Stoppen vervangen door Schroefautomaat Zekering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:57

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Mijn vraag:
Ondanks dat het nieuwe appartement van Punkrocker Junior nog geen 35 jaar oud is zitten er nog stoppen in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z90ypiVQDr9SzGwuYkrGw2xbKUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fGhXff83xIE9FmxvqFoUws3.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik deze stoppen door Schroefautomaat zekeringen vervangen of gaat dat niet passen? Of zijn er andere bezwaren of onmogelijkheden?

(even random voorbeelden van Bol gelinkt. Er zijn vast betere adressen om ze te kopen)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
duck.ai

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Duck en andere zoekmachines geven vage antwoorden en vragen... "Schroef je de stoppen erin?"
Nee, ik stop die stop erin en schroef de "deksel" dicht... Maar dat snappen ze niet.

Waar doe ik verstandig aan?
(ja, ombouwen maar daar spaart hij nog wel even voor.)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Beste antwoord (via Punkrocker op 16-08-2026 22:21)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:02
Dat gaat niet werken. Bij deze zekeringhouders is het plastic kapje nodig om de schakelaar onder de zekering te kunnen bedienen.
Met zo'n automatische zekering erin past het kapje uiteraard niet meer en kun je de groep niet aanzetten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Out.of.Control
  • Laatst online: 23:02
Dat gaat niet werken. Bij deze zekeringhouders is het plastic kapje nodig om de schakelaar onder de zekering te kunnen bedienen.
Met zo'n automatische zekering erin past het kapje uiteraard niet meer en kun je de groep niet aanzetten.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ah jammer.
Geen andere oplossingen mogelijk?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Ik zou toch maar even een beetje extra uitgeven aan moderne automaten dan aan deze overprijsde Chinese dingen.

Een moderne 16A automaat van Hager kost rond € 12. Controleer welke zekeringen je hebt, die zijn meestal kleurgecodeerd.

Er komen wel arbeidskosten bij, maar dat is wel betrouwbaarder. Er is risico op brand bij aanpassingen aan de meterkast en gebruik van minderwaardig materiaal.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Gewoon een paar stoppen op voorraad leggen en sparen voor een fatsoenlijke groepenkast. Zo vaak gooi je er toch geen groep uit?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zolang je niet al te vreemd doet met de apparatuur zie ik niet een reden waarom de groepen eruit gaan? Dus waarom vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 16-08-2026 20:40 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarkyB schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:32:
Gewoon een paar stoppen op voorraad leggen en sparen voor een fatsoenlijke groepenkast. Zo vaak gooi je er toch geen groep uit?
Nou inderdaad die dingen kosten 2 euro per doosje van 5 stuks. Gooi 2 doosjes in de meterkast op voorraad en je bent de komende 10 tot 20 jaar klaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geef junior een nieuwe kast cadeau...
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/2STDNNC00J/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB3JCUNHmbnkaedTdmKr_WYLIIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dSG1aT6Q7WhXXxGmFGWNAq7.jpg?f=fotoalbum_large

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:23
@Punkrocker

Heb je een huurwoning of koopwoning?

Koop => Hang er een nieuwe groepenkast in. Deze is te oud om er nog in te investeren.
Huur => Je zou het aan je huurbaas kunnen vragen, maar ik gok dat die niks gaat doen.

Maar eerlijk gezegd gok ik dat er bijna nooit een groep eruit zal klappen en zo'n eentje vervangen is ook 2 seconden werk. Dus zolang je niks gek doet en alles blijft werken, lekker zo laten.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:57
5 maanden terug nog goedgekeurd volgens de sticker!

Het ziet er wat ouderwets uit maar er is verder niets mis mee.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:13
Die resetbare zekeringen zouden verboden moeten worden als dag al niet zijn. Ze staan er om bekend dat ze blijven hangen als ze moeten trippen.

