Nu warmtepomp plaatsen of wachten tot verbouwing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
We spelen al even met het idee van een warmtepomp, maar volgend jaar staat er ook een verbouwing gepland die de warmtevraag van het huis flink zou verbeteren. Ik vraag me af of het slim is om nu al een (hybride) warmtepomp te plaatsen of beter te wachten tot na de verbouwing. Graag jullie input aan de hand van onderstaande gegevens.

Historisch gasverbruik afgelopen jaren: 1100-1300 m³/jaar (incl. warmwater, meterstand niet exact opgenomen)
Afgiftesysteem:
- Geen vloerverwarming aanwezig
- 3 radiatoren:
- 1x 195x45cm T22, woonkamer (met heatbooster)
- 1x 200x70cm T22, eettafel
- 1x handdoekradiator keuken, 120x50cm
- Huidige cv-instelling: aanvoer staat doorgaans op 55/60°C
- Bovenverdieping wordt niet verwarmd, behalve bij strenge vorst (radiatoren dan een klein beetje open)
- Isolatie: gevel en dak zijn geïsoleerd, beneden combi dubbel/HR++ glas, boven enkel dubbelglas, vloer ongeïsoleerd (kruipruimte te laag/vol puin)
SWW:
- Plek voor boiler: Kelder
- Liter nodig: 300? (vier personen)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W
Volgorde: stil, zuinig, [aanvullen overige — bv. verkrijgbaarheid, domotica-integratie, goedkoop, design, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk]

Woning is een jaren 30 tussenwoning met buren aan weerszijden, dus een stille buitenunit.
Wie gaat het installeren?
Een nog te kiezen installateur
Context/vraag:
Volgend jaar willen we een uitbouw realiseren (doortrekken van bestaand stukje uitbouw over de hele achtergevel). Op dat moment willen we sowieso de warmteafgifte verbeteren, de vloer isoleren en nieuw HR++ glas aan de achtergevel plaatsen. De buitenunit zou dan het liefst op de uitbouw komen te staan, en tijdens de verbouwing kan ik leidingwerk en elektra meteen optimaliseren.

Redenen om dit juist dit jaar al te doen:
- Subsidie lijkt volgend jaar lager te worden
- Gasprijzen zijn flink gestegen, dus hoe eerder overstappen, hoe eerder besparing

Redenen om te wachten tot de verbouwing:
- Voorkomt extra kosten voor het verplaatsen van de buitenunit
- Dan in één keer een structureel goed systeem (betere afgifte, isolatie) i.p.v. tijdelijke tussenoplossing

Vraag: nu al een hybride (of zelfs meteen all-electric, wat qua berekening op het randje lijkt te zitten) plaatsen als tijdelijke oplossing, of wachten tot de verbouwing en dan in één keer goed doen?

Andere tips/aandachtspunten die ik over het hoofd zie zijn ook welkom.

Screenshot van gasweg.nl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxT1gFnjChEL8L9pWc57rwNRYYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7GipIB5gCcmXXK76whU1IRKt.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:10
Op dit moment weet je niet wat je uiteindelijke warmtevraag gaat zijn kunt inkopen op nu maar dan heb je de kans dat de warmtepomp maar halve kracht draait want anders word het te warm.

Aan de andere kant subsidies gaan alleen maar omlaag dus te lang wachten is ook niet slim.

Maar als je er eentje dimensioneerd voor de toekomst kan het zijn dat je ook onder/over het werkelijke vraag zit.

Dat zijn denk ik een beetje de valkuilen die ik zo zie.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

paQ

55 graden is vrij hoog. De sleutel ligt in een betere warmteafgifte van je verwarmingssysteem, al dan niet door te forceren met lucht. Dan kan je Ta een stuk omlaag en dat komt je COP ten goede.
En als het aan mij lag, en je gaat toch al verbouwen, dan zou ik er alles aan doen om het stukje "hybride" te voorkomen. (tenzij je per se op gas wil blijven koken mocht dat al het geval zijn)

edit:
ohja, twee en een halve radiator met een warmtepomp gaat bijna zeker weten pendelen opleveren. Je moet echt zorgen voor voldoende flow of je afgifte drastisch verhogen.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 17-08-2026 14:47 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:59
Over het algemeen is het geen goed idee om beslissingen te laten leiden door subsidies. Die paar honderd euro verschil in hoogte is waarschijnlijk niet significant op de kosten van een verbouwing. En als je volgend jaar de boel moet ombouwen/verplaatsen ben je je voordeel al weer kwijt.

