Potentiële schimmel in aan te kopen woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:49

Smoonshine

Feyenoord!!

Topicstarter
Wij zijn ons hier aan het oriënteren op een nieuwe woning en daarbij hebben we een erg aantrekkelijke woning gevonden. De woning is volledig onderkelderd wat natuurlijk een hoop extra ruimte gaat geven. Alleen daar zit ook precies het issue waar ik niet goed raad mee weet. Er hangt een oude spiegel en van achter de spiegel lopen allemaal draden die wel heel erg lijken op schimmel.

Nu heb ik daar zelf weinig verstand van en ik probeer het risico en de kosten hiervan in te schatten. Het gaat om een jaren '80 woning met een volledig betonnen structuur. Op de muren in de kelder is wel vochtdoorslag te zien, maar volgens de verkoper is dat het gevolg van eenmalig hoog water een aantal jaren terug. Het ruikt ook niet muf in de kelder verder en ook de muren voelen verder droog.

Ik heb al wat heen en weer gediscussieerd met Claude en ChatGPT maar waar Claude zegt pas op! groot probleem, zegt ChatGPT ik zou me er niet al te druk maken, het is zo weer weg. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar wat deskundiger ogen die me van advies kunnen voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntH75bY84WaJMCmHjhnjK7xT_qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izAk1kf3cJxU9enxgfkPiG4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gL5qrq9T1QR4HpV4eHWqgxOG2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o21aSHvRHQcyIeWabTjetPLC.jpg?f=fotoalbum_large

uhm...

Alle reacties

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
Geen expert, maar het is wel duidelijk dat het achter die spiegel vandaan komt. Ik denk dat als die spiegel eraf is je dit met wat bleek en een borstel zo weg hebt. Dit is denk ik meer een ventilatie issue, hoe wordt in die kelder de lucht ververst, is de mechanische ventilatie (gezien jaren 80) ook aangesloten op de kelder?

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Topicstarter
SiErRa schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:13:
Geen expert, maar het is wel duidelijk dat het achter die spiegel vandaan komt. Ik denk dat als die spiegel eraf is je dit met wat bleek en een borstel zo weg hebt. Dit is denk ik meer een ventilatie issue, hoe wordt in die kelder de lucht ververst, is de mechanische ventilatie (gezien jaren 80) ook aangesloten op de kelder?
Dat weet ik niet en zal ik na moeten vragen. Er zijn wel ventilatieroosters te zien aan de bovenkant van de muren.

uhm...

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Lijkt op dikke kelderzwam*, die kan hout aantasten. Verspreidt zich via muren naar ander hout.
Zeker niet zelf schoonmaken, want dan komen er sporen vrij en kan het probleem verergeren.

*Ik ben geen expert, maar het lijkt op wat ik ooit bij iemand in huis heb gezien. Die heeft het laten schoonmaken.

• handigeharry2.0
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 11:29
De kelder zelf is ook een ding. Is niet waterdicht. Injecteren of opnieuw afdichten. Dat is echter prijzig werk. En een kelder waar het risico is dat die blank kan komen te staan, is in mijn ogen een kelder waar je niks aan hebt dan. Daar eerst een punt van maken als het dan een aankoop betreft.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Topicstarter
handigeharry2.0 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:09:
De kelder zelf is ook een ding. Is niet waterdicht. Injecteren of opnieuw afdichten. Dat is echter prijzig werk. En een kelder waar het risico is dat die blank kan komen te staan, is in mijn ogen een kelder waar je niks aan hebt dan. Daar eerst een punt van maken als het dan een aankoop betreft.
De kelder heeft nooit blank gestaan. Alleen wat vochtdoorslag (vochtige plekken) op de muren bij extreem veel regenval in korte tijd. Dat was ook vast te stellen bij de bezichtiging.

We gaan er in ieder geval deze week opnieuw heen met een bouwkundig inspecteur. Hopelijk kan hij een goede inschatting maken.

uhm...

• handigeharry2.0
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 11:29
Oké duidelijk. Dan kijken of het een gemetselde kelder is met stuclaag erop of betonnen kelder. Vaak mogen ze wel gaan lekken in de kim. De kim is overgang muur naar vloer. Ik weet niet waar de spiegel hangt verder en in wat voor ruimte.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Topicstarter
De spiegel hangt in de kelder recht onder de woonkamer en is in het verleden gebruikt als bar. De speakers hangen nog aan het plafond en de schakelaars voor de lampen nog aan de muur. De rest is helaas wel meegenomen :). De muren zijn van baksteen al vermoed ik dat di tegen de daadwerkelijke fundering zijn aangezet.

uhm...

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:50
@Smoonshine
Zou die "schimmel" lekker vergeten als je de kelder echt goed wil gebruiken. Als je nu al aangeeft dat er vochtdoorslag komt bij extreme regen, is de kelder sowieso in de huidige staat ongeschikt om hier een gezonde functionele ruimte van te maken.
Dan zal je een flinke aanpassing moeten doen om een goede gezonde kelder te krijgen. En beetje meer of minder schimmel nu maakt dan echt niet uit, want je gaat de echte oorzaak gewoon oplossen.

Belangrijkste is dat jij nu een goede verwachting krijgt van wat er moet gebeuren voor een functionele kelder. Met een verfje en vloertje ga je er niet komen.

PS: meest logische verklaring voor wat je nu ziet: Achter het schilderij is geen ventilatie. Dus vochtige muur + vochtige hout en geen ventilatie = recept voor schimmel of iets anders wat groeit.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Topicstarter
@chrisborst Wat versta je onder goed gebruiken? Er een leefruimte van maken? In eerste instantie willen we de kelder laten voor wat hij is en gewoon als opslagplek gebruiken voor wat spullen die er tegen kunnen. Wellicht dat we op termijn weer een barretje erin willen maken om er een feestje te kunnen vieren, maar het doel wordt nooit een volwaardige leefruimte.

uhm...

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:50
Smoonshine schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:35:
@chrisborst Wat versta je onder goed gebruiken? Er een leefruimte van maken? In eerste instantie willen we de kelder laten voor wat hij is en gewoon als opslagplek gebruiken voor wat spullen die er tegen kunnen. Wellicht dat we op termijn weer een barretje erin willen maken om er een feestje te kunnen vieren, maar het doel wordt nooit een volwaardige leefruimte.
Yes, een leefruimte.
En zoals je nu het gebruik omschrijft heb je een reële verwachting lijkt mij.

Vandaar mijn opmerking om je verwachting goed te krijgen. In de huidige kelder kan je een beetje schimmel verwachten als het vocht niet goed kan verdampen en er onvoldoende geventileerd wordt. Prima voor opslag (op de juiste manier) en misschien een feestje.
Voor intensiever gebruik moet je waarschijnlijk aanvullende maatregelingen nemen.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:49
Eenmalig extreem hoog water klinkt herkenbaar. Heb ik paar jaar geleden ook gehad een keer. Dus dat zou goed kunnen.

Tja, hoe belangrijk is deze kelder en hoe graag wil je de woning? Ik zou een aankoop van een verder echt geschikte woning niet laten afketsen op een kelder die prima in een later stadium op te kalefateren is zonder dat het meteen de hoofdprijs hoeft te kosten. Is de woning sowieso een twijfelgeval dan zou ik eerst nog even over die andere twijfels gaan nadenken.
Pagina: 1