HDMI kabels dragen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:36
Een aantal apparaten hebben spanning op de HDMI kabel staan, volgens mijn vader kan het niet perse kwaad, maar normaal zou hij het ook niet noemen.

Apparaten die ik getest heb, zonder dat ze met elkaar verbonden zijn:
  • Playstation 5
  • AppleTV
  • Marantz Cinema 70s
  • Sony LCD tv (geen idee welk model)
  • Panasonic UB820
Al deze apparaten hebben een ongeaarde stekker.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? En kan dit kwaad en hoe kan ik dit oplossen/verhelpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Pimmetjuuh op 17-08-2026 10:54 ]

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 00:15
Hoeveel spanning?
Hoe merk je dat?
Hoe heb je dat gemeten?
Met wat voor meetinstrument?
Op welke meet-instelling?
Voel je het door een schok? (eenmalig)
Of een tinteling? (continue)

Zonder meer informatie kunnen we verder alleen maar gokken natuurlijk.
En dan gok ik gewoon capacitieve ingekoppelde spanning (via de condensatoren in een netfilter in een van de apparaten, of via een voedingsadapter). Dat kan geen kwaad. Als je al die apparaten via (shielded) kabels aan elkaar hebt hangen gaat het weg zodra je een van die shields, of de metalen behuizing van één van die apparaten wel aansluit aan aarde.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Pimmetjuuh
BrainCrash schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:57:
Hoeveel spanning?
Hoe merk je dat?
Hoe heb je dat gemeten?
Met wat voor meetinstrument?
Op welke meet-instelling?
Voel je het door een schok? (eenmalig)
Of een tinteling? (continue)

Zonder meer informatie kunnen we verder alleen maar gokken natuurlijk.
En dan gok ik gewoon capacitieve ingekoppelde spanning (via de condensatoren in een netfilter in een van de apparaten, of via een voedingsadapter). Dat kan geen kwaad. Als je al die apparaten via (shielded) kabels aan elkaar hebt hangen gaat het weg zodra je een van die shields, of de metalen behuizing van één van die apparaten wel aansluit aan aarde.
Ik durf niet te zeggen hoeveel spanning er op staat.

Ik kwam er achter doordat er vonkjes sprongen tussen de IO shield van m’n GPU en een HDMI kabel. Toen met een spanningszoeker gekeken waar t vandaan kwam, bleek de HDMI kabel te zijn welke naar de versterker gaat. Vervolgens kabel uit de versterker gehaald, spanning weg.

Daarna gekeken of dit aan de versterker lag of niet, en toen kwam ik dus op het rijtje apparaten waarbij dit ook het geval is.

Betreft 4 verschillende HDMI kabels die allemaal los aan de apparaten hingen, dus met 1 eind maar aangesloten. Ook op schroeven van de versterker gaat de spanningszoeker branden, de rest van de behuizing echter niet.

Als ik het uiteinde van de kabel, of schroef van de versterker aanraak krijg ik geen schok of tinteling oid.

Voorbeeld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xprK-hyJKXgvVHdKvZfS0e2SmjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBrCJT5mCGsS00sWY0TjkkGQ.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSwHmSuYix73DKzKcxqhp7LsJlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8bXXZtOkTXZPSltVIPdgSWt.jpg?f=fotoalbum_large

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:45
En wat gebeurt er als je de 230 Voltstekker van de versterker anderom in het stopcontact steekt?

• Pimmetjuuh
devriesjande schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:33:
En wat gebeurt er als je de 230 Voltstekker van de versterker anderom in het stopcontact steekt?
Maakt geen verschil

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:45
Ok. Ik heb hetzelfde verschijnsel wel eens met een PC gehad. Daarvan zat de stekker in een niet geaard stopcontact. Door een geaard stopcontact te gebruiken was het probleem opgelost. Maar dat lukt niet met de Marantz.
Zoals @BrainCrash al schrijft denk ik niet dat het kwaad kan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Heb je nog een coax antennekabel in je tv? Trek die eens los of meet 'm na.

