Airco voor bijverwarmen en koelen woonkamer + slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:17
Het is een vrij uitgebreid topic geworden, maar ik probeer volledig te zijn in de informatievoorziening.

Na de afgelopen langdurige hitte heb ik me aan de grote meute toegevoegd die dit het uitgerekende moment vond om een aircosysteem aan te schaffen.

Ik heb verschillende bedrijven benaderd, waarvan er een paar hebben gereageerd en waarmee ik een afspraak heb gemaakt. De eerste is onlangs geweest, het voorstel vind je hier.

Mijn wensen:
  • Ik wil het merendeel van het jaar de woonkamer en op zeer koude dagen ook de slaapkamer kunnen verwarmen, waardoor ik kan besparen op het gasverbruik. (Slaapkamer is op dit moment niet verwarmd).
  • Ik wil in de zomer mijn woonkamer en de slaapkamer kunnen koelen zodat het eenvoudiger is om een aangenaam binnenklimaat te houden. Hierbij kan de hele 1e verdieping (beperkt) profiteren van de aanvoer van koudere lucht uit de slaapkamer.
  • Ik wil de airco's op afstand kunnen bedienen, of "slim" maken door ze aan mijn Homey toe te voegen, zodat ik ook op afstand of automatisch kan bepalen of ze moeten inschakelen wanneer ik niet thuis ben.
  • Ik wil dat de buitenunit geen overlast veroorzaakt voor zowel mijzelf als de buren.
Feiten en cijfers:
  • Het betreft een 2-onder-1-kap-/schakelwoning uit 1978.
  • Eén buur zit met het huis vast aan mijn huis, de andere buur zit met de garage vast aan mijn garage
  • Hierdoor liggen de slaapkamers aan de garage-kant tegenover elkaar met een afstand van zo'n 6 meter
  • Er is sprake van na-isolatie in de vorm van spouwmuur, vloer en dak.
  • Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van HR++ glas
  • Op de begane grond is er sprake van oud dubbelglas, wat ik tzt ga vervangen voor HR++
  • Zonwering in de vorm van rolluiken en zonnescherm, optioneel schaduwdoek gevel achterzijde bij keuken en achterdeur.
  • Ik woon alleen en verwarm enkel wanneer ik thuis ben, dat is 's avonds en in het weekend.
  • Op zonnige dagen in voor- en najaar, maak ik gebruik van extra warmte vanuit de serre.
  • Jaarlijks gasverbruik voor verwarmen is hierdoor zo'n 450-550 m3.
Indeling ruimtes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9u37xl7CtQppt5_GdyUn5s1NEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF2WiAFiJxO5lPpWFHqRHr37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNwtHQJpwoKJj1SmLvjboB0u_kQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nekxWUPZcku3Jzgq32yG9LVd.jpg?f=fotoalbum_tile
Deze plaatjes komen uit een eerder topic, negeer de groen gearceerde wanden en rode kruizen.

