Keuze harddisk esxi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:19
Na net 4mnd uit garantie te zijn, heeft mijn dataschijf (ST8000DM004) het begeven in mijn esxi server. De schijf was nieuw, met een productiedatum van januari 2024 (aanschaf 04/2024).

Sowieso probeer ik een RMA te claimen, maar in tussentijd heb ik een nieuwe disk nodig. De schijf komt als enkele dataschijf te zitten in mijn esxi machine, en wordt gebruik voor frigate recordings, tijdelijke opslag, media bestanden en downloads. Behalve frigate is de overige data quasi onaangeroerd. Eens om de maand oid wordt alle data gedupliceerd naar de NAS (die behalve dan, uit staat). Backup was aanwezig :)

Snelheid is van ondergeschikt belang. Gezien de prijzen van deze dingen heden ten dage, heb ik geen zin om bv een oid Exos te kopen. Persoonlijk vind ik dit teveel kosten.

Ik had zelf al de Toshiba HDWT860UZSVA en de WD Blue WD60EZAX gevonden. 8TB was redelijk qua prijs toen ik deze aanschafte, maar 6TB is ook meer dan voldoende.

Rest de vraag, waarom is de nieuwe 8TB defect gedaan. Veel IO doet deze niet, behalve dan de opnames van 2 cam's. Kan dit de oorzaak zijn van het vroegtijdig falen van de schijf?

Page intentionally left blank.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hoe staat het met de temperatuur van de server?
Fabrikanten van harde schijven houden meestal een max. van 60 graden aan. Hoger en de boel kan stuk gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• StarWing
Server staat in de kelder, constant rond de 20° omgevingstemperatuur, schijf wordt niet warmer dan 35°. Server zit in een 25j oude Chieftech maxitower. Voldoende ruimte eromheen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de schijf een productie datum in 2024 heeft, hoe kan de garantie dan al voorbij zijn? Je hebt EU breed, minimaal 2 jaar en in NL zelfs langer, omdat je gedurende de levensduur een deugdelijk product mag verwachten. Meeste fabrikanten geven daarnaast 5 jaar garantie, dus áls de winkel moeilijk doet, kun je dat nog proberen.

• StarWing
Seagate geeft 2j garantie op deze schijven. Net gepasseerd dus.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:02

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StarWing schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:40:
Seagate geeft 2j garantie op deze schijven. Net gepasseerd dus.
Dat is de fabrieksgarantie. Je leverancier moet gewoon een deugdelijk product leveren. Daar moet je ook je garantie gaan claimen en het gooien op non-conformiteit. Als je een beetje snel zoekt, dan kom je uitspraken tegen dat een HDD bij continue gebruik een levensduur van 3tot 5 jaar zou moeten hebben.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Question Mark schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Dat is de fabrieksgarantie. Je leverancier moet gewoon een deugdelijk product leveren. Daar moet je ook je garantie gaan claimen en het gooien op non-conformiteit. Als je een beetje snel zoekt, dan kom je uitspraken tegen dat een HDD bij continue gebruik een levensduur van 3tot 5 jaar zou moeten hebben.
Daartegen staat wel weer dat de specsheet van de fabrikant aangeeft dat deze schijven daar helemaal niet voor geschikt zijn. Waarom je überhaupt een schijf met dergelijk beroerde specs zou verkopen, tja...

• StarWing
Er staat toch wel echt het volgende bij de specsheet:

Meest geschikte toepassingen
  • Desktop-pc's of alles-in-één-pc's
  • Thuisservers
  • Direct-Attached Storage-apparaten

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Thuisservers zijn in die context fileservers en “general purpose” dus niet continue beelden wegschrijven maar lage random loads.

Koop voor frigate Seagate Skyhawk of WD Purple.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 17-08-2026 08:18 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dcm360 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:07:
[...]

Daartegen staat wel weer dat de specsheet van de fabrikant aangeeft dat deze schijven daar helemaal niet voor geschikt zijn.
Mwoah, zo hard en duidelijk staat het er ook weer niet. Ik lees iets over een maximale werkbelasting (hoeveelheid data per jaar) en aantal uren per jaar, waarbij geen duiding gegeven wordt wat men daar mee bedoeld. Ik kan uit de topicstart niet halen of hier nu wel of niet aan voldaan wordt. Als de camera's alleen maar opnemen als er beweging gedetecteerd wordt, dan acht ik de kans nog wel redelijk groot dat TS binnen de wat "bijzondere" parameters van de fabrikant gebleven is. (als is dat wel aan TS om dat aan te tonen).

