Apple Iphone ipv Samsung Galaxy S serie? De twijfel...

Pagina: 1
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:21
Hoi allen,

Even een nieuw topic omdat mijn case niet bleek te passen in het specifieke Iphone 17/Pro topic.
Omdat ik ook geen specifiek Android vs Apple topic kon vinden (is gesplitst) en de focus meer ligt op Apple (ik ken Android/Samsung immers heel goed), besloten om het in het Apple gedeelte te plaatsen.

Let op: ik wil GEEN discussie opstarten over welke beter is!! Niet mijn insteek, beide zullen vast meer dan uitstekend zijn. Dus laat ik dat alvast voorop stellen dat het niet mijn insteek is om er een gevecht van te maken. Ik ben vooral enorm benieuwd naar de personen met ervaringen bij een switch van jarenlang Android gebruik naar een Apple Iphone.

Ik ben nieuw in de wonderlijke wereld van Apple. Althans, ooit vele jaren terug de Iphone 4 gehad. Daarna geen Iphone's meer en tot een paar weken terug ook nooit een Macbook gehad. Nu dus de nieuwe Macbook Air M5 gekocht en wat een prachtig top apparaat! Begin volgend jaar ben ik wel een keer toe aan een nieuwe telefoon, ik heb al vele, vele jaren de Samsung Galaxy serie en nu al een paar jaar de S23. Beste toestel die ik ooit gehad heb en niet voor niets doe ik er zo lang mee. Ding is eigenlijk nog steeds gewoon heel goed en snel.

Maar vanuit het werk komt er weer een potje voor een nieuwe telefoon en mijn S23 is nog heel goed (ben zuinig op mijn spullen) dus die heeft ook nog wel een flinke inruilwaarde. Ik dacht altijd dat ik straks de nieuwe Samsung Galaxy zou gaan kopen maar nu met de Mac kijk ik ook voorzichtig weer eens naar de Iphone 17/pro versie. Zeker als straks de 18 uit is kan de 17 Pro wellicht een leuke korting gaan krijgen? Of werkt dat niet zo bij Apple. Misschien wordt de 18 ook wel gewoon een optie maar echt nog geen idee van.

Voor heen liep ik altijd enorm te tweaken met Nova Launcher op mijn Samsung, vond ik leuk om te doen om zo toch een meer persoonlijke telefoon te krijgen. Nu Nova er mee is gestopt en ik gebruik maak van Smart Launcher doe ik veel minder op de telefoon aan tweaken. Wat widgets en af en toe iets met KWGT waar je alsnog net even wat dingen beter kan instellen hoe je het zelf wil. Kan denk ik niet op een Iphone buiten de standaard widgets om?

Ik ga eerst komende maanden wennen aan het Apple Eco systeem en eens onderzoeken wat een Iphone mij echt meer kan bieden dan de toch wel geweldige Samsung Galaxy serie. Ik ben erg benieuwd naar mensen met soortgelijke keuzes/ervaringen!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Donstil

Live, Laugh, Toaster bath.

Maar vanuit het werk komt er weer een potje voor een nieuwe telefoon en mijn S23 is nog heel goed (ben zuinig op mijn spullen) dus die heeft ook nog wel een flinke inruilwaarde.
Wat versta je onder een flinke inruilwaarde?
Samsungs (en Android telefoons in het algemeen) houden hun waarde juist niet zo goed vast als iPhones, of heb je een bepaalde bonus vanuit de werkgever?

Mocht dat laatste niet zo zijn dan zou ik er niet direct mee rekenen voor de zekerheid.

I wake up in the morning and I piss excellence

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:06
Gebruik je jouw MacBook ook zakelijk en dagelijks? Integratie van het ecosysteem is wel een USP van Apple. Als je beide apparaten dagelijks gebruikt dan is een iPhone wel heel relaxed.

AirDrop om snel bestanden/fotos te delen, telefoontjes automatisch aannemen/overnemen op je MacBook. Uitbellen vanaf je MacBook etc.

