Het is een vrij uitgebreid topic geworden, maar ik probeer volledig te zijn in de informatievoorziening.
Na de afgelopen langdurige hitte heb ik me aan de grote meute toegevoegd die dit het uitgerekende moment vond om een aircosysteem aan te schaffen.
Ik heb verschillende bedrijven benaderd, waarvan er een paar hebben gereageerd en waarmee ik een afspraak heb gemaakt. De eerste is onlangs geweest, het voorstel vind je hier.
Mijn wensen:
Deze plaatjes komen uit een eerder topic, negeer de groen gearceerde wanden en rode kruizen.
Voorstel partij A:
/f/image/CitMQ3DO7fJ1ndw7hRFkn2xu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6SGOvFkBXYRw0iTb8956de23.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vggBecstkfdpYnkRQDsiX18w.png?f=user_large)
Opmerkingen:
Na de afgelopen langdurige hitte heb ik me aan de grote meute toegevoegd die dit het uitgerekende moment vond om een aircosysteem aan te schaffen.
Ik heb verschillende bedrijven benaderd, waarvan er een paar hebben gereageerd en waarmee ik een afspraak heb gemaakt. De eerste is onlangs geweest, het voorstel vind je hier.
Mijn wensen:
- Ik wil het merendeel van het jaar de woonkamer en op zeer koude dagen ook de slaapkamer kunnen verwarmen, waardoor ik kan besparen op het gasverbruik. (Slaapkamer is op dit moment niet verwarmd).
- Ik wil in de zomer mijn woonkamer en de slaapkamer kunnen koelen zodat het eenvoudiger is om een aangenaam binnenklimaat te houden. Hierbij kan de hele 1e verdieping (beperkt) profiteren van de aanvoer van koudere lucht uit de slaapkamer.
- Ik wil de airco's op afstand kunnen bedienen, of "slim" maken door ze aan mijn Homey toe te voegen, zodat ik ook op afstand of automatisch kan bepalen of ze moeten inschakelen wanneer ik niet thuis ben.
- Ik wil dat de buitenunit geen overlast veroorzaakt voor zowel mijzelf als de buren.
- Het betreft een 2-onder-1-kap-/schakelwoning uit 1978.
- Eén buur zit met het huis vast aan mijn huis, de andere buur zit met de garage vast aan mijn garage
- Hierdoor liggen de slaapkamers aan de garage-kant tegenover elkaar met een afstand van zo'n 6 meter
- Er is sprake van na-isolatie in de vorm van spouwmuur, vloer en dak.
- Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van HR++ glas
- Op de begane grond is er sprake van oud dubbelglas, wat ik tzt ga vervangen voor HR++
- Zonwering in de vorm van rolluiken en zonnescherm, optioneel schaduwdoek gevel achterzijde bij keuken en achterdeur.
- Ik woon alleen en verwarm enkel wanneer ik thuis ben, dat is 's avonds en in het weekend.
- Op zonnige dagen in voor- en najaar, maak ik gebruik van extra warmte vanuit de serre.
- Jaarlijks gasverbruik voor verwarmen is hierdoor zo'n 450-550 m3.
![]() | ![]() |
Voorstel partij A:
- Woonkamer; 4.2 kw Daikin Perfera wandmodel (FTXM-A) aan de groen gearceerde muur, iets links van het rode kruis, zodat leiding binnen de garage valt.
- Slaapkamer; 2.5 kw Daikin Perfera vloermodel (FVXM-B) aan buitenmuur ongeveer tegenover deuropening. (Dit is de enige zinvolle locatie door de vorm en indeling van de ruimte).
- Buitenunit; 6.8 kw Daikin 2MXM68A9 aan buitenmuur grenzend aan slaapkamer.
- Totaalprijs: €6.350,- waarbij ik zelf zorg voor aanleg stroomvoorziening.
- Leidingwerk loopt via garage, condensafvoer naar kruipruimte zodat er geen pomp nodig is.
- Er is onvoldoende ruimte tussen plafond woonkamer en dak garage om de condensafvoer zonder pomp naar het dak te laten afvoeren.
- Alternatief is een afvoerleiding naar de voorzijde van het huis om daar via een doorgang in het kozijn van de garagedeuren naar buiten te leiden.
- Bedrijf A lijkt een grote voorstander van Daikin te zijn, ze zijn "platinum dealer", wat waarschijnlijk betekent dat ze bepaalde voordelen genieten wanneer er Daikin materiaal wordt verkocht (mijn aanname).
- Bedrijf A rekent met de formule; inhoud ruimte x 35, wat op een vermogen van 4.2kw voor de woonkamer uitkomt, toevaligerwijs een vermogen wat afwijkt van de standaarden en niet beschikbaar is bij onder andere Mitsubishi.
- Voor de slaapkamer wordt 2.5kw geadviseerd, sterk overbemeten voor de slaapkamer alleen, maar rekening gehouden met verspreiding over 1e verdieping en trapgat.