Als er uberhaupt al een voordeel is. Wanneer mensen de druk voelen van zakkende subsidies heeft dat gevolgen op de vraag naar warmtepompen, en dus ook op de prijs. Niets zo goed voor de markt wanneer klanten tijdsdruk voelen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 6,3kW is er geen warmtepomp op de markt die bij beukmaat rond de 5m binnen de geluidsnormen valt zonder lomp grote dure omkasting

Met 55C nodig bij -5 zit je maar weinig voordeliger dan gas... dus eerst de zaken op orde brengen.
Welke winsten zijn te behalen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nog plannen om meteen vloerverwarming aan te leggen als je toch de benedenboel aanpakt ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Allereerst: heel erg mooi om een gasweg.nl screenshotje in je post te zien! Thanks!

Ik ben een enorme warmtepompliefhebber maar deze casus is wel erg marginaal, zeker omdat je al boosters toepast in de berekening. Je gebruikt niet toevallig heel veel badwater ofzo?

Als je CV ketel het volhoud zou ik denk ik wachten tot na de verbouwing, dan kan je het in één keer goed doen en staat de warmtepomp niet in de weg als ze op je dak aan het kloten zijn met de aanbouw.

Mocht toch toch nu al willen zou ik er ook een fancoil in je zitkamer bijzetten. Dan kan je meteen all-electric en heb je een goede kans dat het goed gaat. Misschien zou je er zelfs mee kunnen koelen, mits de leidingen dampdicht geïsoleerd worden.

Het idee van @ZeRoC00L om meteen een vloerverwarming aan te leggen als je de vloer isoleert is een goede, je zal toch iets aan je afgiftesysteem moeten doen.

gasweg.nl

• Isengrim
  • Nu online
Bedankt voor alle input, erg nuttig!

@asdfvdsa : we hebben geen bad.
Vloerverwarming staat inderdaad al op de planning bij de verbouwing/vloerisolatie volgend jaar, dus @ZeRoC00L dat idee sluit al aan bij wat we van plan waren.

@paQ @Ronald @lordgandalf : helder dat 55°C en de huidige afgifte (met booster er al bij) een risico op pendelen geeft en het voordeel t.o.v. gas marginaal maakt. Op korte termijn kan ik de warmteafgifte niet verbeteren (radiatoren vervangen/bijplaatsen is nu geen optie), dus dat pleit tegen nu al plaatsen.

@Ronald : even een vraag over je punt over de geluidsnormen bij 5m beukmaat. Bedoel je daarmee dat het sowieso een uitdaging wordt om een warmtepomp te plaatsen gezien het geluid, ongeacht welk merk/model we kiezen?

@Mjier : de subsidie is voor mij niet de hoofdreden, meer een mooie bijkomstigheid. De echte drijfveer is vooral van het (dure) gas af willen.

Op basis hiervan lijkt het verstandiger om te wachten tot de verbouwing, en dan in één keer vloerisolatie, nieuw glas en warmtepomp goed te doen, in plaats van nu een tijdelijke hybride-oplossing te forceren.

• Ronald
  • Nu online
Isengrim schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:29:

@Ronald : even een vraag over je punt over de geluidsnormen bij 5m beukmaat. Bedoel je daarmee dat het sowieso een uitdaging wordt om een warmtepomp te plaatsen gezien het geluid, ongeacht welk merk/model we kiezen?
Bosch compress 5800i 4 of 5 OR of Vaillant 55/8.1 kan op 5m beukmaat centraal voor of achter de woning. Maar die maken net tekort voor je inschatting van 6.3 kW

Het is dus verstandig te kijken hoe je ergens tussen een halve en hele kW verlies kan winnen

Heb je exacte gasverbruik cijfers voor heel koude dagen of weken?

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 17-08-2026 19:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Isengrim 'De hybride warmtepomp is geen tussenstap maar een dubbele investering' - Vermoedelijk vinden veel installateurs dit niet erg.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ

paQ

Zeg maar 70% van het Quatt topic.
Dan wordt het verkocht als "modulair". En "in stapjes uitbreiden".