@StarWing : ishet aantal daaiuren nog met tooling uit te lezen? Bijvoorbeeld met: CrystalDiskInfo – Crystal Dew World
nelizmastr schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:17:
Thuisservers zijn in die context fileservers en “general purpose” dus niet continue beelden wegschrijven maar lage random loads.
Zo kun je alles wel recht praten... Er is geen officiële definitie wanneer iets wel- of niet een "thuisserver" is. Fabrikanten geven specificaties op, in dit geval draaiuren per jaar of hoeveelheid data per jaar. TS moeten even kijken of hij daar gemiddeld binnen of buiten gebleven is. :)

Is hij daar binnen gebleven, dan kan hij contact opnemen met de leverancier. De PDF van @DCM360 geeft daarbij een mooi houvast wat TS had mogen verwachten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Question Mark schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Mwoah, zo hard en duidelijk staat het er ook weer niet. Ik lees iets over een maximale werkbelasting (hoeveelheid data per jaar) en aantal uren per jaar, waarbij geen duiding gegeven wordt wat men daar mee bedoeld. Ik kan uit de topicstart niet halen of hier nu wel of niet aan voldaan wordt. Als de camera's alleen maar opnemen als er beweging gedetecteerd wordt, dan acht ik de kans nog wel redelijk groot dat TS binnen de wat "bijzondere" parameters van de fabrikant gebleven is. (als is dat wel aan TS om dat aan te tonen).

@StarWing : ishet aantal daaiuren nog met tooling uit te lezen? Bijvoorbeeld met: CrystalDiskInfo – Crystal Dew World

[...]

Zo kun je alles wel recht praten... Er is geen officiële definitie wanneer iets wel- of niet een "thuisserver" is. Fabrikanten geven specificaties op, in dit geval draaiuren per jaar of hoeveelheid data per jaar. TS moeten even kijken of hij daar gemiddeld binnen of buiten gebleven is. :)

Is hij daar binnen gebleven, dan kan hij contact opnemen met de leverancier. De PDF van @DCM360 geeft daarbij een mooi houvast wat TS had mogen verwachten.
Ik probeer het niet recht te lullen hoor ;) het product blijft ondeugdelijk, dus dat moet worden opgelost.

Uit ervaring weet ik echter dat Barraknudde schijven zelden lang leven na hun garantie als je ze zwaar belast. Ironwolf schijven kunnen ook niet goed tegen continue schrijven en gaan dan ook sneller defect.

Seagate is daarin niet heel transparant, doorgaans wel coulant.

Het advies hier blijft om een specifieke schijf te kopen voor dit specifieke doel en niet een general purpose harddisk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nelizmastr schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Het advies hier blijft om een specifieke schijf te kopen voor dit specifieke doel en niet een general purpose harddisk.
Eens, ging mij meer om dat ik weinig kan met de term "thuisserver" in de folder van Seagate. Daar kunnen zowel Seagate als de TS zich niet achter verschuilen. Het is wel een wat misleidende term als Seagate een maximaal aantal draaiuren specificeert maar het óók als een disk specificeert die geschikt is voor "thuisservers" zonder aan te geven wat men daar mee bedoeld.

Voor iets simpels als een home assistent thuisservertje draait een HDD al 24x7 vanwege de logging, maar daar is deze disk dan niet geschikt voor. Maar daar kom je pas achter op de derde pagina van de PDF... (als je die helemaal uitpluist tenminste). :)

• StarWing
[...]@StarWing : ishet aantal daaiuren nog met tooling uit te lezen? Bijvoorbeeld met: CrystalDiskInfo – Crystal Dew World
Ja, ik kan het nu niet controleren, maar ik dacht 22.000u (komt ongeveer overeen met 2jaar en 4mnd, 24x7 en 10 spinups.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StarWing schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Ja, ik kan het nu niet controleren, maar ik dacht 22.000u (komt ongeveer overeen met 2jaar en 4mnd, 24x7 en 10 spinups.
Uit de gelinkte PDF lijkt Seagate aan te geven dat de schijf 2400 uur per jaar mag draaien. Dat is dan 200 uur per maand x 28 maanden in jouw geval = 5600 uur. Daar zit je meer dan ruim boven met 22.000 draaiuren.

Garantie en non-conformiteit kon dan wel eens lastig worden. Let voor een vervangende disk dan ook heel goed op het toepassingsgebied en kies eentje uit die wél 24x7 belast mag worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 17-08-2026 08:59 ]

• StarWing
Tsja, daar spreken ze hun eigen dan toch flink tegen. Een thuisserver draait imho 24x7.