Of te wel ik zou of er met een grote boog omheen lopen en je huidige groepenkast behouden. Of met een grote boog omheen lopen en een nieuwe moderne kast ophangen.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Net weer terug thuis.
Jullie hebben me overtuigd.
Gewoon stoppen en met de tijd moderniseren met automaten.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12

Reinier

\o/

Het doet er verder niet toe, maar wat staat er in vredesnaam op de groene stickers geschreven? :D

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Reinier schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:12:
Het doet er verder niet toe, maar wat staat er in vredesnaam op de groene stickers geschreven? :D
:+
Ik heb ook geen idee. Heb er ook op zitten puzzelen.
Voormalige huur nu koop. Vorige bewoners waren niet Nederlands wellicht daarom vreemde omschrijvingen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Punkrocker schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:15:
Voormalige huur nu koop. Vorige bewoners waren niet Nederlands wellicht daarom vreemde omschrijvingen?
Portugees.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glbTUcXdLUwXR6pkxwYYD8xUIIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxkQ7MHz40GiJY4MwkUi2gom.jpg?f=fotoalbum_large

Soms werkt Google wel aardig

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:05
En ik ga ervan uit dat er nog geen hoofdschakelaar op zit nu. Dat is inmiddels een verplichting dat bij een modernisering deze geplaatst moet worden. Als dit je werk niet is, laat het doen, want je werkt dan met elektra op spanning. Waarom dit vroeger zo mocht is me nog steeds een raadsel, Een professional heeft met garantie Elektricienshandschoenen waarmee je veilig onder spanning kan werken, doe dat niet zelf ...

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Houtenklaas schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:25:
En ik ga ervan uit dat er nog geen hoofdschakelaar op zit nu. Dat is inmiddels een verplichting dat bij een modernisering deze geplaatst moet worden. Als dit je werk niet is, laat het doen, want je werkt dan met elektra op spanning. Waarom dit vroeger zo mocht is me nog steeds een raadsel, Een professional heeft met garantie Elektricienshandschoenen waarmee je veilig onder spanning kan werken, doe dat niet zelf ...
Oh maar ik ga dit zeker niet zelf doen. Heb ik geen ervaring in. Mijn werk is vóór de meter 8)

• Fdirckx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-08 00:18
Also wij een keuring doen en die zekeringen zitten er in word het afgekeurd.

Ik zou de zekeringen die je nu heb laten zitten of geheel vervangen maar automaten

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-09 08:50
Fdirckx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:45:
Also wij een keuring doen en die zekeringen zitten er in word het afgekeurd.
Waarom zou je deze kast dan afkeuren? Wat is daar dan de reden voor? Welke basis gebruik je dan?

@Punkrocker Kijk even wat er is met de twee groepen die volgens de groene stikkers niet achter de "groene" aardlekschakelaar zitten. Zitten die er toch achter of wat dan? En zoek uit waar deze voor zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door RonnieKo op 17-08-2026 08:33 ]

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Ik zou hier niet veel meer in investeren, beste kans dat als je goed aan de klus gaat je eea afbreekt met plastic dat veroudert ook. Paar doosjes stoppen kopen.

Als je nu wil uitbreiden (kookplaat, extra groepen?) dan zou ik de pijn nu nemen en investeren in een nieuwe kast, net hoofdschakelaar en zeg 8 groepen + kookgroep. Eventueel een 3-fase hoofdschakelaar voor de toekomst.

Een ABB SN (budgetlijn, maar wel een gerenommeerd merk) die bij Sander Vunderink te koop is voor ca 210 euro.

Je zegt je werk is voor de meter, ben je wel elektrotechnisch onderlegd? Een groepenkast is ook niet zo ingewikkeld, wel spanningsvrij werken dus iemand met zegelrecht vinden.

• Fdirckx
RonnieKo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

Waarom zou je deze kast dan afkeuren? Wat is daar dan de reden voor? Welke basis gebruik je dan?

@Punkrocker Kijk even wat er is met de twee groepen die volgens de groene stikkers niet achter de "groene" aardlekschakelaar zitten. Zitten die er toch achter of wat dan? En zoek uit waar deze voor zijn.
De kast wordt niet afgekeurd maar die zekeringen die automatische schroefzekingen en omdat als die er in zit word de kast afgekeurd door die automatische zekeringen

[ Voor 8% gewijzigd door Fdirckx op 17-08-2026 09:15 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is standaard afkeur tegenwoordig bij een bouwkundige keuring.

Zelf ook gehad bij een keurder van Eigen Huis.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
jappas schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:13:
Ik zou hier niet veel meer in investeren, beste kans dat als je goed aan de klus gaat je eea afbreekt met plastic dat veroudert ook. Paar doosjes stoppen kopen.

