Een vraag over one Pedal driving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Beste mede tweakers,

Ik ga binnenkort een aantal lange tochten door Scandinavië maken met mijn polestar 2 dual motor. De laadinfrastructuur is daar in principe redelijk op orde maar ik vind het leuk om efficient en zuinig te rijden.

One pedal driving is fijn en het is handig dat je wat energie terugverdient bij afremmen. Maar ik heb begrepen dat er toch energie verloren gaat.

Mijn vraag is of het (op snelwegen) nu zuiniger is om met one pedal driving te rijden of om dat uit te zetten en je auto zo veel mogelijk te laten uitrollen (door zo veel mogelijk afstand te houden en anticiperend proberen te rijden)

Bij voorbaat dank voor de input 👌

Kleine verduidelijking: Ik bedoel dus dat je minder afremt door regeneratief remmen uit te schakelen bij een licht remmende voorganger (verassend veel mensen rijden helaas niet een constante snelheid).

Als je ‘gas los laat’ verlies je minder snelheid en kom je wat dichter bij je voorganger (vandaar dat je wat meer afstand moet houden met deze rijstijl). Je hoeft dan dus ook minder op te trekken om te herstellen.

Ik vraag me af of dit zuiniger is, of dat je met adaptieve cruise control en regeneratief remmen (waarmee je het onregelmatig rijden wat veel weggebruikers doen dus overneemt) zuiniger bent of even zuinig bent.

[ Voor 34% gewijzigd door DLSS op 18-08-2026 13:00 ]

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43

Cyphax

Moderator LNX/AI
Ik weet niet of het echt wat uitmaakt eerlijk gezegd. Uitrollen is afremmen, die verloren snelheid moet je weer toevoegen om terug op snelheid te komen.

Bij regenereren is er vast wel een beetje verlies, net zoals bij het laden wat verlies optreedt, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is bij een snelwegrit. Op de snelweg heb je denk ik meer aan ACC + achter een vrachtwagen rijden.

Saved by the buoyancy of citrus

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:39
Het is een vraag die eigenlijk heel makkelijk te googlen is... 'one pedal driving' is er echt voor 'stop and go' verkeer, dus binnen de bebouwde kom of in file situaties... maar wanneer op de snelweg is 'lift and coast' efficiënter en het gebruik van je cruise control uiteraard.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:29

DropjesLover

Dit dus ->

MicGlou schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:19:
Het is een vraag die eigenlijk heel makkelijk te googlen is... 'one pedal driving' is er echt voor 'stop and go' verkeer, dus binnen de bebouwde kom of in file situaties... maar wanneer op de snelweg is 'lift and coast' efficiënter en het gebruik van je cruise control uiteraard.
Ik wou net zeggen, net op lange ritten is cruise control, of als je meer controle wil, speed limiter vele malen efficienter.
Daarbij ook je eigen voet, hoe snel/ver je je voet lift beinvloedt ook de mate van regeneratief remmen. Net zoals in een brandstofauto en remmen op de motor.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je bent toch niet van plan de hele reis met je voet op het pedaal je snelheid te regelen mag ik hopen :?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:28
Op de snelweg heeft one pedal driving echt geen zin uiteraard, je rijd namelijk een constante snelheid op je cruisecontrol. One pedal driving doet alleen wat als je in start-stop verkeer rijd.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:48
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:14:
Beste mede tweakers,

Ik ga binnenkort een aantal lange tochten door Scandinavië maken met mijn polestar 2 dual motor. De laadinfrastructuur is daar in principe redelijk op orde maar ik vind het leuk om efficient en zuinig te rijden.

One pedal driving is fijn en het is handig dat je wat energie terugverdient bij afremmen. Maar ik heb begrepen dat er toch energie verloren gaat.

Mijn vraag is of het (op snelwegen) nu zuiniger is om met one pedal driving te rijden of om dat uit te zetten en je auto zo veel mogelijk te laten uitrollen (door zo veel mogelijk afstand te houden en anticiperend proberen te rijden)

Bij voorbaat dank voor de input 👌
Bij bijna elke elektrische auto en zeker bij de Polestar 2, verandert het aan of uitzetten van OPD helemaal niks.

Met OPD uit regenereert de auto als je op het rempedaal trapt.

Met OPD aan regenereert de auto als je het gaspedaal los laat.

De auto zal in alle gevallen het meest optimale toepassen, en zelf bepalen wanneer de schijfremmen mee moeten gaan doen.

Gewoon instellen wat je prettig vindt en waarin je het soepelste rijdt, want uiteraard is uitrollen voordeliger dan regeneren, want geen enkele omzetting van energie gaat zonder verlies.

Ik heb de OPD op licht staan, en kom al bijna 6 jaar niet meer aan deze instelling. Telkens wisselen geeft telkens een andere gaspedaalrespons waar je iedere keer weer even aan moet wennen.