Het zijn op zich allemaal kleine features maar alles bij elkaar maakt het qua productivity zoveel makkelijker dat alles zo naadloos samenwerkt.

HD4Life @ Full-HD

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Groot voordeel van Samsung is dat je 2 apps op 1 scherm goed kan gebruiken. Ander voordeel vind ik dat je van beide zijden van het scherm 'terug' kan swipen.

Nadeeltje van Apple is wel dat je hotspot uit gaat als je 5g verbinding wegvalt waardoor een eventuele verbinding met die hotspot ook uit gaat. En automatisch herstel werkt vaak niet, ik vind dat erg irritant als je auto rijdt en je 5g deelt met anderen in de auto. Of een actioncam met je iPhone hebt verbonden.

Voor de rest is er maar weinig verschil, ze maken allebei goede foto's en bellen kunnen ze ook. Wel is een iPhone vaak iets zwaarder dan een Samsung.

• Juancho
Davidshadow13 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:32:
Gebruik je jouw MacBook ook zakelijk en dagelijks? Integratie van het ecosysteem is wel een USP van Apple. Als je beide apparaten dagelijks gebruikt dan is een iPhone wel heel relaxed.

AirDrop om snel bestanden/fotos te delen, telefoontjes automatisch aannemen/overnemen op je MacBook. Uitbellen vanaf je MacBook etc.

Het zijn op zich allemaal kleine features maar alles bij elkaar maakt het qua productivity zoveel makkelijker dat alles zo naadloos samenwerkt.
Ik gebruik de Macbook nu puur privé (alle dagelijkse dingen) en voor muziek productie. Het is mijn eerste Macbook ooit dus ik moet er ook echt even rustig de tijd voor nemen. Als het prettig bevalt is de kans wel groot dat mijn volgende laptop ook een Mabook wordt. Al begreep ik dat er nog wel eens issues willen zijn met bepaalde applicaties en rechten etc van klanten dus dat nemen we dan ook wel mee. Maar voorlopig zit ik nog niet helemaal into het Apple ecosysteem nee.

Daarnaast gebruik ik nu de app Blip wat eigenlijk fantastisch werkt qua bestanden delen tussen Android telefoon en de Macbook. Heel eenvoudig en razendsnel. Ik vraag me af of je daarvoor perse nog Airdrop moet hebben maar daarvoor ken ik het niet voldoende. Overigens snap ik zeker wel dat als je dan toch beide hebt de integratie wel een groot pluspunt is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Juancho
Donstil schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Wat versta je onder een flinke inruilwaarde?
Samsungs (en Android telefoons in het algemeen) houden hun waarde juist niet zo goed vast als iPhones, of heb je een bepaalde bonus vanuit de werkgever?

Mocht dat laatste niet zo zijn dan zou ik er niet direct mee rekenen voor de zekerheid.
Ik koop altijd bij een bevriende telefoonzaak, en ik heb tot nu toe altijd nog een prima inruilwaarde gekregen. Daarnaast idd een deel vergoed vanuit de werkgever. Maar als ik zo kijk verschillen de prijzen tussen topmodellen Samsung en Apple amper meer.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Juancho schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Ik koop altijd bij een bevriende telefoonzaak, en ik heb tot nu toe altijd nog een prima inruilwaarde gekregen. Daarnaast idd een deel vergoed vanuit de werkgever. Maar als ik zo kijk verschillen de prijzen tussen topmodellen Samsung en Apple amper meer.
Nieuw verschillen die prijzen niet zoveel meer, Samsung volgt daarin vaak wel.
Tweedehands is het verschil best wel groot, een 2 jaar oude iPhone levert doorgaans wel meer op.

