Bestaande keukentegels + spachtelputz verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YK2000
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:15
Hoi allemaal,

Binnenkort wil ik een keukenrenovatie uitvoeren thuis. We hebben op dit moment standaard witte keukentegels. We willen als onderdeel van de keukenrenovatie, de witte keukentegels + spachtelputz verwijderen tbv een composiet backsplash/achterwand. De keuken wordt groter (U-vorm), ipv een klein keukenblok zoals we nu hebben aan maar één kant van de keuken.

De keukenrenovatie betreft o.a.:
  • Het wegtikken van de bestaande keukentegels en het verwijderen van de tegel-lijmresten (zie oranje kaders).
  • Op de plek waar een composiet backsplash komt (zie groene kaders op de foto’s), het bestaande spachtelputz verwijderen.
Omdat ik twee linkerhanden heb, wilde ik even een paar zaken checken bij jullie:
  1. Wat is de aanbevolen/geschikte ondergrond, om een zware composiet backsplash, goed te laten hechten? Kan ik simpelweg de keukentegels+lijmresten en het spachtelputz verwijderen zodat de betonnen ondergrond van de muren weer zichtbaar is, of moet ik daarna het laten stucen/dunpleisteren als ‘tussenmateriaal’, alvorens de composiet achterwand wordt geplaatst?
  2. Hoe haalbaar is het om het spachtelputz netjes te verwijderen, zonder dat het overige spachtelputz beschadigd raakt? Kan het netjes (met een rechte lijn) in vierkante/rechthoekige stukken worden weggehaald, of is dat moeilijk/onmogelijk?
Ik snap dat velen van jullie niks hebben met spachtelputz en veel mensen vinden het lelijk, maar ik heb helaas niet het budget ervoor om het spachtelputz in de gehele woonkamer/keuken te stucen.

Alvast bedankt voor alle input, het wordt erg gewaardeerd! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7ZFh1ESuxLayYx1Wrsem1Vgcvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzdiJqXbDMcyPUuqrw9YX9HW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDZrd_KVmQ9_Ahlf9bvRWOGxQqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSfIOYBCXkliqjHs6IeLWTy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhQUcZFjmuXWS15yKFnnpjsdzJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsKIpsSt46iXphuG2SRz6hCq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_K8UlcXbt1MUtLNUdzUSFn2-yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggJRSginAYTnIXdYGRWyWW9L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L08sehEUMSUG2tA5NAdaY3YJ0BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQsCRSsBq5WdgIlamZSqsTeX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CD1mKzs6yBVMxd7IaCL9syh42U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9EPf13ujw5y3wayoxMAj1lo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96H6d5dLAR_1RzAAKS3JWoAaECs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05yH4bZIO0YHBDRbtZb37euJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLcdqKDWclKBLHD5ONwIS5LXPt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PqC26JdvVnV8Bakrpzy4RPn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Wneeleman
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:04
Ansich prima te doen vooral gezien de grote van het oppervlak.

D.m.v. een waterpas een rechte lijn houden en hierlangs het spachtelputz diep genoeg insnijden met behulp van een haakmes (let op niet te diep). Doe dit overal langs het spachtelwerk ook daar waar de tegels aangrenzen. De tegels wegsteken. Gebruik hiervoor zeker geen klophamer of dergelijke gezien de grote kans op nevenschade.

Dan goed nat maken of stomen en voorzichtig het spachtelwerk afsteken. Het zou kunnen dat de muur waarop de achterwand komt te zitten hierna wel nog vlak gemaakt dient te worden.

Succes.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:48
Eens met hierboven. Als je netjes de spachtelputz in snijdt dan krijg je dit meestal wel met beleid lost. Bij tegels idem. beste is om niet aan de rand te beginnen i.v.m. nevenschaden, dus probeer ergens in het midden en werk rustig naar de rand toe.

Qua ondergrond voor de composiet panelen: ik denk dat ze deze kitten/lijmen met een Hightac, de ondergrond hiervan maakt weinig uit, zolang het maar niet los zit of grote uitstekende delen heeft. Randen kit je vervolgens netjes af om kleine beschadigingen/kieren op te vangen om het strak te krijgen.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• YK2000
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:15
@epicfailguy23 @Wneeleman

Allebei heel erg bedankt voor de reacties, ik waardeer het!

