.
verschilt uiteraard per auto. genoeg auto's waarbij regeneratief remmen niet uit te schakelen is. Die auto's rollen dus nooit zonder te regenereren.

• assje
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:14:
Maar met OPD moet je balanceren om op nul te blijven terwijl met regeneratie uit de "0" default is en een remactie vereist is voor regeneratie. Je kan inderdaad hetzelfde doen maar regeneratie minimaliseren is veel intuitiever zonder one-pedal en zonder default regeneratie.

Ik heb mijn regeneratie altijd op 0 staan. Als je bij het loslaten van het gas toch al regeneratie hebt kan je net zo goed met one-pedal rijden want dan moet je toch al balanceren (of de default deceleratie accepteren; dat doen de meeste mensen).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 18-08-2026 13:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ophidian
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

verschilt uiteraard per auto. genoeg auto's waarbij regeneratief remmen niet uit te schakelen is. Die auto's rollen dus nooit zonder te regenereren.
Zoals welke auto's?

Dan moet je vrij schokkerig gaan rijden, want je voet zit op een bepaalde stand voor een bepaalde snelheid. Dus dan krijg je een soort aan/uit schakelaar.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Maar met OPD moet je balanceren om op nul te blijven terwijl met regeneratie uit de "0" default is en een remactie vereist is voor regeneratie. Je kan inderdaad hetzelfde doen maar regeneratie minimaliseren is veel intuitiever zonder one-pedal en zonder default regeneratie.

Ik heb mijn regeneratie altijd op 0 staan.
Klopt, maar dat je met OPD dus niet gewoon kan uitrollen klopt niet. Je moet alleen je voet langzaam meeliften.

• DLSS
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Dan zet je de tussenafstand groter of gelijk maximaal, dan reageert AAC ook slomer. Of je gaat er langs, of je stelt je snelheid 5km omlaag (daar win je wel een beetje range mee)

Je gaat er niets merkbaars mee winnen om dat proberen met een fluwelen voetje net iets beter te regelen dan AAC. Als je je echt enorm verveelt achter het stuur dan kun je ook lantarenpalen of rode auto's gaan tellen o.i.d.
Ik had hiervoor een Mercedes CLA (op brandstof dus geen regeneratief remmen en minder vermogen) en daar was dat inderdaad het gevlal

Deze auto remt helaas juist stevig en accelereert ook stevig (afhankelijk van de voorganger), zelfs bij 5 kmh verschil en de maximale afstand. Ik vind het zelfs een beetje irritant.

• assje
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:19:
Zoals welke auto's?

Dan moet je vrij schokkerig gaan rijden, want je voet zit op een bepaalde stand voor een bepaalde snelheid. Dus dan krijg je een soort aan/uit schakelaar.
Bijna alle EVs waarbij je regeneratie "uit" kunt schakelen hebben in werkelijkheid een heel klein beetje regeneratie. Mijn theorie is dat dit is om baseload verbruik van de auto af te dekken i.v.m. efficientie.

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Bijna alle EVs waarbij je regeneratie "uit" kunt schakelen hebben in werkelijkheid een heel klein beetje regeneratie. Mijn theorie is dat dit is om baseload verbruik van de auto af te dekken i.v.m. efficientie.
Het wordt gewoon tijd voor een test om te zien wat zuiniger is :+

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Met adaptive cruise control, als ik de afstand tot mijn voorganger op meer dan het minimale zet zit er een zekere mate van "sponzigheid" in, die meer wordt wanneer je meer afstand houdt. Wanneer de auto voor me qua snelheid wat schommelt, of ik loop op iemand in, dan gaat hij echt niet direct panisch hard remmen/optrekken hoor. Daar zit gewoon een rustige PID regeling ingeprogrammeerd.

Dat merk je ook al op de Nederlandse snelwegen bij een rit van een half uurtje.
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb mijn regeneratie altijd op 0 staan. Als je bij het loslaten van het gas toch al regeneratie hebt kan je net zo goed met one-pedal rijden want dan moet je toch al balanceren (of de default deceleratie accepteren; dat doen de meeste mensen).
Ik heb het in mijn auto (Passat GTE, PHEV) altijd aan staan. Dat komt sterk overeen met een brandstofauto en op de motor remmen. Ik heb ook wel een EV40 gereden met One Pedal Drive en daar vond ik het ook niet hinderlijk of onrustig. Maar met beleid je voet bewegen, niet 1/0 :P

[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 18-08-2026 13:28 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• de Peer

de Peer

under peer review

Bij mijn eigen auto (Opel Ampera-e) kan ik alleen kiezen voor veel of weinig regeneratie, maar als ik google kom ik ook wel wat lijstjes tegen als 'alle recente Tesla modellen', Alle Nissan's en veel Volvo/Polestar modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 18-08-2026 13:26 ]

• ASW1
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:20:
Deze auto remt helaas juist stevig en accelereert ook stevig (afhankelijk van de voorganger), zelfs bij 5 kmh verschil en de maximale afstand. Ik vind het zelfs een beetje irritant.
Dat klinkt als knap irritant gedrag ja, dat is m.i. niet hoe ACC zou moeten werken.