Voor mij persoonlijk geen belangrijke factor maar omdat jij over inruilen begon wel iets om in je achter hoofd te houden, kies je dus voor een iPhone kan het zijn dat je bij je volgende inruil meer overhoud.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Juancho schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:52:
Al begreep ik dat er nog wel eens issues willen zijn met bepaalde applicaties en rechten etc van klanten dus dat nemen we dan ook wel mee.
Ik gebruik privé al Mac sinds os9 en sinds OSX privé en zakelijk, maar ik ken geen problemen met "rechten etc van klanten", waar doel je dan op?

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 18-08-2026 01:27 ]

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:38
Ik ben overgestapt na een S20, S22 en S25 te hebben gehad.

Mijn Lenovo laptop was aan vervanging toe en ik kocht rond Black Friday een MacBook Air M4 voor €850,00. Daar kon simpelweg niets tegen op. Een paar maanden later ook maar een iPhone 17 gekocht vanwege het ‘ecosysteem’.

Heel eerlijk: ik vind de iPhone niet beter of leuker. Hij voelt wat ronder en breder en dat vind ik iets minder mooi. Verder is het wel gewoon een uitstekende smartphone die alle basics prima op orde heeft (scherm, camera, snelheid, batterij). Restwaarde is wel beter zoal eerder benoemd, maar er zijn ook nauwelijks deals. De S modellen heb ik allemaal voor een leuke prijs kunnen kopen, dus die extra restwaarde betaal je zelf aan de voorkant. De iPhone is meer open en customizable geworden, maar ik heb nog steeds het idee dat je minder ‘mag’ dan op Android. Of dat een nadeel is, is persoonlijk.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:03
Juancho schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Hoewel de officiële adviesprijzen van de topmodellen elkaar inderdaad niet veel ontlopen, zijn over het algemeen Samsung-telefoons vaker met korting te krijgen. Dat is een kwestie van bedrijfsstrategie. Apple kiest ervoor hun prijzen hoog te houden en weinig korting te bieden aan (in)kopers, wat ook helpt de tweedehandsprijzen hoog te houden, terwijl Samsungs regelmatig bij pre-orders voor bijna de helft te koop zijn, wat ook invloed heeft op de tweedehandsprijzen. Samsung biedt over het algemeen inderdaad ook betere inruilprijzen. Als je je S23 inruilt bij Apple zullen ze zeggen "dank je, wij zullen gratis zorgen voor recycling."

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16

Flipm0de

geen

ik heb ook regelmatig getwijfeld. En nu met de fold8 twijfel ik weer. Denk dat je een lijst moet maken met de functionaliteiten en dan moet kiezen wat voor jou (en daar kan niemand bij helpen) het belangrijkst is. Waarom ik toch bij een iphone blijf:

-iMessage

-faceid

-apple pay

-live photos

-integratie van mn hele leven in icloud, digid, wachtwoorden, documenten, logins

-apple watch en airpods

-UI vind ik fijner, mooier, soepeler

waarom ik toch elke jaar naar een android kijk:

-zoveel mogelijkheden voor aanpassingen (heb nu al jaren hetzelfde grid op mn iphone met hier en daar een andere widget)

-torrents / mappenbeheer / downloads (dont judge)

-dex (samsung)

-goedkoper

-meer functies die soms handig zijn

-en gewoon wat anders, na zoveel jaar iOS

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zelf heb ik een Samsung Galaxy S20 FE voor erbij. Ik vind het leuk om ermee te prutsen, zo heb ik er bijvoorbeeld laatst LineageOS op geïnstalleerd. De mogelijkheden qua software zijn een stuk groter. De batterij is wel snel leeg.

Ik merk echter dat de bouwkwaliteit van de behuizing een stuk minder is dan die van mijn iPhone 16 Pro Max. De achterkant is inmiddels losgekomen. Daar zit het prijsverschil ook in, maar de duurdere toestellen zullen dit niet hebben natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door syltheboy op 18-08-2026 10:47 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53
Ik ben dik 10 jaar geleden over gestapt van high-end Android smartphones naar een iPhone 6. Ik heb nooit meer omgekeken. Toentertijd had ik nog geen heel apple ecosysteem. Ik had een iPad en dat beviel goed. Het grootste voordeel toentertijd was wel dat een iPhone altijd vloeiend en fijn blijft werken. Dat was met android telefoons gewoon niet het geval was mijn ervaring. Ik heb zowel high-end Samsungs als HTC's gehad en die werden na 2 jaar traag, vastlopen etc. Daar had de iPhone 6 geen last van, ondanks de mindere hardware specs. In ruim 10 jaar is er heel veel verandert en de high-end Androids zullen dit probleem vast niet meer hebben.