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 18-08-2026 12:47 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• DLSS
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:24:
Je bent toch niet van plan de hele reis met je voet op het pedaal je snelheid te regelen mag ik hopen :?
Als je met adaptive cruise control achter iemand zit die constant een heel klein beetje van snelheid wisselt dan neemt je auto dat gedrag over (dit komt heel erg vaak voor).

Bij het afremmen win je een met regeneratief remmen (wat ik one pedal drive noemde) een beetje energie terug. Echter, als regeneratief remmen uit staag en ik de cruise control er af gooi bij een licht remmende voorganger (anticiperend met een wat grotere afstand tot de voorligger) kan ik uitrollen waarbij ik wat dichterbij kom omdat ik minder hard rem.

Met andere woorden, ik verlies minder snelheid als de voorganger vervolgens weer op snelheidsmeter komt. Met regeneratief remmen was ik dus meer afgeremd maar moer ik ook weer meer accelereren.

Dit komt vaker voor dan je denkt en op afstanden van enkele duizenden kilometers ben ik benieuwd wat nu efficiënter is

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Als je met adaptive cruise control achter iemand zit die constant een heel klein beetje van snelheid wisselt dan neemt je auto dat gedrag over (dit komt heel erg vaak voor).

Bij het afremmen win je een met regeneratief remmen (wat ik one pedal drive noemde) een beetje energie terug. Echter, als regeneratief remmen uit staag en ik de cruise control er af gooi bij een licht remmende voorganger (anticiperend met een wat grotere afstand tot de voorligger) kan ik uitrollen waarbij ik wat dichterbij kom omdat ik minder hard rem.

Met andere woorden, ik verlies minder snelheid als de voorganger vervolgens weer op snelheidsmeter komt. Met regeneratief remmen was ik dus meer afgeremd maar moer ik ook weer meer accelereren.

Dit komt vaker voor dan je denkt en op afstanden van enkele duizenden kilometers ben ik benieuwd wat nu efficiënter is
Klinkt mij behoorlijk vermoeiend om dat enkele duizenden kilometers te moeten doen ;)

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• DLSS
  • Nu online
Cyphax schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:18:
Ik weet niet of het echt wat uitmaakt eerlijk gezegd. Uitrollen is afremmen, die verloren snelheid moet je weer toevoegen om terug op snelheid te komen.

Bij regenereren is er vast wel een beetje verlies, net zoals bij het laden wat verlies optreedt, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is bij een snelwegrit. Op de snelweg heb je denk ik meer aan ACC + achter een vrachtwagen rijden.
Alleen rem je dus minder af als je regeneratief remmen uit hebt staan bij een licht remmende voorganger (mensen doen dit echt constant).

Als je gas los laat verlies je minder snelheid en kom je wat dichter bij je voorganger (vandaar dat je wat meer afstand moet houden met deze rijstijl). Je hoeft dan dus ook minder op te trekken om te herstellen.

Ik vraag me af of dit zuiniger is, of dat je met adaptieve cruise control en regeneratief remmen (waarmee je het onregelmatig rijden wat veel weggebruikers doen dus overneemt) zuiniger bent.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@DLSS Waarom zou je regeneratief remmen uit (willen) zetten? (Kan dat zelfs?)
Bij rustig afremmen met het rempedaal ken ik niet anders dan dat elektrische auto's op de elektromotoren afremmen om zo de accu weer op te laden. Daar hoef je niks voor te doen.

Ik denk zelfs dat continu corrigeren met OPD juist minder zuinig is dan zelf remmen, waar nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 18-08-2026 12:58 ]

Koop al mijn ads!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DLSS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Waarschijnlijk iemand met een lamme voet en OPD. >:)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Room42 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:58:
@DLSS Waarom zou je regeneratief remmen uit (willen) zetten?
omdat dat in specifieke situaties zuiniger kan zijn.
regeneratief remmen is met forse verliezen. Soms wil je gewoon uitrollen.. zonder verlies.

• DLSS
  • Nu online
Room42 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:58:
@DLSS Waarom zou je regeneratief remmen uit (willen) zetten? (Kan dat zelfs?)
Bij rustig afremmen met het rempedaal ken ik niet anders dan dat elektrische auto's op de elektromotoren afremmen om zo de accu weer op te laden. Daar hoef je niks voor te doen.

Ik denk zelfs dat continu corrigeren met OPD juist minder zuinig is dan zelf remmen, waar nodig.
Ja dat kan in de polestar 2. Het voordeel zou kunnen zijn dat je het inconsistent rijden van voorgangers niet 1 op 1 over te nemen icm adaptieve cruise control en in plaats daarvan uit te rollen richting de voorganger als deze tijdelijk snelheid mindert (bij een wat grotere afstand tot deze voorganger uiteraard)
Pagina: 1