Vraag

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Beste tweakers,

Wij wonen sinds 2018 in een fijne 2-onder-1 kap woning uit 2001. Over de tijd heen lang getwijfeld om nog evt een stap te maken naar een vrijstaande woning, maar met de huidige huizenmarkt zijn we er nu wel redelijk over uit om in deze woning te blijven wonen. Locatie is fijn, ruimte meer dan genoeg en we kennen de onderhoudsstatus goed ed. De CV ketel is op dit moment een jaar of 8-9 oud, functioneert in principe nog, maar wil eigenlijk niet weer een nieuwe CV ketel moeten kopen als hij opeens de geest geeft. En als ik het zo lees op internet hebben we nog best geluk met deze ATAG ketel, er is meer gedoe mee.

Op dit moment heb ik nog geen offertes opgevraagd, ik speel wel al langer met de gedachte hoe we het nou willen aanpakken. Fijn zou zijn om al wat ideeën te hebben voordat de offertes komen.

Achtergrond informatie:
Bouwjaar woning 2001
2-onder-1 kap woning, ligging achterzijde op NO, voorzijde ZW.
Oppervlakte ongeveer 170m2
Stoken woonkamer 20 graden.
Begane grond 77m2, eerste verdieping 55m2, tweede verdieping 53m2. Op eerste verdieping is een badkamer met een zitbad en design radiator op de CV. Op de eerste verdieping zijn verder 2 slaapkamers, beide met lucht/lucht warmtepomp. Op de 2e verdieping is 1 slaapkamer en 1 groot washok, op de slaapkamer is een lucht/lucht warmte pomp, washok heeft geen verwarming.
Isolatie vanuit de bouw. Dak: rc=3, 14cm steenwol. Muren rc=3, betonnen vloeren rc=3, piepschuim vloerisolatie in kruipruimte. Ramen HR-glas met u waarde van 1,3 a 1,4.
Ventilatie WTW in woonkamer en eerste verdieping. Zolder slaapkamer ventilatie via roosters.

Op het garagedak en de uitbouw ligt 3,84kWp aan zonnepanelen, ongunstige schaduw, dus ongeveer 2200kWh per jaar opbrengst waarvan 67% direct verbruikt. Koken op inductie, laadpaal met LB, quooker in de keuken. Verwarming CV wordt alleen gebruikt voor de woonkamer en de badkamer. De slaapkamers worden zo nodig verwarmd met de lucht/lucht-wp. Er is nog ruimte voor zonnepanelen op het dak, echter gezien de plaatsing van een groot dakkapel in 2024 wil ik dan eerst nog van een constructeur weten of dat extra gewicht geen probleem is.

Ik heb de calculator voor een verliesberekening gebruikt van bouw-energie. Die komt op een energiebehoefte van 6.27kW.

Historisch gasverbruik:
2019 871m3
2020 811m3
2021 968m3
2022 657m3
2023 615m3
2024 672m3
2025 683m3
Afgiftesysteem:
Woonkamer: 73m3 vloerverwarming. 7 groepen, 10cm HoH. 7 altijd open. Mengverdeler, aanvoer 20mm slang.
Slaapkamer op eerste verdieping 3 radiatoren, echter staan dicht. Design radiator op badkamer.

Vanaf de CV ketel lopen de leidingen in een koof naar beneden. Op de eerste verdieping is een onderverdeler naar de verschillende kamers. Op de begane grond is die verdeler niet meer aanwezig. De leidingen gaan direct over naar 20mm naar de mengverdeler door de kruipruimte.

Vloerverwarming wordt zo'n 38 graden, doordat de leidingen gefreesd zijn en redelijk oppervlakkig liggen, warmt de woonkamer hier vrij snel mee op (voor een vloerverwarming). Meestal gaat de verwarming pas in de middag aan rond 17:00 en is dan met 2 uur de woonkamer op 20 graden. Na 20:00 niet meer stoken.
SWW:
Ja, groot washok met veel ruimte voor boilervat
- We hebben een regendouche, 2 volwassenen, 2 beginnende pubers. Dus denk dat 270 liter wel fijn zou zijn. Betonnen vloer. Momenteel nog een zitbad aanwezig, wordt weinig gebruikt, in principe zal er geen bad meer terugkomen bij verbouwing.
Geen DWTW aanwezig. Verbouwing van de badkamer ligt nog in de toekomst in de planning, dus zou dan nog kunnen. Evt dan ook elektrische radiator mogelijk.
Warmtepompvoorkeur:
L/W. Stil, design, domotica, milieuvriendelijk.

Wat ik tot nu toe als opties zag:
Mogelijkheid zou zijn een monobloc warmtepomp voor de verwarming. Deze zou in de achtertuin kunnen. Leidingen onder het huis door. Mengverdeler laten vervangen en dan de 20mm leiding vervangen. Met t stuk op bestaande leiding onder het huis zodat de badkamer ook nog warmte krijgt. Radiatoren in de toekomst in de slaapkamers verwijderen.

