Wat zijn de hoogtes van waterleiding, riool en wcd keuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:36
Mijn vraag

Ben bezig met voorbereidingen voor nieuwe keuken in ruwbouw nieuwbouw woning. Wat zijn de standaard hoogtes voor warm water, koud water, riolering en wcd voor vaatwasser in een keuken?

Ik weet nu dat de warm en koud water minimaal 10 cm uit elkaar moeten, er zijn muurplaten voor 15 cm. Als ik het goed begrijp moet alles ook toegankelijk zijn vanuit een keukenkastje.

Mijn logica zegt dat stroom het hoogst moet, dan warm / koud water naast elkaar en de afvoer als laagste.

Heb echter allerlei varianten gezien, maar het lijkt erop dat elke installateur het anders doet. Dus wat is nu de beste hoogte voor elk?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Gezocht op internet
  • YouTube filmpjes bekeken
  • Zoeken in ISSO publicaties

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
Meestal schrijft de keuken ontwerper de maten vast in een installatietekening.

In de praktijk willen we daar nog weleens van afwijken omdat het soms handiger is om bijvoorbeeld de stekker van een koelkast achter de plint te hebben zodat je deze gemakkelijk er uit kan trekken.

Zelfde met een oven, die stekker is vaak handig in het kastje er naast.

Bij afvoeren zie je vaak de keuze tussen 1 of 2 sifons, vaatwasser op de wasbak of los.

Als je zo'n installatietekening gekregen hebt en je past wat aan wel in goed overleg doen. Soms komen ze controleren en willen ze bij afwijkingen niet de installatie van de keuken doen.

Ook is het van belang om de installatie aan te vullen met bijvoorbeeld verlichting, buitenkraan en andere zaken die geen onderdeel van de keuken zijn. Vaak staan die niet in de installatietekening als die niet meegeleverd worden met de keuken.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Redelijk standaard:
  • Afvoer 55-65cm hoogte in het hart van het kastje
  • Wateraansluiting daar 10cm boven 15cm HoH (warm links koud rechts)
Elektra is situationeel zoals hierboven ook al beschreven.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 17-08-2026 14:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:36
assje schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:28:
Redelijk standaard:
  • Afvoer 55-65cm hoogte in het hart van het kastje
  • Wateraansluiting daar 10cm boven 15cm HoH (koud links warm rechts)
Elektra is situationeel zoals hierboven ook al beschreven.
Je bedoelt neem ik aan warm links, koud rechts :) Dat is voor zo ver ik weet in NL de standaard.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
peer geen appel schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:43:
Je bedoelt neem ik aan warm links, koud rechts :) Dat is voor zo ver ik weet in NL de standaard.
Eh oeps ja inderdaad, even gecorrigeerd om onduidelijkheid te voorkomen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:31
sommige keukenleveranciers tekenen ook maar wat. Bij mij waren alle aansluitingen precies als op tekening geplaatst, kwam de vaatwasserkraan precies achter de afvoer van de gootsteen uit... gelukkig zijn de waterleiding allemaal flexibel, dus kraan kon zo een stukje opzij gezet worden.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
Eupeodes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:19:
sommige keukenleveranciers tekenen ook maar wat. Bij mij waren alle aansluitingen precies als op tekening geplaatst, kwam de vaatwasserkraan precies achter de afvoer van de gootsteen uit... gelukkig zijn de waterleiding allemaal flexibel, dus kraan kon zo een stukje opzij gezet worden.
Ja dat gebeurt helaas ook!

Het is vaak best de moeite om even de kastmaten op de wand te tekenen of met tape uit te zetten. Dat geeft vaak goed inzicht. Zelfde met een kookeiland: Even van wat latten een frame zetten geeft een goed idee qua ruimte, openen van lades/vaatwasser en bijvoorbeeld verlichting boven je eiland.

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:07
Loodgieter hier!

Waterleidingen 65cm uit afgewerkte dekvloer. De hart op hart maat hangt af van hoeveel muurplaten je kwijt wilt, 10 cm is minimaal hierbij kan je fatsoenlijk er een kraan in monteren. Heb je enkel 1x koud en 1x warm is hart op hart 15cm vrij gebruikelijk.

Afvoer 30 á 45cm. 30cm om voldoende boven de plint te komen en bij max. 45cm kan je met de meeste gootsteen sifons wel uit de voeten incl. vaatwasser aansluiting. Bij twijfel op 30, omhoog werken kan altijd nog andersom niet.

Electra vind je dan vaak iets boven de waterleidingen zo'n 70 á 75cm.

Dit is uiteraard enkel standaard mits je werkblad ook op de standaardhoogte van 90cm komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gotenx op 17-08-2026 17:14 ]

Pagina: 1