Twijfel over legmethode keramische tegels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• inktvis
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 00:44
Hoi,

Ik ga de tuin opnieuw aanleggen, waaronder ook een nieuw terras en tuinpad. Via via had ik iemand gevonden die dat voor me kon doen. Van beroep maakt hij met name straten, maar ook dit deed hij vaker. Achteraf misschien niet de meest handige keuze, maar dat is achteraf.

Het gaat om 80 x 80 keramische tegels, 2 cm dik. Deze man heeft de tegels als volgt gelegd: er lag nog een laag stabilisé onder de oude tegels. Daar is 3 tot 5 cm brekerzand op gelegd & aangetrild. Daar is vervolgens wat cement op gestrooid (iets meer dan 3 zakken op 26 m2), dat is wat vermengd en toen is de vloer recht getrokken. Daar zijn de tegels droog ingelegd. Vervolgens hebben ze er water op laten lopen, wat dan ook onder de tegels moet lopen en het geheel een goede ondergrond zou moeten maken.

Ik heb sterk mijn twijfels over deze methode. 1 tegel zit best wat speling in de hoeken: die wipt. De andere lijken beter, maar ik heb niet alles gecontroleerd nog. In de hoekpunten klinken veel tegels wat hol (de zand zal wel wat gezakt zijn door t water). Ook liggen ze voor mijn gevoel minder netjes aangesloten dan ik zou verwachten: er zit wat hoogteverschil tussen sommige tegels van hooguit 2 mm ofzo.

Ik heb vandaag een aantal vakmensen gebeld en de adviezen zijn verdeeld. Niemand zou t ooit zo maken. Maar of er veel risico is vind ik lastig inschatten. De ene zegt dat die laag kei hard wordt en als t nu stabiel ligt, dan blijft dat goed. Dus die ene tegel die niet goed ligt die moet opnieuw, maar de rest ligt dan mogelijk prima.

Een ander zegt: als er nu al tegels wippen, dan wordt t alleen maar erger. Dit is geen goede duurzame methode en gaat gegarandeerd op termijn gedoe geven.

Ik heb tegen de tegelzetter gisteren ook gezegd dat er wat speling zat. "Na t voegen ligt dat muurvast", zei hij toen. Dat argument geloof ik al na alle belletjes vandaag zeker niet meer.

Ik kan nu 2 dingen doen: hem dit laten afmaken op deze manier en de losliggende tegels opnieuw leggen óf alles eruit en een (echte) vakman t laten leggen. Dat is natuurlijk wel veel meer werk en heel veel duurder.

Wat denken jullie? Is er iets wat ik kan controleren om te kijken of dit goed is?

Ps: nu is het nog niet ingevoegd, dus eruit halen gaat waarschijnlijk redelijk eenvoudig. Hij heeft nu ongeveer de helft van t tegelwerk klaar. De andere helft moet nog.

[ Voor 6% gewijzigd door inktvis op 16-08-2026 21:32 ]

Alle reacties

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:50
Ik heb ook ooit zo een "vakman" over de vloer gehad. Mijn gerectificeerde tegels hadden te grote voegen (1 a 1,5 cm, onregelmatig) en je stootte je tenen aan het nivo verschil. Zijn commentaar: 'ze liggen wat speels'. Dure les geweest. Heb het opnieuw laten doen door een gerenommeerd bedrijf want je blijft je eraan ergeren.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38
Los van de methode: als er 1 ding is waar vaklui goed in zijn, dan is het andere vaklui afkraken.

De voorbereiding die je beschrijft lijkt OK.
Wat zou er volgens jou anders moeten?
Het zandbed klinkt goed.
Het nadien nat maken omdat water onder de tegel zou komen om het zandbed nog verder te verharden ken ik niet.

Hoe het bij ons is gedaan en al 5 jaar stabiel ligt:
Zandbed leggen en aantrillen (bij ons zonder brekerzand, dus bij jou kan het mogelijk nog wat meer gewicht hebben). Afrijen. Wat cement strooien. Tegels leggen. Nadien alles voegen.