Voorstel partij A:
  • Woonkamer; 4.2 kw Daikin Perfera wandmodel (FTXM-A) aan de groen gearceerde muur, iets links van het rode kruis, zodat leiding binnen de garage valt.
  • Slaapkamer; 2.5 kw Daikin Perfera vloermodel (FVXM-B) aan buitenmuur ongeveer tegenover deuropening. (Dit is de enige zinvolle locatie door de vorm en indeling van de ruimte).
  • Buitenunit; 6.8 kw Daikin 2MXM68A9 aan buitenmuur grenzend aan slaapkamer.
  • Totaalprijs: €6.350,- waarbij ik zelf zorg voor aanleg stroomvoorziening.
  • Leidingwerk loopt via garage, condensafvoer naar kruipruimte zodat er geen pomp nodig is.
  • Er is onvoldoende ruimte tussen plafond woonkamer en dak garage om de condensafvoer zonder pomp naar het dak te laten afvoeren.
  • Alternatief is een afvoerleiding naar de voorzijde van het huis om daar via een doorgang in het kozijn van de garagedeuren naar buiten te leiden.
Opmerkingen voorstel A:
  • Bedrijf A lijkt een grote voorstander van Daikin te zijn, ze zijn "platinum dealer", wat waarschijnlijk betekent dat ze bepaalde voordelen genieten wanneer er Daikin materiaal wordt verkocht (mijn aanname).
  • Bedrijf A rekent met de formule; inhoud ruimte x 35, wat op een vermogen van 4.2kw voor de woonkamer uitkomt, toevaligerwijs een vermogen wat afwijkt van de standaarden en niet beschikbaar is bij onder andere Mitsubishi.
  • Voor de slaapkamer wordt 2.5kw geadviseerd, sterk overbemeten voor de slaapkamer alleen, maar rekening gehouden met verspreiding over 1e verdieping en trapgat.
  • Bedrijf A heeft geen geluidsberekening gedaan en merkte alleen op "dat er nooit iemand klaagt"
Gevonden specificaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UlhnsdcCgIZDT7CEF8arycnGtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CitMQ3DO7fJ1ndw7hRFkn2xu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7RIW05y1zcyXECylOxVekQ-3f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SGOvFkBXYRw0iTb8956de23.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otfDGsg7znO01IZlCxCEzCcNxNc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vggBecstkfdpYnkRQDsiX18w.png?f=user_large
Opmerkingen:
  • Kijkende naar de nieuwe (geupdate) specs, lijkt er weinig nadeel te zitten aan een 5kw ZSX model van MHI, deze heeft in vergelijking tot het Daikin 4.2kw model een lager minimum vermogen, hoger maximum vermogen en betere prestaties bij koudere temperaturen, het is wel een grotere unit, maakt iets meer geluid en is iets minder "zuinig" bij verwarmen (lagere SCOP).
  • Indien 3.5kw ook voldoende zou zijn, liggen de specificaties beduidend dichter bij elkaar, hoewel MHI ook dan nog wat voordelen heeft, o.a. hoger maximum vermogen bij verwarmen en meer vermogen bij koude temperaturen. De vraag is wel of 3.5kw voldoende zal zijn, qua formaat maakt het niet uit en qua minimum vermogen maakt het bijna niet uit.
  • Grootste nadeel van de MHI-route, is dat het vloermodel beduidend meer geluid produceert volgens de specs. Aangezien die op de slaapkamer komt te hangen, is dat wel een belangrijk gegeven.
  • Volgens partij A is MHI alleen in glanzende afwerking te krijgen, terwijl Daikin ook een matte uitvoering heeft. In hoeverre dat een issue is, moet ik nog live gaan bekijken.
  • Kijk ik naar de buitenunit, dan heeft MHI ook voordelen tov de geadviseerde Daikin unit. Een (beduidend) lager minimaal koelvermogen en warmtevermogen, iets tot ruim betere prestaties qua SEER en SCOP en meer beschikbaar vermogen bij lage temperaturen, hoewel ik dat voor de 6.8kw unit niet kan vinden.
  • Ik vergelijk dan mogelijk wel een middenmoter van Daikin met het topmodel van MHI. De Ururu Sarara lijkt het topmodel van Daikin te zijn en ligt qua specificaties dichterbij MHI, maar daar bestaat geen vloermodel van en zover ik het kan vinden kan deze niet in een multi-split systeem worden opgenomen.
  • Ik heb ook nog geen offerte opgevraagd van de MHI route, dus geen idee of en hoeveel duurder dat is.
  • De nieuwe specs van de buitenunits, geven een ander beeld dan ik voorheen had. Tussen de 5kw versies van Daikin en MHI zit enkel een noemenswaardig verschil in maximum vermogen. MHI weet meer warmte en kou te leveren.
  • Kijk ik naar een model groter en vergelijk ik het 6.8kw model van Daikin met de 6.0 en 7.1 modellen van MHI, dan is er een tweestrijd. Nu is het Daikin die een (beduidend) hoger maximum vermogen weet te behalen, iig voor verwarmen. Door het hoge minimum vermogen van het 7.1kw MHI model, valt die eigenlijk af. Het voordeel bij MHI zit vooral in het minimum warmtevermogen.
  • Opvallend genoeg maakt het bij het 6kw MHI model niet uit of ik voor een 2.5+3.5 setup of 2.5+5.0 setup ga, de buitenunit presteert exact gelijk.
Vragen aan jullie:
  • In hoeverre is een 4.2kw model voor de woonkamer HET ideaal?
  • Kan mijn woonkamer ook uit met een 3.5kw model?
  • Of is het gezien de specs, dan beter te kiezen voor een 5kw model?
  • Klopt het dat het minimale vermogen van de binnenunit en die van de buitenunit invloed hebben op elkaar? Bijvoorbeeld, de 6.8kw Daikin buitenunit heeft een minimum vermogen van 1,95 koelen en 2,17 verwarmen, terwijl de binnenunit voor de woonkamer een minimum vermogen van 1,5 heeft voor beide. Betekent dit dat de binnenunit nooit minder dan 1,95kw vermogen heeft om te koelen en minder dan 2,17kw om te verwarmen tenzij ook de binnenunit op de slaapkamer aan staat?
  • In hoeverre is een geluidswerende omkasting aan te raden? Ik wil absoluut niet dat de buurman succesvol bezwaar kan maken bij mogelijk geluidsoverlast.
  • Zitten er nadelen aan condensafvoer naar de kruipruimte? Naar mijn idee is deze slechts beperkt geventileerd met 2 roosters aan de voorzijde en 1 rooster aan de achterzijde. Ik moet nog eens goed kijken of de roosters nog wel vrij liggen, want ik kom er nu achter dat die aan de achterzijde dicht lijkt te zitten sinds de na-isolatie (pur). De kruipruimte bevat een deel van het jaar water (door grondwaterpeil) en is nu, ondanks de zeer lange droogte nog altijd vochtig.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 18-08-2026 15:17 ]