Anyway, ik probeer via SG een RMA. Rest de vraag, zijn de bovengenoemde schijven geschikt voor mijn doeleinden ?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:27
Question Mark schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
[...]
Eens, ging mij meer om dat ik weinig kan met de term "thuisserver" in de folder van Seagate. Daar kunnen zowel Seagate als de TS zich niet achter verschuilen. Het is wel een wat misleidende term als Seagate een maximaal aantal draaiuren specificeert maar het óók als een disk specificeert die geschikt is voor "thuisservers" zonder aan te geven wat men daar mee bedoeld.
Omdat Seagate niet in de tekst aangeeft van dit bedoelen:
Meest geschikte toepassingen
Desktop-pc's of alles-in-één-pc's
Thuisservers
Direct-Attached Storage-apparaten (DAS) op instapniveau
Geen sterretje bij / geen extra zin: Van de server mag niet 24 uur per dag de schijf benaderen. Er zijn zat "instap thuis servers" die als "NAS / DAS" worden aangeboden maar meer kunnen dan alleen opslag. Is deze dan daar wel voor geschikt? Dat wordt niet duidelijk gemaakt. Dat is de fout van de fabrikant.
Question Mark schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:50:
[...]
Voor iets simpels als een home assistent thuisservertje draait een HDD al 24x7 vanwege de logging, maar daar is deze disk dan niet geschikt voor. Maar daar kom je pas achter op de derde pagina van de PDF... (als je die helemaal uitpluist tenminste). :)
Ze zouden zich daar achter proberen te verschuilen. Daar moet degene die de garantie gaat afhandelen maar mee aan de gang. Het zou niet mijn eerste keuze zijn om een "barracuda" voor dit doel te gebruiken. Goed, loop al tig jaar mee. Die dingen waren bij de introductie alleen voor een desktop-PC.

@StarWing Niet via de fabrikant proberen maar via de winkel / leverancier laten lopen die jou de schijf heeft verkocht. Garantieafhandeling in Nederland gaat via die weg. Je zal wel moeten kunnen aangeven dat je geen "bijzondere" dingen met je schijf gedaan hebt.
StarWing schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:54:
Ik had zelf al de Toshiba HDWT860UZSVA en de WD Blue WD60EZAX gevonden. 8TB was redelijk qua prijs toen ik deze aanschafte, maar 6TB is ook meer dan voldoende.
Wat geeft de specificaties aan? Kijk eens bij WD - Color drives over uitleg die WD zelf geeft over de toepassingen. Als je de informatie leest kom je uit bij de "purple / paars" versie van WD-schijven.
Toshiba heeft zo'n zelfde website Toshiba internal hard drives.

Nu ik zo zie heeft Seagate ook zo'n website om een keuze te kunnen maken. Waarom heb je destijds gekozen voor deze harde schijf?

• RonnieKo
StarWing schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:59:
Tsja, daar spreken ze hun eigen dan toch flink tegen. Een thuisserver draait imho 24x7.
Nou... Ze hebben ook schijven voor 24x7 video-opnames. Daar gebruik jij jouw thuisserver voor. Daar hebben zij andere schijven voor. Daar moet je ook naar kijken bij de andere fabrikanten. Anders zit je binnenkort weer met een schijf die niet goed werkt.

• StarWing
Plotwending, ik heb info gevraagd bij Seagate zelf, en die wisten mij te vertellen dat deze schijf niet bedoeld was voor verkoop in onze contreien. Grijze import dus. Nochtans aangekocht bij een bekende NL/BE onderdelen winkel.

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Nu online
Als je nou eens, gewoon zoals al is aangegeven, naar je verkoper gaat.

Al die niet relevante info kan dan gewoon achterwege blijven. En voor een nieuwe zal het toch wel duidelijk zijn dat je in de NAS/server categorie moet zoeken voor de hoogste betrouwbaarheid.

[ Voor 33% gewijzigd door Minimalist1 op 17-08-2026 09:41 ]

• RonnieKo
StarWing schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:25:
Plotwending, ik heb info gevraagd bij Seagate zelf, en die wisten mij te vertellen dat deze schijf niet bedoeld was voor verkoop in onze contreien. Grijze import dus. Nochtans aangekocht bij een bekende NL/BE onderdelen winkel.
Dus gewoon naar de verkoper terug. Laat ze het maar oplossen met de fabrikant. Zie ook Consuwijzer: Garantie.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:54
[...]

Ik had het inderdaad ook anders omschreven. Bij zakelijke contracten zie / zag ik regelmatig schijven 'rated' zijn voor 8/5, 8/7 of bijv. 24/7, dan is een 1 oogopslag duidelijk wat het bedoelde gebruikspatroon van de schijf is, terwijl consumenten spul eigenlijk altijd 8/7 is uit mijn hoofd, tenzij je kijkt naar specifieke NAS / Surveilance schijven bijvoorbeeld voor gebruik in hardware mer 1-2-4 bays of iets in die strekking.

2400 uur maakt dat alweer wat lastiger (is het nu +- 8/5 of 8/7 voor deze schijn bijvoorbeeld), al laat die 2400 uur natuurlijk wel direct zien dat dit geen schijf is rated voor 24/7 gebruik.
Pagina: 1