• BrainCrash
Even iets uitsluiten:
Als je die spanningzoeker in een stopcontact steekt (bij de fase-aansluiting dan), brand die spanningzoeker dan even fel? Of gaat ie dan een stuk feller branden?
Vermoedelijk dat laatste.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• ASUSfreakSBS
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Test de differentieel is via de testknop of die nog werkt. (Heel het huis valt zonder stroom). Springt die af, dan werkt die nog en is het niet direct een verlies naar de grond. Springt die niet af, (sowieso vervangen) dan kan het een foutstroom van buitenshuis zijn, die via de aarding terug binnen komt en op de toestellen hun chassis komt (indien ze dan wel geaard zijn). Maar je zou is met een deftige multimeter moeten meten ipv met een tester. Pinnetje tegen chassis toestel en pinnetje tegen een aarding, of cv buis of waterleiding of desnoods met verlengdraad tot buiten in de grond... meten tov een deftige aarding en zien hoeveel V of mV je hebt...

• MustangV8
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 15:21
De bron moet de EDID kunnen uitlezen.bdit gebeurt via I2C. Daar komt die spanning vandaag. 5V + pullups

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-08 07:02

MadMan

What the....

Niet om het een of ander, maar die spanningszoekers kunnen soms al zo zwak oplichten als je tussen twee vingers "meet".

Gebruik een multimeter om het voltage te meten, dan weet je al wat meer. Die vonkjes kunnen ook statische electriciteit zijn bijvoorbeeld.

Model S Plaid | W220 S500 | L322 4.4(M62) | E46 330 | E53 3.0i

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 15:07
MustangV8 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:49:
De bron moet de EDID kunnen uitlezen.bdit gebeurt via I2C. Daar komt die spanning vandaag. 5V + pullups
Met 5V zal een spanningszoeker niet oplichten.

Capacitieve koppeling zal het zijn. Een punt aarden (vaak heeft een versterker hiervoor een schroefje) zou dit moeten oplossen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 13:28
Pimmetjuuh schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:18:
[...]

Ik durf niet te zeggen hoeveel spanning er op staat.

Ik kwam er achter doordat er vonkjes sprongen tussen de IO shield van m’n GPU en een HDMI kabel. Toen met een spanningszoeker gekeken waar t vandaan kwam, bleek de HDMI kabel te zijn welke naar de versterker gaat. Vervolgens kabel uit de versterker gehaald, spanning weg.

Daarna gekeken of dit aan de versterker lag of niet, en toen kwam ik dus op het rijtje apparaten waarbij dit ook het geval is.

Betreft 4 verschillende HDMI kabels die allemaal los aan de apparaten hingen, dus met 1 eind maar aangesloten. Ook op schroeven van de versterker gaat de spanningszoeker branden, de rest van de behuizing echter niet.

Als ik het uiteinde van de kabel, of schroef van de versterker aanraak krijg ik geen schok of tinteling oid.

Voorbeeld:[Afbeelding] [Afbeelding]
Indien je pc niet geaard is aangesloten dan staat de halve netspanning op je kast. Je krijgt dan dit soort problemen met elke kabel die je tegen je kast aan houdt. Raak je zelf je kast aan en tegelijk een bijvoorbeeld een radiator dan kun je een flinke stroom voelen ( zelf gehad, beter niet testen). Het probleem is waarschijnlijk in die zin niet je hdmi of versterker maar hoe je je pc hebt aangesloten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Pimmetjuuh
sdk1985 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:18:
[...]

Indien je pc niet geaard is aangesloten dan staat de halve netspanning op je kast. Je krijgt dan dit soort problemen met elke kabel die je tegen je kast aan houdt. Raak je zelf je kast aan en tegelijk een bijvoorbeeld een radiator dan kun je een flinke stroom voelen ( zelf gehad, beter niet testen). Het probleem is waarschijnlijk in die zin niet je hdmi of versterker maar hoe je je pc hebt aangesloten.
Hoe verklaart je dan dat de spanningszoeker niet brand als ik hem tegen de pc aan hou?

• Pimmetjuuh
Nielson schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:13:
Heb je nog een coax antennekabel in je tv? Trek die eens los of meet 'm na.
Die heb ik niet nee

• Pimmetjuuh
naftebakje schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:32:
[...]