Heb je ook sport/normaal/eco modus in je auto, want dat kan bij sommige auto's ook nogal wat schelen in gedrag?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Zoals welke auto's?

Het helpt niet dat dit topic nu allerlei (imo vreemde) definities door elkaar aan het gebruiken is. Ik zie niet in waarom het schokkerig zou zijn als regeneratief remmen niet uit kan, en ik geloof er eigenlijk weinig van dat in welke auto dan ook regeneratief remmen uit te schakelen is.

Waar je wel instellingen voor hebt is hoeveel hij regeneratief remt als je het gaspedaal los laat. Maar dat is dus iets anders. Maar eg bij mijn hybride kan ik dat niet instellen, en zal hij gewoon altijd een beetje regeneratief remmen als ik het pedaal los laat, ik denk dat het idee is om een reguliere verbrandingsmotor te immiteren, omdat mensen gewend zijn dat je dan langzaam afremt (en misschien vanuit veiligheidsperspectief ook wel wat voor te zeggen).

Maar ik heb niet het idee dat ik schokkerig zou rijden. Hell als je niet de koppeling in trapt heeft dus elke auto met verbrandingsmotor toch een soortgelijk gedrag?

• Ophidian
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Bij mijn eigen auto (Opel Ampera-e) kan ik alleen kiezen voor veel of weinig regeneratie, maar als ik google kom ik ook wel wat lijstjes tegen als 'alle recente Tesla modellen', Alle Nissan's en veel Volvo/Polestar modellen.
Ik had hiervoor een XC40, die is prima uit te rollen in OPD. Onze EX30 ook. Onze eerste EV (Corsa-e) was ook uit te rollen in OPD. Het vergt zeker wat oefening zoals @assje zegt, maar het kan prima.

• assje
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:21:
Die testen zijn er wel, ik kan nog wel eens zoeken naar de link van die rapporten. Probleem is dat het allemaal niets zegt want het is gedragsafhankelijk. Je kunt zuinig rijden met OPD en onzuinig met regeneratie uit. Als iemand met regeneratie uit veel te lang uitrolt en dan dusdanig hard remt dat de frictierem mee doet dan is dat zeker niet efficient.

Dan kan je alleen een boom opzetten welke techniek bepaald gedrag stimuleert. Naar mijn mening stimuleert OPD van nature meer reactief rijgedrag. Persoonlijk ben ik altijd bezig met het managen van de kinetische energie van mijn auto; ik ga voor een rotonde al eerder van het gas en schaaf alvast 5km/u weg door uitrollen etc.

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 18-08-2026 13:30 ]

• Ophidian
Sissors schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Het helpt niet dat dit topic nu allerlei (imo vreemde) definities door elkaar aan het gebruiken is. Ik zie niet in waarom het schokkerig zou zijn als regeneratief remmen niet uit kan, en ik geloof er eigenlijk weinig van dat in welke auto dan ook regeneratief remmen uit te schakelen is.

Waar je wel instellingen voor hebt is hoeveel hij regeneratief remt als je het gaspedaal los laat. Maar dat is dus iets anders. Maar eg bij mijn hybride kan ik dat niet instellen, en zal hij gewoon altijd een beetje regeneratief remmen als ik het pedaal los laat, ik denk dat het idee is om een reguliere verbrandingsmotor te immiteren, omdat mensen gewend zijn dat je dan langzaam afremt (en misschien vanuit veiligheidsperspectief ook wel wat voor te zeggen).

Maar ik heb niet het idee dat ik schokkerig zou rijden. Hell als je niet de koppeling in trapt heeft dus elke auto met verbrandingsmotor toch een soortgelijk gedrag?
Als de stand van je pedaal met maar iets omhoog komen meteen remmen zou zijn, dan zou dat zeker schokkerig gaan. Maar met OPD gebeurt dat alleen als je hem een stuk laat opkomen. Dus als je langzaam mee lift met uitrollen merk je er niks van. Je moet alleen je auto kennen.

