Apple TV 3 + Oehlbach DA converter | geen stereogeluid meer

Pagina: 1
Acties:

• seph_ams
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20:46
Ik heb een Denon PMA1500R stereoversterker gekoppeld aan een oude Apple TV3 i.c.m. met een eenvoudige Oehlbach DA converter. Dit functioneert al jaren feilloos om mijn muziek te streamen. Echter heb ik nu ineens geen geluid met uit mijn rechterluidspreker.

Ik heb alles losgekoppeld en weer aangesloten maar dat het probleem blijft bestaan. Kan het zijn dat 1 kanaal van de DA converter het begeven heeft? Het ligt sowieso niet aan de luidspreker of versterker. Dus of er moet iets met die Apple TV zijn of met de DA converter.

Iemand een idee hoe ik hier achter kan komen?

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:34
seph_ams schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:12:
Ik heb een Denon PMA1500R stereoversterker gekoppeld aan een oude Apple TV3 i.c.m. met een eenvoudige Oehlbach DA converter. Dit functioneert al jaren feilloos om mijn muziek te streamen. Echter heb ik nu ineens geen geluid met uit mijn rechterluidspreker.

Ik heb alles losgekoppeld en weer aangesloten maar dat het probleem blijft bestaan. Kan het zijn dat 1 kanaal van de DA converter het begeven heeft? Het ligt sowieso niet aan de luidspreker of versterker. Dus of er moet iets met die Apple TV zijn of met de DA converter.

Iemand een idee hoe ik hier achter kan komen?
Even snel:

- Als je de draden eens omdraait (die met wit/rood, aux/rca/tulp kabel), is het dan een ander kanaal?
- Als je een ander kanaal op je versterker gebruikt, heb je het probleem dan ook?

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-08 19:11
verwissel links en rechts eens op de DAC.
denk namelijk niet dat apple tv het probleem is. Maar alles na je digitale uitgang.

kabel kan ook stuk zijn.

• seph_ams
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb dit allemaal geprobeerd zonder resultaat. Misschien is in eerste instantie een nieuwe toslink proberen de eenvoudigste/ goedkoopste optie.

• Dirtyrockers
seph_ams schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:27:
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb dit allemaal geprobeerd zonder resultaat. Misschien is in eerste instantie een nieuwe toslink proberen de eenvoudigste/ goedkoopste optie.
zonder resultaat?

als je ze om draait? draait het probleem dan mee?
blijft alleen links geluid geven dan?
want omdraaien geeft altijd een resultaat en uitsluiting.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:34
seph_ams schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:27:
Gezien toslink digitaal / glasvezel is -> ofwel signaal ofwel géén signaal, niet half half.
Zoals Dirtyrockers zegt, "zonder resultaat", wat bedoel je dan?

[ Voor 8% gewijzigd door DoubleDot op 17-08-2026 18:35 ]

• seph_ams
Ja als ik die tulpen omwissel op de DA converter of versterker dan doet alleen de linker luidspreker het, omwisselen heeft dus geen effect. Ik hoor een licht kraakje soms uit de rechterluidspreker. De luidsprekers had ik ook al omgewisseld daar ligt het niet aan. Ook niet aan het de luidsprekeruitgangen van de versterker.

[ Voor 7% gewijzigd door seph_ams op 17-08-2026 18:43 ]

• Dirtyrockers
seph_ams schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:42:
Ja als ik die tulpen omwissel op de DA converter of versterker dan doet alleen de linker luidspreker het. Ik hoor een licht kraakje soms uit de rechter. De luidsprekers had ik ook al omgewisseld daar ligt het niet aan. Ook niet aan het de luidsprekeruitgangen van de versterker.
Ik zal alles even duidelijker maken.

je probleem is dat je niks rechts hoort.
en de tulp van de DA omdraaien hoor je nog steeds rechts niets? Dus probleem verplaatst zich niet?

"De luidsprekers had ik ook al omgewisseld daar ligt het niet aan." en wat was de uitkomst daarvan? Bleef rechts het toen ook niet doen?

heb je ook de tulp in je versterker eens omgedraaid? en draait het probleem dan mee?

geef eens wat betere en meer info dan alleen daar ligt het niet aan, of zonder resultaat.

aan de hand van dat omdraaien kun je al achterhalen of het je versterker of je DAC is.
of je kabel.

• seph_ams
Ja, sorry voor die niet nauwgezette omschrijving. Het probleem is toch de versterker. Ik heb de kabel van de rechterluidspreker op de de uitgang van de linker gedaan op de versterker en dan speelt 'ie gewoon. Dus het is het versterkerkanaal.

Bedankt voor de snelle assistentie!

Kan gesloten worden.

[ Voor 74% gewijzigd door seph_ams op 17-08-2026 20:45 ]

Pagina: 1