Met 5V zal een spanningszoeker niet oplichten.

Capacitieve koppeling zal het zijn. Een punt aarden (vaak heeft een versterker hiervoor een schroefje) zou dit moeten oplossen.
Klopt, die heb ik zien zitten. Zag in de handleiding dat die aan een platenspeler gekoppeld kan worden. Ik ga binnenkort verhuizen en was toen al van plan de platenspeler er aan te hangen. Ik zal dan eens kijken of dat het oplost.

• Pimmetjuuh
MadMan schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 04:25:
Niet om het een of ander, maar die spanningszoekers kunnen soms al zo zwak oplichten als je tussen twee vingers "meet".

Gebruik een multimeter om het voltage te meten, dan weet je al wat meer. Die vonkjes kunnen ook statische electriciteit zijn bijvoorbeeld.
Multimeter tussen een hdmi poort en de last gaf 0 aan, met soms een sprongetje naar 1,2 of 0,2 voor minder dan een halve seconde

• Pimmetjuuh
BrainCrash schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 23:04:
Even iets uitsluiten:
Als je die spanningzoeker in een stopcontact steekt (bij de fase-aansluiting dan), brand die spanningzoeker dan even fel? Of gaat ie dan een stuk feller branden?
Vermoedelijk dat laatste.
Zal ik vanavond proberen

• sdk1985
Pimmetjuuh schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:22:
[...]

Hoe verklaart je dan dat de spanningszoeker niet brand als ik hem tegen de pc aan hou?
De y condensatoren beperken de stroomsterkte itt een 230v aansluiting.

In de voeding (ATX PSU) van een computer zit een EMI-filter (netfilter) om hoogfrequente storingen tegen te gaan. Dit filter maakt gebruik van Y-condensatoren. Er loopt één condensator van de fasedraad (L) naar de behuizing (aarde) en één van de nuldraad (N) naar de behuizing.

​Als de stekker in een ongeaard stopcontact zit, is de behuizing nergens mee verbonden. De twee Y-condensatoren werken op dat moment als een capacitieve spanningsdeler. Omdat ze dezelfde waarde hebben, komt er op het knooppunt (de metalen behuizing) exact de helft van de netspanning te staan: 230V / 2 = 115 Volt wisselspanning.

Wat je nu doet is russische roulette met je aangesloten hardware.

• Pimmetjuuh
sdk1985 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:35:
[...]

De y condensatoren beperken de stroomsterkte itt een 230v aansluiting.

In de voeding (ATX PSU) van een computer zit een EMI-filter (netfilter) om hoogfrequente storingen tegen te gaan. Dit filter maakt gebruik van Y-condensatoren. Er loopt één condensator van de fasedraad (L) naar de behuizing (aarde) en één van de nuldraad (N) naar de behuizing.

​Als de stekker in een ongeaard stopcontact zit, is de behuizing nergens mee verbonden. De twee Y-condensatoren werken op dat moment als een capacitieve spanningsdeler. Omdat ze dezelfde waarde hebben, komt er op het knooppunt (de metalen behuizing) exact de helft van de netspanning te staan: 230V / 2 = 115 Volt wisselspanning.

Wat je nu doet is russische roulette met je aangesloten hardware.
Maar de pc zit met een geaarde stekker in een geaard stopcontact

• sdk1985
Pimmetjuuh schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:00:
[...]

Maar de pc zit met een geaarde stekker in een geaard stopcontact
Dan is dat hele verhaal niet van toepassing...

• Dannyx
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 23:08
Lijkt me aan aarde probleem. Een geaard stopcontact wil niet zeggen dat het ook werkt.

Controleer of de aarde in de stopcontacten het daadwerkelijk doet. Ik heb hetzelfde gehad in de keuken een en vond een losse aarde draad in de verdeeldoos onder het keukenkastje.

En soms kan het zo zijn dat er een hobby bob een geaard stopcontact aansluiten terwijl er geen aarde draad ligt.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 20:50
Twee anekdotische verhalen van mijn kant:
Toen ik een tijdje in Duitsland woonde, hadden we TV via satteliet. De versterker stuurde een spanning mee over de mantel van de COAX. De goedkope decoders gaven dit door op de aarde van de HDMI poort. De betere deden dit niet. Het ging om een volt of 30-40. Stuk is er nooit iets gegaan. De TVs trokken zich er niks van aan. Het huis was correct geaard, zelfs de schotel buiten.