Nu zit ik met een apple watch, airpods, apple tv en ipad verder in het Apple ecosysteem en dat bevalt me goed. Wellicht een beetje saai, er valt weinig aan te tweaken, maar iOS ziet er goed uit en het werkt allemaal heel intuïtief en goed. Apple pay werkt ook heel fijn, zowel voor aankopen in de winkel als online. Met de google tegen hanger heb ik geen ervaring.

Mijn ervaring is dat je heel lang kunt doen met een iphone. Ik ben onlangs overgestapt van een iphone 12 naar iphone 17. De 12 had één probleem en dat was de 64gb opslag. Ik deed weinig bijzonders met de iphone, maar had er grote moeite om voldoende opslag over te houden voor iOS updates. Elke keer weer ruimte schrapen om er een update door te krijgen. De 12 had een nieuwe batterij nodig, maar dat vond ik het gegeven het geheugenprobleem niet waard. Anders had ie nog wel mee gekund. Ik verwacht met mijn 17 wel weer zeker 5 jaar te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 18-08-2026 11:23 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Juancho
Als je allemaal Apple apparaten hebt snap ik dat het mega fijn, snel en betrouwbaar werkt. En het oog wil ook wat. Ik vind mijn nieuwe Macbook air M5 oprecht prachtig. Zelfden zo'n mooi apparaat gezien dat eigenlijk bestaat uit 1 geheel maar zo verschrikkelijk snel en licht is. Bizar.

Maar het is ook mijn enige Apple apparaat tot nu toe. Paar jaar terug een Samsung tablet gekocht, simpelweg omdat die volgens mij toen zo de helft koste van een beetje basic Ipad. Vond dat het geld niet waard en eerlijk is eerlijk, de Samsung Tablet doet zijn ding prima. Het is alleen net even wat minder snel/soepel dan een Ipad denk ik. Soms duur het bijv. net even een fractie van een seconde te lang. Geen ramp voor het beperkte gebruik van ons, maar toch.

Wbt de top toestellen telefoons ligt dat wel anders vind ik tegenwoordig. Althans, ik heb de S21 en S23 gehad en die laatste heb ik nog steeds terwijl de S27 eraan komt begin volgend jaar. De S23 is by far het beste toestel dat ik ooit heb gehad. Nog steeds erg snel en snappy, amper tot geen issues mee, scherm is mooi, formaat is pretttig, ziet er goed uit en Android als OS blijft zich elke keer weer verder ontwikkelen (niet alle nieuwe dingen zijn gelijk ook goed/beter overigens).

In dat kader ben ik dus wat angstig om niet de S27 straks te pakken maar de gok te nemen met een Iphone 17/18 (al dan niet de Pro versie). Anderzijds ben ik wel eens toe aan wat nieuws, ik heb nu een Macbook en het enorme tweaken is er bij mij ook wel af eigenlijk. Je krijgt er wel iets voor terug, namelijk stabilteit, goede comptabiliteit met de Macbook en wat een Iphone biedt werkt gewoon goed, snel en betrouwbaar wat ik hoor.

Ik heb geen haast, kan nog prima een half jaar a 3/4 jaar met mijn S23 doen dus ik wacht denk ik sowieso even de Iphone 18 Pro af en dan begin volgend jaar de normale 18 en de nieuwe Samsung S27. En dan vergelijken en kijken wat de prijzen doen. Denk dat je het verder ook niet te groot moet maken. Je doet met een telefoon tegenwoordig dan wel zo 2-3 jaar, maar je zit er natuurlijk niet aan vast. Bevalt het één totaal niet, kan je altijd nog tussentijds weer switchen met een beetje verlies lijkt me.

