Badkamerindeling realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bowero
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 16:45
Hallo!

Ik krijg morgen de sleutels van mijn nieuwe huis waar volledig verbouwd moet worden. We gaan een van de slaapkamers omtoveren tot een badkamer. Tevens trekken wij de WC die nu los is hierbij als inloopdouche (geen zorgen! De wc wordt naar een andere ruimte verplaatst). Wat vinden jullie van deze indeling. Is het realistisch en wat zouden jullie anders doen?

Ja ik wil graag een bad om de hond te wassen en met het oog op kleine kinderen in de toekomst. En ik vind het gewoon bijzonder prettig.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SDsc72JD/old.png

Plan:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V0CT9d1k/new.png

Groetjes!

Alle reacties

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-09 16:05
Prima indeling. Zie je wel vaker. Al gedacht waar je de handdoeken kwijt wil? Je kunt eventueel de wastafel tegen de andere muur doen als je een meubel tegen de andere muur wil. Of een soort zitje met handdoeken eronder.

Wij hebben ook 'gewoon' een vrijstaand bad, douche zonder bak met glazen wanden en opmaat gemaakt dubbele wastafel in onze 2.0 bij 2.0m badkamer weten te proppen. Werkt prima voor ons.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 07:28
blauwe eend schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:59:
Prima indeling. Zie je wel vaker. Al gedacht waar je de handdoeken kwijt wil? Je kunt eventueel de wastafel tegen de andere muur doen als je een meubel tegen de andere muur wil. Of een soort zitje met handdoeken eronder.

Wij hebben ook 'gewoon' een vrijstaand bad, douche zonder bak met glazen wanden en opmaat gemaakt dubbele wastafel in onze 2.0 bij 2.0m badkamer weten te proppen. Werkt prima voor ons.
Mocht de douche inderdaad zonder douchewand/deur zijn, dan is 120 al vrij kort en zal dit aardig gaan spetteren (eigen ervaringen). Dus een meubel aan die kant zal dan vrij nat worden. Met douchewand en afhankelijk welke douchewand/deur, kan een meubel aan die kant juist weer in de weg staan. Persoonlijk lijkt me dit qua ruimte een “ruimere” opstelling wat met een hond en eventueel later kinderen best prettig is. Als je een hoger meubel kiest met grotere lades zou je hier eventueel ook handdoeken in kwijt kunnen.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:35
Hoe breed is die doorgang tussen je wasbak en het muurtje? Die kan wel wat smal zijn, dus dan zou je kunnen overwegen voor een wasbak te gaan die niet hoekig is. Wij hebben in onze vorige woning een hele kleine badkamer gehad en toen heel bewust een ondiep meubel gekozen voor de extra ruimte. Die kwam bij ons uit op rond de 36cm diepte dacht ik. Waar ben je vanuit gegaan?

En moet er nog een verwarmingselement in of doe je alles met vloerverwarming?

Je kan overwegen de douchekop op een andere wand te plaatsen (of een regendouche), zodat je hopelijk iets minder water je badkamer in hebt spetteren. Bij ons zie ik wel verschil in wat er naar voren en naar de zijkant spettert. 1.2m diepte lijkt veel, maar is het niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-09 22:36
Lijkt mij een prima indeling. Open douche is alleen altijd wel wat kouder imho.

Persoonlijk zou ik de bediening van de douche nooit tegen de achterwand van het douchegedeelte doen, maar in of op een van de zijwanden. Je bent dan niet gelijk nat wanneer je de douche opendraait wanneer het water nog koud is. Het nog te plaatsen wandje, waar nu de wc deur zit, leent zich hier uitstekend voor inbouw

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12
Lijkt me een prima indeling, slechts 1 overweging: als dat wastafelmeubel op schaal is getekend, lijkt het breed. Overweeg een zo smal mogelijke, 60 cm, gewoon een enkele wasbak met laatjes eronder, zoals die er in honderden varianten te vinden zijn.

Onder zo'n meubel kan vaak net een wasmand (handig voor de gebruikte handdoeken). Als de opening die overblijft te smal is, kun je je kont er niet keren zonder blauwe plekken. Bedenk ook dat je vast een keer langs elkaar heen wilt lopen (een poetst zijn tanden, ander gaat net douchen).

