Beeldkwaliteit glasvezel t.o.v coax

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Spaai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Mijn vraag
...Ik twijfel om over te stappen op glasvezel alles in 1 pakket. De snelheid van internet is voor mij niet belangrijk, echter ik voor verschillende meningen over de beeld kwaliteit in mijn omgeving. Wat ik wil weten, als ik overstap naar glasvezel, ik de zelfde beeld kwaliteit heb als de coax(ziggo).

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Ziggo next.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Spaai
Ziggo is nu ook over om via internet TV aan te bieden. Dat gaat niet meer via Coax.
Dus kijk vooral naar de bitrate die verschillende partijen aanbieden.
Gok dat er niet veel verschil meer tussen zit.

KPN en Ziggo bieden beide 4K aan dus het verschil zal nihil zijn.

• Spaai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Vriendelijk dank voor jouw reactie.

Wat ik dan wel vreemd vindt, dat ik een coax kabel met mijn next geleverd kreeg. Volgens de beschrijving moest ik die aansluiten op een splitter en dan naar de modem. Vanaf de splitter moest ik een kabel naar de mediabox next plaatsen. Waar dient deze coax kabel dan voor?

Overigens heb ik ook een internetkabel van de modem naar de media box next moeten plaatsen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ziggo doet nu nog DVB-C, maar dat zal ongetwijfeld ooit stoppen zodat ze de maximale bandbreedte kunnen halen uit de coax verbinding. De Mediabox Mini Next doet alles al via internet/data.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09

franssie

Save the albatross

chrisborst schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:31:
@Spaai
<>
KPN en Ziggo bieden beide 4K aan dus het verschil zal nihil zijn.
4K is een resolutie. Zegt verder niets over de gebruikte codecs en compressie. Het is zeker niet allemaal lossless zeg maar :P

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
franssie schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:41:
[...]

4K is een resolutie. Zegt verder niets over de gebruikte codecs en compressie. Het is zeker niet allemaal lossless zeg maar :P
Zelfs UHD Blu-rays zijn niet lossless dus wat dat betreft. Ik dacht dat er een site was die op redelijk technisch niveau de verschillende aanbieders vergeleken had maar ik kan het niet mer vinden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:42:
[...]

Zelfs UHD Blu-rays zijn niet lossless dus wat dat betreft. Ik dacht dat er een site was die op redelijk technisch niveau de verschillende aanbieders vergeleken had maar ik kan het niet mer vinden.
Klopt, maar daar zie je wel bitstreams die iets hoger kunnen liggen
The specification for 4K Blu-ray allows for three disc capacities, each with its own data rate: 50 GB at 72 or 92 Mbit/s, and 66 GB and 100 GB at 92, 123, or 144 Mbit/s.
Ik weet denk ik aan welke site je refereert, kan er ook niet op komen. Maar meeste is dacht ik max 6 Mbit als ik het me goed herinner.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:58
PolarBear schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:38:
Ziggo doet nu nog DVB-C, maar dat zal ongetwijfeld ooit stoppen zodat ze de maximale bandbreedte kunnen halen uit de coax verbinding. De Mediabox Mini Next doet alles al via internet/data.
Bij mij kreeg ik geen next meer, alleen nog next mini en is vertelt door de klantenservice dat beleid is dat nieuwe klanten alleen nog maar next mini kregen.

Nu wilde ik graag coax vanwege de beeldkwaliteit, kreeg het niet en heb daarmee de bestelling in de wettelijke opzegtermijn geannuleerd.

Voor oude klanten die nog coax hebben: eenmaal opgezegd krijg je nooit meer coax.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:08

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De beste beeldkwaliteit van Nederland krijg je met DVB-C over glasvezel via partijen als SKV, Trined en Jonaz. Zij hanteren aanzienlijk hogere bitrates dan andere partijen en dit leidt tot merkbaar beter beeld. Helaas is hun verzorgingsgebied klein.

Ziggo levert via DVB-C nog altijd beter beeld dan via IPTV, gedachten of het ooit uitgefaseerd wordt ten spijt. KPN levert via IPTV multicast goed beeld, vergelijkbaar met Ziggo DVB-C. Via unicast is de beeldkwaliteit bij KPN aanzienlijk minder.

Odido en Delta zijn de zwakkere broeders wat beeldkwaliteit betreft.
Pagina: 1