Voor warm water dan een warmtepomp boiler in het washok. Nadeel is dan wel het lawaai, tevens geen 150mm kanalen aanwezig.

Split unit, buitenunit bij de voordeur. De leidingen kunnen dan direct naar boven bijna uit het zicht en komen in washok op 2e verdieping uit. Daar boiler vat en binnenunit.
Voordeel 1 oplossing voor beide. Nadelen prijs? Gebruik maken van bestaande CV leidingen, diameter onbekend in de koof. Mengverdeler laten vervangen.

Plaatsing van de WP zou aan voorzijde woning kunnen beneden in de tekening, echter niet de voorkeur. Daar staat ook de auto al. Plaatsing zou kunnen rechterkant van de woning boven de erker, naast de voordeur, 1,4m breed ruimte. Achterzijde woning naast de schuifpui zou mijn voorkeur hebben.
Wie gaat het installeren?
Uitbesteed, offertes moeten opgevgraagd worden.

Bouwtekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN4-4N25rhKyD6-n3yfAUAbKFHM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DQmxxCqXqQse0eoo61SmluBO.png?f=user_large
Woonkamer is 1 geheel, geen tussenwanden, dus open trap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl9paK6hrNNJSnJ8ZVTdw-aD29M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PvSWXCTXH6spZPOe3rypLlMm.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8s_graBEF-qYCBztgOjDVM5Z7I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gz55XMSrtymES3P0vs9IeUde.png?f=user_large
Op de zolder zit er een wand net onder de trap in de tekening. dat is het washok die is dus zon 5x3m.

Foto om een idee te geven van de opbouw van de vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRi_4gTBIVB23cRAscWGZSCRnw8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WYtt5GFnhKph1gctw3Xjrz74.jpg?f=user_large

Washok: Links naast de WTW zit de CV ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVTMwmYYGmfLjQONbSZhnPTWNck=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CTWFnQ1wLkSlNx5fpcr6zxpo.jpg?f=user_large

Oude foto van de voorkant van de woning om een idee te geven van de plaats voor de WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvjGThCJbSszaaICjpU3vT61FG0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YEGYkZ9hJFYFIUczytyFw3EA.jpg?f=user_large
Onder het raam staat altijd onze 2e auto.

Ik zie graag jullie tips/suggesties/aandachtspunten, vind het sowieso lastig om nu te doorgronden wat een betere optie zou zijn. :)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Alle reacties

• Ophidian
  • Nu online
Kleine bump, hoop op wat ervaringen voor het offerte traject. :)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:30
wat is je vraag nu ongeveer? ik heb je uitgebreide openingspost doorgenomen, erg compleet waarvoor hulde. Maar waar zit je nu mee?

qua plek zou ik ook liefst achtertuin doen maar je schrijft "leidingen onder woning door". Hoe? is er kruipruimte en kun je daar beetje in werken? Want leidingwerk +kabels maakt of breekt een installatietraject nogal qua $$$

• Ophidian
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:47:
wat is je vraag nu ongeveer? ik heb je uitgebreide openingspost doorgenomen, erg compleet waarvoor hulde. Maar waar zit je nu mee?

qua plek zou ik ook liefst achtertuin doen maar je schrijft "leidingen onder woning door". Hoe? is er kruipruimte en kun je daar beetje in werken? Want leidingwerk +kabels maakt of breekt een installatietraject nogal qua $$$
Ik zie zelf 2 opties, maar is er 1 beter dan de andere? Is er bezwaar tegen om de radiatoren boven helemaal weg te halen gezien we verwarmen met de airco's? (Op zolder is nu al geen radiator meer, alleen airco)

1. Warmtepomp met unit buiten, binnenunit op zolder en boiler vat op zolder. Ik ben bang dat de buitenunit dan niet achter in de tuin kan staan, want dan wordt het leidingwerk heel lang en minder mooi omdat je vermoedelijk buitenom moet). Bij de voordeur zou dan kunnen, dan zit het leiding werk in de hoek en zie je er weinig van en kom je makkelijk bij het washok uit. Qua ruimte is dat minder gewenst, de auto staar er ook al vlak langs. Voordeel is dan denk ik ook geen herrie op het washok.
Kijkend naar het verbruik, moeten we dan richting de 5kW gaan? Of gezien zowel warm water als verwarming meer richting de 6 a 7?

2. Monobloc achter in de tuin. Er zit een kruipruimte, dus je kan vanaf de achtertuin een gat in de fundering maken, daar de leidingen voor de CV naar het midden van de woning. De leiding van de CV ligt daar naar de vloerverwarming toe. Dus als je hem daar met een t stuk aan zou kunnen hangen, kan de CV er tussenuit. Dan zou 5kW voldoende moeten zijn denk ik gezien alleen vloerverwarming op de begane grond en verwarming op de badkamer?
Dan zou er voor warm water wel een WPB op het washok moeten, met nieuwe kanalen naar buiten. Maar dat geeft wel geluid op het washok. Of is dit te doen door hem alleen overdag te laten opwarmen?

