Gemodificeerd centraaldozensysteem, doorrijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:38
Met het gemodificeerd centraaldozensysteem heb je wat meer mogelijkheden met het aanleggen van de elektra. Ik ben geïnteresseerd in het doorrijgen (daisy chain) van WCD's op één groep.

Het enige wat ik hier concreet kan vinden is een alinea op wikipedia:

'Als een eindgroep uitsluitend wordt gebruikt om wandcontactdozen aan te sluiten, dan mag vanuit de groepenkast een leiding van doos tot doos zijn aangebracht ('doorrijgsysteem').'

Wikipedia: Centraaldoos (onderaan)

Met doorrijgen bedoel ik van de ene wcd naar de volgende gaan (aflassen in de inbouwdoos). Het doel is zo efficiënter installeren en materiaal besparen.

Mijn vraag: Waar vind ik nou exact de eisen / mogelijkheden voor deze optie?

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Goeie inbouw wcd's hebben een dubbele aansluiting zodat je gewoon kan daisy chainen, daar hoef je geen andere centraaldoos voor te kopen ;)

Ey!! Macarena \o/

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:06
Let wel op met horizontale leidingen in je muur, meestal verwacht men dit niet en is de kans op doorboren dus groter...

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In welk opzicht?

Een centraaldoos is bedoeld om je verbindingen bereikbaar te houden, zolang je wanneer je alles bij elkaar optelt niet meer vermogen door een kabel trekt dan de bedoeling is maakt het vrij weinig uit. Je mag gewoon vanuit een centraaldoos aftakken of doorlussen.

NEN 1010 beschrijft alleen dat je goedgekeurde lasklemmen moet gebruiken (Wago's bijv.), niet te veel in het doosje moet proppen en de juiste kleuren draad moet gebruiken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:46
hfolkers schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:56:
Let wel op met horizontale leidingen in je muur, meestal verwacht men dit niet en is de kans op doorboren dus groter...
nou zitten stopcontacten meestal op 30cm van de vloer, wie hangt daar verder wat op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19
No Hands schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:55:
nou zitten stopcontacten meestal op 30cm van de vloer, wie hangt daar verder wat op?
Verankeringsboutjes voor een (zwevende) kast zouden best wel eens op die hoogte kunnen zitten.

Die 30cm is ook maar iets van de laatste jaren. Er zijn genoeg oudere woningen waar de stopcontacten op 110cm, 150 of 180cm hangen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:53
hfolkers schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:56:
Niet alleen dat, je verzwakt ook behoorlijk je dragende constructie van je wand door horizontaal te slijpen/frezen.
Dat is mede een reden dat je veelal verticaal en/of diagonaal slijpwerk ziet, puur om de (zelf)dragende van de wand niet teveel aan te tasten.

@peer geen appel Wil je alles "horizontaal" gaan doorlussen is het verstandig om dit via je vloer te doen, dus vanuit centraaldoos een verticale lijn naar je WCD's, en die doorwerken naar je vloer.
Dan het horizontale deel via je vloer doen tegen de wand aan en dan bij het volgende WCD stukje verticaal naar de doos toe.
En ik zou niet teveel gaan "daisy chainen", weet niet of het op dit moment nog in de NEN1010 staat, maar eerder was het maximaal 6 (of 8) WCD's voor algemeen gebruik achter 1 "zakker" vanuit je centraaldoos.
En wees er dermate op verdacht dat veel WCD's veelal geschikt zijn voor 10A nominaal en 16A max, oftewel langdurig(er) 10A en kortstondig(er) 16A, en ga ervanuit dat de contacten ook zo zijn berekend.
Oftewel beter een zakker over naar je vrije(re) WCD's waar mogelijk regelmatig wat andere/zwaardere apparaten op worden aangesloten, en het uiteinde van je daisy-chain achter je TV meubel voor je TV en spelcomputer b.v. i.p.v. andersom.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:38
Ben nu in de ruwbouw fase en was inderdaad van plan om de suggestie van @Annuk te volgen qua doorlussen over de ruwbouwvloer. Ben er nogmaals ingedoken en kom nu, ook dankzij jullie, een paar stappen verder!