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Die testen zijn er wel, ik kan nog wel eens zoeken naar de link van die rapporten. Probleem is dat het allemaal niets zegt want het is gedragsafhankelijk. Je kunt zuinig rijden met OPD en onzuinig met regeneratie uit.
Maar als je met 2 auto's dezelfde route op dezelfde tijd rijdt met hetzelfde gedrag zou dat wat info moeten geven. Ik ben vooralsnog van mening dat het weinig uitmaakt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Ik had hiervoor een XC40, die is prima uit te rollen in OPD. Onze EX30 ook. Onze eerste EV (Corsa-e) was ook uit te rollen in OPD. Het vergt zeker wat oefening zoals @assje zegt, maar het kan prima.
volgens mij denk jij dat je uitrolt maar ben je in feite aan het regenereren. Als ik even snel google zie ik dat dit bij de XC40 niet uit te schakelen is namelijk. Alleen onderscheid voor High and Low regeneratie, zoals (volgens mij) bij de meeste EV's het geval is.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-08-2026 13:32 ]

• Ophidian
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

volgens mij denk jij dat je uitrolt maar ben je in feite aan het regenereren. Als ik even snel google zie ik dat dit bij de XC40 niet uit te schakelen is namelijk.
Voor zover de auto laat zien wordt er dan niet geregeneerd. Maargoed, het is tijd voor een test, want we gaan er niet uitkomen denk ik.

Ik bedoel dus niet het pedaal een stuk laten opkomen, maar het pedaal zo houden dat je geen regeneratie hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ophidian op 18-08-2026 13:33 ]

• ASW1
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Maar als je met 2 auto's dezelfde route op dezelfde tijd rijdt met hetzelfde gedrag zou dat wat info moeten geven.
Ja en dan ook met 2 auto's ervoor die elk precies hetzelfde jo-jo-en

• DLSS
[...]

Goed om te weten, daar zal ik echt naar moeten kijken als ik een nieuwe auto neem want los van of het nu zuiniger is of niet, ik wil het wel uit kunnen zetten want het kán in sommige situaties irritant zijn (vind ik persoonlijk).

• assje
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
Ja en dan ook met 2 auto's ervoor die elk precies hetzelfde jo-jo-en
Als je precies hetzelfde jo-jo't is het verbruik ook identiek; dat is verder niet zo'n punt.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:34
Voor mij allemaal gerommel in de marge. Ik zou iedereen dan ook aanraden gewoon in te stellen wat het fijnste rijdt voor die persoon.

Voor mij is dat licht afremmen, met een vertraging vergelijkbaar met een ICE.

• ASW1
In de meeste auto's kun je ergens zien of er energie de accu in- of uitgaat. Als je dat precies op nul weet te houden met je pedaalstand dan ben je aan het uitrollen.

• de Peer

de Peer

under peer review

DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Goed om te weten, daar zal ik echt naar moeten kijken als ik een nieuwe auto neem want los van of het nu zuiniger is of niet, ik wil het wel uit kunnen zetten want het kán in sommige situaties irritant zijn (vind ik persoonlijk).
Valt wel mee toch. Bij de 'Low' stand is het nu niet bepaald significant, en qua energieverlies of besparing valt het ook allemaal wel mee. Ik zou er een aankoop niet van laten afhangen, maargoed ieder zijn ding natuurlijk :)

• assje
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:35:
In de meeste auto's kun je ergens zien of er energie de accu in- of uitgaat. Als je dat precies op nul weet te houden met je pedaalstand dan ben je aan het uitrollen.
Als je vervolgens met een OBD lezer live meekijkt zal je waarschijnlijk zien dat er toch een zeer kleine teruglevering is.

Even grof gezegd voor de EV's die ik gehad heb:
  • Nissan Leaf: B/D, geen mogelijkheid tot 0
  • Hyundai Ioniq: 0/1/2/3 -> 0 = 0,5kW
  • Skoda Citigo: D1/2/3 -> D1 = echt 0 (!)
  • Kia Niro: 0/1/2/3/ -> 0 = 0,5kW
  • Enyaq: 0/1/2/3 -> 0 - ?kW (nog niet gemeten maar wel heel lichte re-gen)

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 18-08-2026 13:49 ]

• ASW1
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Als je precies hetzelfde jo-jo't is het verbruik ook identiek; dat is verder niet zo'n punt.
Dat ging om de voorliggers van de 2 testwagens

• Cyphax
  • Registratie: November 2000

Cyphax

Moderator LNX/AI
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Als je vervolgens met een OBD lezer live meekijkt zal je waarschijnlijk zien dat er toch een zeer kleine teruglevering is.

Even grof gezegd voor de EV's die ik gehad heb:
  • Nissan Leaf: B/D, geen mogelijkheid tot 0
  • Hyundai Ioniq: 0/1/2/3 -> 0 = 0,5kW
  • Kia Niro: 0/1/2/3/ -> 0 = 0,5kW
  • Enyaq: 0/1/2/3 -> 0 - ?kW
Heb je ook gekeken als je de Leaf in N zet?

