Vraag

• kopEind
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:04
Mijn vraag:

Ik heb net een PC in elkaar gezet en was met de BIOS aan het stoeien. Ik heb het makkelijk voor elkaar gekregen om het te updaten ( naar de nieuwste versie 7E71v1A62), maar toen liep ik tegen een muur met het aanzetten van EXPO voor mijn werkgeheugen. Waarom wil mijn PC niet opstarten met de EXPO instellingen? Is dit een ongelukkige "harde waren" combinatie? Mis ik nog een ander instelling?

Relevante software en hardware die ik gebruik:Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb in het BIOS geprobeerd: EXPO, A-XMP en een hele rits "try it!" MSI overclock instellingen. Na elke aanpassing start de PC well op (EZ debug lampje "boot" brand), maar kom ik niet meer in de BIOS en krijg ik een zwart scherm. Ik neem aan dat dat betekend dat de overclock mislukt??? Dus heb ik een stuk of 10 keer de BIOS CMOS clear gedaan waarna ik weer de BIOS in kan. Voor zover ik kan zien op de MSI support pagina is mijn RAM okee voor het moederbord (W is de witte versie van de RAM die ik heb):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JFXaLidHWN9t23OpeyyV7_dI1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJvVcygDSaS7v6J9WCMZdq5B.png?f=fotoalbum_large
Ik snap niet wat ik mis.

Beste antwoord (via kopEind op 16-08-2026 21:08)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
kopEind schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Is het dan raar als niet werkt als ik een optie met 5400Mhz probeer? Want dat was ook een van de opties die ik geprobeerd had. Een van die "try it" opties in het MSI bios. Daarnaast weet ik ook nog niet wanneer ik kan zien of het trainen van het geheugen klaar is.
Zet EXPO eens aan en wacht gewoon 15–20 minuten. Als er dan nog niets gebeurt, dan kan je er wel van uitgaan dat het inderdaad niet werkt.

Daarna zou ik eens proberen om EXPO aan te zetten en de snelheid handmatig lager te zetten (5200, 5400 of 5600). Dan vraag je het moederbord eigenlijk om de de voltages en timings van het EXPO-profiel toe te passen, maar op een lagere clocksnelheid. Dus niet Memory Try It! oid gebruiken.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
Wacht je wel lang genoeg? Geheugen training kan best een aantal minuten duren.

• kopEind
Nielson schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:38:
Wacht je wel lang genoeg? Geheugen training kan best een aantal minuten duren.
Dat is een goede vraag. Kan ik op een of andere manier zien of de geheugentraining nog bezig is? Dit is mijn eerste zelfgebouwde pc, dus dat dat even kan duren had ik niet aan gedacht. Ik dacht dat het gewoon een instelling is.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:11
Max Memory Speed
2x1R DDR5-5600
2x2R DDR5-5600
4x1R DDR5-3600
4x2R DDR5-3600

Alles hoger dan dit is een overclock en kan evenueel niet werken of stabiel zijn.

https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-9800x3d.html

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-08 20:49
Heb een vergelijkbaar setje (6400) i.c.m. een 9800x3d. Alles boven 5600mhz = geen boot. Lees op diverse fora wel succes, maar Zen5 is heel gevoelig. Uiteindelijk is het AMD, zoals hierboven wordt aangegeven, die een memory controller toepast die officieel maximaal 5600MHz ondersteunt.

• kopEind
Stef42 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:21:
Heb een vergelijkbaar setje (6400) i.c.m. een 9800x3d. Alles boven 5600mhz = geen boot. Lees op diverse fora wel succes, maar Zen5 is heel gevoelig. Uiteindelijk is het AMD, zoals hierboven wordt aangegeven, die een memory controller toepast die officieel maximaal 5600MHz ondersteunt.
Is het dan raar als niet werkt als ik een optie met 5400Mhz probeer? Want dat was ook een van de opties die ik geprobeerd had. Een van die "try it" opties in het MSI bios. Daarnaast weet ik ook nog niet wanneer ik kan zien of het trainen van het geheugen klaar is.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-08 20:49
[...]

Heb zelf geen MSI-moerderbord, maar Google zegt dat het 'EZ Debug LED' geel/oranje brand wanneer de geheugentraining nog bezig is. Zo herken ik dat ook op m'n Asus-moederbord. Kijk even in de handleiding of je deze indicator hebt en waar. Ik vermoed bovenin in de buurt van het RAM-geheugen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
[...]

Zet EXPO eens aan en wacht gewoon 15–20 minuten. Als er dan nog niets gebeurt, dan kan je er wel van uitgaan dat het inderdaad niet werkt.

Daarna zou ik eens proberen om EXPO aan te zetten en de snelheid handmatig lager te zetten (5200, 5400 of 5600). Dan vraag je het moederbord eigenlijk om de de voltages en timings van het EXPO-profiel toe te passen, maar op een lagere clocksnelheid. Dus niet Memory Try It! oid gebruiken.

• kopEind
Anton.net schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:57:
[...]

Dit klinkt als een solide plan wat ik morgen eens ga proberen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heb je de versie ook gecheckt op je geheugen?

Op de QVL staat een specifiek versie nummer? Als jouw geheugen een lager versie nummer heeft, dan gaat het alsnog niet werken ben ik bang.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• kopEind
Ik heb zojuist het advies geprobeerd van Nielson en Anton.net. Het lijkt er op dat langer wachten wel geholpen heeft. Uiteindelijk was het zo'n 3 minuten en toen ging de BOOT gewoon door naar mijn Linux inlogscherm.

Duidelijk dus een gevalletje ongeduld. Maarja, ik was ook niet ingelezen dat geheugentraining even kan duren. Bedankt voor de hulp. Ik kan niks anders zeggen dan dat zonder tweakers (de gebruikers), ik niet zo makkelijk een eigen PC had gebouwd.
Pagina: 1