Vraag over fysieke dimensies RX 9070XT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dinand Mentink
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 19:50

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Ik wil mijn huidige systeem upgraden met een nieuwe videokaart (mogelijk over een aantal jaar de rest van het systeem).

Mijn vraag is of één van deze kaarten:Fysiek niet zou passen op dit moederbord en kast:De 32 centimeter, wordt die gerekend vanaf het voorste puntje van het ijzer, of vanaf het begin van de printplaat?

Het valt mij op dat het moederbord enkele obstakels naar boven heeft (de storage sockets, specifiek). Kan ik er vanuit gaan dat die kaart daarover heen gaat als ie de hele forking ruimte in de kast opeist?

Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl

Beste antwoord (via Dinand Mentink op 17-08-2026 19:07)

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:34
De lengte is altijd genormaliseerd. Dus als je kast zegt 360mm en de kaart zegt 320mm dan hou je 40mm over. Dus beide kaarten passen prima.

Er staat op het productpagina van fractal zelf wel dit.

Room for GPUs up to 360 mm with a 240 mm radiator in the top, or up to 360/280 mm front radiators with GPUs under 305 mm

En nog verder staat dit in de specificaties

GPU max length

341 mm (360 mm without front fan)

Dus als je van plan bent een waterkoeling aan de voorkant te installeren dan zouden de kaarten niet passen. of een kaart die langer is dan 340mm moet er een front fan weggehaald worden.

Ook moederbord m2 aansluitingen zijn in het algemeen zo gemaakt dat ze niet met pcie apparaaten in de weg zitten. Het enige verschil is als je een ssd hebt met een dik koelblok erop waardoor die dus meer in zou nemen dan eentje die dat niet heeft.

Nu zit bij dit specifieke moederbord de m2 aansluiting boven de GPU en die zal dus zelfs met een koelblok erop niet in de weg zitten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:34
De lengte is altijd genormaliseerd. Dus als je kast zegt 360mm en de kaart zegt 320mm dan hou je 40mm over. Dus beide kaarten passen prima.

Er staat op het productpagina van fractal zelf wel dit.

Room for GPUs up to 360 mm with a 240 mm radiator in the top, or up to 360/280 mm front radiators with GPUs under 305 mm

En nog verder staat dit in de specificaties

GPU max length

341 mm (360 mm without front fan)

Dus als je van plan bent een waterkoeling aan de voorkant te installeren dan zouden de kaarten niet passen. of een kaart die langer is dan 340mm moet er een front fan weggehaald worden.

Ook moederbord m2 aansluitingen zijn in het algemeen zo gemaakt dat ze niet met pcie apparaaten in de weg zitten. Het enige verschil is als je een ssd hebt met een dik koelblok erop waardoor die dus meer in zou nemen dan eentje die dat niet heeft.

Nu zit bij dit specifieke moederbord de m2 aansluiting boven de GPU en die zal dus zelfs met een koelblok erop niet in de weg zitten.

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Bedankt voor de verheldering! Ik snap nu hoe ik die specificaties moet lezen. Ik was zelf gaan meten en had totaal over het hoofd gezien dat er bij die kast specs gewoon staat wat er past.

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Toch nog een vraag.

Die sata poorten rechts op het moederbord komen een stukje omhoog. Er zit bij mij verder niets in (en ze zijn toch horizontaal, dus het zou anders niet uitmaken). Maar ze komen een stukje omhoog.

Gaat een videokaart daar normaal overheen? Als mijn huidige videokaart (uitvoering: INNO3D GeForce RTX 2060 Super Twin X2 OC) een stukje langer zou zijn dan zou het er om hangen.

Is daar nog iets zinvols over te zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dinand Mentink op 16-08-2026 20:27 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13

nelizmastr

Goed wies kapot

De videokaart komt niet lager dan de bovenkant van je pcie slot, daar past doorgaans nog een sata poort met 90 graden stekker onder.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

Topicstarter
Het is een dubbele sata poort. Ik ga het de kast wel even legen om er een latje langs te leggen.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:47
Computer component makers zijn wel slim en gebruiken allemaal standaard richtlijnen en dergelijke om te zorgen dat alles goed past. Dus ook met een hele grote videokaart zou er over het algemeen niks echt in de weg moeten zitten op het moederbord, tenzij je een vrij afwijkend / uniek moederbord of videokaart hebt. Maar dat is hier niet het geval.

Die gestapelde sata poorten passen dus gewoon makkelijk onder de videokaart :)

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
Toch nog even dit...Als het buiten verwachting toch niet past, zou je je hardware gewoon moeten kunnen terugsturen en je geld terug krijgen.
Pagina: 1