Saved by the buoyancy of citrus

• jadjong
  • Niet online
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Elke elektrische auto zal stroom opwekken zodra je het pedaal los laat want de elektromotor zit in 99% van de gevallen direct aan het wiel vast. Het enige verschil tussen 'met je neus tegen het dashboard' en 'oneindig door rollen' bij los laten van pedaal is software.

• assje
  • Nu online
Cyphax schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Dan was het echt 0; dat was ook een bekende strategie van hypermilers in de Leaf.
Zelf was ik in de Leaf altijd bezig met balanceren i.p.v. gas loslaten; daar komt mijn aversie tegen one-pedal wellicht vandaan.

• assje
  • Nu online
Dit is het rapport wat ik eerder in gedachten had:
https://www.researchgate....rithm_for_the_TUe_Lupo_EL

Herinner me dat ik er destijds nog wel wat op en aanmerkingen had op de gedragskant maar nu niet de tijd/energie om dat weer op te duikelen :P Is ook uit 2015 dus er zal inmiddels vast wel meer data zijn op basis van hedendaagse technieken.

[ Voor 95% gewijzigd door assje op 18-08-2026 13:50 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Maar je auto op de (snel-)weg in de neutraal zitten is dermate onveilig dat ik dit toch echt ten zeerste zou afraden.

• jadjong
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:45:
[...]

Maar je auto op de (snel-)weg in de neutraal zitten is dermate onveilig dat ik dit toch echt ten zeerste zou afraden.
Waarom?

• pagani
  • Niet online
Ik hoop dat je dit tijdens je rijlessen hebt geleerd, maar als je auto in de neutraal zit (of volledig ontkoppeld is) ben je een groot deel van de controle over de auto kwijt. Je auto stuurt tien keer beter met actieve aandrijving op de wielen dan zonder.

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Dit is het rapport wat ik eerder in gedachten had:
https://www.researchgate....rithm_for_the_TUe_Lupo_EL

Herinner me dat ik er destijds nog wel wat op en aanmerkingen had op de gedragskant maar nu niet de tijd/energie om dat weer op te duikelen :P Is ook uit 2015 dus er zal inmiddels vast wel meer data zijn op basis van hedendaagse technieken.
Volgens dat artikel:

Tesla Model S:
By retaining a constant accelerator pedal position it is possible to put the powertrain in a coasting mode, though this requires a very precise operation of the accelerator pedal and attention of the driver

BMW i3:
When driving at a certain speed, slightly lifting the accelerator pedal puts the car in a coasting mode

De overige modellen in dat artikel is het moeilijker (E-up niet mogelijk). Maar coasten met OPD aan vergt goede controle over het pedaal. En dat is precies wat ik bedoel.

• assje
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:54:
De overige modellen in dat artikel is het moeilijker (E-up niet mogelijk). Maar coasten met OPD aan vergt goede controle over het pedaal. En dat is precies wat ik bedoel.
Ik denk niet dat iemand dat betwist. Met iedere EV of hij nu in OPD of maximale regeneratie staat kan je ook coasten.

• assje
  • Nu online
Eerdere post van mij elders:
assje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:17:
Aan deze hele discussie zit nog wel een interessant aspect. Als we het hebben over efficientie van regeneratie hebben we het namelijk als snel over de besparing door het uitrollen. Als je bezig bent zo ver mogelijk te komen met een batterijlading is dit wel relevant maar in het dagelijks leven waar je zo zuinig maar ook zo snel mogelijk op bestemming wilt komen maar deels.

Je moet aan de andere kant van de vergelijking dan namelijk ook de verloren tijd meerekenen. Namelijk, door uit te rollen heb je eerder een lagere snelheid en moet je elders op je rit dus marginaal sneller rijden om dit te compenseren (als het uitgangspunt een gelijke reistijd is).

Leuk gedachtenexperiment is dan dat op zeer hoge snelheid door de kwadratische impact van luchtweerstand er dus een moment komt waar regenereren in principe efficienter is dan "langer op suboptimale snelheid rijden" (ofwel; coasten).

Eerder heb ik al eens een leuk interessant onderzoek gevonden waar dit ook aan bod komt:
https://pure.tue.nl/ws/files/41303833/20161031_Wang.pdf
[Afbeelding]

Daar is ook duidelijk te zien dat inderdaad juist in de stad het potentiele verschl het grootst is. Hier niet opgenomen maar in principe zal er dus een snelheid te vinden zijn waar de impact van coasten juist negatief is.
[Afbeelding]

Uiteindelijk zijn dit bij gemiddeld gebruik allemaal marginale invloeden. Als techneut is het alleen leuk om gedachtenexperimenten te hebben over achtergronden.