In het kader van domme vragen bestaan niet... we gebruiken natuurlijk het keyboard op een telefoon enorm vaak. Ik zag gisteravond een video dat het eigen keyboard van de Iphone nog steeds heel matig is. Ik gebruik zelf Gboard op mijn S23, volgens ChatGPT kan je die gewoon ook gebruiken op een Iphone (met iets minder functionaliteit omdat Apple nou eenmaal minder toestaat van 3den)?

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 18-08-2026 11:32 ]

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:41

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Zit zelf in het Apple ecosystem en werkt goed. Ik betrap mijzelf er echter op dat ik meer naar andere toestellen begin te kijken ivm design.

De nieuwe pixel pro vind ik veel mooier dan de meeste iPhones. Hoop dat Apple onder de nieuwe CEO weer telefoons gaat maken met het idee dat het ook een ‘sieraad’ is.

zelf gebruik ik daarom de iPhone Air maar is ook so so qua design.

• Juancho
Bigg Balls schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:02:
Zit zelf in het Apple ecosystem en werkt goed. Ik betrap mijzelf er echter op dat ik meer naar andere toestellen begin te kijken ivm design.

De nieuwe pixel pro vind ik veel mooier dan de meeste iPhones. Hoop dat Apple onder de nieuwe CEO weer telefoons gaat maken met het idee dat het ook een ‘sieraad’ is.

zelf gebruik ik daarom de iPhone Air maar is ook so so qua design.
Wbt de Iphone Pro snap ik wel je opmerking, dat is gewoon een lelijk ding (achterkant). Met die rare vlakken/kleurverschillen. Nou maakt dat voor mij weinig uit omdat ik er toch altijd een cover om heb maar toch. Dan vind ik de Samsungs (of andere Androids) idd wel mooier als je er niks om heen doet.

Feit dat zo'n pro wel een stuk dikker/zwaarder is vind ik wel belangrijk.

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Bigg Balls schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:02:

Hoop dat Apple onder de nieuwe CEO weer telefoons gaat maken met het idee dat het ook een ‘sieraad’ is.
Ja eens, mag allemaal wel weer wat meer premium in de Pro lijn.

Prijs wat omhoog en dan weer mooiere materialen, titanium terug en saffier voor de voorkant.

Maar goed misschien dat we met de iPhone XX weer een iPhone gaan krijgen die weer echt een benchmark gaat zetten op dat gebied.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hier een jarenlange Android gebruiker en met veel plezier. Jarenlang met features en performance als argument, maar sinds enkele jaren over op foldables waar ik niet van af wil stappen, dus Apple is voor mij (nog) nooit echt een optie geweest. Sowieso probeer ik uit vendor lockins te blijven, maar bij die van Google is het lastig wegblijven.
Wel heel tevreden Macbook gebruiker dus wie weet, als Apple met die foldable komt, dat ik het ga overwegen. Desondanks is het ook de prijs die mij dan tegenstaat.
Donstil schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Ja eens, mag allemaal wel weer wat meer premium in de Pro lijn.

Prijs wat omhoog en dan weer mooiere materialen, titanium terug en saffier voor de voorkant.

Maar goed misschien dat we met de iPhone XX weer een iPhone gaan krijgen die weer echt een benchmark gaat zetten op dat gebied.
Ik denk dat het kernprobleem voor Apple op dit soort vlakken ook een beetje het issue heeft dat ze 'te groot' zijn. De prijs van die grondstoffen is wel te overzien, maar het is vooral het on scale productieproces wat ze in de weg zit.
Zeker een Oppo/Vivo, maar bijv. ook Samsung met de Trifold, heeft het veel makkelijker om in een beperkt aantal markten iets exclusievers te lanceren. Die toestellen worden vervolgens in de brede range van alle sku's die ze verkopen, relatief marginaal verkocht. Apple moet op veel grotere schaal produceren, ook bij een duurder toestel.
Donstil schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:22:
Samsungs (en Android telefoons in het algemeen) houden hun waarde juist niet zo goed vast als iPhones
Over het algemeen klopt dat wel, maar... :+