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09
Je kan ook overwegen om een deel van de warmtevraag met airco's te gaan doen. Bijvoorbeeld slaapkamers (in plaats van radiatoren of fancoils). Je kan dan:

1. Een kleinere L/W warmtepomp voor de vloerverwarming en sanitair
2. Gefaseerd live gaan, nu al de airco om al wat gas te besparen, na de verbouwing goed meten welke dimensionering voor je l/w wp nodig is. Je kan zelfs ook nog het sww scheiden met een warmtepompboiler, als het echt krap.wordt. Of sww nog enige tijd op gas laten. Ik zou wel de l/w wp uitkiezen dat deze in elk geval ook zonder hybride installatie kan werken.

En ik zou de L/W wp pas na of tijdens de verbouwing doen.

• Ronald
  • Nu online
[dubbel]

[ Voor 89% gewijzigd door Ronald op 18-08-2026 09:54 ]

• Ronald
  • Nu online
@jurjen_g die hebben nog meer problemen met geluid… alleen singlesplitjes redden het bij een tussenwoning

Als SWW met losse warmtepomp boiler gemaakt gaat worden, is dat vermogen niet nodig van de primaire warmtepomp .
Nadeel is geluid binnen: is er een ruimte die redelijk afgesloten kan worden?

Dan is het net oké om met Vaillant 55/8.1 te werken.

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:09
Het enige waar je mee kunt besparen is isoleren, punt. De rest is tijdelijk!! En ook weer niet te veel isoleren, want dat gaat uiteindelijk ten koste van de gezondheid. Heel simpel: gas is NIET duurder, het is duurder gemaakt (energie belasting). Iedereen probeert de natuurkunde te veranderen, maar helaas joh, dat gaat niet. Als je 1 kuub lucht, 1 graad wilt verhogen kost dat …. vermogen. 1m3 aardgas staat tegenover 10KW electra, m.a.w. is gas 10x gunstiger dan elektra (kan ook niet anders omdat we met gas centrales elektra opwekken). Het grote voorbeeld hebben we bij de zonnepanelen al gezien, waarbij alles is/wordt teruggedraaid. Geen voordelen meer, sterker nog moet men straks betalen. Luister, de energieleverancier is een bepaald inkomen gewend en zal er alles aan doen om ieder jaar MEER inkomsten te regenereren. M.a.w. hoe meer men bespaard, hoe meer men gaat betalen. Zolang de regering zich hiermee bemoeit gaat alles fout.

Waarom meld ik dit? Simpel, houd er rekening mee dat alle technische investeringen (buiten isoleren) die je nu doet, gemiddeld maar 15 jaar meegaan. Dit wordt vaak niet vermeld. Dus ipv eens in de 15 jaar een cv ketel vervangen van ongeveer €2500 komt er nu zo’n €8000 extra bij. Op DIT moment zal je iets besparen, maar wat als straks de elektra prijzen omhoog gaan? En denk niet dat dit uit de lucht gegrepen is, immers kijk naar de zonnepanelen. Net congestie, de hoofdprijs betalen als je s’nachts je airco wilt aanzetten, geen laadpalen mogelijk voor de deur enz enz. WAT IS DAN DE OPLOSSING? Op dit moment zou ik dat oprecht niet weten, maar dat er een hoop in de lucht hangt (ten ongunst van de burger) is duidelijk. Dus pas op met je beslissingen nemen. Houd mogelijkheden tot uitbreiden en kies per periode wat op dat moment het gunstigst is😉

