Ben het ermee eens dat LinkedIn en de daarop actieve zelfbenoemde 'HR-professionals' (allen levend in de eigen 'bubbel') weinig nuttigs doen als het gaat om het vinden van personeel. Dat staat even los de problematiek die speelt bij het UWV. Als de instelling op werk.nl is dat er niet benaderd mag worden door (potentiele) werkgevers via e-mail en/of telefoon dan lijkt het mij niet meer dan voor de hand liggend dat het ook niet de bedoeling is om op die manier benaderd te worden.
Wispe schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:13:
Op de website staat namelijk wél een KvK-nummer vermeld. Dat kun je gewoon in het Handelsregister controleren en daarmee kun je in ieder geval nagaan welke onderneming erachter zit en wie de eigenaar/directie is.
Als het KvK nummer klopt tenminste. Een KvK nummer kan ook gewoon door iedereen
worden gekocht voor € 85,15. Dat bedrag is daarna ook nog eens fiscaal aftrekbaar als bedrijfskosten en kan ook vrij eenvoudig worden aanpast en gewijzigd. Er is geen enkele reden om ook maar enig vertrouwen te ontlenen aan een dergelijke inschrijving.
SPee schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:57:
[...]Zeker, ze voorzien de werkzoekende namelijk ook van faciliteiten mbt het zoeken van werk.

Werk.nl werkt voor beide kanten, dus heeft ook een werkgevers(/recruiters) deel. Ik denk dat het heeft te maken met dat het UWV minder van die persoonlijke gegevens verstrekt via hun platform. Daarom vraagt die recruiter nu om die gegevens zelf op te sturen.
Het UWV is vooral op zoek naar werk voor zichzelf. De werkzoekende zal vaak niet om werk.nl heen kunnen. Dit omdat 'inschrijving'/registratie een vereiste is voor het aanvragen van een uitkering. Dit komt nog voort uit het vroegere maar volstrekt achterhaalde idee van het '
Arbeidsbureau'. Verder fungeert werk.nl deels als registratie voor het CBS. In de praktijk doet het UWV niets als het gaat om het vinden van werk. Die zogenaamde hulp is namelijk regionaal uitbesteed aan
Werkcentra, gemeenten en 'regionale mobiliteitsteams'. In het geval van mijn kennis: is niet actief op zoek naar werk en heeft ook geen uitkering. Daarom ook staan de 'privacyinstellingen' op het niet door werkgevers mogen worden gebeld en het (daarnaast) niet mogen worden gemaild door (potentiele) werkgevers.
Wat het erg vervelend maakt is dat 'recruiter', 'HR-professional' of 'arbeidsbemiddelaar' geen beschermde beroepen of titels zijn. Iedereen kan zich zo voordoen (en doen waarin deze lieden goed zijn: het voor de gek houden van werkzoekenden). Een KvK inschrijving is daarna vrij snel gekocht en blijkbaar heb je dan meteen toegang tot de bestanden van het UWV of laat je het UWV gewoon het werk voor je doen. Allemaal zonder noemenswaardige eisen en volledig tegen de wens van (een deel van) de geregistreerden op werk.nl in.
[...]Zelf zou ik meer willen weten van die recruiter, want je weet nu niet om wat voor aanvraag het gaat, hoe reëel de kans op een baan is en of die wel aansluit bij wat die persoon zoekt. Pas als die kan aantonen dat hij een goede baan kan aanbieden, zou ik mijn CV en contactgegevens sturen
Linkjes naar deze 'AI'-recruiter staan vermeld in de topicstart. Het bericht zelf lijkt vooral een volledig geautomatiseerd tekstje. Er wordt geen enkel concreet voorstel gedaan of een concrete functie aangeboden. Er is alleen iets vermeld over een 'positie' en een 'rol'. Letterlijk staat daarover in het bericht de volgende: "
Voor deze rol zijn we op zoek naar gemotiveerde professionals met een passie voor mensen en een scherp oog voor detail. Deze positie biedt een uitstekende kans om je vaardigheden verder te ontwikkelen en een waardevolle bijdrage te leveren aan het proces van onze organisatie en klanten. Graag ontvangen we jouw NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats), telefoonnummer, en e-mailadres, samen met een bijgewerkt CV."