Het hangt allemaal nogal af van de aankoopprijs. Zeker als je rond launch van toestellen alle kortingen stapelt kan je voor een fors lagere prijs dan de adviesprijs instappen, en kan je ze na 1-2 jaar best goed verkopen. Mijn vriendin heeft sinds de S20 tot nu de S26, met de juiste deals is het echt tientjeswerk om up te graden. Ik heb zelf nu een paar weken de Fold8 en heb daar 860 euro voor betaald. Mijn eerste Fold (2) heb ik voor 770 gekocht en na een jaar voor 900 tweedehands verkocht :+). Snap dat niet iedereen zin heeft om het uit te pluizen en te 'handelen', maar voor mij werkt het wel.
Ik weet 100% zeker dat ik minder aan 'telefoonafschrijving' op jaarbasis kwijt ben, dan enkele familieleden die telkens weer 3-4 jaar oude refurbished iPhones kopen, die vervolgens het toestel als total-loss afschrijven als de batterij helemaal gaar is.

Al zegt dat wellicht ook iets over 'oude' toestellen vs nieuw, al is dat ook weer bij Android een ander verhaal omdat je voor de prijs van een 3 jaar oude refurb ook iets lager gespecced nieuws kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 18-08-2026 14:29 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Donstil
  • Niet online

Donstil

Richh schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:22:

[...]

Over het algemeen klopt dat wel, maar... :+

Het hangt allemaal nogal af van de aankoopprijs. Zeker als je rond launch van toestellen alle kortingen stapelt kan je voor een fors lagere prijs dan de adviesprijs instappen, en kan je ze na 1-2 jaar best goed verkopen. Mijn vriendin heeft sinds de S20 tot nu de S26, met de juiste deals is het echt tientjeswerk om up te graden. Ik heb zelf nu een paar weken de Fold8 en heb daar 860 euro voor betaald. Mijn eerste Fold (2) heb ik voor 770 gekocht en na een jaar voor 900 tweedehands verkocht :+)
Ik weet 100% zeker dat ik minder aan 'telefoonafschrijving' op jaarbasis kwijt ben, dan enkele familieleden die telkens weer 3-4 jaar oude refurbished iPhones kopen en ze wegdoen als de batterij echt helemaal gaar is geworden.

Al zegt dat wellicht ook iets over 'oude' toestellen vs nieuw, al is dat ook weer bij Android een ander verhaal omdat je voor de prijs van een 3 jaar oude refurb ook iets lager gespecced nieuws kan krijgen.
Ik vind het overigens een vreemde marketingzet, al die inruilbonussen en kortingen bij release.

Ik snap dat Samsung daarmee de illusie wil wekken dat de toestellen heel goed verkopen bij release, maar aan de andere kant kannibaliseert het ook direct de waarde van de toestellen. Het geeft bij de launch al de indruk dat de toestellen minder waard zijn, omdat er toch wel flinke kortingen gegeven gaan worden.

Ik krijg voor iPhones na een jaar nog makkelijk 75% van de oorspronkelijke waarde. Maar waarom zou ik als koper in vredesnaam een tweedehands Samsung kopen voor 75% van de nieuwprijs, als het nieuwere toestel bij launch al voor 60% van de oorspronkelijke prijs te krijgen is?
Ik denk dat het kernprobleem voor Apple op dit soort vlakken ook een beetje het issue heeft dat ze 'te groot' zijn. De prijs van die grondstoffen is wel te overzien, maar het is vooral het on scale productieproces wat ze in de weg zit.
Zeker een Oppo/Vivo, maar bijv. ook Samsung met de Trifold, heeft het veel makkelijker om in een beperkt aantal markten iets exclusievers te lanceren. Die toestellen worden vervolgens in de brede range van alle sku's die ze verkopen, relatief marginaal verkocht. Apple moet op veel grotere schaal produceren, ook bij een duurder toestel.
Ja eens, een dergelijk product zou bij Apple alsnog goed verkopen en dan wordt het allemaal een stuk ingewikkelder dan de niches die jij aanhaalt.