• assje
  • Nu online
Geen vergelijking van OPD (wat ook zinloos is) maar wel een indicatie van regeneratie v.s. coasten:

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-08-2026 14:09 ]

• jadjong
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Ik hoop dat je dit tijdens je rijlessen hebt geleerd, maar als je auto in de neutraal zit (of volledig ontkoppeld is) ben je een groot deel van de controle over de auto kwijt. Je auto stuurt tien keer beter met actieve aandrijving op de wielen dan zonder.
Die rijlessen waren in de tijd van paard en wagen, toen er nog kuilen waren in plaats van drempels :P en moest je nog nadenken welke versnelling de beste was voor het nemen van een bocht. Bij direct aangedreven voertuigen zou ouderwets gas los laten, bij OPD zelf (heel precies) het pedaal langzaam los laten of het ding in neutraal zetten allemaal hetzelfde resultaat op moeten leveren. Het is allemaal software die de elektromotor net zo snel laat draaien als dat de wielen draaien. Als de elektromotor stopt met draaien doen de wielen dat ook(tot op zekere hoogte) en zit je met de neus tegen de voorruit.

• pagani
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Die rijlessen waren in de tijd van paard en wagen, toen er nog kuilen waren in plaats van drempels :P en moest je nog nadenken welke versnelling de beste was voor het nemen van een bocht. Bij direct aangedreven voertuigen zou ouderwets gas los laten, bij OPD zelf (heel precies) het pedaal langzaam los laten of het ding in neutraal zetten allemaal hetzelfde resultaat op moeten leveren. Het is allemaal software die de elektromotor net zo snel laat draaien als dat de wielen draaien. Als de elektromotor stopt met draaien doen de wielen dat ook(tot op zekere hoogte) en zit je met de neus tegen de voorruit.
In N(eutraal) draait je motor niet meer en kun je vrijwel niet meer sturen/uitwijken (ook vroeger met de versnellingskeuze werd je al geleerd een bocht een keer in de neutraal te nemen, dan haalde je hem niet)

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Ik denk niet dat iemand dat betwist. Met iedere EV of hij nu in OPD of maximale regeneratie staat kan je ook coasten.
Ahum :+
[...]

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Geen vergelijking van OPD (wat ook zinloos is) maar wel een indicatie van regeneratie v.s. coasten:
[YouTube: Kia EV6. What's more efficient? Coasting or One-Pedal-Drive?]
Maar dit gaat over regeneratie vs coasten. Wat ik zei is dat je met OPD aan ook prima kan coasten. Dat je met flink regenereren niet zuiniger bent is logisch, je hebt altijd verlies van energie.

• assje
  • Nu online
Daar wordt duidelijk bedoeld dat het bij sommige auto's niet mogelijk is "default" te coasten (dus 0 regeneratie bij loslaten pedaal).

Dat klopt dus gewoon; bij sommige auto's kun je alleen coasten door het pedaal te moduleren.

• Ophidian
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Dat klopt dus gewoon; bij sommige auto's kun je alleen coasten door het pedaal te moduleren.
En dat is dus precies wat ik zei. Vergt wat oefening, maar het kan

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 18-08-2026 14:20 ]

• assje
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:18:
Maar dit gaat over regeneratie vs coasten. Wat ik zei is dat je met OPD aan ook prima kan coasten. Dat je met flink regenereren niet zuiniger bent is logisch, je hebt altijd verlies van energie.
Zoals ik al die tijd al zeg; uiteindelijk is het vraagstuk efficientie er puur één van gedrag. OPD is simpelweg minder intuitief om te coasten en zal naar mijn mening een meer reactieve rijstijl stimuleren.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:37
Het verschil tussen OPD aan en uit is op de snelweg zo minimaal dat uitzetten totaal geen zin heeft. Vooral bij Polestar omdat je regeneratief remmen niet eens uit kan zetten. Op lange ritten gebruik je de autopilot, een daarmee bespaar je meer dan dat je zelf zou rijden. uit vele testen blijkt dat de winst minimaal is. Mijn winst zit altijd in snelheid reduceren en daarmee de laadstops minimaliseren. in heuvelachtig terrein binnendoor rij ik altijd wel zelf, maar dan helpt OPD juist het verbruik te reduceren om dat je beter doseerd en niet pas vlak voor een haarspeldbocht remdt en is minder vermoeiend omdat je niet constant je been hoeft te verplaatsen naar het rempedaal.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• assje
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:30:
Maar als je met 2 auto's dezelfde route op dezelfde tijd rijdt met hetzelfde gedrag zou dat wat info moeten geven. Ik ben vooralsnog van mening dat het weinig uitmaakt.
Hier een simulatie in die richting:
https://www.mdpi.com/2032-6653/17/2/104

• assje
  • Nu online
AteZ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:21:
Op lange ritten gebruik je de autopilot, een daarmee bespaar je meer dan dat je zelf zou rijden.
Dat is niet gezegd, welke autopilot dan ook zal altijd een hoger verbruik hebben dan als ik zelf rijd. Heel simpel al omdat ik 10-80 auto's vooruit kan kijken i.p.v. 1 auto.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 18-08-2026 14:23 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:02
Bij de Polestar/volvo en andere auto’s is bij OPD uit het stroompedaal loslaten wel degelijk coasten l, dus 0 regeneratie. De auto managet dan namelijk actief dat de auto doorrolt met 0 regen. Dus er wordt niet bot afgekoppeld want dan zou je inderdaad gaan regeneren.