Als je nu wil uitbreiden (kookplaat, extra groepen?) dan zou ik de pijn nu nemen en investeren in een nieuwe kast, net hoofdschakelaar en zeg 8 groepen + kookgroep. Eventueel een 3-fase hoofdschakelaar voor de toekomst.

Een ABB SN (budgetlijn, maar wel een gerenommeerd merk) die bij Sander Vunderink te koop is voor ca 210 euro.

Je zegt je werk is voor de meter, ben je wel elektrotechnisch onderlegd? Een groepenkast is ook niet zo ingewikkeld, wel spanningsvrij werken dus iemand met zegelrecht vinden.
Ik ben elektrotechnisch onderlegd maar heb er na de MTS niets meer gedaan, man wat had ik een hekel aan het buizen buigen en draad trekken. Plus die grote installatietekeningen op kalk...

Ik heb collega's die uit de installatiewereld komen die vast wel willen helpen.

• RonnieKo
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:17:
Dit is standaard afkeur tegenwoordig bij een bouwkundige keuring.
Zo te zien is het ding in maart 2026 goedgekeurd door een elektricien. Waarom is dat standaard afkeur bij een bouwkundige keruing? Dat is mijn vraag. Waar wordt de meterkast op afgekeurd? Door een elektricien of door een "bouwkundige"?

Voor elektrische (huis)installaties geldt nog steeds: In het jaar dat de NEN1010 ten tijden van de aanleg geldig is. Latere aanpassingen aan de (huis)installatie moeten dan wel volgens de dan geldende normen (o.a. NEN1010) gedaan worden. Maar als je de installatie niet aanpast dan is deze oude meterkast nog steeds te gebruiken.

Of het aan te bevelen is en vanwege het gemak is een andere vraag. Ga je aanpassingen in de woningen doen zoals een nieuwe keuken e.d. dan krijg je te maken met de geldende NEN-normen. Dan zal je mogelijk de meterkast wel moeten aanpassen. Dat is allemaal de vraag wat iemand wil doen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Zo te zien is het ding in maart 2026 goedgekeurd door een elektricien. Waarom is dat standaard afkeur bij een bouwkundige keruing? Dat is mijn vraag. Waar wordt de meterkast op afgekeurd? Door een elektricien of door een "bouwkundige"?

Voor elektrische (huis)installaties geldt nog steeds: In het jaar dat de NEN1010 ten tijden van de aanleg geldig is. Latere aanpassingen aan de (huis)installatie moeten dan wel volgens de dan geldende normen (o.a. NEN1010) gedaan worden. Maar als je de installatie niet aanpast dan is deze oude meterkast nog steeds te gebruiken.

Of het aan te bevelen is en vanwege het gemak is een andere vraag. Ga je aanpassingen in de woningen doen zoals een nieuwe keuken e.d. dan krijg je te maken met de geldende NEN-normen. Dan zal je mogelijk de meterkast wel moeten aanpassen. Dat is allemaal de vraag wat iemand wil doen.
Ik zei het verkeerd, even nagezocht. Het is geen afkeur maar ´gedateerd´ en daardoor worden de kosten voor vervanging wel onder direct noodzakelijke kosten gerekend.

Als verkoper ben je dus het bokje omdat je vaak het voorbehoud afspraakt op die kostencategorie. Een beetje groepenkast laten vervangen is al snel een paar duizend euro.

• Gwindorian
  • Laatst online: 20:36
[...]

Er is een spraakverwarring: de afkeur reden gaat over die automatische schroef zekeringen waar TS het over had, niet over de kast an-sich.

Gwindorian's Diablo Profiel

• RonnieKo
Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:31:
[...]
Ik zei het verkeerd, even nagezocht. Het is geen afkeur maar ´gedateerd´ en daardoor worden de kosten voor vervanging wel onder direct noodzakelijke kosten gerekend.
Inderdaad "Gedateerd" is geen reden voor afkeur.
[...]
Als verkoper ben je dus het bokje omdat je vaak het voorbehoud afspraakt op die kostencategorie. Een beetje groepenkast laten vervangen is al snel een paar duizend euro.
Tja.. Dat voorbehoud is altijd een beetje "griezelig". Het is een soort van "koehandel" (handje klap). Hoe graag wil je als koper het huis. Als het alleen een meterkast is dan zal het niet zo'n probleem zijn. Is het ook andere zaken dan telt het snel op. Dan is de vraag of je het nog zo graag wilt.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
RonnieKo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Tja.. Dat voorbehoud is altijd een beetje "griezelig". Het is een soort van "koehandel" (handje klap). Hoe graag wil je als koper het huis. Als het alleen een meterkast is dan zal het niet zo'n probleem zijn. Is het ook andere zaken dan telt het snel op. Dan is de vraag of je het nog zo graag wilt.
Is al gekocht hoor. Het is allemaal gedateerd en moet opgeknapt worden maar verder prima in orde.
Dus tzt groepenkast ver vangen en tzt nieuw keukenblok.