Een tegel die wipt is idd niet goed gelegd. Die zal dan opnieuw moeten.
Hoogteverschil hoort ook niet. Dus dat moet dan wat worden aangeklopt voor zover dat kan. Als je dat teveel doet gaat een tegel weer wippen, dan moet het opnieuw.

Om verder te kunnen beoordelen zul.je wat fotos moeten delen.
"Voor mijn gevoel minder netjes aangesloten dan je zou verwachten" kunnen we hier precies niks mee.
En moet nog gevoegd worden lees ik.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 16-08-2026 21:35 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• inktvis
Ik lees verschillende methodes:

Verlijmen op een betonvloer. Of een vloer met drainagemortel en ook daar weer de tegel op lijmen.

Alle methodes komen neer op een harde ondervloer en daar de tegels stevig op bevestigen. Ik zal zo even een foto proberen te plaatsen van de "ongelijkheid".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW1J5fmmhP2V0gFN8-icD8qmAb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSvi0QGTLkJ5VNMlTtjgJP68.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet inderdaad nog gevoegd worden. De man zei dat dit niet waterdoorlatend moest, om vervolgens 1 aan te bevelen die wel waterdoorlatend is. Een andere tegelzetter zei dat, omdat de tegels nu "los" liggen, waterdoorlatend en flexibel t beste is. Als ik een harde voeg zou maken gaat het gegarandeerd scheuren, aldus hem.

[ Voor 59% gewijzigd door inktvis op 16-08-2026 23:16 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:59
Het is vandaag de dag een hype om op ieder terras (zeker in de nieuwbouw wijken) maar keramische tegels neer te leggen van 60x60 of 80x80 om ze vervolgens af te voegen met een gatorsand of soortgelijk. Ik kan je vertellen: ze gaan allemaal verzakken en de voegen breken/scheuren. Het nadeel van zulke grote tegels is dat zelfs een verzakking van één millimeter al kan leiden tot een merkbaar hoogteverschil aan de rand met alle gevolgen van dien.

• inktvis
ColeJ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:23:
Het is vandaag de dag een hype om op ieder terras (zeker in de nieuwbouw wijken) maar keramische tegels neer te leggen van 60x60 of 80x80 om ze vervolgens af te voegen met een gatorsand of soortgelijk. Ik kan je vertellen: ze gaan allemaal verzakken en de voegen breken/scheuren. Het nadeel van zulke grote tegels is dat zelfs een verzakking van één millimeter al kan leiden tot een merkbaar hoogteverschil aan de rand met alle gevolgen van dien.
Dat is inderdaad zo ongeveer het verhaal wat de helft van de mensen die ik spreek mij vertelt.

De andere helft zegt dat brekerzand heel hard wordt en niet gaat verzakken. Als t nu goed ligt, dan blijft het goed liggen.

En dan twijfel ik weer wat te geloven.

Ik heb hem net gebeld en de situatie besproken. Hij weet dat dit niet de officiële methode is en dat een bedrijf het anders doet. Maar naar zijn mening is dit meer dan stevig genoeg voor een terras. Hij heeft zo al tientallen terrassen gemaakt en nooit klachten gehad. Wel bijna altijd 60 x 60 tegels. Ik heb het nummer van iemand waar hij het zo gemaakt heeft. Die bel ik vanavond even.

Verder: tegels zouden volgens hem vast moeten liggen en niet wippen. Als dat niet zo is, moeten ze eruit en smeert ie ze in met een papje van cement om ze vervolgens vast te leggen.

Ik weet nog niet zo goed wat ik moet geloven. Het zo afmaken kost me nog iets van 800 euro. Alles eruit en volgens de juiste procedure... 6000 euro.