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Alpina 5 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:08:
Heel simpel: gas is NIET duurder, het is duurder gemaakt (energie belasting). Iedereen probeert de natuurkunde te veranderen, maar helaas joh, dat gaat niet. Als je 1 kuub lucht, 1 graad wilt verhogen kost dat …. vermogen. 1m3 aardgas staat tegenover 10KW electra, m.a.w. is gas 10x gunstiger dan elektra (kan ook niet anders omdat we met gas centrales elektra opwekken).
Het topic gaat over een eventuele warmtepomp en niet over resistief verwarmen, dus die vergelijking gaat niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 18-08-2026 09:21 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Alpina 5 Er zitten nog meer vouten in jouw relaas, helaas.
Bijna te veel om hier te noemen: het is kWh, niet KW - de toevoeging met de gascentrales klopt ook niet. - Trouwens 1 m³ gas = 9,769 kWh -> 1 kWh (gas) = ca. € 1,5/9,769 = ca. € 0,15
Natuurkunde is blijkbaar niet jouw sterke kant - iets van Carnot, thermodynamica, ...?
"Als je 1 kuub lucht, 1 graad wilt verhogen kost dat …. vermogen energie."
Jouw bijdrage is eerder iets voor de duurzame kroeg.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 18-08-2026 10:03 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:32
Het enige waar je mee kunt besparen is isoleren, punt. De rest is tijdelijk!! En ook weer niet te veel isoleren, want dat gaat uiteindelijk ten koste van de gezondheid. Heel simpel: gas is NIET duurder, het is duurder gemaakt (energie belasting). Iedereen probeert de natuurkunde te veranderen, maar helaas joh, dat gaat niet. Als je 1 kuub lucht, 1 graad wilt verhogen kost dat …. vermogen. 1m3 aardgas staat tegenover 10KW electra, m.a.w. is gas 10x gunstiger dan elektra (kan ook niet anders omdat we met gas centrales elektra opwekken). Het grote voorbeeld hebben we bij de zonnepanelen al gezien, waarbij alles is/wordt teruggedraaid. Geen voordelen meer, sterker nog moet men straks betalen. Luister, de energieleverancier is een bepaald inkomen gewend en zal er alles aan doen om ieder jaar MEER inkomsten te regenereren. M.a.w. hoe meer men bespaard, hoe meer men gaat betalen. Zolang de regering zich hiermee bemoeit gaat alles fout.

Waarom meld ik dit? Simpel, houd er rekening mee dat alle technische investeringen (buiten isoleren) die je nu doet, gemiddeld maar 15 jaar meegaan. Dit wordt vaak niet vermeld. Dus ipv eens in de 15 jaar een cv ketel vervangen van ongeveer €2500 komt er nu zo’n €8000 extra bij. Op DIT moment zal je iets besparen, maar wat als straks de elektra prijzen omhoog gaan? En denk niet dat dit uit de lucht gegrepen is, immers kijk naar de zonnepanelen. Net congestie, de hoofdprijs betalen als je s’nachts je airco wilt aanzetten, geen laadpalen mogelijk voor de deur enz enz. WAT IS DAN DE OPLOSSING? Op dit moment zou ik dat oprecht niet weten, maar dat er een hoop in de lucht hangt (ten ongunst van de burger) is duidelijk. Dus pas op met je beslissingen nemen. Houd mogelijkheden tot uitbreiden en kies per periode wat op dat moment het gunstigst is😉
Zoals hierboven al wordt aangestipt zit je reactie vol met onwaarheden. Ik heb geen zin om alles te weerleggen, maar ik vind het wel belangrijk dat je twee dingen begrijpt:

1) Het is niet het gas dat duur "gemaakt" is, maar juist stroom. In 2026 betaal je € 0,72679 per m³ gasbelasting en € 0,11084 per kWh stroombelasting (inclusief btw). De energetische waarde van één kuub gas is ongeveer tien kWh. Dus genormaliseerd naar de hoeveelheid energie kom je uit op heffingen van 7.3 cent per kWh energie uit gas en 11 cent per kWh (uit) stroom.

Welke is dan hoger? Precies.

2) De "grap" van een warmtepomp is dat je energie van buiten naar binnen verplaatst. Dat is, zoals hierboven ook al aangestipt wordt, een fundamenteel ander principe dan het verwarmen met een elektrisch kacheltje. In dat geval haal je uit 1 kWh stroom precies 1 kWh warmte. De jaargemiddelde COP van mijn warmtepomp is 4.7. Dat betekent dat ik gemiddeld voor elke kWh stroom 4.7 kWh aan warmte in huis krijg.

Dat betekent dat ik voor het equivalent van 1 kuub gas slechts ongeveer 2 kWh stroom nodig heb. Hoe ziet je "rekensommetje" er dan uit?

• Ronald
  • Nu online
Het enige waar je mee kunt besparen is isoleren, punt.
Niet het enige. Gedrag, hoeveel jassen je in je woonkamer aan wil...
De rest is tijdelijk!!En ook weer niet te veel isoleren, want dat gaat uiteindelijk ten koste van de gezondheid.
Fout. Met isolatie kun je ventilatie beïnvloeden. Het is het gebrek aan ventilatie wat het probleem kan zijn.
Heel simpel: gas is NIET duurder, het is duurder gemaakt (energie belasting).
Fout. In Engeland bestaat dit belasting patroon niet, en ook daar is een COP4 SCOP presterende warmtepomp rendabel.
Iedereen probeert de natuurkunde te veranderen, maar helaas joh, dat gaat niet.
Kolder
Als je 1 kuub lucht, 1 graad wilt verhogen kost dat …. vermogen. 1m3 aardgas staat tegenover 10KW electra, m.a.w. is gas 10x gunstiger dan elektra (kan ook niet anders omdat we met gas centrales elektra opwekken).
En een gascentrale maakt maar van 50% van de energie stroom, dus stroom uit gas gaat altijd duurder zijn dan gas... Zie stukje Engeland.
Het grote voorbeeld hebben we bij de zonnepanelen al gezien, waarbij alles is/wordt teruggedraaid. Geen voordelen meer, sterker nog moet men straks betalen. Luister, de energieleverancier is een bepaald inkomen gewend en zal er alles aan doen om ieder jaar MEER inkomsten te regenereren. M.a.w. hoe meer men bespaard, hoe meer men gaat betalen. Zolang de regering zich hiermee bemoeit gaat alles fout.
Ik heb nog een rolletje alufolie staan... wil je een stukje, of de hele rol?
Salderen had al jaren en jaren geleden afgebouwd moeten worden. Stond sinds 2012 op de agenda. Het is de Inactie van de regering die het issue is.
Dito met de terugleverkosten... ook daar is het Inactie van de regering (met name 1e kamer) na het schot voor de boeg via Vandebron
Waarom meld ik dit? Simpel, houd er rekening mee dat alle technische investeringen (buiten isoleren) die je nu doet, gemiddeld maar 15 jaar meegaan. Dit wordt vaak niet vermeld. Dus ipv eens in de 15 jaar een cv ketel vervangen van ongeveer €2500 komt er nu zo’n €8000 extra bij.
De CV kost meer door alle regels en schaarste van monteurs die de investeringen wilden doen om met gas te mogen werken... En een nieuwe warmtepomp minder... Het gat wordt zo rustig €2000, misschien €3000 minder.
Op DIT moment zal je iets besparen, maar wat als straks de elektra prijzen omhoog gaan? En denk niet dat dit uit de lucht gegrepen is, immers kijk naar de zonnepanelen. Net congestie, de hoofdprijs betalen als je s’nachts je airco wilt aanzetten, geen laadpalen mogelijk voor de deur enz enz. WAT IS DAN DE OPLOSSING? Op dit moment zou ik dat oprecht niet weten, maar dat er een hoop in de lucht hangt (ten ongunst van de burger) is duidelijk. Dus pas op met je beslissingen nemen. Houd mogelijkheden tot uitbreiden en kies per periode wat op dat moment het gunstigst is😉
Als je je oprecht zou inlezen, dan zou je de antwoorden hebben... die heb je nu niet. Je mist kennis en dumpt een load onzin op een forum op een manier dat geeneens een knappe discussie mogelijk is...

• manfred kipp
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:32
Je schrijft jaren 30 woning. De buren hebben die het huis op warmtepomp of op cv. Koop een cv die je kan om kan bouwen naar waterstof. Je bent een kamer kwijt voor je installatie dat wordt vergeten. Elektra moet verzwaren 1x35 of 3x25 is niet genoeg. Zonnepanelen heb je nodig accu komt ook nog want regeling gaat weg per 2027. Kan wel door gaan maar prijstechnisch wordt de verbouwing een financiële drama als je niet uit kijk.

• Ronald
  • Nu online
manfred kipp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:32:
Je schrijft jaren 30 woning. De buren hebben die het huis op warmtepomp of op cv. Koop een cv die je kan om kan bouwen naar waterstof. Je bent een kamer kwijt voor je installatie dat wordt vergeten. Elektra moet verzwaren 1x35 of 3x25 is niet genoeg. Zonnepanelen heb je nodig accu komt ook nog want regeling gaat weg per 2027. Kan wel door gaan maar prijstechnisch wordt de verbouwing een financiële drama als je niet uit kijk.
Waterstof residentieel gaat hem echt niet worden. Groene waterstof is duur te maken, het is duur opslaan, duur transporteren. Er zijn industriële processen die hoge temperaturen nodig hebben waar vraag vandaan gaat komen en lange afstand wegtransport zou ook nog wel eens die richting uit kunnen gaan... tenzij we trolley-vrachtwagens door Europa laten rijden (Dure infra)

Woning met 6kW FE warmtepomp kan prima op 1x35 of 1x40... op 1x25 met een peakshavende accu.