• Fdirckx
[...]

Die automatische zekeringen die hij er in wou draaien zijn standaard afkeur

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:13
Als je de kast gaat vervangen zou ik de hoofdschakelaar in zijn eigen kast doen. Niets zo fijn als volledig spanningsvrij in een kast te kunnen werken.

Voorbeeld is bijvoorbeeld deze van Eaton.

https://www.elektramat.nl/eaton-lastscheider-met-deksel-4-polig-40a-115x130mm-ip3x-1959920/

Wel zorgen dat je een geïsoleerde imbus set heb liggen als Liander een keer langs komt. Om een of andere reden hebben ze die niet in de koffer zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 17-08-2026 13:15 . Reden: Link cleanup ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:47
[...]

Er zijn nog genoeg nagelnieuwe kasten met smeltpatronen hoor, dus leuk dat ze zeggen gedateerd maar dat is onzin.

Smelt is veelal betrouwbaarder dan zekering-automaten en wordt nog veel gebruikt in verschillende sectoren (soms zelfs verplicht).

Heb laatst zelfs nog een compleet nieuwe smeltpatronen kast geplaatst bij iemand die dat ook in huis graag wilde.

En de meeste bouwtechnische keurders hebben veelal amper weet van elektrische installaties is mijn ervaring, kijken hooguit of er een hoofdschakelaar is en of er automaten zitten zo niet is het vaak voor hun een negatief punt, maar kunnen ze niet onderbouwen waarom.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:24
Tja sommige mensen luisteren ook nog naar platen op de platenspeler want dit klinkt zoveel beter dan de muziek die we nu voor handen hebben.. :z

Ik kan mij in een woonhuis setting niet bedenken waarom smeltpatronen beter en betrouwbaarder zijn dan nieuwe en van een gerenommeerd merk automaten. (daarnaast is het een veiligheid die je als het goed is nooit aan hoeft te spreken).

@Annuk Maar ik laat mij graag informeren waarom smeltpatronen betrouwbaarder zijn dan een standaard gerenommeerd merk automaat. Ik stel de vraag niet om te bashen of flamen maar ik ben werkelijk benieuwd :)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
[...]

Gedateerd is niet direct noodzakelijk... maar ik snap je insteek, ik zie de jonge generatie een op het oog netjes huis betrekken, vervolgens wordt in de eerste week het hele huis van boven naar beneden gestript en wordt alles vernieuwd.

Wat die groepenkast betreft, ik had een soortgelijke kast: 0,5A aardlek die ook mijn hoofdschakelaar was en 5 stoppen. Die is 3 jaar geleden pas vervangen bij plaatsen van zonnepanelen, heeft me 2750 euro incl 2610Wp aan zonnepanelen gekost. En dat was gewoon een Eaton kast met Eaton automaten, geen goedkope rotzooi.

• Annuk
epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:52:
Tja sommige mensen luisteren ook nog naar platen op de platenspeler want dit klinkt zoveel beter dan de muziek die we nu voor handen hebben.. :z

Ik kan mij in een woonhuis setting niet bedenken waarom smeltpatronen beter en betrouwbaarder zijn dan nieuwe en van een gerenommeerd merk automaten. (daarnaast is het een veiligheid die je als het goed is nooit aan hoeft te spreken).

