Badkamerindeling realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bowero
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:15
Hallo!

Ik krijg morgen de sleutels van mijn nieuwe huis waar volledig verbouwd moet worden. We gaan een van de slaapkamers omtoveren tot een badkamer. Tevens trekken wij de WC die nu los is hierbij als inloopdouche (geen zorgen! De wc wordt naar een andere ruimte verplaatst). Wat vinden jullie van deze indeling. Is het realistisch en wat zouden jullie anders doen?

Ja ik wil graag een bad om de hond te wassen en met het oog op kleine kinderen in de toekomst. En ik vind het gewoon bijzonder prettig.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SDsc72JD/old.png

Plan:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V0CT9d1k/new.png

Groetjes!

Alle reacties

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Prima indeling. Zie je wel vaker. Al gedacht waar je de handdoeken kwijt wil? Je kunt eventueel de wastafel tegen de andere muur doen als je een meubel tegen de andere muur wil. Of een soort zitje met handdoeken eronder.

Wij hebben ook 'gewoon' een vrijstaand bad, douche zonder bak met glazen wanden en opmaat gemaakt dubbele wastafel in onze 2.0 bij 2.0m badkamer weten te proppen. Werkt prima voor ons.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:44
blauwe eend schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:59:
Prima indeling. Zie je wel vaker. Al gedacht waar je de handdoeken kwijt wil? Je kunt eventueel de wastafel tegen de andere muur doen als je een meubel tegen de andere muur wil. Of een soort zitje met handdoeken eronder.

Wij hebben ook 'gewoon' een vrijstaand bad, douche zonder bak met glazen wanden en opmaat gemaakt dubbele wastafel in onze 2.0 bij 2.0m badkamer weten te proppen. Werkt prima voor ons.
Mocht de douche inderdaad zonder douchewand/deur zijn, dan is 120 al vrij kort en zal dit aardig gaan spetteren (eigen ervaringen). Dus een meubel aan die kant zal dan vrij nat worden. Met douchewand en afhankelijk welke douchewand/deur, kan een meubel aan die kant juist weer in de weg staan. Persoonlijk lijkt me dit qua ruimte een “ruimere” opstelling wat met een hond en eventueel later kinderen best prettig is. Als je een hoger meubel kiest met grotere lades zou je hier eventueel ook handdoeken in kwijt kunnen.

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:49
Hoe breed is die doorgang tussen je wasbak en het muurtje? Die kan wel wat smal zijn, dus dan zou je kunnen overwegen voor een wasbak te gaan die niet hoekig is. Wij hebben in onze vorige woning een hele kleine badkamer gehad en toen heel bewust een ondiep meubel gekozen voor de extra ruimte. Die kwam bij ons uit op rond de 36cm diepte dacht ik. Waar ben je vanuit gegaan?

En moet er nog een verwarmingselement in of doe je alles met vloerverwarming?

Je kan overwegen de douchekop op een andere wand te plaatsen (of een regendouche), zodat je hopelijk iets minder water je badkamer in hebt spetteren. Bij ons zie ik wel verschil in wat er naar voren en naar de zijkant spettert. 1.2m diepte lijkt veel, maar is het niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:43
Lijkt mij een prima indeling. Open douche is alleen altijd wel wat kouder imho.

Persoonlijk zou ik de bediening van de douche nooit tegen de achterwand van het douchegedeelte doen, maar in of op een van de zijwanden. Je bent dan niet gelijk nat wanneer je de douche opendraait wanneer het water nog koud is. Het nog te plaatsen wandje, waar nu de wc deur zit, leent zich hier uitstekend voor inbouw

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Lijkt me een prima indeling, slechts 1 overweging: als dat wastafelmeubel op schaal is getekend, lijkt het breed. Overweeg een zo smal mogelijke, 60 cm, gewoon een enkele wasbak met laatjes eronder, zoals die er in honderden varianten te vinden zijn.

Onder zo'n meubel kan vaak net een wasmand (handig voor de gebruikte handdoeken). Als de opening die overblijft te smal is, kun je je kont er niet keren zonder blauwe plekken. Bedenk ook dat je vast een keer langs elkaar heen wilt lopen (een poetst zijn tanden, ander gaat net douchen).

Oh ja: waar ga je handdoeken neerleggen en hoe zit het met verwarming?

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 16-08-2026 20:55 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:20
Gaat de deur van de slaapkamer daar weg, of is die alleen niet ingetekend? Anders zou je dat stuk van het gangetje bij de badkamer kunnen trekken. In plaats van de bestaande muur bij de douche zou je dan een glazen wand met deur kunnen plaatsen, zodat er probleemloos een wandmeubel met wastafel tussen douche en bad geplaatst kan worden. Dat geeft wat meer bewegingsruimte.
Pagina: 1