Vraag

• Mouse95
  • Registratie: Augustus 2026
  • Niet online
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op mijn eerste Blu-ray speler en ik ben inmiddels wel zeker dat het een Panasonic gaat worden. Alleen vind ik de verschillende modellen en de prijsverschillen nog best lastig om goed te beoordelen en daardoor twijfel ik momenteel, ik kan m’n geld immers maar één keer uitgeven.

Op dit moment heb ik een Samsung tv zonder Dolby Vision. Aan het einde van het jaar wil ik waarschijnlijk overstappen naar een LG OLED, dus dan wordt Dolby Vision voor mij wel relevant. Daardoor lijkt de UB450 op dit moment eigenlijk de meest logische keuze.

De UB424 is goedkoper en zou met mijn huidige Samsung tv prima voldoen, maar als ik straks een LG OLED koop, zou ik Dolby Vision missen. De UB450 lijkt dus een wat meer toekomstbestendige keuze. Of is HDR al voldoende? Ik ben geen hele kritische kijker.

Dan is er nog de UB824. Voor zover ik begrijp combineert die eigenlijk de voordelen van de UB450 en UB424 en voegt hij daar nog wat extra functies aan toe, zoals het dimmen en verplaatsen van ondertitels. Maar hij is ook aanzienlijk duurder.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen;

Is er volgens jullie een goede reden om voor de UB824 te kiezen boven de UB450? Zijn de extra functies, beeldmogelijkheden en bijvoorbeeld het kunnen verplaatsen/dimmen van ondertitels in de praktijk echt dingen die je regelmatig gebruikt?

Voor iemand die voor het eerst een Blu-ray speler koopt, vind ik het best lastig om te bepalen waar het prijsverschil daadwerkelijk in zit. De spelers zijn eerlijk gezegd ook een stuk duurder dan ik vooraf had verwacht.

Mijn gevoel zegt momenteel; UB424 = logisch voor mijn huidige tv, UB450 = logisch met het oog op de toekomstige LG OLED, UB824 = waarschijnlijk beter, maar misschien onnodig duur.

Ik hoor daarom graag van mensen die ervaring hebben met deze modellen. Is de UB824 zijn meerprijs echt waard, of zouden jullie in mijn situatie gewoon voor de UB450 gaan? Ik heb het hele weekeind de knoop proberen door te hakken maar kom er niet gemakkelijk uit.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wat het ook niet makkelijker maakt, is dat Dolby Vision 2 er ook aan zit te komen. Die is overigens wel backwards compatible met Dolby Vision 1. Maar als je tv geen Dolby Vision ondersteunt, valt ie terug naar de base layer met HDR. Die Panasonic 424 is een prima apparaat en speelt alles af (wel in regulier HDR, geen Dolby Vision). Ik zou kijken of het verschil tussen regulier HDR of toch Dolby Vision voor jou echt de meerprijs waard is :) Wellicht dat je in een winkel een korte vergelijking mag doen tussen 2 spelers / met en zonder Dolby Vision.

Als je goedkoop of tweedehands een 424 kunt aanschaffen, zul je er veel plezier van hebben. Als er nog geen haast is, zou ik heel even afwachten wat de spelers gaan doen de komende 9-12 maanden. Met het oog op de nieuwe formats (DV2) die gaan uitkomen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A