Mainboard Supermicro H12DSi-N6 https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/h12dsi-n6
2x Epyc 7663
16x 32GB RDIMM.
Technisch zou bovenstaand allemaal in orde moeten zijn want na een goede 10 uur memtest86+ draaien was dit met Pass afgerond (gezien via monitor op VGA)
Dit is getest met 1500watt PSU (die 2 cpu aansluitingen heeft)
1e verschil tussen memtest86 en daarna was het inbouwen in de behuizing.
En dan ga je gelijk aan de mainboard studs denken maar hier zijn geen fouten in gemaakt.
Systeem geeft na ongeveer 4minuten van power-on ipv normaal beeld heel snel scrollend/ flikkerend rode strepen over het hele beeld scherm, dit veranderd na 2 minuten in signal out of range melding op de monitor.
Van 16x rdimm naar 2x2 (per cpu) en ook 2x1 per cpu terug gegaan als test maar dat maakt geen verschil.
Clear CMOS meer dan eens gedaan.
Ik vermoed dat het mis gaat in het BMC.
Led3 welke power on toont brand tijdens dit boot process continu groen.
Led2 is uit.
LedM1 die BMC status zou moeten weergeven kan ik niet vinden. Maar zou bij juiste werking groen moeten knipperen (dat doet hij dus zeker niet)
UID LED1 is uit maar is ook meer identificatie led dus niet belangrijk.
IPMI is niet door mij ingesteld maar komt niet voorbij in de DHCP dus nog een extra BMC als oorzaak vermoeden. (link speed is wel 1Gbps)
Verder geen andere zaken aangesloten om veel punten uit te sluiten.
Daarnaast ook behuizing verder uitgesloten om ook het geheel weer uit te bouwen en te testen maar ook bij die testen is VGA rode strepen.
Nog wat meer info: lijkt erop dat systeem via fan headers een heel lage pwm signaal stuurd want ventilater draaien extreem langzaam of zelfs niet, ook niet als de cpu +60c wordt. Fans staan nu tijdens testen continu op 100% omdat ik de pwm pinnen even los heb gehaald.
Diverse plekken de GND getest of deze goed was, zo ook bij PSU en headers.
Met JWD1 (watch dog ) op Reset of Disabled maakt ook geen verschil.
Met en zonder CMOS batterij getest.
Ik ben ondertussen een beetje ideeën loos wat ik nog meer kan testen, ik heb geen spare videokaart om de VGA uit te sluiten en IPMI zonder DHCP is ook lastig te achter halen of deze werkt/ of deze op statisch IP staat.
Mijn vermoede is dat er iets van BIOS of BMC corrupt is
2x Epyc 7663
16x 32GB RDIMM.
Technisch zou bovenstaand allemaal in orde moeten zijn want na een goede 10 uur memtest86+ draaien was dit met Pass afgerond (gezien via monitor op VGA)
Dit is getest met 1500watt PSU (die 2 cpu aansluitingen heeft)
1e verschil tussen memtest86 en daarna was het inbouwen in de behuizing.
En dan ga je gelijk aan de mainboard studs denken maar hier zijn geen fouten in gemaakt.
Systeem geeft na ongeveer 4minuten van power-on ipv normaal beeld heel snel scrollend/ flikkerend rode strepen over het hele beeld scherm, dit veranderd na 2 minuten in signal out of range melding op de monitor.
Van 16x rdimm naar 2x2 (per cpu) en ook 2x1 per cpu terug gegaan als test maar dat maakt geen verschil.
Clear CMOS meer dan eens gedaan.
Ik vermoed dat het mis gaat in het BMC.
Led3 welke power on toont brand tijdens dit boot process continu groen.
Led2 is uit.
LedM1 die BMC status zou moeten weergeven kan ik niet vinden. Maar zou bij juiste werking groen moeten knipperen (dat doet hij dus zeker niet)
UID LED1 is uit maar is ook meer identificatie led dus niet belangrijk.
IPMI is niet door mij ingesteld maar komt niet voorbij in de DHCP dus nog een extra BMC als oorzaak vermoeden. (link speed is wel 1Gbps)
Verder geen andere zaken aangesloten om veel punten uit te sluiten.
Daarnaast ook behuizing verder uitgesloten om ook het geheel weer uit te bouwen en te testen maar ook bij die testen is VGA rode strepen.
Nog wat meer info: lijkt erop dat systeem via fan headers een heel lage pwm signaal stuurd want ventilater draaien extreem langzaam of zelfs niet, ook niet als de cpu +60c wordt. Fans staan nu tijdens testen continu op 100% omdat ik de pwm pinnen even los heb gehaald.
Diverse plekken de GND getest of deze goed was, zo ook bij PSU en headers.
Met JWD1 (watch dog ) op Reset of Disabled maakt ook geen verschil.
Met en zonder CMOS batterij getest.
Ik ben ondertussen een beetje ideeën loos wat ik nog meer kan testen, ik heb geen spare videokaart om de VGA uit te sluiten en IPMI zonder DHCP is ook lastig te achter halen of deze werkt/ of deze op statisch IP staat.
Mijn vermoede is dat er iets van BIOS of BMC corrupt is
Taal fouten inbegrepen ;)