Hoe groot is t risico en is het me dat waard? Eerst maar eens dat belletje vanavond afwachten. Maar als iemand nog ervaring heeft, hoor ik het graag.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
De methode van cement storten en dat nat maken is wel erg vreemd voor mijn gevoel. als het zou zijn dat ze de tegels in het cement leggen dan is het wat anders maar nu heeft de cement laag alleen aan de achterkant grip. maar lees dat het op andere plekken ook is gedaan.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:39
2 centimeter dikke keramische tegels kun je NIET in een zandbedje van brekerszand leggen met wat cement erdoor. Er moet een hele degelijke stabilse onder komen, en nog beter: de tegels echt in de cement leggen (als het ware vastlijmen / plakken met cement)

Zijn ze 4 centimeter dik, kan het alweer wel in een zandbed van brekerszand. de reden: Het lage gewicht van de tegels zorgt ervoor dat ze veel sneller gaan wippen.

Gwindorian's Diablo Profiel

• inktvis
Gwindorian schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:51:
2 centimeter dikke keramische tegels kun je NIET in een zandbedje van brekerszand leggen met wat cement erdoor. Er moet een hele degelijke stabilse onder komen, en nog beter: de tegels echt in de cement leggen (als het ware vastlijmen / plakken met cement)

Zijn ze 4 centimeter dik, kan het alweer wel in een zandbed van brekerszand. de reden: Het lage gewicht van de tegels zorgt ervoor dat ze veel sneller gaan wippen.
Ja precies. Dat vertellen een aantal tegelzetters mij ook die ik bel.

Maar toch zegt deze tegelzetter dat hij zo al tientallen terrassen heeft gemaakt, zonder ooit klachten te krijgen. En een aantal mensen die ik nog sprak zeiden ook dat brekerzand super hard wordt en niet gaat verzakken. Brekerzand bevat blijkbaar ook wat cement en wordt mega hard na uitdrogen.

Hoe weet ik nu wat de waarheid is? De hele zooi eruit kost me mega veel geld, werk en tijd. En misschien is t niet eens nodig. Maar als t straks begint los te raken allemaal ben ik nog veel verder van huis.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Brekerzand is gewoon veel te grof, kan je moeilijk verdichten. Beter was straatzand mengen met cement, beetje vochtig, aanbrengen op de stabiele onderlaag, afrijen en dan de tegels erin kloppen. Tegels liefst ook even aanbranden met cementpapje voor betere hechting.

Door gewoon wat brekerzand en cement op de grond te gooien, tegel erin kwakken en dan water erover krijg je geen goed mengsel en geen goede hechting. Je cement en zand spoelt gewoon weg.

Als er geen stabiele onderlaag is wordt het sowieso hopeloos, dan heb je je tegels gewoon een paar cm dikker gemaakt.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:39
Brekerzand wordt helemaal niet hard. en die 3 zakjes cement gaan dat echt niet aan elkaar plakken.

Mar ik snap je dilemma nu hoor. Ik zou het hem af laten maken, maar wel even goede afspraken maken over garantie binnen het redelijke, als het over 6 maanden los en scheef ligt, dat je hem kunt terug laten komen. Die foto met je waterpas.. dat komt niet vanzelf goed, dat moet hij regelen voordat het gevoegd gaat worden.

kijk deze hele manier van leggen is gewoon niet zoals je verzekerd bent van 15 jaar strak terras, dit gaat zakken en wippen, maar als dat over 7 jaar is en minimaal kun je er misschien mee leven. Niemand kan dat voorspellen. Alles eruit trekken en opnieuw.. is ook wel heftig, maar de vakman heeft in dit geval een manier gebruikt die gewoon niet bestendig is, al zegt hij van wel.

https://www.bestratingsweb.nl/blog/hoe-moet-je-keramische-tegels-2-cm-dik-buiten-leggen

Gwindorian's Diablo Profiel

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:43
Bij mij liggen de tegels op dezelfde manier.
Ik weet de zandsoort niet, maar ik vermoed straatzand, brekerzand is grover en dat was me opgevallen.

Nu een jaar of 12 verder beginnen sommige rijen langs de borders wel te verzakken.
Of eigenlijk is dat al een paar jaar zo, maar nu is het echt wel nodig er wat aan te doen.