• assje
  • Nu online
JTHZZ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:25:
Bij de Polestar/volvo en andere auto’s is bij OPD uit het stroompedaal loslaten wel degelijk coasten l, dus 0 regeneratie. De auto managet dan namelijk actief dat de auto doorrolt met 0 regen. Dus er wordt niet bot afgekoppeld want dan zou je inderdaad gaan regeneren.
Ik denk dat je bedoelt "bij balanceren op nulpunt"
Bij one-pedal regenereer je per definitie maximaal bij het loslaten van het pedaal (en frictierem bij tot stilstand komen).

Als je het pedaal los kan laten om te coasten kan het geen one-pedal zijn :+

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 18-08-2026 14:27 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-09 23:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je met een elektrische auto puur gaat coasten dan rol je zo lang door dat het onpraktisch wordt (omdat je dan vaak moet bijremmen). Ik baseer me even op de ervaring met een Nissan Leaf waar ik een module in had om in ecomodus te kunnen coasten. Het idee van OPD is dat je de snelheid regelt met één voet. Afremmen kan ook langzaam door het voetje subtiel te liften, dan is er ook geen/weinig re-gen.

• assje
  • Nu online
Femme schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:30:
Afremmen kan ook langzaam door het voetje subtiel te liften, dan is er ook geen/weinig re-gen.
Maar je moet moeite doen om te coasten i.p.v. moeite doen om te vertragen. De dagelijkse accordeon van onnodig remmende auto's op de snelweg laat zien dat dit voor de gemiddeld bestuurder heel moeilijk is.

Maar uiteraard; die gemiddelde bestuurder gedraagt zich met of zonder OPD misschien wel exact hetzelfde (volgafastand altijd op <0,5s houden zodat er zeker niemand tussen kan).

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 18-08-2026 14:41 ]

• assje
  • Nu online
Als je met een elektrische auto puur gaat coasten dan rol je zo lang door dat het onpraktisch wordt (omdat je dan vaak moet bijremmen).
Met moduleren van volgafstand tussen 0,2 en 3s kan je vaak gewoon met vrijwel constante snelheid door de accordeon rijden.

Vlot accelereren, zo langzaam/constant mogelijk decelereren; dé formule voor het voorkomen van spookfile's.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik rijd al een jaar alleen maar op OPD, snelweg of in de stad, maakt mij geen verschil. Ik vind het heerlijk rijden met één voet en zeer af en toe eens wat harder op de rem te staan. Dat uitrollen voelt een beetje vreemd inmiddels.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-09 23:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Maar je moet moeite doen om te coasten i.p.v. moeite doen om te vertragen.

De dagelijkse accordeon van onnodig remmende auto's op de snelweg laat zien dat dit voor de gemiddeld bestuurder heel moeilijk is.

Maar uiteraard; die gemiddelde bestuurder gedraagt zich met of zonder OPD misschien wel exact hetzelfde (volgafastand altijd op <0,5s houden zodat er zeker niemand tussen kan).
Als je coastend in een accordeon op een voorligger af komt moet je gegarandeerd remmen, dat is meer moeite dan gas terugnemen op het pedaal waar je je voet al op hebt. OPD met een sterke re-gen is ook veiliger omdat je een snellere reactietijd hebt. Gas los is meteen vertragen.

Met een Polestar is het sowieso gerommel in de marge. Als je zuiniger wil rijden op de snelweg moet je je snelheid verlagen of achter een vrachtwagen gaan hangen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:26
THE_BASE schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:41:
Ik rijd al een jaar alleen maar op OPD, snelweg of in de stad, maakt mij geen verschil. Ik vind het heerlijk rijden met één voet en zeer af en toe eens wat harder op de rem te staan. Dat uitrollen voelt een beetje vreemd inmiddels.
Exact dit hier ook.
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:14:
Op snelwegen rem je niet (veel) en maakt het in feite geen drol uit :)

Over het algemeen is uitrollen tot stilstand het efficientste. Bij regeneratief remmen en energieomzetting is er immers altijd sprake van enige verliezen. Desondanks, als je wat langer uitrolt en daarna alsnog vol op de rem gaat (en je dus je remschijven gebruikt ipv de motor voor re-gen) dan heb je alsnog energie verloren :+