@Wneeleman Waarom moet de muur nog vlak gemaakt worden, want ik dacht dat bij het wegtikken van de tegels, verwijderen van de lijmresten en het verwijderen van de spachtelputz, er weer 'kale vlakke' muren zijn? Of beschadigd het verwijderen van de tegels en spachtelputz de muren dusdanig, dat ze eerst gerepareerd moeten worden? Sorry als ik je verkeerd begrijp btw!

En als ik het zou uitbesteden, wat zou dan een redelijk bedrag zijn om te betalen? Het gaat om 3,5 m2 tegels wegtikken en 2 m2 spachtelputz verwijderen. Ik kan het wel aan AI vragen maar bij dit soort vragen heb ik het gevoel dat AI meer hallucineert dan nuttig is haha.

Thanks again!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:48
Tja voor verwijderen kan dit alle kanten op gaan...het is een klein klusje. Ik verwacht 1uurtje max 2 met opruimen... Daar zitten weinig mensen op te wachten dus zullen de kosten vrij hoog zijn want ze gaan voor een halve dag of meer rekenen (als je al iemand kan vinden)

Wellicht nog een handige kennis vragen? Kratje bier/leuke maaltijd koken als het klaar is. Gewoon zorgen dat alles klaar staat en daarna zelf opruimen dan is het te doen. Of als je het zelf doet: setje handschoenen, veiligheids bril, hamer en beitel/spatel en mes/ rechte lat. Waterpas is het handigste :7.

Ik zeg altijd voor slopen hoef je niet handig te zijn :+. Ergste wat kan gebeuren (met de muur) is dat je bij de action een potje muurvuller moet halen en een emmer Tex (kans is ook aanwezig met een professional, want standaard excuus: zo gaat dat altijd, dit kan niet netjes ect ect.)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
YK2000 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:08:
@epicfailguy23 @Wneeleman

Allebei heel erg bedankt voor de reacties, ik waardeer het!

@Wneeleman Waarom moet de muur nog vlak gemaakt worden, want ik dacht dat bij het wegtikken van de tegels, verwijderen van de lijmresten en het verwijderen van de spachtelputz, er weer 'kale vlakke' muren zijn? Of beschadigd het verwijderen van de tegels en spachtelputz de muren dusdanig, dat ze eerst gerepareerd moeten worden? Sorry als ik je verkeerd begrijp btw!
Met wat pech moet je met bv een bijtel wat wegtikken en ontstaan er gaten. Beetje vuller of stucpasta is dan al snel goed. Eens namelijk met de reactie hierboven dat het niet 100% glad hoeft te zijn als een plaat er met high tac kit opgeplakt wordt.
En als ik het zou uitbesteden, wat zou dan een redelijk bedrag zijn om te betalen? Het gaat om 3,5 m2 tegels wegtikken en 2 m2 spachtelputz verwijderen. Ik kan het wel aan AI vragen maar bij dit soort vragen heb ik het gevoel dat AI meer hallucineert dan nuttig is haha.
Dit is een klus die je typisch niet weggezet krijgt met het gewenste resultaat en/of voor een leuke prijs.

Er is namelijk geen enkele klusser die op de mm wil slopen, een beperkt aantal uren kan factureren en dus weinig kan verdienen.

De klant gaat namelijk zeuren als per ongeluk toch meer spachtelputz wegbreekt (en ja, dat gebeurt soms als je er mee bezig gaat en het op plekken eigenlijk al los zit van de ondergrond). De klant gaat ook zeuren bij fixed price en een uur later is de klus klaar. En de klant gaat ook klagen als er te strak geoffreerd is en de klusser na de eerste koffiepauze ineens niet meer te bespeuren is. En de klant gaat ook klagen als hij op uurbasis werkt en de uren lopen op a EUR 65/uur.

Dit is typisch een kleine klus die je of zelf oppakt of groot maakt en wegzet.

Is het geen optie om even de schuurmachine over de spachtelputz te halen om de grootste oneffenheden eraf te schuren, de plaat erop te lijmen, en de randen af te kitten?

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 17-08-2026 22:46 ]

Pagina: 1