Montagemateriaal voor (oude) Trespa gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:15
Onder sommige raampartijen van mijn huis (1984) zitten Trespa platen geschroefd. De schroeven zitten in een soort plastic hulsjes, met een kraagje. En daar past dan weer een soort dopje op. Ik kan ze alleen online niet vinden, waarschijnlijk omdat ik juiste term niet ken. Zoeken op "schroef huls" levert namelijk heel andere zaken.

Een plaatje zegt meer etc... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SeLYp6VP9GTcdBSm6CVfuDBJwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRiiqWG332E9phGyQ8fUiqff.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen zijn de meeste dopjes weg (en de schroeven lekker dichtgeschilderd) en de "hulsjes" ook niet best meer na al die jaren. Ik wil de hele boel vervangen.

Iemand een linkje? Bijvoorbaat dank!

Beste antwoord (via b_g_e op 16-08-2026 16:59)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je hebt nu kleurdopjes met bijbehorende ringen, en rondom de schroeven aan de bovenzijde is een soort kunststof aanwezig. Die worden hier onderlegringen genoemd. Er staat niet bij precies welk materiaal dat is.

De gaten zijn groter dan de schroeven zodat er beweging mogelijk is. EPDM-ringen (duurzaam UV resistent rubber) kunnen worden gebruikt. Door de schroef tot aan de ring te draaien blijft er bewegingsruimte. Ik zou dezelfde schroefdraad en lengte toepassen en eerst in tegengestelde richting draaien totdat je voelt dat het op de juiste plaats zit om aan te draaien.

De witte kleur zorgt ervoor dat het koeler is dan bijvoorbeeld zwart, dat helpt de werking te beperken.

Alle reacties

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:05
Deze: Spenglerschroef ?

• b_g_e
Dat is 'm niet helemaal. Het idee is geloof ik ook, dat de Trespa kan werken vanwege de plastic hulsjes en de schroeven niet zichtbaar zijn dankzij de dopjes. Werd veel gebruikt in de jaren tachtig, geloof ik.
edit:
de trespa? het trespa?

[ Voor 5% gewijzigd door b_g_e op 16-08-2026 16:02 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:18

Asteroid9

General Failure

Tegenwoordig gebruikt men gewoon kleurkopschroeven voor trespa, die zou ik hier ook gewoon voor gebruiken.

Als het trespa erg gelig is kun je eventueel RAL9001 pakken, ander zuiver wit.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je hebt nu kleurdopjes met bijbehorende ringen, en rondom de schroeven aan de bovenzijde is een soort kunststof aanwezig. Die worden hier onderlegringen genoemd. Er staat niet bij precies welk materiaal dat is.

De gaten zijn groter dan de schroeven zodat er beweging mogelijk is. EPDM-ringen (duurzaam UV resistent rubber) kunnen worden gebruikt. Door de schroef tot aan de ring te draaien blijft er bewegingsruimte. Ik zou dezelfde schroefdraad en lengte toepassen en eerst in tegengestelde richting draaien totdat je voelt dat het op de juiste plaats zit om aan te draaien.

De witte kleur zorgt ervoor dat het koeler is dan bijvoorbeeld zwart, dat helpt de werking te beperken.

• b_g_e
mrmrmr schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:53:

Dat lijken ze te zijn, net als deze die ik per dm kreeg toegestuurd.

Hartelijk dank allemaal! Ik ga wat van dat spul bestellen.
Onderlegringen dus, daar was ik zelf nooit opgekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door b_g_e op 16-08-2026 17:01 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Ik heb meer vertrouwen in EPDM dan in een onbekend transparant materiaal. EPDM kan wel 50 jaar meegaan en veel kunststoffen kunnen tamelijk snel afbreken buitenshuis.

De verkleuring die bij de oude ringen te zien is wijst op UV afbraak.

• b_g_e
mrmrmr schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:09:
Ik heb meer vertrouwen in EPDM dan in een onbekend transparant materiaal. EPDM kan wel 50 jaar meegaan en veel kunststoffen kunnen tamelijk snel afbreken buitenshuis.

De verkleuring die bij de oude ringen te zien is wijst op UV afbraak.
Klopt, maar die zaten er vast al 40 jaar op. Ik mag hopen, dat -aangezien het voor montage van Trespa bedoeld is- daar wel over is nagedacht. Wat er aan afdekdopjes nog op zit is inderdaad helemaal broos geworden. Maar dat mag dan gewoon na zoveel jaar.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
Ik zou zelf zoeken op Trespa schroeven, dan heb je gelijk een heleboel hits. Schroef huls was wel het laatste wat ik had bedacht om op te gaan zoeken :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CJ_87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08 20:38

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-08 00:18
Wij hebben bij het vervangen van Trespa de schroeven in de juiste kleur gekozen. Die vinden we mooier dan die dopjes die er eerst op zaten. Ze blijven denk ik ook langer mooi dan die plastic dopjes waar vuil op komt.
Pagina: 1