epicfailguy23 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:06:
[...]
De minder snel doorbranden van de smeltpatronen klopt als je naar de 'normale' B karakteristiek kijkt. Dus ze reageren inderdaad minder snel op deze pieken, echter als je een C plaatst is dit ook minder van toepassing. Ook kwa belasting 100% belasting is de ook deels een spookverhaal.
Smelt patronen kan/mag je vergelijken met een D (of K) karakteristiek, zelfs een C komt er nog niet echt bij in de buurt wat betreft karakteristieken.
En officieel is dat "misschien" een spookverhaal, maar de praktijk wijst duidelijk anders uit is mijn/onze ervaring(en).
We hebben regelmatig dat we hoofdzekering-automaten mogen/moeten vervangen doordat ze flink gedegradeerd zijn, snelste die ik bewust weet is binnen 1,5 jaar.
Full electric woning die van 3x35A naar 3x25A is verlicht i.v.m. vastrecht kosten, maar gezien de historische waarden (en meneer gaf het zelf ook aan) trok/leverde hij veelal de 25A best goed vol (of er overheen).
Ben zelf storingsmonteur laag & middenspanning voor netbeheerder De kunst is het zo monteren van de automaat dat deze zijn warmte kwijt kan. --> een smeltpatroon kan dit wel vlugger dan een automaat. Maar als je bijvoorbeeld een autolader automaat inbouwt zorg dat deze aan beide kanten zijn warmte kwijt kan en dan is hierin geen issue, Helaas zit in NL de kast nog wel eens voor en schuiven we wel wat om het passend te krijgen

Kom je direct weer in het euvel wat ik hiervoor al zei, ruimte

Automaten zijn veel compacter en kan je meer plaatsen in dezelfde ruimte t.o.v. smelt-patronen.
Zover ik weet gaat de netbeheerder overal om naar automaten i.p.v. smeltzekeringen in woonhuizen. Ik denk voornamelijk dat alle smeltzekeringen blijven omdat: zo doen we dat altijd, want dat heb ik gehoord..
Dat is puur een lastenverlichting voor de netbeheerders, zodat ze meer/beter in kunnen zetten op netverbeteringen/verzwaringen en minder bij mensen thuis bezig hoeven om een zekering te vervangen na overbelasting/sluiting.
De meesten die een zwaardere aansluiting willen/wensen en meer langdurig belasten vragen veelal om een smelt-patronen kast juist omdat dat betrouwbaarder is en veelal wat meer kan hebben.
Nadeel is dat men er zelf niet meer bij kan en mag.
Precies wat ik dus zei in de eerste regel van m'n vorige bericht.
De uitdaging zit met de automaten: als het probleem niet of nauwelijks is verholpen dat bij het omzetten van de automaat er een vonk kan overspringen waardoor de kans groter is dat de automaat blijf plakken.
Dat sowieso, maar vonk kan ook voorkomen bij een smelt-zekering plaatsen "onder belasting", voordeel is dat deze er hooguit direct weer uit-knapt, maar zal nooit blijven plakken zoals een automaat.
Dus ik snap een punt voor smeltzekeringen, echter zie ik die niet opwegen tegen de voordelen van automaten. de kunst zit in het 'onderhouden en controleren van de meterkast'. Maar ik verwacht niet dat er veel zijn die jaarlijks alle bouten van de aansluitingen weer op moment zetten en de aardlek doormeten

Voor thuis heb ik zelf ook een automaten kast hoor, het is ook zeker gemak, hendeltje om en klaar (in de meeste gevallen).
Maar ben wel heel blij dat ik smeltzekeringen heb als hoofdzekeringen.
En bijkomend voordeel ik kan en mag ze thuis zelf natuurlijk vervangen doordat ik er alle papieren etc. voor heb.
[
Voor 5% gewijzigd door
Annuk op 18-08-2026 16:47
]