Nu is dat ook niet echt tegen te gaan, ook de muren van de borders waren inmiddels zo'n 7 cm verzakt. Die heb ik van het voorjaar hersteld.
Het is vooral de eerste rij langs een border, de rest ligt nog steeds strak.

Voegen zijn inmiddels ook aan vervanging toe.
Ik heb er Varistone LM Aqua in zitten, en die ga ik weer toepassen.
Erg tevreden over deze voegmortel.

12 jaar geleden heb ik het laten straten, de verzakte randen ga ik zelf herstellen.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Je hebt 3 keuzes: nog eens betalen om iemand anders het goed te laten leggen, aanvaarden dat het slecht aangelegd is en je blijven ergeren, of de juridische weg opgaan (kans geven om het af te werken, kans geven om het te corrigeren, en dan in gebreke stellen; met het risico dat ie dan failliet gaat en onder andere naam vrolijk verder prutst).

Deze legmethode werkt niet. Het ligt nu al los en scheef, en dan is er nog geen regen of vorst geweest...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pmpone
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:00
Erg vervelend, ik zou in dit geval toch kijken naar een andere oplossing ookal kost dat veel tijd en geld. "Maar ik doe dat altijd zo, en krijg nooit klachten" dat zal allemaal wel, maar dat is niet jou terras, waar je je aan zit te ergeren. Als er water onder komt vriest het naar mijn mening zo los en heb je een rammelend terras.

• inktvis
Net nog even gekeken:

Die foto met die waterpas: zo liggen heel veel tegels.

Ik vermoed dag vrijwel alle tegels los liggen en er zo uit te pakken zijn. 0 hechting met de onderlaag na 48 uur.

Op veel tegels hoor je dat er holle plekken zijn, met name in de hoeken.

Juridisch en garantie werkt niet als je dit iemand laag doen die geen eigen bedrijf heeft en dit in "zijn vrije tijd" doet. Niks op papier.

Het ligt niet schots en scheef. En geen idee hoeveel t opvalt na voegen. Maar die tegel met waterpas, dat is wel zoals t op veel plekken ligt. En mogelijk gaat dat op termijn nog meer verzakken.

• inktvis
Hier nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYwTyEf_aDT7Uwi3gqn0L16UIvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zH5Cd0YqUcSusATAkCy0yyKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cst-nCuPSGYVK0LtOrH_X5r63VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6MNfs8bvRyCz8992MSFGvYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q37JrnF0nXUaXvG6TnuzPobS12M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwEgij71gB8gEPS0yOtjXMTR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3scnbdmzY0CEWnB7b3egzL6dqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O06eVH62AwCSWtmeD8Hguejt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMI-lcOnVKk3xgekXdZlAvrYULg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf56KGSlHcd4xPc2xIiVOAur.jpg?f=fotoalbum_large

• pmpone
zoiets als die put zou ik zelf minder moeite mee hebben. Die bij de afvoer, vind ik dan wel weer zonde, zo'n stukje erbij geprakt. Was er geen tegel over?

Dat je tegels zo makkelijk weer oppakt en ze eigenlijk gewoon weer kan opstapelen zonder schoon te maken vind ik een veel groter probleem. Ik zou hier niet mee verder gaan (let wel dit wordt gezegd door een consument en niet door iemand met verstand van zaken)

[ Voor 13% gewijzigd door pmpone op 17-08-2026 15:54 ]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:33
pmpone schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:51:
zoiets als die put zou ik zelf minder moeite mee hebben. Die bij de afvoer, vind ik dan wel weer zonde, zo'n stukje erbij geprakt. Was er geen tegel over?

Dat je tegels zo makkelijk weer oppakt en ze eigenlijk gewoon weer kan opstapelen zonder schoon te maken vind ik een veel groter probleem. Ik zou hier niet mee verder gaan (let wel dit wordt gezegd door een consument en niet door iemand met verstand van zaken)
Een laag brekerzand met wat cement er door gaat echt niet hechten aan een tegel, dus zo gek is dat niet.

