Evohome i.c.m. hybr. WP, vloerverwarming en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Samwise123
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-08 18:27
Hi tweakers,

Ik heb hier en daar al naar wat informatie gezocht, maar ik ben (gek genoeg) nog niet de volgende sitautie tegen gekomen, waarbij we een warmtepomp, CV ketel (dus hybride), vloerverwarming, radiatoren en EVO home combineren. We willen het volgende:

- We hebben een 8KW warmtepomp voor verwarmen en potentiëel later koelen. Dit in combinatie met onze oude CV. Vloerverwarming op de begane grond, in feite 1 grote ruimte en zoneregeling na de verdeler is niet nodig. Radiatoren op de slaapkamers eerster verdieping, later ook op de tweede.

- Zoneregeling lijkt ons interessant, ook omdat dit digitaal aangestuurd kan worden. Honeywell ligt voor de hand, maar wellicht zijn er andere opties beter

Ik vraag me af hoe je dit handig inricht en of het überhaupt kan.

Volgens mij moet de hybride regeling zelfstandig bepalen welke energiebron gebruikt wordt: de WP of de ketel. De EVO home geeft alleen een signaal dat er warmte nodig is. Deze komt van de HR93 op de radiator, via het bedieningspaneel, naar de RF stuurmode naar de hybride regelaar.

Mijn vraag is dus: hoe past de vloerverwarming in dit verhaal? Is het zo simpel als dat de temperatuurmeter in het bedieningspaneel op de begane grond voldoende is voor een signaal naar de RF stuurmodule? Of moet er ook een RF93 voor de vloerverwarming? Moeten we wellicht de vloerverwarming en het radiator systeem scheiden middels https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Thermostaat/Zoneregeling/Honeywell-zoneregelset-2-weg-met-omschakelcontact/p/37651605?gclsrc=aw.ds&&ctgaid=Cj0KCQjwv4XUBhDBARIsAE6bQUTpP_YEBbCXbrmhHvNbva_SGgJdc0QDToExs09D-gQRE-AsmggGhL0aAq1ZEALw_wcB&gad_source=1&gad_campaignid=21164478438&gbraid=0AAAAADgSUFXNd0Oa8alG2n7xwPZ9P2oCh&gclid=Cj0KCQjwv4XUBhDBARIsAE6bQUTpP_YEBbCXbrmhHvNbva_SGgJdc0QDToExs09D-gQRE-AsmggGhL0aAq1ZEALw_wcB, en dat iedere RF93 dan een sub-groep wordt na deze scheiding?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en wijsheden! Ik hoor het graag :) .

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:33
Je wil zo veel mogelijk voorkomen dat je gas stookt... Je moet naar ~60ct/kWh voor break-even op een gemiddelde dag.

Dat doe je door constant te verwarmen. Pieken gaan via de gasketel want het gemiddelde systeem vind dat opwarmen met de warmtepomp te lang duurt.

Zoneregeling is geen alternatief voor inregelen - het in balans brengen van afgifte.
Zoneregeling is er voor weersinvloeden.

Zoneregeling en nachtverlaging besparen dus niets bij een warmtepomp.

Waarom heb je überhaupt hybride, een 8kW machine is in >95% van de woningen genoeg voor gasloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 16-08-2026 13:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.