Stoppen vervangen door Schroefautomaat Zekering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:35

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Mijn vraag:
Ondanks dat het nieuwe appartement van Punkrocker Junior nog geen 35 jaar oud is zitten er nog stoppen in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z90ypiVQDr9SzGwuYkrGw2xbKUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fGhXff83xIE9FmxvqFoUws3.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik deze stoppen door Schroefautomaat zekeringen vervangen of gaat dat niet passen? Of zijn er andere bezwaren of onmogelijkheden?

(even random voorbeelden van Bol gelinkt. Er zijn vast betere adressen om ze te kopen)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
duck.ai

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Duck en andere zoekmachines geven vage antwoorden en vragen... "Schroef je de stoppen erin?"
Nee, ik stop die stop erin en schroef de "deksel" dicht... Maar dat snappen ze niet.

Waar doe ik verstandig aan?
(ja, ombouwen maar daar spaart hij nog wel even voor.)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Beste antwoord (via Punkrocker op 16-08-2026 22:21)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:22
Dat gaat niet werken. Bij deze zekeringhouders is het plastic kapje nodig om de schakelaar onder de zekering te kunnen bedienen.
Met zo'n automatische zekering erin past het kapje uiteraard niet meer en kun je de groep niet aanzetten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:22
Dat gaat niet werken. Bij deze zekeringhouders is het plastic kapje nodig om de schakelaar onder de zekering te kunnen bedienen.
Met zo'n automatische zekering erin past het kapje uiteraard niet meer en kun je de groep niet aanzetten.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ah jammer.
Geen andere oplossingen mogelijk?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Ik zou toch maar even een beetje extra uitgeven aan moderne automaten dan aan deze overprijsde Chinese dingen.

Een moderne 16A automaat van Hager kost rond € 12. Controleer welke zekeringen je hebt, die zijn meestal kleurgecodeerd.

Er komen wel arbeidskosten bij, maar dat is wel betrouwbaarder. Er is risico op brand bij aanpassingen aan de meterkast en gebruik van minderwaardig materiaal.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Gewoon een paar stoppen op voorraad leggen en sparen voor een fatsoenlijke groepenkast. Zo vaak gooi je er toch geen groep uit?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zolang je niet al te vreemd doet met de apparatuur zie ik niet een reden waarom de groepen eruit gaan? Dus waarom vervangen?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 16-08-2026 20:40 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MarkyB schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:32:
Gewoon een paar stoppen op voorraad leggen en sparen voor een fatsoenlijke groepenkast. Zo vaak gooi je er toch geen groep uit?
Nou inderdaad die dingen kosten 2 euro per doosje van 5 stuks. Gooi 2 doosjes in de meterkast op voorraad en je bent de komende 10 tot 20 jaar klaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geef junior een nieuwe kast cadeau...
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/2STDNNC00J/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB3JCUNHmbnkaedTdmKr_WYLIIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dSG1aT6Q7WhXXxGmFGWNAq7.jpg?f=fotoalbum_large

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
@Punkrocker

Heb je een huurwoning of koopwoning?

Koop => Hang er een nieuwe groepenkast in. Deze is te oud om er nog in te investeren.
Huur => Je zou het aan je huurbaas kunnen vragen, maar ik gok dat die niks gaat doen.

Maar eerlijk gezegd gok ik dat er bijna nooit een groep eruit zal klappen en zo'n eentje vervangen is ook 2 seconden werk. Dus zolang je niks gek doet en alles blijft werken, lekker zo laten.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
5 maanden terug nog goedgekeurd volgens de sticker!

Het ziet er wat ouderwets uit maar er is verder niets mis mee.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:21
Die resetbare zekeringen zouden verboden moeten worden als dag al niet zijn. Ze staan er om bekend dat ze blijven hangen als ze moeten trippen.

Of te wel ik zou of er met een grote boog omheen lopen en je huidige groepenkast behouden. Of met een grote boog omheen lopen en een nieuwe moderne kast ophangen.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Net weer terug thuis.
Jullie hebben me overtuigd.
Gewoon stoppen en met de tijd moderniseren met automaten.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13

Reinier

\o/

Het doet er verder niet toe, maar wat staat er in vredesnaam op de groene stickers geschreven? :D

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Reinier schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:12:
Het doet er verder niet toe, maar wat staat er in vredesnaam op de groene stickers geschreven? :D
:+
Ik heb ook geen idee. Heb er ook op zitten puzzelen.
Voormalige huur nu koop. Vorige bewoners waren niet Nederlands wellicht daarom vreemde omschrijvingen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Punkrocker schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:15:
Voormalige huur nu koop. Vorige bewoners waren niet Nederlands wellicht daarom vreemde omschrijvingen?
Portugees.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glbTUcXdLUwXR6pkxwYYD8xUIIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxkQ7MHz40GiJY4MwkUi2gom.jpg?f=fotoalbum_large

Soms werkt Google wel aardig

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:25
En ik ga ervan uit dat er nog geen hoofdschakelaar op zit nu. Dat is inmiddels een verplichting dat bij een modernisering deze geplaatst moet worden. Als dit je werk niet is, laat het doen, want je werkt dan met elektra op spanning. Waarom dit vroeger zo mocht is me nog steeds een raadsel, Een professional heeft met garantie Elektricienshandschoenen waarmee je veilig onder spanning kan werken, doe dat niet zelf ...

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Houtenklaas schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:25:
En ik ga ervan uit dat er nog geen hoofdschakelaar op zit nu. Dat is inmiddels een verplichting dat bij een modernisering deze geplaatst moet worden. Als dit je werk niet is, laat het doen, want je werkt dan met elektra op spanning. Waarom dit vroeger zo mocht is me nog steeds een raadsel, Een professional heeft met garantie Elektricienshandschoenen waarmee je veilig onder spanning kan werken, doe dat niet zelf ...
Oh maar ik ga dit zeker niet zelf doen. Heb ik geen ervaring in. Mijn werk is vóór de meter 8)

Pagina: 1