My 2 cents: zorg dat je gewend bent/raakt aan OPD. Dat is voor de meeste mensen denk ik het meest efficient. Ja, je kan voor hypermilen nog meer wennen aan langer uitrollen. Maar in feite kan dat ook met OPD (klein beetje 'gas geven' zodat je defacto aan het uitrollen bent...). Zo deed ik het (inmiddels doet Tesla FSD datzelfde namelijk).
Ik ga binnenkort een aantal lange tochten door Scandinavië maken
In de bergen is OPD en daarbij dus ook regeneratief remmen (of eigenlijk meer 'vertragen' dan) bergafwaards, echt gigantisch fijn. Telkens op de rem trappen bergaf is aanzienlijk vermoeiender en ik denk ook echt niet efficienter.

Ik ben zelf met een Ioniq door Noorwegen gereden, echt geweldige ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 18-08-2026 15:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• jadjong
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

In N(eutraal) draait je motor niet meer en kun je vrijwel niet meer sturen/uitwijken (ook vroeger met de versnellingskeuze werd je al geleerd een bocht een keer in de neutraal te nemen, dan haalde je hem niet)
Een puur elektrische auto heeft geen neutraal waar de motor fysiek ontkoppelt wordt van het wiel.

• de Peer

de Peer

under peer review

jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Een puur elektrische auto heeft geen neutraal waar de motor fysiek ontkoppelt wordt van het wiel.
wat doet de N-stand van de Nissan leaf dan wel?

• jadjong
  • Niet online
Helemaal niets. :P En dat resulteert in zo min mogelijk wrijving aan de kant van de motor waardoor je lekker lang doorrolt. Ouderwets gas los laten levert je nog altijd een paar % regeneratie op zoals de reactie van assje laat zien, misschien keuze van de engineer om het gevoel te krijgen dat je nog een beetje afremt op de motor en daarmee het verschil met een ICE kleiner te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 18-08-2026 15:11 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14

mjl

Ugh

Ik heb met mij PhEV ervaren dat regeneratief remmen minder gunstig is voor het EV bereik dan zoveel mogelijk anticiperen en uitrollen. Mijn outlander heeft van die mooie paddels aan het stuur waar je de regeneratieve remkracht kunt instellen tijdens het rijden. Als ik zoveel mogelijk op B0 rij en alleen naar B5 schakel bij stoplichten en rotondes dan is dat zuiniger dan altijd op B3 4 of 5 rijden.

Als ik met regeneratief remmen aan rij dan heb ik toch een beetje het gevoel dat je aan het jojo-en bent tussen aandrijven en remmen. En het rijd ook een stuk ‘rustiger’.

Op mij EV heb ik het zo ‘slap’ mogelijk gezet (het is aan of uit) ook omdat ik de ‘aan’ stand te veel vind remmen (wordt de rest weer misselijker van).

-------

• Ophidian
@mjl In het eerdere artikel van assje wordt juist de outlander genoemd als 1 die niet kan coasten met OPD. Dus die is niet echt representatief wat dat betreft voor een EV.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
guido66 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:45:
[...]

Bij bijna elke elektrische auto en zeker bij de Polestar 2, verandert het aan of uitzetten van OPD helemaal niks.

Met OPD uit regenereert de auto als je op het rempedaal trapt.

Met OPD aan regenereert de auto als je het gaspedaal los laat.

De auto zal in alle gevallen het meest optimale toepassen, en zelf bepalen wanneer de schijfremmen mee moeten gaan doen.

Gewoon instellen wat je prettig vindt en waarin je het soepelste rijdt, want uiteraard is uitrollen voordeliger dan regeneren, want geen enkele omzetting van energie gaat zonder verlies.

Ik heb de OPD op licht staan, en kom al bijna 6 jaar niet meer aan deze instelling. Telkens wisselen geeft telkens een andere gaspedaalrespons waar je iedere keer weer even aan moet wennen.
Aanvulling op mijn vorige post en specifiek voor de P2. Zet OPD eens uit en kijk al remmend eens op de meter rechtsonder in de display. Je zult zien dat je behoorlijk hard moet remmen voordat de witte charge balk helemaal vol is. Pas als deze vol is worden de schijfremmen gebruikt. Regeneratie is dus 100% zeker niet uit te zetten. Je kiest alleen hoe je het bedient.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• pagani
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Nee, maar je raakt je aandrijving wel kwijt, waardoor je alsnog praktisch niet kunt uitwijken. Een auto trekt (of duwt bij achterwielaandrijving) zich een bocht door, zonder aandrijving ben je natuurkundig aan het stuntelen. Zet je auto gewoon niet in de N tijdens het rijden.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14