@Annuk Maar ik laat mij graag informeren waarom smeltpatronen betrouwbaarder zijn dan een standaard gerenommeerd merk automaat. Ik stel de vraag niet om te bashen of flamen maar ik ben werkelijk benieuwd :)
Normale smeltpatronen gaan over het algemeen minder snel defect (branden door) dan een automaat, en gaan ze defect heb je altijd een nieuwe.
Voor automaten geldt dat je ze eigenlijk maar langdurig voor 80% mag belasten, meeste mensen letten daar niet op en gaan vaak over die grens heen, dan degradeert een automaat snel + worden ze veelal onbetrouwbaar.
Tevens wordt b.v. in stallen en bedrijfsinstallaties vaak de eis gesteld vanwege de hoge bewezen betrouwbaarheid van smeltpatronen deze vereist.
Schakelende elektronica is gewoon simpelweg gevoeliger voor problemen dan een compleet ingekapseld smelt-lint wat in zekeringen zit.
Nadeel is dat smelt-patronen gewoon beduidend meer ruimte in nemen t.o.v. zekerings-automaten, en in de meeste woonhuizen is die ruimte redelijk beperkt, zeker heden ten dage met alle elektrische eisen/aanpassingen/toevoegingen die men heeft/wenst.

En natuurlijk alles valt of staat met correcte montage, maar dat is voor beide van toepassing ;)

Waarom gebruiken de netbeheerders anders vrijwel alleen maar smelt-veiligheden in hun net(ten)?

• epicfailguy23
Annuk schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Normale smeltpatronen gaan over het algemeen minder snel defect (branden door) dan een automaat, en gaan ze defect heb je altijd een nieuwe.
Voor automaten geldt dat je ze eigenlijk maar langdurig voor 80% mag belasten, meeste mensen letten daar niet op en gaan vaak over die grens heen, dan degradeert een automaat snel + worden ze veelal onbetrouwbaar.
Tevens wordt b.v. in stallen en bedrijfsinstallaties vaak de eis gesteld vanwege de hoge bewezen betrouwbaarheid van smeltpatronen deze vereist.
Schakelende elektronica is gewoon simpelweg gevoeliger voor problemen dan een compleet ingekapseld smelt-lint wat in zekeringen zit.
Nadeel is dat smelt-patronen gewoon beduidend meer ruimte in nemen t.o.v. zekerings-automaten, en in de meeste woonhuizen is die ruimte redelijk beperkt, zeker heden ten dage met alle elektrische eisen/aanpassingen/toevoegingen die men heeft/wenst.

En natuurlijk alles valt of staat met correcte montage, maar dat is voor beide van toepassing ;)

Waarom gebruiken de netbeheerders anders vrijwel alleen maar smelt-veiligheden in hun net(ten)?
De minder snel doorbranden van de smeltpatronen klopt als je naar de 'normale' B karakteristiek kijkt. Dus ze reageren inderdaad minder snel op deze pieken, echter als je een C plaatst is dit ook minder van toepassing. Ook kwa belasting 100% belasting is de ook deels een spookverhaal.

De kunst is het zo monteren van de automaat dat deze zijn warmte kwijt kan. --> een smeltpatroon kan dit wel vlugger dan een automaat. Maar als je bijvoorbeeld een autolader automaat inbouwt zorg dat deze aan beide kanten zijn warmte kwijt kan en dan is hierin geen issue, Helaas zit in NL de kast nog wel eens voor en schuiven we wel wat om het passend te krijgen ;(

Zover ik weet gaat de netbeheerder overal om naar automaten i.p.v. smeltzekeringen in woonhuizen. Ik denk voornamelijk dat alle smeltzekeringen blijven omdat: zo doen we dat altijd, want dat heb ik gehoord..

• epicfailguy23
Okee, ik heb nog even intern hier discussie gehad bij de lunch :7 . de grootste rede voor smeltzekeringen is bij hogere stromen is voornamelijk dat deze vervangen worden bij het afgaan.

De uitdaging zit met de automaten: als het probleem niet of nauwelijks is verholpen dat bij het omzetten van de automaat er een vonk kan overspringen waardoor de kans groter is dat de automaat blijf plakken.

Dus ik snap een punt voor smeltzekeringen, echter zie ik die niet opwegen tegen de voordelen van automaten. de kunst zit in het 'onderhouden en controleren van de meterkast'. Maar ik verwacht niet dat er veel zijn die jaarlijks alle bouten van de aansluitingen weer op moment zetten en de aardlek doormeten :+

