Hoi allen,
Momenteel werk ik met twee 34-inch ultrawide monitoren die boven elkaar staan:
Maar ook een heel belangrijk punt, ik heb problemen bij het wisselen tussen de MacBook en de Windows-pc. Dde Samsung heeft moeite met de DisplayPort/EDID-handshake. Nadat ik de MacBook loskoppel en terugga naar Windows, blijft de Samsung zwart of wordt hij als generieke monitor met een zeer lage resolutie herkend. De DisplayPort-kabel opnieuw aansluiten of het scherm opnieuw initialiseren (uit/aan doen) lost dit meestal op, maar ik wil liever van dit gedoe af. Gewoon USB kabel in de dock voor Mac gebruik. Dezelfde kabel eruit en hup automatisch weer op de Windows PC.
Daarom overweeg ik beide schermen te verkopen en te vervangen door één 49-inch super-ultrawide met 5120 × 1440. Ik begrijp dat ik daarmee wat werkruimte inlever in de hoogte maar win natuurlijk ruimte in de breedte. Ik heb er alleen geen ervaring mee en het is natuurlijk nogal een breed ding, zo'n 49" scherm.
Een eerste model dat mij aanspreekt is de Philips Evnia 49M2C8900/00:
https://www.coolblue.nl/p...00-00-qd-oled-curved.html
Of als alternatief, de Samsung Viewfinity S95UF LS49F950UAUXEN . Dit is wel een normale VA-lcd, maar dus wel minder OLED-inbrandrisico gezien mijn gebruik. Of zou je eigenlijk altijd voor OLED moeten gaan tegenwoordig?
https://www.coolblue.nl/p...tm_campaign=product-share
Het idee is om uiteindelijk nog maar twee beeldverbindingen te gebruiken: één vanaf de Dell-dock voor de MacBook en één vanaf de Windows-pc. Vervolgens wil ik op de monitor tussen beide computers kunnen wisselen. Picture-by-Picture en de KVM zijn mogelijk leuke extra’s.
Ik hoor graag jullie advies en praktijkervaringen:
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hierbij nog een foto van de huidige opstelling:
:strip_exif()/f/image/SYAy3th790Cwhmani9DoLvMT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g1MyO6CBymDgUjSbmE8HPWA1.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel werk ik met twee 34-inch ultrawide monitoren die boven elkaar staan:
- Samsung C34H890 — 3440 × 1440, 100 Hz
- Dell S3422DW — 3440 × 1440, 100 Hz
- Een MacBook Air M5 via een Dell WD22TB4 Thunderbolt-dock
- Een Windows-pc met een Radeon RX 560
Maar ook een heel belangrijk punt, ik heb problemen bij het wisselen tussen de MacBook en de Windows-pc. Dde Samsung heeft moeite met de DisplayPort/EDID-handshake. Nadat ik de MacBook loskoppel en terugga naar Windows, blijft de Samsung zwart of wordt hij als generieke monitor met een zeer lage resolutie herkend. De DisplayPort-kabel opnieuw aansluiten of het scherm opnieuw initialiseren (uit/aan doen) lost dit meestal op, maar ik wil liever van dit gedoe af. Gewoon USB kabel in de dock voor Mac gebruik. Dezelfde kabel eruit en hup automatisch weer op de Windows PC.
Daarom overweeg ik beide schermen te verkopen en te vervangen door één 49-inch super-ultrawide met 5120 × 1440. Ik begrijp dat ik daarmee wat werkruimte inlever in de hoogte maar win natuurlijk ruimte in de breedte. Ik heb er alleen geen ervaring mee en het is natuurlijk nogal een breed ding, zo'n 49" scherm.
Een eerste model dat mij aanspreekt is de Philips Evnia 49M2C8900/00:
https://www.coolblue.nl/p...00-00-qd-oled-curved.html
Of als alternatief, de Samsung Viewfinity S95UF LS49F950UAUXEN . Dit is wel een normale VA-lcd, maar dus wel minder OLED-inbrandrisico gezien mijn gebruik. Of zou je eigenlijk altijd voor OLED moeten gaan tegenwoordig?
https://www.coolblue.nl/p...tm_campaign=product-share
Het idee is om uiteindelijk nog maar twee beeldverbindingen te gebruiken: één vanaf de Dell-dock voor de MacBook en één vanaf de Windows-pc. Vervolgens wil ik op de monitor tussen beide computers kunnen wisselen. Picture-by-Picture en de KVM zijn mogelijk leuke extra’s.
Ik hoor graag jullie advies en praktijkervaringen:
- Is de overstap van twee gestapelde 34-inch ultrawides naar één 49-inch 5120 × 1440 volgens jullie prettig voor productiviteit en muziekproductie?
- Heeft iemand ervaring met deze Philips of Samsung in combinatie met zowel macOS als Windows?
- Werkt het wisselen tussen USB-C, DisplayPort en HDMI betrouwbaar, of komen handshake- en detectieproblemen bij dit model ook voor?
- Hoe groot achten jullie het risico op inbranding bij programma’s met veel statische onderdelen, zoals FL Studio, browsers en de Windows- of macOS-interface?
- Kan de WD22TB4 vanaf een MacBook betrouwbaar 5120 × 1440 met minimaal 100+ Hz aansturen?
- Zouden jullie voor mijn gebruik juist een 49-inch VA-, IPS- of Mini-LED-scherm aanraden in plaats van OLED?
- Zijn er betere alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse als deze Philips?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hierbij nog een foto van de huidige opstelling:
:strip_exif()/f/image/SYAy3th790Cwhmani9DoLvMT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g1MyO6CBymDgUjSbmE8HPWA1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 16-08-2026 11:38 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB