We spelen al even met het idee van een warmtepomp, maar volgend jaar staat er ook een verbouwing gepland die de warmtevraag van het huis flink zou verbeteren. Ik vraag me af of het slim is om nu al een (hybride) warmtepomp te plaatsen of beter te wachten tot na de verbouwing. Graag jullie input aan de hand van onderstaande gegevens.
Historisch gasverbruik afgelopen jaren: 1100-1300 m³/jaar (incl. warmwater, meterstand niet exact opgenomen)
- 3 radiatoren:
- 1x 195x45cm T22, woonkamer (met heatbooster)
- 1x 200x70cm T22, eettafel
- 1x handdoekradiator keuken, 120x50cm
- Huidige cv-instelling: aanvoer staat doorgaans op 55/60°C
- Bovenverdieping wordt niet verwarmd, behalve bij strenge vorst (radiatoren dan een klein beetje open)
- Isolatie: gevel en dak zijn geïsoleerd, beneden combi dubbel/HR++ glas, boven enkel dubbelglas, vloer ongeïsoleerd (kruipruimte te laag/vol puin)
- Liter nodig: 300? (vier personen)
- DWTW aanwezig: nee
Volgorde: stil, zuinig, [aanvullen overige — bv. verkrijgbaarheid, domotica-integratie, goedkoop, design, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk]
Woning is een jaren 30 tussenwoning met buren aan weerszijden, dus een stille buitenunit.
Redenen om dit juist dit jaar al te doen:
- Subsidie lijkt volgend jaar lager te worden
- Gasprijzen zijn flink gestegen, dus hoe eerder overstappen, hoe eerder besparing
Redenen om te wachten tot de verbouwing:
- Voorkomt extra kosten voor het verplaatsen van de buitenunit
- Dan in één keer een structureel goed systeem (betere afgifte, isolatie) i.p.v. tijdelijke tussenoplossing
Vraag: nu al een hybride (of zelfs meteen all-electric, wat qua berekening op het randje lijkt te zitten) plaatsen als tijdelijke oplossing, of wachten tot de verbouwing en dan in één keer goed doen?
Andere tips/aandachtspunten die ik over het hoofd zie zijn ook welkom.
Screenshot van gasweg.nl:
Historisch gasverbruik afgelopen jaren: 1100-1300 m³/jaar (incl. warmwater, meterstand niet exact opgenomen)
Afgiftesysteem:
- Geen vloerverwarming aanwezig- 3 radiatoren:
- 1x 195x45cm T22, woonkamer (met heatbooster)
- 1x 200x70cm T22, eettafel
- 1x handdoekradiator keuken, 120x50cm
- Huidige cv-instelling: aanvoer staat doorgaans op 55/60°C
- Bovenverdieping wordt niet verwarmd, behalve bij strenge vorst (radiatoren dan een klein beetje open)
- Isolatie: gevel en dak zijn geïsoleerd, beneden combi dubbel/HR++ glas, boven enkel dubbelglas, vloer ongeïsoleerd (kruipruimte te laag/vol puin)
SWW:
- Plek voor boiler: Kelder- Liter nodig: 300? (vier personen)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
L/WVolgorde: stil, zuinig, [aanvullen overige — bv. verkrijgbaarheid, domotica-integratie, goedkoop, design, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk]
Woning is een jaren 30 tussenwoning met buren aan weerszijden, dus een stille buitenunit.
Wie gaat het installeren?
Een nog te kiezen installateurContext/vraag:
Volgend jaar willen we een uitbouw realiseren (doortrekken van bestaand stukje uitbouw over de hele achtergevel). Op dat moment willen we sowieso de warmteafgifte verbeteren, de vloer isoleren en nieuw HR++ glas aan de achtergevel plaatsen. De buitenunit zou dan het liefst op de uitbouw komen te staan, en tijdens de verbouwing kan ik leidingwerk en elektra meteen optimaliseren.Redenen om dit juist dit jaar al te doen:
- Subsidie lijkt volgend jaar lager te worden
- Gasprijzen zijn flink gestegen, dus hoe eerder overstappen, hoe eerder besparing
Redenen om te wachten tot de verbouwing:
- Voorkomt extra kosten voor het verplaatsen van de buitenunit
- Dan in één keer een structureel goed systeem (betere afgifte, isolatie) i.p.v. tijdelijke tussenoplossing
Vraag: nu al een hybride (of zelfs meteen all-electric, wat qua berekening op het randje lijkt te zitten) plaatsen als tijdelijke oplossing, of wachten tot de verbouwing en dan in één keer goed doen?
Andere tips/aandachtspunten die ik over het hoofd zie zijn ook welkom.
Screenshot van gasweg.nl:
/f/image/vQfJ7LboXJRekYXxOKMhfZHl.png?f=fotoalbum_large)