Mijn 3D printer, een van de eerste Ender van Creality, heeft een ranzige voeding. Daar staat 80V wisselspanning op de behuizing. Lang leve de kwaliteitscontrole. Zou je dit apparaat verder koppelen met de USB poort, zou je dit waarschijnlijk doorgeven.

• Pimmetjuuh
T gaat me er niet om of de pc wel of niet goed is aangesloten. Dat is niet de issue waar ik dit topic voor heb gestart. De apparatuur in de originele post waren tijdens het meten op geen manier verbonden met de pc dus laten we dat achterwege laten. Of de pc wel of niet geaard is heeft niets te maken met waarom er spanning loopt over de connector van de hdmi kabel van de AppleTV of PS5.

[ Voor 3% gewijzigd door Pimmetjuuh op 17-08-2026 08:56 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst is dat een gevaarlijke spanningszoeker die men echt wel eens uit de handel moet nemen. Er bestaan veilige alternatieven voor.

Zoals anderen al aangeven, het feit dat je spanning hebt op de schroeven van de versterker toont dat er een potentiaal verschil is op de versterker. Ik neem aan dat alle andere apparaten ook gewoon verbonden zijn met de versterker? Dan is het niet vreemd dat ook zij een vonkje tonen bij het inpluggen van de HDMI kabel.

Vanavond dus even die versterker aarden en zien of je probleem dan is opgelost.

Als het een echte verliesstroom was, dan zou je bij het aanraken van de versterker een schok krijgen, en aangezien nog niemand in huis een schok heeft gehad, kunnen we dat gelukkig ook wel uitsluiten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• hfolkers
  • Laatst online: 08-09 21:13
Blokker_1999 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:27:
Vooreerst is dat een gevaarlijke spanningszoeker die men echt wel eens uit de handel moet nemen. Er bestaan veilige alternatieven voor.
Uh, wat ie hier gevaarlijk aan??? is niks spannends hoor zo'n spanningszoeker.
Het is niet precies en zegt niks over het Voltage ed, maar als eerste indicatie is er niks mis mee.

• naftebakje
hfolkers schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Het is niet precies en zegt niks over het Voltage ed, maar als eerste indicatie is er niks mis mee.
Zo een met een neonlampje licht maar op bij ~60V (als ie werkt), je kan een vals gevoel van veiligheid hebben als ie niet oplicht, er kan vuil of vocht in geraken (of de weerstand kan doorslaan) waardoor je de volle spanning door je krijgt, je lichaam is deel van de stroomkring (je weestand is niet constant, en is onveilig). Is niet zonder reden verboden tegenwoordig.

Een moderne die zonder aanraking werkt kan je gemakkelijk testen (wrijven tegen je kleren, statische electriciteit die je opwekt doet hem aanslaan), kan bij defecten geen stroom door je lichaam sturen, zowel qua veiligheid als betrouwbaarheid véél beter.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:36
hfolkers schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

het is sinds 1991 in de NEN 3140 verboden (voor professioneel gebruik), en niet zonder reden. Wikipedia: Spanningzoeker

Gwindorian's Diablo Profiel

• Pimmetjuuh
Gwindorian schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:19:
[...]

het is sinds 1991 in de NEN 3140 verboden (voor professioneel gebruik), en niet zonder reden. Wikipedia: Spanningzoeker
Goed om te weten, dank!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dit gesprek gaat nergens tot leiden als er steeds wordt gesproken over "ergens staat spanning op". Spanning is een potentiaal verschilt tussen twee punten. In de praktijk wordt vaak het tweede punt niet genoemd omdat we er vanuit gaan dat aarde of "nul" wordt bedoeld. Maar in dit gesprek waar het al dan niet geaard zijn van apparatuur ook een vraag is, moet er wel helder geformuleerd worden.

