Oven warmt langzaam op na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
Ik heb een Pelgrim OVM616MAT oven van een jaar of 10 oud. Een week of 2 geleden is de groep van de oven een keer eruit geschoten en sindsdien wamt de oven heel langzaam op.
Voordat dit gebeurde warmde de oven binnen een minuut of 10 op naar 220 graden, maar nu duurt voorverwarmen naar 220 wel een half uur of meer.

Ik heb geprobeerd om de oven een uur lang van de stroom af te halen om te kijken of er dan iets reset, maar dat lost het probleem niet op.
Google/AI geeft aan dat het mogelijk een probleem kan zijn met een thermostaat of een elektrisch element. Hoe zou ik dit kunnen testen of een van deze twee het probleem is?

Ik heb de oven nog niet open gehad, maar dat wil ik deze week gaan doen. Iemand nog tips waar ik op moet letten?

Hail to the king baby!

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Klinkt als een doorgebrand element, blijkbaar nog niet volledig doorgebrand anders zou 'ie helemaal koud blijven.

Oven uitbouwen, achterkant eraf, element bekijken. Grote kans dat je ergens een brandplek ziet op het element.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bij onze oven een keer precies hetzelfde gebeurd: element doorgebrand.
repareren was bij een 20 jaar oude oven niet echt een optie, dus maar een nieuwe oven erin gezet.

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:17
Denk dat je oorzaak en gevolg doorelkaar haalt. Door een kapotte oven sloeg je stop eruit. Element eruit halen en even doormeten.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@urk_forever
In dit soort ovens zitten meerdere elementen (boven, onder, grill en eentje voor de hete lucht).
Dat element voor de hetelucht wordt gebruikt om snel voor te verwarmen, dus die zal kapot zijn.

Gok dus dat het een nieuwe oven wordt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Repareren is echt niet een optie... de wegwerpmaatschappij in volle glorie.

Element kost 20-35 euro afhankelijk van waar je 'm koopt, je moet de achterkant losmaken en het rooster voor de ventilator binnenin losmaken, daarna kan je het element vervangen.

Ik dacht overigens hetzelfde toen mijn 11 jaar oude Bauknecht oven stierf op 2e kerstdag en het hele huis donker werd door de gesprongen aardlek, maar toen ik zag wat een nieuw element kostte en wat zo'n oven nieuw kost was de keuze snel gemaakt.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
chrisborst schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:30:
@urk_forever
In dit soort ovens zitten meerdere elementen (boven, onder, grill en eentje voor de hete lucht).
Dat element voor de hetelucht wordt gebruikt om snel voor te verwarmen, dus die zal kapot zijn.

Gok dus dat het een nieuwe oven wordt.
_JGC_ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:40:
Repareren is echt niet een optie... de wegwerpmaatschappij in volle glorie.

Element kost 20-35 euro afhankelijk van waar je 'm koopt, je moet de achterkant losmaken en het rooster voor de ventilator binnenin losmaken, daarna kan je het element vervangen.

Ik dacht overigens hetzelfde toen mijn 11 jaar oude Bauknecht oven stierf op 2e kerstdag en het hele huis donker werd door de gesprongen aardlek, maar toen ik zag wat een nieuw element kostte en wat zo'n oven nieuw kost was de keuze snel gemaakt.
Ik had al even gezocht naar onderdelen en kwam al verwarmingselement tegen van rond de 50 euro, dat is toch een stuk goedkoper dan een nieuwe oven van 500+ euro dus eerst maar eens kijken of het te repareren is. Een nieuwe oven kan altijd nog.
Luapper schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:17:
Denk dat je oorzaak en gevolg doorelkaar haalt. Door een kapotte oven sloeg je stop eruit. Element eruit halen en even doormeten.
Je hebt inderdaad gelijk ;)

Hail to the king baby!

Pagina: 1