Kruipruimte valt goed in te werken, elektriciteit is zo gelegd. Liggen al diverse netwerkkabels, en elektra kabels. Een extra is zo bijgelegd, of evt onderverdeler in de garage te maken op de zonnepanelen groep. CV leidingen zijn goed bereikbaar in de kruipruimte. Koelleiding is gedeeltelijk in de kruipruimte te leggen, maar dan zal ook een stuk buitenom moeten denk ik, want weet niet of er goed de koof in te komen is.

Misschien maakt dit nog iets duidelijker:
Verdeler in de hal, de aanvoer en retour gaan door de vloer naar de kruipruimte en zijn daar dus op te pikken. Maar ik ik denk dat het beter zou zijn om de leidingen te vergroten, klopt dat? Of is dit alleen bij een monobloc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JhA0yC1p1KEWcsTXt4-vebh3Fw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ViYVFwHZ81fxfBTyy4nm43RF.jpg?f=user_large

Koof is te benaderen, echter zit nu achter de koelkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFw3r1hPq9y8295p14cn1RkwUDo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CARrlT8J9pr5I0Ya88gRWx1g.jpg?f=user_large

Op de eerste verdieping is de koof op een zelfde manier te benaderen, alleen daar is die makkelijker te openen.

• Fr33z
hmm. Je vraag is dus eigenlijk meer "wil ik een warmtepompboiler of niet"? Ik heb er zelf 1 staan en vind het prima. Je hoeft niet per se kanalen naar buiten, je kunt gewoon "binnen/binnen" draaien dan gebruik je lucht uit je huis. geluid moet je zelf inschatten, is lastig. Hier staat de WPB 2 tot 4uur per dag te draaien en altijd overdag ivm zonnestroom etc. Het voordeel van een WPB is dat het los van je WP is dus kan makkelijker zijn met leidingwerk. Nadeel is vooral dat je niet in ~30-45min je vat op kan warmen maar dat het een paar uur kan duren. Hier is dat geen bezwaar.

Die leidingdiameter kan het beste wel wat groter ja, is het nu 20mm of 26mm buitendiameter? kun je dat zien op de leiding? boven radiatoren laten hangen of niet is ook een beetje stijlkwestie. Als elke kamer al airco heeft kun je zeker overwegen ze allemaal weg te halen. Je wilt wel per kamer een verwarmingsoptie hebben maar dat hoeft geen radiator te zijn.

5kW lijkt me zat qua vermogen als je zo'n laag gasverbruik hebt en ook nog airco's om bij te stoken eventueel.

• Ophidian
  • Nu online
@Fr33z Dank voor je reactie, geeft ook wat meer inzicht in bedrijfstijd, ook iets om mee te nemen. Qua ruimte en gewicht is er geen probleem, dus zou dan voorkeur zijn voor 270 liter vat.

Leiding is Multitubo 20x2.25, dus dan zou het 20mm buitendiameter zijn en 15,5 binnen vermoed ik. Daar moet dan dus wel een betonboring bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 18-08-2026 15:39 ]

• Fr33z
Kun je het washok afsluiten qua geluid?

Ik zou in jouw geval het volgende doen (maar is n=1 ;-) ):

- monoblock in de achtertuin plaatsen, leiding door kruipruimte alleen naar vvw-verdeler op de BG. Liefst 32mm leiding of anders minimaal 26mm.

- radiatoren boven weghalen of gewoon laten hangen maar niet meer gebruiken.

- op de badkamer een elektrische radiator plaatsen, een gewone doet echt weinig met 35C water dus ga je niet veel aan hebben

- op zolder een WPB los neerzetten. wel even checken of je dat ding de trap op gezeuld krijgt qua ruimte ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zie dat je aardig gerekend hebt v.w.b. de warmteafgifte.
Maar ik mis nog een stukje over het geluid van de buitenunits.
Hier staat een rekentool waarmee je kunt zien of je aan de nu geldende voorwaarden kunt voldoen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ophidian
  • Nu online
@Fr33z Ja het washok is af te sluiten met een deur. De tussenwanden heb ik zelf geplaatst en allemaal geïsoleerd met 140mm glaswol tussen de balken, misschien was het een vooruitziende blik :)

Verdeler moet sowieso aangepast worden, dus met een betonboring dan voor grootste diameter gaan.

Badkamer is nog wel een ding op het moment, er is daar geen stopcontact op dit moment. Verbouwing staat wel op de planning, maar voor de time being is het niet anders ben ik bang.

Trappen zijn wel ruim, dus dat moet lukken denk ik. MAar laat ik dan wel aan de installateur over :D

• Ophidian
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:53:
Ik zie dat je aardig gerekend hebt v.w.b. de warmteafgifte.
Maar ik mis nog een stukje over het geluid van de buitenunits.
Hier staat een rekentool waarmee je kunt zien of je aan de nu geldende voorwaarden kunt voldoen.
Heb hem ingevuld voor de airco unit nu (Daikin 3MXM52A) en dan voldoet het met de huidige installatie. Voor de andere unit zal ik hem inderdaad ook nog invullen.

Pagina: 1