Zo'n neon lamp in een schroevendraaier geeft waarschijnlijk aan dat er spanning staat tussen de punt van de schroevendraaier en de persoon die de schroevendraaier in de hand heeft. Meer zinnigs kan je niet meten met zo'n ding.

• Pimmetjuuh
Prisma16 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:44:
Dit gesprek gaat nergens tot leiden als er steeds wordt gesproken over "ergens staat spanning op". Spanning is een potentiaal verschilt tussen twee punten. In de praktijk wordt vaak het tweede punt niet genoemd omdat we er vanuit gaan dat aarde of "nul" wordt bedoeld. Maar in dit gesprek waar het al dan niet geaard zijn van apparatuur ook een vraag is, moet er wel helder geformuleerd worden.

Zo'n neon lamp in een schroevendraaier geeft waarschijnlijk aan dat er spanning staat tussen de punt van de schroevendraaier en de persoon die de schroevendraaier in de hand heeft. Meer zinnigs kan je niet meten met zo'n ding.
De apparaten zijn aangesloten met ongeaarde stekker. Dus of de apparatuur geaard is, is geen vraag.

Ik wil weten of het kwaad kan dat er tussen punt A, de hdmi kabels die enkel in de apparaten genoemd in de originele post zitten (dus niet de pc) en punt B, ik met m’n voeten op de grond, een spanningsverschil zit.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Pimmetjuuh schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Ik wil weten of het kwaad kan dat er tussen punt A, de hdmi kabels die enkel in de apparaten genoemd in de originele post zitten (dus niet de pc) en punt B, ik met m’n voeten op de grond, een spanningsverschil zit.
Heldere vraag. Dit spanningsverschil tussen de punten A en B, dat mogelijk door inductie wordt veroorzaakt, kan geen kwaad zolang de weerstand tussen de punten A en B, in feite de inwendige weerstand van de spanningsbron, maar hoog genoeg is. Door deze hoge weerstand kunnen er geen hoge stromen (dus vermogens) ontstaan.

• naftebakje
Met ^; wil nog wel de toevoeging maken dat een HDMI kabel voorzien is om eerst contact te maken met de afscherming, en pas daarna met de signaalcontactjes. Dat voorkomt schade aan gevoelige circuits, dus dat zal geen problemen geven.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:15
@Pimmetjuuh

Zoals anderen al aangeven. Wanneer de aardlekschakelaar, we gaan er even van uit dat die er is, in huis is getest en naar behoren functioneert dan is alles in beginsel veilig. De spanning die je waarneemt is hoogstwaarschijnlijk capacitieve koppeling.

Er is geen centrale antenne inrichting - CAI in de ruimte aanwezig.

Je geeft aan dat je met een multimeter hebt gemeten. Je geeft aan dat je 0 meet en dat de meter af en toe een sprongetje maakt naar 1,2 of 0,2. Dit doet mij vermoeden dat je op VDC meet. Probeer eens in VAC te meten. De verwachting is dat je dan een spanning meet die ergens tussen de 100 en 230 Volt ligt. Een capacitieve spanning heeft heel weinig energie, denk aan een miljoenste van een Ampère. Hierdoor is deze niet gevaarlijk.

Zoals anderen al aangeven zal de HDMI-kabel eerst contact maken met de metalen buitenkant die de spanning vereffend, nul maakt, waarna pas de signaalcontacten verbinding maken. Je apparatuur en jij zijn veilig.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-08 07:02

MadMan

What the....

Pimmetjuuh schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:26:
[...]

Multimeter tussen een hdmi poort en de last gaf 0 aan, met soms een sprongetje naar 1,2 of 0,2 voor minder dan een halve seconde
Statische electriciteit dus, die niet afvloeit omdat de apparatuur ongeaard is. De behuizingen aarden, of gewoon accepteren. Je kunt wel gaan nadenken over allerlei aardfouten, maar als de apparatuur om te beginnen al niet geaard is, dan maakt het dus ook geen verschil of je uberhaupt randaarde hebt en/of wat de status daarvan is.