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:36
Prima toch?

• LA-384
Haha, op welke van de vragen en overwegingen is dit een antwoord? :p

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ipv een 2MXM68 kun je ook kijken naar de 2MXM50, heeft wellicht wat lagere minimum waarden.
Uiteindelijk leuk, maar je wil toch niet je binnenunits vol aan, dat is niet te doen. Dus zul je ze wat meer in de laagste stand hebben staan (slaapkamer hier in ieder geval altijd).

Condens naar de kruipruimte en daar afvoeren naar riool is prima.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27
Kantoor wordt niet verwarmd? Of zit je daar met COP1 (ventilatorkachel, IR, etc) als je werkt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43

Croga

The Unreasonable Man

Houdt er rekening mee dat de Daikin API rate limited is.
Ofwel: Je kunt de Daikin niet eindeloos aansturen via Homey. Er is een Homey app en die werkt erg goed maar kan een maximum van enkele tientallen commandos per dag uitvoeren en daarna wordt je voor 24 uur locked out. Je kunt dus niet plat op temperatuur of energieopbrengst gaan schakelen. Niet dat dat persé een issue is; de schakeling op de thermostaat van de binnenunit zelf werkt ook gewoon goed.

Verder: 5kW op een 4.2 en 2.5 binnenunit is, lijkt mij, wat overbemeten. Ik zou voor de 5kW buitenunit gaan voor deze binnenunits. Daarnaast denk ik dat 4.2 binnen wat groot is voor bijverwarmen. Wij hebben hier in een 60 vierkante meter woonkamer een 2.5kW binnenunit hangen en die is meer dan voldoende.

• LA-384
ZeRoC00L schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:00:
Ipv een 2MXM68 kun je ook kijken naar de 2MXM50, heeft wellicht wat lagere minimum waarden.
Uiteindelijk leuk, maar je wil toch niet je binnenunits vol aan, dat is niet te doen. Dus zul je ze wat meer in de laagste stand hebben staan (slaapkamer hier in ieder geval altijd).

Condens naar de kruipruimte en daar afvoeren naar riool is prima.
Op zich is dat ook wat partij A in eerste instantie voorstelde, maar ik had het gevoel niet tegen enige limiet aan te willen lopen, dus zodoende geopperd voor de 6.8kw versie. Ik heb het nu echter wel vaker gelezen dat een maat kleiner eigenlijk prima kan, dus dat lijkt me toch een serieuze overweging. Waarschijnlijk zit je veel vaker op een minimaal vermogen te werken dan op het maximale vermogen en is zeg 90% van het maximum ook voldoende om een temperatuurwijziging enigszins snel uit te voeren (lees geen halve dag).

Het minimale warmtevermogen van de binnenunits ligt bij Daikin voor beiden hoger dan het minimale vermogen van de 5kw buitenunit, ze zullen dus nooit volledig terugschakelen als ik het goed heb (tenzij ik voor de woonkamer een model kleiner kies). Ze kunnen alleen wel een stuk verder terugschakelen dan met de 6.8kw buitenunit.

Bij MHI is het voordeel wat groter, maar het verschil is minimaal, daar is de buitenunit de beperkende factor maar sluit het wel beter op elkaar aan.