In mijn ideale wereld zou Apple dat wel kunnen en durven overigens. Samsung volgt op bepaalde zaken enorm maar ik blijf het toch ook tof vinden dat Samsung wel echt durft te proberen op andere vlakken, zoals de eerste Fold of laatst met die Tri-Fold.

Edit: Ik heb de eerste Fold gehad maar kan gewoon niets met Android en toen ik van Samsung een maandje een Fold 6 mocht proberen bleek dat helaas nog niet veranderd.

Daarom extra blij dat Apple het dit jaar dan ook eindelijk lijkt te gaan doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Donstil op 18-08-2026 14:41 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
Onder de streep moet je gebruiken wat je fijn vindt. Als je op zoek gaat naar wat beter is moet je zelf op een rijtje krijgen wat je belangrijk vindt. Wil je alles kunnen customizen en 'open' software (wat ook niet meer het geval is op Android, rooten zorgt bij Samsung dat Knox getriggered wordt etc) of wil je gewoon iets wat werkt maar waar JIJ misschien tegen beperkingen aanloopt...
In het kader van domme vragen bestaan niet... we gebruiken natuurlijk het keyboard op een telefoon enorm vaak. Ik zag gisteravond een video dat het eigen keyboard van de Iphone nog steeds heel matig is. Ik gebruik zelf Gboard op mijn S23, volgens ChatGPT kan je die gewoon ook gebruiken op een Iphone (met iets minder functionaliteit omdat Apple nou eenmaal minder toestaat van 3den)?
Wat is matig? Ik gebruik het toetsenbord al jaren zonder problemen (sinds de iPhone 4-5) en hoewel sommige iOS versies wat problemen hebben gehad met de prediction heb ik er nooit last van gehad. Maar ik weet niet beter, en ik hoef ook niet beter te weten, het werkt goed voor mij!

tl;dr: bepaal wat je belangrijk vindt in een toestel, kijk of apps die je dagelijks gebruikt zonder problemen werken en dan kun je een keuze maken!

Zucht...

• Richh
  • Nu online
Donstil schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Ik vind het overigens een vreemde marketingzet, al die inruilbonussen en kortingen bij release.

Ik snap dat Samsung daarmee de illusie wil wekken dat de toestellen heel goed verkopen bij release, maar aan de andere kant kannibaliseert het ook direct de waarde van de toestellen.
Het gaat niet om de verkoopcijfers, denk ik. Het gaat er vooral om dat 'iemand er mee zien' betere reclame is dan grote billboards of commercials - zeker als dat iemand is die je kent. Early adopters zijn een belangrijke doelgroep in een wereld waarin een wildgroei aan Android toestellen bestaat.

Apple heeft dat in feite allemaal niet nodig, dat is hun voordeel.
Het geeft bij de launch al de indruk dat de toestellen minder waard zijn, omdat er toch wel flinke kortingen gegeven gaan worden.
Tja, het zijn praktijken die in feite door retailers door de ACM niet worden toegestaan, denk ik. De gecommuniceerde adviesprijzen zijn in feite prijzen die niemand echt ooit betaald (en anders, tja, doen ze iets verkeerd >:) ). Ook bij LG OLED TV's zie je hetzelfde gebeuren, de prijzen op de online shop zijn in feite niet de beste prijzen die je kan krijgen etc.