BronnenMaximaal doorlussen

@Annuk , je gaf aan maximaal 6 wcds vanuit 1 aansluiting vanuit de centraaldoos. Ik lees nu bij Drixes elektriciën het volgende:

'Nederlandse stopcontacten vereisen volgens NEN 1010 een minimale draaddikte van 2,5 mm², waarbij maximaal 8 stopcontacten op één groep van 16 ampère aangesloten mogen worden.'

en bij Gira:

'Het maximum aantal stopcontacten per zekering en per groep kan daarom niet met een absoluut cijfer worden aangegeven. Als u al weet voor welke apparaten u de contactdozen wilt gebruiken, kunt u de totale belasting berekenen. Omdat dit echter zelden het geval is, zal uw elektricien meestal statistische en ervaringsgerichte waarden gebruiken bij de planning.'

Gira geeft ook aan:

'Volgens de NEN 1010-norm wordt aanbevolen om maximaal 8 tot 10 stopcontacten per groep te plaatsen,'

Als ik dit zo begrijp gaat het dus vooral om overbelasting en het gevaar voor een uitschakelende groep, oververhitting of brand. Die max is dus een richtlijn, geen harde vereiste.

Situatie

Voor mijn tv meubel heb ik 7 WCDs (en 1 dubbele netwerk aansluiting). Qua vermogen denk ik dat dit niet voorbij de 300-500 Watt gaat (tv, spelcomputers, radio, soundbar, etc).

Als ik kies voor een Gira stopcontact, https://www.girastore.nl/475503.html, daar lees ik dat de nominale stroomsterkte 16 Ampere is. Als ik nominale stroomsterkte goed begrijp, is dat de maximale stroomsterkte die door deze WCD kan lopen zonder defect of oververhitting.

Conclusie?

In dit scenario kan ik toch eenvoudig alles vanuit de centraaldoos voeden en doorlussen? Dus invoeren op 1 en doorlussen naar de andere 6 wcds?

En zo kan ik vanuit de centraaldoos ook nog andere wcds bedienen in mijn woonkamer?

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
Dat doorrijgen is inderdaad geen probleem. Als je vanuit de centraaldoos ook nog andere WCD's gaat bedienen dan ga je dus alsnog over de genoemde 8 of 10 vanaf 1 groep.
(Ik denk persoonlijk dat dat geen probleem hoeft te zijn (aangezien een stekkerblok ook niet meetelt)

Maar ik zou wel de vraag of je 7 inbouwdozen op een rij in de muur wel moet willen willen stellen (denk ook niet dat er een geschikt afdekraam beschikbaar is). Als je ooit in de verre toekomst toch de tv (en alles wat daarbij hoort) wil verplaatsen zit je met een enorm bataljon aan WCD's in je muur. Ik zou 1 á 2 wcd's en een utp in de muur doen en een fatsoenlijk stekkerblok voor de rest.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:47
7 wcd's lijkt me inderdaad lastig een afdekraam voor te vinden. Maar 1-2 zou ik zelf nóóit doen als je al verwacht meer nodig te hebben. Moet je met meerdere stekkerdozen, wat veel onbetrouwbaarder is (naast het esthetische aspect)

Misschien 2x4wcd's een optie?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:44
inquestos schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:57:
7 wcd's lijkt me inderdaad lastig een afdekraam voor te vinden. Maar 1-2 zou ik zelf nóóit doen als je al verwacht meer nodig te hebben. Moet je met meerdere stekkerdozen, wat veel onbetrouwbaarder is (naast het esthetische aspect)

Misschien 2x4wcd's een optie?
Opzich zijn er 16-voudige stekkerdozen. Daarbij heb je minder verbindingen dan met 8 doorgeluste WCD's. Een stekkerblok onder het TV-meubel (wat er, verwacht ik, zal komen als er zowel WCD's nodig zijn.) is netjes weg te werken. Als het meubel alleen een enkele 230v en ethernet kabel aan de achterzijde heeft kan je ook nog eens het kastje van de muur af trekken om schoon te maken of de kabel van je nieuwe console weg te werken.

Het blijft hierbij wel belangrijk dat je niet het goedkoopste 36-voudige stekkerblok van Ali besteld.
Pagina: 1