• LA-384
Ronald schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:04:
Kantoor wordt niet verwarmd? Of zit je daar met COP1 (ventilatorkachel, IR, etc) als je werkt?
Eigenlijk is het "kantoor", het is een ruimte waar de pc staat en waar ik de administratie van mijn huishouden bewaar en uiteraard wordt elk oppervlak als opslag gebruikt voor papieren en rommel. Ik zit er gemiddeld hooguit een uur per week, ook weken dat ik er niet zit. :P

Ik heb er een ventilatorkachel voor de winter, maar met de deur dicht kan de pc al genoeg warmte leveren haha.

• LA-384
Croga schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:09:
Houdt er rekening mee dat de Daikin API rate limited is.
Ofwel: Je kunt de Daikin niet eindeloos aansturen via Homey. Er is een Homey app en die werkt erg goed maar kan een maximum van enkele tientallen commandos per dag uitvoeren en daarna wordt je voor 24 uur locked out. Je kunt dus niet plat op temperatuur of energieopbrengst gaan schakelen. Niet dat dat persé een issue is; de schakeling op de thermostaat van de binnenunit zelf werkt ook gewoon goed.
Dat is wel goed om te weten. Of het in de praktijk een probleem gaat zijn, durf ik nog niet te zeggen. Op dit moment levert de app van de omvormer geen informatie, dus schakelen op zon is op dit moment nog geen optie. Wat ik vooral zoek (vooralsnog) is dat de airco in kan schakelen bij overschrijding van ingestelde temperatuur, na een bepaald tijdstip. Dat lijkt me eenvoudig genoeg om met elke airco met wifi-module uit te voeren?
Verder: 5 6.8kW op een 4.2 en 2.5 binnenunit is, lijkt mij, wat overbemeten. Ik zou voor de 5kW buitenunit gaan voor deze binnenunits. Daarnaast denk ik dat 4.2 binnen wat groot is voor bijverwarmen. Wij hebben hier in een 60 vierkante meter woonkamer een 2.5kW binnenunit hangen en die is meer dan voldoende.
Met bijverwarmen bedoel ik vooral dat ik er niet van uit ga dat ik helemaal geen gas meer hoef te gebruiken voor verwarming. Tenzij het geen fijne warmte is, wil ik zoveel mogelijk verwarmen met de airco.

Ik denk dat op vol vermogen warmte blazen qua comfort ook niet ideaal is, dus is de vraag waar ik verstandig aan doe. Qua minimum vermogen ontlopen de MHI modellen elkaar praktisch niet (Daikin wel aanzienlijk en wordt het minimum vermogen vooral door de binnenunits bepaald, dus loont het om een kleiner model te kiezen).

Bij MHI zou het nog een overweging kunnen zijn om voor een groter model te gaan, zodat deze op een lager pitje hetzelfde vermogen kan leveren dan een kleiner model. Of moet ik het vermogen anders zien en kan een groter model gewoon harder blazen (meer luchtstroom)? Wat er dan op neerkomt dat 3kw warmte uit een 3.5kw binnenunit net zoveel luchtstroom geeft (ongeveer) dan 3kw warmte uit een 5kw binnenunit?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43

Croga

The Unreasonable Man

LA-384 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:01:
Dat is wel goed om te weten. Of het in de praktijk een probleem gaat zijn, durf ik nog niet te zeggen. Op dit moment levert de app van de omvormer geen informatie, dus schakelen op zon is op dit moment nog geen optie. Wat ik vooral zoek (vooralsnog) is dat de airco in kan schakelen bij overschrijding van ingestelde temperatuur, na een bepaald tijdstip. Dat lijkt me eenvoudig genoeg om met elke airco met wifi-module uit te voeren?
Ik heb een tijdlang geprobeerd om een P1 meter te gebruiken om bij overschot de airco aan te zetten en weer uit als de zon weer vertrekt. Dat bleek geen succes. Maar bij een bepaalde temperatuur na een bepaald tijdstip de airco aan te laten zetten en daarna de thermostaat van de airco het werk laten doen hoeft geen probleem te zijn. Ook gewoon uit zetten na een bepaald tijdstip is uiteraard geen issue.
Met bijverwarmen bedoel ik vooral dat ik er niet van uit ga dat ik helemaal geen gas meer hoef te gebruiken voor verwarming. Tenzij het geen fijne warmte is, wil ik zoveel mogelijk verwarmen met de airco.
stralingswarmet uit een radiator is echt wat anders dan pure lucht verwarming van de airco. Die eerste warmt ook je huis op. Zodra je de airco uit zet zal het bijna meteen weer koud zijn, dat is niet zo bij een radiator.