• paQ

paQ

Oh god.. wordt dat zometeen een ding? "H₂-Ready" CV ketels....

@Isengrim Je kunt prima uit met een Vaillant zoals @Ronald al een paar keer aangaf. Truc is een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur behalen. En dat doe je door je afgiftesysteem daar zo goed mogelijk voor in te richten. Idealiter een VVW. Dan kun je lange runs op lage (en efficiënte) Ta maken, met meer comfort tot gevolg.
Je hoeft 'slechts' het warmteverlies van je woning te compenseren. Hoe beter je isolatie, hoe lager het warmteverlies.

• Isengrim
  • Nu online
@Ronald : goede vraag, ik heb inderdaad wat cijfers. Gasverbruik januari: 294m³ (let op: hierbij hebben we boven ook een beetje bijgestookt, dus dit is iets hoger dan normaal)
Koudste dagen:
- 10 januari: 13m³
- 11 januari: 12m³
- 3 februari: 12m³

@Ronald @paQ : goed om te horen dat een Vaillant qua vermogen en geluid haalbaar is zodra de afgifte op orde is. Vloerverwarming lijkt mij een no brainer om te gaan aanleggen

@jurjen_g: het airco-idee is een leuke gedachte, maar zoals Ronald al aangeeft speelt geluid daar minstens zo hard, dus dat valt voor ons af gezien de tussenwoning.

• paQ

paQ

Volgens mij moet dat op koude dagen prima uitkunnen. Ik heb een Vaillant 55/6. Die doet zonder echt max te draaien 120 m2 vvw en een grote FCU in zijn uppie. Moet ik er bij vermelden dat ik een losse WPB heb voor sanitair warm water.
10 januari was hier (Zuid-Limburg) een nasty dag, en vergelijkbaar met jouw warmtevraag die dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2WLn3wJtkMMnzFJv3qohguuEd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQfJ7LboXJRekYXxOKMhfZHl.png?f=fotoalbum_large

En dan is het gewoon 22 en een beetje in huis he ;)

(Zie je mijn "130 kWh" verbruik @Alpina 5 ? )

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 18-08-2026 11:33 ]

• Ronald
  • Nu online
Heb je "gemiddeld" gedoucht die dagen? Zo nee, dan moeten we nog wat corrigeren.

Dan komen we op 46,09 graaddagen voor 10-11 jan en 25m³

Dat is 0,542m³ / graaddag
-10 is 28 graaddagen, dus is dan 15,2m³ gas nodig.

Retour temp ~45 geeft 8,5kWh/m³... Je warmtevraag gaat dus 129kWh/dag zijn. Ofwel 5,4kW.

Dat is voor de 55/8.1 echt helemaal op de tenen, maar etmaalgemiddelde is -10 erg zeldzaam... dan bak je een plaatje speculaas en ben je er weer (Die oven maakt een hoop warmte in je huis)

Vloerverwarming zonder vloerisolatie verhoogd verbruik. Je verlies naar de bodem neemt dan toe. Nu heb je een koude vloer die het verliest wat dempt. Als isolatie van de vloer echt niet kan links of rechtsom dan zijn geventileerde convectors de betere keuze. Je kunt met zelfbouw fan-modules enorm veel met Jaga's.

Is vloerisolatie wel mogelijk, dan ben je er ook wat betreft dimensionering. De 55/8.1 moet het dan gewoon redden.

Halen we douchen er geheel af (met warmtepomp boiler) dan wordt het ook makkelijker (Zie @paQ)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 18-08-2026 11:50 ]

• Isengrim
  • Nu online
Ja, gemiddeld gedoucht die dagen, geen uitschieters. Als de hele vloer (nu hout) eruit gaat, moet isolatie wel lukken. Wellicht moet de kruipruimte eerst nog wat uitgediept worden, maar dat gaat een stuk makkelijker zonder vloer erin. Als we toch bezig zijn, dan liever meteen goed. Ben inderdaad al bekend met zelfbouw fan-modules (Jaga), die maken beneden nu al een enorm verschil.

@paQ : mooi om te horen dat het bij vergelijkbare omstandigheden in de praktijk goed uitpakt. Sowieso ga ik nog een echte warmteverliesberekening laten maken, dan hebben we een hardere onderbouwing dan de vuistregels hierboven (al waardeer ik het rekenwerk enorm, dat geeft al een goede eerste indicatie).
Pagina: 1