De vraag is uiteindelijk of het erg is dat mensen de indruk hebben dat de toestellen minder waard zijn dan de adviesprijs.
Ik krijg voor iPhones na een jaar nog makkelijk 75% van de oorspronkelijke waarde. Maar waarom zou ik als koper in vredesnaam een tweedehands Samsung kopen voor 75% van de nieuwprijs, als het nieuwere toestel bij launch al voor 60% van de oorspronkelijke prijs te krijgen is?
Omdat die prijs maar een heel kort moment beschikbaar is, en je er vaak ook wel wat voor moet doen. Ze staan niet voor die prijzen in een Pricewatch. Die Fold8 deal vereiste wel dat je naar een fysieke Vodafone vestiging ging, abonnement erbij (welke je dan weer moet afkopen), en je de bijkomende Samsung watch verkoopt om die abonnementskosten weer teniet te doen. Soms vereist het een inruiltoestel (= gaar toestel op Marktplaats vinden), soms moet je je van tevoren al aanmelden, etcetera. Veel mensen hebben daar natuurlijk allemaal geen zin in.
Sowieso: vele mensen kopen pas een telefoon als de vorige 'stuk' is gegaan. Maargoed; over het algemeen ben ik het met je eens, ik snap het ook niet :)

Anyhow, een jaar oude Samsung kan je dus ook prima voor 75% van de adviesprijs verkopen, wellicht ietsje minder. Zolang het maar om de S-serie (of Z-serie) gaat bij Samsung, of bijvoorbeeld Google Pixels. Vroegah ging het ook wel goed met OnePlus telefoons bijvoorbeeld. Maareen mid-range Motorola of een relatief onbekend Chinees merk is vrijwel per direct afgeschreven. Het verschilt gewoon heel erg.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
Richh schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:46:

Omdat die prijs maar een heel kort moment beschikbaar is, en je er vaak ook wel wat voor moet doen. Ze staan niet voor die prijzen in een Pricewatch. Die Fold8 deal vereiste wel dat je naar een fysieke Vodafone vestiging ging, abonnement erbij (welke je dan weer moet afkopen), en je de bijkomende Samsung watch verkoopt om die abonnementskosten weer teniet te doen. Soms vereist het een inruiltoestel (= gaar toestel op Marktplaats vinden), soms moet je je van tevoren al aanmelden, etcetera. Veel mensen hebben daar natuurlijk allemaal geen zin in.
Sowieso: vele mensen kopen pas een telefoon als de vorige 'stuk' is gegaan. Maargoed; over het algemeen ben ik het met je eens, ik snap het ook niet :)
Ik vind het een geinige vergelijking. Bij een Samsung (of Android) kun je door tig hoepels springen om een toestel te kopen (en dus tot je oplossing te komen). Bij een iPhone koop je het toestel (al dan niet met abo) zonder hoepels aka gemak.

Zucht...

• Richh
  • Nu online
SgtElPotato schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

Ik vind het een geinige vergelijking. Bij een Samsung (of Android) kun je door tig hoepels springen om een toestel te kopen (en dus tot je oplossing te komen). Bij een iPhone koop je het toestel (al dan niet met abo) zonder hoepels aka gemak.
Haha, nouja we gingen een beetje naar mijn persoonlijke situatie, waar in feite soms sprake is van negatieve afschrijving :P

Je hoeft natuurlijk niet door die hoepels te springen. Je kan ook akkoord gaan met iets minder korting bij een 'gewone' kortingsactie bij een grote retailer (bij Apple zijn die er immers eigenlijk nooit).

Tuurlijk is dat allemaal geen 'gemak'.
Anderzijds kan je ook niet per definitie stellen dat 'Samsung sneller afschrijft', daar ging het om. Er zijn gewoon een paar nuances.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor mij was het feit dat iPhones gesloten waren altijd de reden er geen te kopen. Ik kies zelf welk toetsenbord ik wil gebruiken en welke launcher. Zit nu zelfs op e/os.
Maar iPhone is gewoon een prima product, ook zonder helemaal in het ecosysteem van Apple te zitten. En ze gebruiken nu eindelijk ook USB C

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

Pagina: 1