Oh ja: waar ga je handdoeken neerleggen en hoe zit het met verwarming?

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 16-08-2026 20:55 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:54
Gaat de deur van de slaapkamer daar weg, of is die alleen niet ingetekend? Anders zou je dat stuk van het gangetje bij de badkamer kunnen trekken. In plaats van de bestaande muur bij de douche zou je dan een glazen wand met deur kunnen plaatsen, zodat er probleemloos een wandmeubel met wastafel tussen douche en bad geplaatst kan worden. Dat geeft wat meer bewegingsruimte.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 15:04
Bowero schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:37:
Ja ik wil graag een bad om de hond te wassen en met het oog op kleine kinderen in de toekomst. En ik vind het gewoon bijzonder prettig.
De nagels van de hond zullen dan wel flink krassen in het bad (ervan uitgaande dat het een normaal kunststof bad is).

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 14:51
Prima. Tips rondom de douche:
  1. Het muurtje wat uitsteekt zou wellicht een schuin geplaatste glaswand kunnen worden om de doorgang vanaf de deur ruimer te maken én minder spetters vanuit de douche te krijgen
  2. Wij hebben eenzelfde setup met afzuiging boven de douche. Dit zorgt voor een koude stroom omdat lucht vanuit de overloop aangezogen wordt. Dus deze zou ik verder van de douche af plaatsen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@CJ_Latitude afzuiging boven de douche is juist iets wat ik aanraad; dat is de beste manier waarop het douchegedeelte kan drogen.
Voor tijdens het douchen is een deur erg prettig, je zit dan echt in een warme 'cocon' tijdens het douchen. Voor ná het douchen is die deur dan weer niet fijn, je wilt namelijk dat de ruimte goed kan drogen. Dus als je consequent genoeg bent om de deur open te zetten na het douchen dan zou ik zeker een deur nemen.
Bediening op de zijwand is mooi, maar ook extra werk. En vaak iets duurder qua materialen. Zelf hebben wij bediening 'gewoon' onder de douche en ik word nooit nat als ik de douche aandoe. Ik ben nog geen 80.... en @Bowero duidelijk ook niet vanwege kinderwens. ;)
Je zou kunnen overwegen om een deur voor je inloopdouche te plaatsen, dan kan je ook de wasbak verplaatsen naar de andere muur zodat je een ruimere inloop krijgt.

Kan je de deur niet nog wat verder de hal in plaatsen? Op de 1e plattegrond zit dan een andere deur in de weg, maar op de 2e plattegrond is die andere deur weg, dus misschien dat het kan? Dan heb je opeens een vierkante ruimte van 1,88 * 3,45m en zou je andere inrichtingen kunnen overwegen.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:35
@Tehh Bediening op de zijwand is toch niet per se extra werk? Er moeten toch leidingen gefreesd worden, of je dat dan in de achterwand doet of in de zijwand maakt niet uit. Volgens mij was dat het voorbeeld wat gegeven was: als je de douchekop bevestigt aan de achterwand zul je altijd nat worden als je hem aanzet. Als je hem aan de zijkant bevestigt, heb je daar geen (of véél minder) last van.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:10
Spuugvuur schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:57:
@Tehh Bediening op de zijwand is toch niet per se extra werk? Er moeten toch leidingen gefreesd worden, of je dat dan in de achterwand doet of in de zijwand maakt niet uit. Volgens mij was dat het voorbeeld wat gegeven was: als je de douchekop bevestigt aan de achterwand zul je altijd nat worden als je hem aanzet. Als je hem aan de zijkant bevestigt, heb je daar geen (of véél minder) last van.
Maar dan wordt het wel gelijk een inbouw kraan. Dat is toch wel extra werk, zeker gezien de diepte die benodigd is. Dan moeten er ook weer leidingen van de inbouwkraan naar de douchekop. Een gewone opbouw kraan heeft alles al in 1.

Ik heb zelf ook een inbouwkraan op een andere plek dan de douchekop. Maar kostte wel een voorzetwandje van een cm of 10. Ligt ook een beetje aan welke wand het is waar je die kraan in wilt bevestigen.

Ik zou het meubel doortrekken tot over het bad. Dan krijg je veel werkblad boven het voetengedeelte van het bad.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 07:37
Neem douchedeur ivm anders altijd natte boel
Pagina: 1