• Christav1998
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-08 19:28
Hi, Ik wil graag een Canon eos c70 kopen, maar ik vroeg mij of de lens Sigma 18-35mm F/1.8 geschikt is enof ik een adapter er voor moet hebben?

Ik wil er graag mee filmen.

Groetjes Christa

[ Voor 9% gewijzigd door Christav1998 op 17-08-2026 06:20 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja. Deze Sigma is nooit geleverd met RF mount, dus je hebt sowieso een adapter nodig. Heeft je Sigma een EF (Canon) mount? In dat geval zou een reguliere RF-EF adapter moeten volstaan. Sorry, geen hands-on ervaring hiermee.

• Jeffrex
  • Registratie: Juli 2026
  • Nu online
Je moet deze lens met adapter RF/EF kopen voor de camera. Ik heb deze adapter zelf van Canon, iets duurder in aanschaf dan andere merken maar het werkt gewoon goed. Ik denk dat het qua prestaties een goede match is! Een goed bereik en F1.8 is wel erg fijn over het gehele zoombereik.

• Christav1998
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-08 19:28
Jeffrex schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:56:
Je moet deze lens met adapter RF/EF kopen voor de camera. Ik heb deze adapter zelf van Canon, iets duurder in aanschaf dan andere merken maar het werkt gewoon goed. Ik denk dat het qua prestaties een goede match is! Een goed bereik en F1.8 is wel erg fijn over het gehele zoombereik.
Is de Canon vattingadapter EF-EOS R 0.71x een goede adapter? Ik wil altijd het zekere voor het onzekere weten :) .

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Nee, die adapter is voor als je een full-frame lens op een APS-C camera wilt gebruiken en dan dezelfde beeldhoek wilt krijgen als je op FF had. Jouw 18-35 lens is sowieso al een APS-C lens, dus een adapter met dat verkleiningsoptiek heeft in dit geval geen toegevoegde waarde (sterker nog, als het al werkt, krijg je enorme vignettering). Voor deze lens koop je een reguliere adapter die geen '0.71x' doet, dus eentje zonder glas erin.

[ Voor 7% gewijzigd door koraks op 21-08-2026 16:54 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Op Tweakers helpen we je graag, maar ik kan mij niet voorstellen dat je zelf hebt lopen googlen en of een chatgpt/claude/etc hebt gevraagd of dit zo een goede combi is.
Ofwel, op een forum waar je anderen om hulp vraagt, verwachten we ook dat je eerst zelf inzet laat zien....beter nog, bij het maken van dit topic stond dat expliciet al genoemd.

Ik laat dit topic open, laat jij in je volgende post zien dat je zelf ook tijd neemt om dingen uitgezocht te hebben?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Jeffrex
  • Registratie: Juli 2026
  • Nu online
Christav1998 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Is de Canon vattingadapter EF-EOS R 0.71x een goede adapter? Ik wil altijd het zekere voor het onzekere weten :) .
Je hebt een normale adapter nodig. Zonder glas ertussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrex op 21-08-2026 22:07 ]

Pagina: 1