- Bedrijf A heeft geen geluidsberekening gedaan en merkte alleen op "dat er nooit iemand klaagt"
/f/image/CitMQ3DO7fJ1ndw7hRFkn2xu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6SGOvFkBXYRw0iTb8956de23.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vggBecstkfdpYnkRQDsiX18w.png?f=user_large)
Opmerkingen:
- Kijkende naar de nieuwe (geupdate) specs, lijkt er weinig nadeel te zitten aan een 5kw ZSX model van MHI, deze heeft in vergelijking tot het Daikin 4.2kw model een lager minimum vermogen, hoger maximum vermogen en betere prestaties bij koudere temperaturen, het is wel een grotere unit, maakt iets meer geluid en is iets minder "zuinig" bij verwarmen (lagere SCOP).
- Indien 3.5kw ook voldoende zou zijn, liggen de specificaties beduidend dichter bij elkaar, hoewel MHI ook dan nog wat voordelen heeft, o.a. hoger maximum vermogen bij verwarmen en meer vermogen bij koude temperaturen. De vraag is wel of 3.5kw voldoende zal zijn, qua formaat maakt het niet uit en qua minimum vermogen maakt het bijna niet uit.
- Grootste nadeel van de MHI-route, is dat het vloermodel beduidend meer geluid produceert volgens de specs. Aangezien die op de slaapkamer komt te hangen, is dat wel een belangrijk gegeven.
- Volgens partij A is MHI alleen in glanzende afwerking te krijgen, terwijl Daikin ook een matte uitvoering heeft. In hoeverre dat een issue is, moet ik nog live gaan bekijken.
- Kijk ik naar de buitenunit, dan heeft MHI ook voordelen tov de geadviseerde Daikin unit. Een (beduidend) lager minimaal koelvermogen en warmtevermogen, iets tot ruim betere prestaties qua SEER en SCOP en meer beschikbaar vermogen bij lage temperaturen, hoewel ik dat voor de 6.8kw unit niet kan vinden.
- Ik vergelijk dan mogelijk wel een middenmoter van Daikin met het topmodel van MHI. De Ururu Sarara lijkt het topmodel van Daikin te zijn en ligt qua specificaties dichterbij MHI, maar daar bestaat geen vloermodel van en zover ik het kan vinden kan deze niet in een multi-split systeem worden opgenomen.
- Ik heb ook nog geen offerte opgevraagd van de MHI route, dus geen idee of en hoeveel duurder dat is.
- De nieuwe specs van de buitenunits, geven een ander beeld dan ik voorheen had. Tussen de 5kw versies van Daikin en MHI zit enkel een noemenswaardig verschil in maximum vermogen. MHI weet meer warmte en kou te leveren.
- Kijk ik naar een model groter en vergelijk ik het 6.8kw model van Daikin met de 6.0 en 7.1 modellen van MHI, dan is er een tweestrijd. Nu is het Daikin die een (beduidend) hoger maximum vermogen weet te behalen, iig voor verwarmen. Door het hoge minimum vermogen van het 7.1kw MHI model, valt die eigenlijk af. Het voordeel bij MHI zit vooral in het minimum warmtevermogen.
- Opvallend genoeg maakt het bij het 6kw MHI model niet uit of ik voor een 2.5+3.5 setup of 2.5+5.0 setup ga, de buitenunit presteert exact gelijk.
- In hoeverre is een 4.2kw model voor de woonkamer HET ideaal?
- Kan mijn woonkamer ook uit met een 3.5kw model?
- Of is het gezien de specs, dan beter te kiezen voor een 5kw model?
- Klopt het dat het minimale vermogen van de binnenunit en die van de buitenunit invloed hebben op elkaar? Bijvoorbeeld, de 6.8kw Daikin buitenunit heeft een minimum vermogen van 1,95 koelen en 2,17 verwarmen, terwijl de binnenunit voor de woonkamer een minimum vermogen van 1,5 heeft voor beide. Betekent dit dat de binnenunit nooit minder dan 1,95kw vermogen heeft om te koelen en minder dan 2,17kw om te verwarmen tenzij ook de binnenunit op de slaapkamer aan staat?
- In hoeverre is een geluidswerende omkasting aan te raden? Ik wil absoluut niet dat de buurman succesvol bezwaar kan maken bij mogelijk geluidsoverlast.
- Zitten er nadelen aan condensafvoer naar de kruipruimte? Naar mijn idee is deze slechts beperkt geventileerd met 2 roosters aan de voorzijde en 1 rooster aan de achterzijde. Ik moet nog eens goed kijken of de roosters nog wel vrij liggen, want ik kom er nu achter dat die aan de achterzijde dicht lijkt te zitten sinds de na-isolatie (pur). De kruipruimte bevat een deel van het jaar water (door grondwaterpeil) en is nu, ondanks de zeer lange droogte nog altijd vochtig.
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 18-08-2026 15:17 ]
:strip_exif()/f/image/CF2WiAFiJxO5lPpWFHqRHr37.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nekxWUPZcku3Jzgq32yG9LVd.jpg?f=fotoalbum_tile)