Model S Plaid | W220 S500 | L322 4.4(M62) | E46 330 | E53 3.0i

• BrainCrash
MadMan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 05:29:
[...]
Statische electriciteit dus, die niet afvloeit omdat de apparatuur ongeaard is.
Dan kun je zo niet zeggen, omdat niet bekend is of er op de DC of AC stand gemeten is met de multimeter. Als er (incorrect) op DC gemeten is, is het logisch dat ie praktisch nul aangeeft.
Bovendien kun je een spanningszoeker niet continue op laten lichten door puur statische elektriciteit.
Verder bouwt statische lading zich vooral op op isolatoren, onder invloed van wrijving. Niet zomaar op stilstaande metalen apparaten. Statische lading wordt daarnaast ook weer vanzelf ontladen naar de lucht/omgeving toe na verloop van tijd, en in veel apparatuur zitten normaal gesproken ook nog allerlei hoogohmige ontlaadweerstanden om restspanningen te ontladen. Met al deze punten zou ik juist zeggen dat het géén statische lading is.

@Pimmetjuuh : Volgens mij is de oplossing heel makkelijk:
Zorg gewoon dat je geaarde PC via de (HDMI) bekabeling aangesloten is aan de rest van de (ongeaarde) apparatuur. Dan zorgt de verbinding van alle ongeaarde apparatuur naar de PC toe ervoor dat uiteindelijk toch alle apparatuur netjes aan aarde gekoppeld is via de verbinding naar de PC toe.
Alle voorheen zwevende (ongeaarde) behuizing-onderdelen worden op die manier geforceerd verbonden naar aarde, en is daarbij effectief gewoon het probleem opgelost.

• FrankHe
MadMan schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 05:29:
[...]

Statische electriciteit dus, die niet afvloeit omdat de apparatuur ongeaard is. De behuizingen aarden, of gewoon accepteren. Je kunt wel gaan nadenken over allerlei aardfouten, maar als de apparatuur om te beginnen al niet geaard is, dan maakt het dus ook geen verschil of je uberhaupt randaarde hebt en/of wat de status daarvan is.
Capacitieve koppeling is iets anders dan statische elektriciteit. Statische elektriciteit is zoals het zegt statisch, bijvoorbeeld 15000 V tussen jou met je voeten op het tapijt en je metalen computerkast. Statische elektriciteit kun je meten door je multimeter op VDC te zetten, één meetsnoer vast te houden en de ander in de richting van het statisch geladen object te wijzen zonder het aan te raken.

Daarentegen is capacitieve koppeling een AC spanning. Deze is zoals de naam zegt gekoppeld aan de wisselstroom zoals deze uit de wandcontactdoos komt. Een capacitieve koppeling meet je met VAC waarbij je met de meetsnoeren wel tegen dingen aanhoudt.

Zowel capacitieve koppeling als statisch elektriciteit hebben weliswaar een hoge 'spanning', veel 'Volt', maar een extreem lage 'stroom', weinig 'Ampère'. Niet gevaarlijk voor mens en dier. Zolang je computerkast gesloten blijft is je computer er ook min of meer immuun voor. Zodra je de computerkast opent dan wordt het een compleet ander verhaal, op dat moment doe je er goed aan om een polsbandje om te doen waarmee je het potentiaal vereffend.

• FrankHe
BrainCrash schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:53:
@Pimmetjuuh : Volgens mij is de oplossing heel makkelijk:
Zorg gewoon dat je geaarde PC via de (HDMI) bekabeling aangesloten is aan de rest van de (ongeaarde) apparatuur. Dan zorgt de verbinding van alle ongeaarde apparatuur naar de PC toe ervoor dat uiteindelijk toch alle apparatuur netjes aan aarde gekoppeld is via de verbinding naar de PC toe.
Alle voorheen zwevende (ongeaarde) behuizing-onderdelen worden op die manier geforceerd verbonden naar aarde, en is daarbij effectief gewoon het probleem opgelost.
Helemaal mee eens. De stekker van de computervoeding heeft randaarde en dient op een geaarde wandcontactdoos te worden aangesloten. Alle overige apparatuur is vermoedelijk voorzien van ongeaarde stekkers en dienen daarom niet van aarde te worden voorzien. Het potentiaal wordt vereffend via de mantel van de kabels tussen de computer en de overige apparaten.
Pagina: 1