mjl

Ugh

Ophidian schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:14:
@mjl In het eerdere artikel van assje wordt juist de outlander genoemd als 1 die niet kan coasten met OPD. Dus die is niet echt representatief wat dat betreft voor een EV.
Ik geef alleen mijn ervaringen met regeneratief remmen. One pedal driving heb ik nooit mee gereden (lijkt me ook erg wennen…).
pagani schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Nee, maar je raakt je aandrijving wel kwijt, waardoor je alsnog praktisch niet kunt uitwijken. Een auto trekt (of duwt bij achterwielaandrijving) zich een bocht door, zonder aandrijving ben je natuurkundig aan het stuntelen. Zet je auto gewoon niet in de N tijdens het rijden.
Ook nooit in me opgekomen. Volgens mij kan dat ook niet in alle automaten, ik kan alleen wisselen als ik de rem in trap. En lijkt me inderdaad niet slim, je hebt totaal geen controle meer qua acceleratie. Ouderwets remmen kan nog wel natuurlijk…

[ Voor 43% gewijzigd door mjl op 18-08-2026 15:22 ]

-------

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:02
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat je bedoelt "bij balanceren op nulpunt"
Bij one-pedal regenereer je per definitie maximaal bij het loslaten van het pedaal (en frictierem bij tot stilstand komen).

Als je het pedaal los kan laten om te coasten kan het geen one-pedal zijn :+
Daarom schreef ik bij OPD uit, dus dat is als je het uitzet en dus geen one pedal driving doet. Als je dan het pedaal loslaat, balanceert de auto automatisch op het nulpunt. Druk je het rempedaal in dan gaat hij regeneren totdat je nog harder wilt remmen en dan komen de schijfremmen erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 18-08-2026 16:11 ]

• DLSS
AteZ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:21:
Het verschil tussen OPD aan en uit is op de snelweg zo minimaal dat uitzetten totaal geen zin heeft. Vooral bij Polestar omdat je regeneratief remmen niet eens uit kan zetten.
Dit begrijp ik niet helemaal. Je kan het toch gewoon uitzetten in het menu? Als ik dan de cruise control uitschakel of mijn voet van het pedaal houdt rolt hij gewoon uit (vergelijkbaar met mijn vorige auto met verbrandingsmotor).

• DLSS
Als je met een elektrische auto puur gaat coasten dan rol je zo lang door dat het onpraktisch wordt (omdat je dan vaak moet bijremmen). Ik baseer me even op de ervaring met een Nissan Leaf waar ik een module in had om in ecomodus te kunnen coasten.
Wat interessant dat daar zo veel verschil in zit bij auto’s. Bij de Polestar 2 is het coasten (als he opd/regeneratief remmen) bijna exact hetzelfde als bij mijn vorige auro. Mercedes CLA (op brandstof). Zeer goed voorspelbaar eigenlijk.

• DLSS
Ik vind het een beetje irritant als je de cruise control er afgooit op de snelweg, je wordt gedwongen om dat met je voet op te vangen anders remt de auto sterk af. Als je het uit zet hoeft dat niet. (In de stad en in de bergen rijdt opd wel erg fijn)

• DLSS
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Dat klinkt als knap irritant gedrag ja, dat is m.i. niet hoe ACC zou moeten werken.

Heb je ook sport/normaal/eco modus in je auto, want dat kan bij sommige auto's ook nogal wat schelen in gedrag?
Goeie, volgens mij heeft ie enkel een optie om traction control oid uit te zetten, maar ik zal het morgen eens dubbel-checken. Ik herinner me dat ik mijn CLA meestal op comfort stand had staan, en dat ging soepeler met cruise control in mijn herinnering.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Gele auto’s spotten is nog steeds hip 🤣

ICE ICE Baby

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:30
Hier ook inderdaad, de e-208 onthoud het niet dat het mijn voorkeur is en moet het na elke rit weer aanzetten. Maar als ik het vergeet is het direct. "Hmmm, nee da's minder fijn." Snelweg, bebouwde kom, maakt niet uit. 'T is ook niet zo dat als je een klein beetje gas loslaat hij direct in de ankers gaat ofzo. De hoeveelheid heb je met het pedaal zelf in de hand.

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:45:
[...]

Ik vind het een beetje irritant als je de cruise control er afgooit op de snelweg, je wordt gedwongen om dat met je voet op te vangen anders remt de auto sterk af. Als je het uit zet hoeft dat niet. (In de stad en in de bergen rijdt opd wel erg fijn)
Oh, dat went. Maar ik zet CC nooit uit op de snelweg. Ik rijd zo veel mogelijk met CC, ook op wegen waar ik 70 of 80 km/u mag. Waar veel mensen dat irritant vinden, vind ik dat heerlijk. Auto heeft ACC, dus houdt rekening met voorgangers en past zich automatisch aan, sneller of trager.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

Pagina: 1