Kronotex (Falco) 3902, 5G kliklaminaat leggen om keukenmuurt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:25
Hallo allemaal! ik kan wel wat klusadvies gebruiken. Hier even de situatie uiteen gezet:
Ik krijg komende week de sleutel van mijn nieuwe woning, en er moet nog flink wat laminaat worden gelegd. Ik leg Kronotex 3902 laminaat van links achter, naar rechts voor richting de keuken (gezien vanaf de foto). De kopse kanten wijzen naar de keuken. Hoe ga ik zonder overgangsprofiel de hoek om de keuken in zonder dat ik achterwaarts hoef te leggen. Ik begreep ook dat dit type laminaat, wat voorzien is van een 5G kliksysteem het praktisch onmogelijk maakt om achterwaarts te leggen. En vanaf links aan deze kant van het keukenblok opnieuw beginnen te leggen, en dan naar rechts toe werken, kan ook niet aangezien ik dan de panelen die elkaar dan weer 'ontmoeten' net voorbij het keukenmuurtje ook niet meer in elkaar kan klikken. (zie ter verduidelijking bijgevoegde foto) Ik hoop het hiermee een beetje duidelijk uitgelegd te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsaFdqGyka_zF_7ykr7uQyDvRPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pgFmbYQ7ReXxoia8whfEK8Xh.jpg?f=user_large

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:06
gwbuiter74 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:06:
...
Hoe ga ik zonder overgangsprofiel de hoek om de keuken in zonder dat ik achterwaarts hoef te leggen.
...
Als alles klopt wat je zegt: niet.

Enige alternatief wat ik kan bedenken is idd om in de keuken van de andere kant beginnen te leggen en dan waar de 2 'vloeren' bij elkaar komen de lip (deels) te verwijderen en de vloer daar aan elkaar te plakken.

Waarom begin je niet rechts achter in de hoek? Volgens mij zou dat het veel makkelijker maken?

Google geeft overigens aan dat het wel kan, achterwaarts leggen, hetzij met moeite:
Het achterwaarts (in de lengterichting terug) leggen van een vloer met een 5G-kliksysteem (fold-down/tong-in-groef met kunststof veer) is lastig omdat het profiel ontworpen is om planken in een hoek naar beneden te drukken. Toch kun je dit oplossen door de kopse veer aan te passen of te kiezen voor een lijmverbinding
heeft hij uit deze bron

[ Voor 34% gewijzigd door IceM op 18-08-2026 11:41 ]

...

• gwbuiter74
IceM schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Als alles klopt wat je zegt: niet.

Enige alternatief wat ik kan bedenken is idd om in de keuken van de andere kant beginnen te leggen en dan waar de 2 'vloeren' bij elkaar komen de lip (deels) te verwijderen en de vloer daar aan elkaar te plakken.

Waarom begin je niet rechts achter in de hoek? Volgens mij zou dat het veel makkelijker maken?

Google geeft overigens aan dat het wel kan, achterwaarts leggen, hetzij met moeite:

[...]

heeft hij uit deze bron
Rechts achterin leggen lukt niet aangezien deze vloer het kliksysteem links aan de kopse kant heeft zitten. Dan zou ik al helemaal rechts voor moeten beginnen, waar mijn hal en de voordeur zit en vanaf daar de woonkamer in werken. Maar blijf ik het probleem houden omdat ik dan achterwaarts naar rechts de woonkamer in moet leggen vanwege verschillende hoeken.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:06
Ik zou eerst kijken of je een manier kunt vinden om een stukje in de keuken toch achterwaarts te leggen. Als dat echt niet kan, dan zou ik denk ik rechts voorin de woonkamer (ik gok dat de ruimte keuken plus woonkamer een L-vorm heeft). Dan kun je de woonkamer en keuken in één keer leggen. De hal leg je dan apart met een overgangsprofiel onder de deur.

...

• gwbuiter74
IceM schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:01:
Ik zou eerst kijken of je een manier kunt vinden om een stukje in de keuken toch achterwaarts te leggen. Als dat echt niet kan, dan zou ik denk ik rechts voorin de woonkamer (ik gok dat de ruimte keuken plus woonkamer een L-vorm heeft). Dan kun je de woonkamer en keuken in één keer leggen. De hal leg je dan apart met een overgangsprofiel onder de deur.
Ja, Woonkamer loopt in een soort van L-vorm. Hieronder even een 3d visualisatie van hoe de indeling van de kamer exact is. Ook even vanuit de andere hoek gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7CXnQoLEW9WqpSUGGvpnt7XqDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTjtM9gqOhmS4Rvdu2thMhQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TPiUXoYmxiKP-mAf6cdZ2kqLgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3ubQsJ0LpMdeoEN5ErUzD6x.jpg?f=fotoalbum_large

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:11
Laminaat kun je met wat prutsen/handigheid ook achterwaarts leggen. Zelf ook zo vaak gedaan en je ontkomt er niet aan als je door wil leggen over een hele verdieping. Dat kleine stukje keuken gaat ook wel lukken, eventeel voor het gemak de onderplint even verwijderen.
Pagina: 1