Ik denk dat experimenteren daar de oplossing voor is. Wij hebben de radiatoren aan staan tot een graad of 19 en als we zelf in de woonkamer zijn gaat de airco aan tot een graad of 21. Daarmee heb je altijd een redelijk behaaglijk gevoel maar ook een heerlijke temperatuur wanneer het nodig is.

Again; dat is onze ervaring. YMMV.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:44:
Na de afgelopen langdurige hitte heb ik me aan de grote meute toegevoegd die dit het uitgerekende moment vond om een aircosysteem aan te schaffen.
Je bent niet de enige.. zouden de prijzen voor 'airco's' in december lager liggen?
Ik woon alleen en verwarm enkel wanneer ik thuis ben, dat is 's avonds en in het weekend.
Geen PV?
Slaapkamer; 2.5 kw Daikin Perfera vloermodel (FVXM-B) aan buitenmuur ongeveer tegenover deuropening. (Dit is de enige zinvolle locatie door de vorm en indeling van de ruimte).
Wandmodel is geen optie?
Croga schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:43:
Ik denk dat experimenteren daar de oplossing voor is. Wij hebben de radiatoren aan staan tot een graad of 19 en als we zelf in de woonkamer zijn gaat de airco aan tot een graad of 21. Daarmee heb je altijd een redelijk behaaglijk gevoel maar ook een heerlijke temperatuur wanneer het nodig is.
Waarom niet ook altijd de airco aan, mogelijk op 19C?
Of zijn de radiatoren op een L/W WP aangesloten?
Zodra je de airco uit zet zal het bijna meteen weer koud zijn, dat is niet zo bij een radiator.
Is dat niet vooral omdat je de airco veel te kort aan laat en de muren e.d. dus geen tijd krijgen op te warmen?

[ Voor 35% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-08-2026 14:30 ]

• LA-384
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:22:
Je bent niet de enige.. zouden de prijzen voor 'airco's' in december lager liggen?

Geen PV?

Wandmodel is geen optie?
Wat de prijzen doen is idd een vraag waar ik geen antwoord op weet. Ik kan voor beide richtingen een logische verklaring bedenken. Misschien is de vraag wel zó hoog dat er werk blijft tot het voorjaar en dan kunnen de fabrikanten ook nog een prijsverhoging doorvoeren door de hoge vraag.

Ik heb zonnepanelen idd, dus vanaf 2027 wordt het voordelig om zoveel mogelijk stroom te verbruiken op het moment dat het opgewekt wordt.

Wandmodel idd geen optie. Boven de ramen is er geen ruimte, tussen de ramen is er geen ruimte en naast de ramen is er geen ruimte ivm schuin dak. De binnenmuur met kantoor heeft niet mijn voorkeur ivm leidingen die dan omslachtig weggewerkt moeten worden en de binnenmuur boven de kast wordt afgeraden vanwege de kast (en ook niet genoeg ruimte boven de kast).
Waarom niet ook altijd de airco aan, mogelijk op 19C?
Is dat niet vooral omdat je de airco veel te kort aan laat en de muren e.d. dus geen tijd krijgen op te warmen?
In principe klopt dat wel, de muren en plafond zullen ook bij radiatoren of vloerverwarming grotendeels enkel opwarmen door de warme lucht in de ruimte.

Onderschat echter niet de aanhoudende stralingswarmte van de radiator of vloer zelf, dat duurt doorgaans wel even voordat die afgekoeld is (zeker een vloer). Dat is vooral het comfort wat je ervaart bij dergelijke warmte, die warmte neemt geleidelijk af, bij luchtverwarming is dat direct.

• LA-384
Ik ben overigens nog wat verder in de tabellen gedoken en er achter gekomen dat ik helemaal geen eerlijke vergelijking aan het maken was. De vermogens van de buitenunit zijn geen vast gegeven en hangen sterk samen met wat er aan hangt.

Een geupdate versie staat nu in de TS.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:45:
Onderschat echter niet de aanhoudende stralingswarmte van de radiator of vloer zelf, dat duurt doorgaans wel even voordat die afgekoeld is (zeker een vloer). Dat is vooral het comfort wat je ervaart bij dergelijke warmte, die warmte neemt geleidelijk af, bij luchtverwarming is dat direct.
Van vloeren geloof ik dat wel, van radiatoren valt dat volgens mij toch tegen.
Pagina: 1