HDMI kabels dragen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:36
Een aantal apparaten hebben spanning op de HDMI kabel staan, volgens mijn vader kan het niet perse kwaad, maar normaal zou hij het ook niet noemen.

Apparaten die ik getest heb, zonder dat ze met elkaar verbonden zijn:
  • Playstation 5
  • AppleTV
  • Marantz Cinema 70s
  • Sony LCD tv (geen idee welk model)
  • Panasonic UB820
Volgensmij hebben al deze apparaten een ongeaarde stekker.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? En kan dit kwaad en hoe kan ik dit oplossen/verhelpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pimmetjuuh op 16-08-2026 19:51 ]

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04
Hoeveel spanning?
Hoe merk je dat?
Hoe heb je dat gemeten?
Met wat voor meetinstrument?
Op welke meet-instelling?
Voel je het door een schok? (eenmalig)
Of een tinteling? (continue)

Zonder meer informatie kunnen we verder alleen maar gokken natuurlijk.
En dan gok ik gewoon capacitieve ingekoppelde spanning (via de condensatoren in een netfilter in een van de apparaten, of via een voedingsadapter). Dat kan geen kwaad. Als je al die apparaten via (shielded) kabels aan elkaar hebt hangen gaat het weg zodra je een van die shields, of de metalen behuizing van één van die apparaten wel aansluit aan aarde.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Pimmetjuuh
BrainCrash schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:57:
Hoeveel spanning?
Hoe merk je dat?
Hoe heb je dat gemeten?
Met wat voor meetinstrument?
Op welke meet-instelling?
Voel je het door een schok? (eenmalig)
Of een tinteling? (continue)

Zonder meer informatie kunnen we verder alleen maar gokken natuurlijk.
En dan gok ik gewoon capacitieve ingekoppelde spanning (via de condensatoren in een netfilter in een van de apparaten, of via een voedingsadapter). Dat kan geen kwaad. Als je al die apparaten via (shielded) kabels aan elkaar hebt hangen gaat het weg zodra je een van die shields, of de metalen behuizing van één van die apparaten wel aansluit aan aarde.
Ik durf niet te zeggen hoeveel spanning er op staat.

Ik kwam er achter doordat er vonkjes sprongen tussen de IO shield van m’n GPU en een HDMI kabel. Toen met een spanningszoeker gekeken waar t vandaan kwam, bleek de HDMI kabel te zijn welke naar de versterker gaat. Vervolgens kabel uit de versterker gehaald, spanning weg.

Daarna gekeken of dit aan de versterker lag of niet, en toen kwam ik dus op het rijtje apparaten waarbij dit ook het geval is.

Betreft 4 verschillende HDMI kabels die allemaal los aan de apparaten hingen, dus met 1 eind maar aangesloten. Ook op schroeven van de versterker gaat de spanningszoeker branden, de rest van de behuizing echter niet.

Als ik het uiteinde van de kabel, of schroef van de versterker aanraak krijg ik geen schok of tinteling oid.

Voorbeeld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xprK-hyJKXgvVHdKvZfS0e2SmjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBrCJT5mCGsS00sWY0TjkkGQ.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSwHmSuYix73DKzKcxqhp7LsJlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8bXXZtOkTXZPSltVIPdgSWt.jpg?f=fotoalbum_large

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14
En wat gebeurt er als je de 230 Voltstekker van de versterker anderom in het stopcontact steekt?

• Pimmetjuuh
devriesjande schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:33:
En wat gebeurt er als je de 230 Voltstekker van de versterker anderom in het stopcontact steekt?
Maakt geen verschil

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14
Ok. Ik heb hetzelfde verschijnsel wel eens met een PC gehad. Daarvan zat de stekker in een niet geaard stopcontact. Door een geaard stopcontact te gebruiken was het probleem opgelost. Maar dat lukt niet met de Marantz.
Zoals @BrainCrash al schrijft denk ik niet dat het kwaad kan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
Heb je nog een coax antennekabel in je tv? Trek die eens los of meet 'm na.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04
Even iets uitsluiten:
Als je die spanningzoeker in een stopcontact steekt (bij de fase-aansluiting dan), brand die spanningzoeker dan even fel? Of gaat ie dan een stuk feller branden?
Vermoedelijk dat laatste.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• ASUSfreakSBS
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Test de differentieel is via de testknop of die nog werkt. (Heel het huis valt zonder stroom). Springt die af, dan werkt die nog en is het niet direct een verlies naar de grond. Springt die niet af, (sowieso vervangen) dan kan het een foutstroom van buitenshuis zijn, die via de aarding terug binnen komt en op de toestellen hun chassis komt (indien ze dan wel geaard zijn). Maar je zou is met een deftige multimeter moeten meten ipv met een tester. Pinnetje tegen chassis toestel en pinnetje tegen een aarding, of cv buis of waterleiding of desnoods met verlengdraad tot buiten in de grond... meten tov een deftige aarding en zien hoeveel V of mV je hebt...
Pagina: 1