• inktvis
Dat bij die paal kreeg hij anders niet geslepen. Daar was zijn slijpschijf te groot voor.

Zo'n gigantische kitrand bij dat putje vind ik ook jammer.

Maar klopt, het echte probleem is volgens mij dat die losliggen. Geen idee of dat op termijn nog gaat verharden

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:33
Voor zover ik weet zijn 2 cm keramische tegels inderdaad bedoeld om te verlijmen (op welke manier dan ook). Later zijn er 3 en 4 cm dikke keramische tegels ontwikkeld om zogenaamd wel op zand te kunnen leggen. De verkoper van onze tegels vertelde echter dat ook deze tegels op den duur gaan verzakken / wippen, gewoon omdat ze vaak zo groot zijn. Daarnaast zijn deze tegels een stuk duurder, maar je bespaard wel op het leggen. Onder de streep zal het dus ongeveer net zoveel kosten.

Wat je hierdoor krijgt is precies bij jou gebeurd. Mensen denken dat als het met 3 cm tegels lukt, dat het met de 2 cm dikke tegels ook wel zal lukken.

• pmpone
emot schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Een laag brekerzand met wat cement er door gaat echt niet hechten aan een tegel, dus zo gek is dat niet.
Idd, dat het niet hecht is niet zo vreemd dat je tegels zo weer oppakt misschien ook niet. Maar je kan aan alles zien dat dit geen duurzame oplossing is. Ik zou graag bij andere klanten kijken na 1 - 3 jaar.

Ik zie ook zo 1,2,3 geen passende oplossing voor dit probleem

• inktvis
Ik bel na 18u even met een vorige klant waar hij het zo gemaakt heeft. Hij zegt nooit klachten gehad te hebben.

Maar mijn gevoel zegt dat dit niet goed kan gaan. Misschien wel voor even. Maar niet als duurzame oplossing.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:59
Dit lijken wel badkamertegels maar die dan in de tuin gaan liggen? Heel erg dun.

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 17-08-2026 16:59 ]

• pmpone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u92ZqRmXWHqiXcFS9XMXZ1516aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6R1LeKF7MJnDZEWJ53UkQb6.jpg?f=fotoalbum_large

Niet lullig bedoeld hoor maar dit staat er bij het product op de site.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJR_K9Dq8fU-DrspGa23G38yRb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JBdpfPXHZmMaV49Vud2QNsdI.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door pmpone op 17-08-2026 17:16 ]

• inktvis
Nou, ik heb de meneer gebeld waar deze tegelzetter op dezelfde manier, met ook keramische tegels, een tereas had gemaakt.

Wat blijkt: dit waren tegels van 3 cm beton met 1 cm keramiek erop verlijmd. Totaal andere tegels dus.

Ik heb ook nog wat meer tegels gecheckt: ze liggen stik voor stuk compleet los. Een andere tegelzetter vertelde me ook "cement heeft nauwelijks hechting met keramische tegels". Zijn oplossing "smeren we een papje cement op de losse tegels" werkt dus ook niet. Enerzijds omdat ze allemaal los liggen. Maar ook omdat cement niet hecht.

Ik heb hem dit teruggekoppeld: ze liggen allemaal los en de andere klant had andere tegels.

Zijn reactie (via app): ik zou het gewoon eens voegen en daarna nog eens kijken.

De tegels zijn ook allemaal vochtig aan de onderkant en er lopen (nu al) mieren. Ik vrees dat alles eruit gaat moeten, zucht.

Ik lees wel op internet dat een goed verdicht splitbed een gangbare methode is. Vergt mogelijk wel op den duur mogelijk wat extra reparatie werk, maar dat is een bekende methode. Maar split en brekerzand is niet hetzelfde lijkt me.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Wees blij dat je ze er zo uit kunt pakken. Anders had je ook nog nieuwe tegels mogen kopen :X.
Brekerzand is overigens split, maar dan veel fijner vermalen.
Pagina: 1