• Annuk
epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

De minder snel doorbranden van de smeltpatronen klopt als je naar de 'normale' B karakteristiek kijkt. Dus ze reageren inderdaad minder snel op deze pieken, echter als je een C plaatst is dit ook minder van toepassing. Ook kwa belasting 100% belasting is de ook deels een spookverhaal.
Smelt patronen kan/mag je vergelijken met een D (of K) karakteristiek, zelfs een C komt er nog niet echt bij in de buurt wat betreft karakteristieken.
En officieel is dat "misschien" een spookverhaal, maar de praktijk wijst duidelijk anders uit is mijn/onze ervaring(en).
We hebben regelmatig dat we hoofdzekering-automaten mogen/moeten vervangen doordat ze flink gedegradeerd zijn, snelste die ik bewust weet is binnen 1,5 jaar.
Full electric woning die van 3x35A naar 3x25A is verlicht i.v.m. vastrecht kosten, maar gezien de historische waarden (en meneer gaf het zelf ook aan) trok/leverde hij veelal de 25A best goed vol (of er overheen).
Ben zelf storingsmonteur laag & middenspanning voor netbeheerder
De kunst is het zo monteren van de automaat dat deze zijn warmte kwijt kan. --> een smeltpatroon kan dit wel vlugger dan een automaat. Maar als je bijvoorbeeld een autolader automaat inbouwt zorg dat deze aan beide kanten zijn warmte kwijt kan en dan is hierin geen issue, Helaas zit in NL de kast nog wel eens voor en schuiven we wel wat om het passend te krijgen ;(
Kom je direct weer in het euvel wat ik hiervoor al zei, ruimte ;)
Automaten zijn veel compacter en kan je meer plaatsen in dezelfde ruimte t.o.v. smelt-patronen.
Zover ik weet gaat de netbeheerder overal om naar automaten i.p.v. smeltzekeringen in woonhuizen. Ik denk voornamelijk dat alle smeltzekeringen blijven omdat: zo doen we dat altijd, want dat heb ik gehoord..
Dat is puur een lastenverlichting voor de netbeheerders, zodat ze meer/beter in kunnen zetten op netverbeteringen/verzwaringen en minder bij mensen thuis bezig hoeven om een zekering te vervangen na overbelasting/sluiting.
De meesten die een zwaardere aansluiting willen/wensen en meer langdurig belasten vragen veelal om een smelt-patronen kast juist omdat dat betrouwbaarder is en veelal wat meer kan hebben.
Nadeel is dat men er zelf niet meer bij kan en mag.
epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:35:
Okee, ik heb nog even intern hier discussie gehad bij de lunch :7 . de grootste rede voor smeltzekeringen is bij hogere stromen is voornamelijk dat deze vervangen worden bij het afgaan.
Precies wat ik dus zei in de eerste regel van m'n vorige bericht.
De uitdaging zit met de automaten: als het probleem niet of nauwelijks is verholpen dat bij het omzetten van de automaat er een vonk kan overspringen waardoor de kans groter is dat de automaat blijf plakken.
Dat sowieso, maar vonk kan ook voorkomen bij een smelt-zekering plaatsen "onder belasting", voordeel is dat deze er hooguit direct weer uit-knapt, maar zal nooit blijven plakken zoals een automaat.
Dus ik snap een punt voor smeltzekeringen, echter zie ik die niet opwegen tegen de voordelen van automaten. de kunst zit in het 'onderhouden en controleren van de meterkast'. Maar ik verwacht niet dat er veel zijn die jaarlijks alle bouten van de aansluitingen weer op moment zetten en de aardlek doormeten :+
Voor thuis heb ik zelf ook een automaten kast hoor, het is ook zeker gemak, hendeltje om en klaar (in de meeste gevallen).
Maar ben wel heel blij dat ik smeltzekeringen heb als hoofdzekeringen.
En bijkomend voordeel ik kan en mag ze thuis zelf natuurlijk vervangen doordat ik er alle papieren etc. voor heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 18-08-2026 16:47 ]

• epicfailguy23
Top weer wat geleerd, tnx voor de feedback! Tldr stop beter, automaat makkelijker :+

• Annuk
epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:53:
Top weer wat geleerd, tnx voor de feedback! Tldr stop beter, automaat makkelijker :+
Klopt een automaat is heel gechargeerd gezegd niet meer dan een lichtschakelaar zoals we die allemaal kennen, Klik en klaar ;)

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
ASW1 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:04:
5 maanden terug nog goedgekeurd volgens de sticker!

Het ziet er wat ouderwets uit maar er is verder niets mis mee.
Wat houdt zo'n keuring eigenlijk in?
Aardlekschakelaars testen en kijken of alle draden nog netjes vast zitten?

Of wordt dan de hele net binnen ook gekeurd?

Pagina: 1