Vraag

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:02

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik zoek een?
Stevige seniorentelefoon met groot scherm voor een oudere kennis van mij. Hij heeft slechte ogen en is niet al te handig. Hij heeft nu een oude Nokia maar de batterij daarvan begint wat te bollen en op advies van mij is hij op zoek naar een nieuwe.

Wat is je budget?
€100.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het enige wat hij met zijn telefoon doet is bellen en SMS'en. Een groot en duidelijk scherm is belangrijk omdat hij het niet zo scherp ziet. Hij gebruik nu een loep om het te kunnen lezen.

Het toestel moet ook een beetje robuust zijn want hij is niet de voorzichtigste met zijn spullen. Een reguliere smartphone met simpele launcher zou in theorie kunnen maar lijkt me te kwetsbaar en al snel te ingewikkeld

Een lijst met contacten moet er zeker in zitten omdat hij niet makkelijk kan lezen en dus lastig alle nummers in kan typen

Fysieke toetsen zijn daarom ook een pré.

Gezien zijn motoriek is een candybar model handiger dan een klaptelefoon

Wat heb je zelf al gevonden?
De meeste seniorentelefoos hebben een klein flutscherm, de My phone halo 4 heeft een scherm van 3.5'' en lijkt op papier wel aardig, maar kan waarschijnlijk niet als taal in het Nederlands worden ingesteld. Misschien is dat niet zo heel erg, maar liever toch een die het Nederlands kan.
uitvoering: myPhone Halo 4 LTE Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er betere opties dan deze?

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doro leva e10?
Artfone c1 4g?

Toch een iphone, maar dan in seniorenstand: https://support.apple.com...s-iphone/devcd5016d31/ios

[ Voor 102% gewijzigd door teacher op 15-08-2026 23:05 ]

Wise enough to play the fool

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹

Toevallig ben ik net ook aan het kijken naar een oplossing voor een niet-technische slechtziende+slechthorende. Misschien is de Doro Leva X10 een oplossing (lees wel eerst reviews!). Die is te koop vanaf € 144. Sms is wel mogelijk, maar niet zo handig als een telefoon met meer toetsen. Er is een beheerfunctie en USB verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://www.doro.com/globalassets/_images/doorbell-hub/slider/new-folder/doro-levax10-white-front-noshadow.jpeg

Het niet handig zijn zorgt ervoor dat alleen echte toetsen een optie zijn.

Er zijn heel veel "seniorentelefoons" te koop die dat feitelijk niet zijn. Ze bevatten een moeilijk te navigeren interface met te kleine letters en een te klein scherm. De op smartphones gelijkende seniorentelefoons zijn het ook niet, want het drukken en swipen is niets voor mensen die niet handig zijn. Ze weten niet hoe tussen apps te schakelen is en het is tamelijk makkelijk al ergens op te drukken bij het beetpakken van de telefoon. Door geluid uit te schakelen (zijknop) en vliegtuigstand per ongeluk in te schakelen ontstaan moeilijk zelfstandig oplosbare problemen.
De fontgrootte op Android is wel aan te passen, maar apps houden zelden rekening met grote fonts, ze vallen deels weg.

Een perfecte oplossing heb ik niet gevonden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Mijn vader gebruik nog een Samsung Galaxy Prime met Big launcher apps voor sporadisch/basic gebruik.
Google Playstore: BIG Launcher voor senioren

Dat werkt wel aardig.
mrmrmr schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:44:Ze weten niet hoe tussen apps te schakelen is en het is tamelijk makkelijk al ergens op te drukken bij het beetpakken van de telefoon. Door geluid uit te schakelen (zijknop) en vliegtuigstand per ongeluk in te schakelen ontstaan moeilijk zelfstandig oplosbare problemen.
Precies dat dus, vooral het geluid per ongeluk uitschakelen/muten door de verkeerde knop(pen) ingedrukt te houden is inderdaad een steeds terugkerend iets.
Als die volumeknop nu eens helemaal geblokkeerd kon worden?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ooit ook voor mijn toen bejaarde moeder een seniorentelefoon gekocht maar ik vond dat maar een onding. Zelfs ik had er moeite mee terwijl ik een Samsung S23 Ultra had ( nu een Oneplus Nord 5 ) en die dingen ook zelf repareer.

Denk dat je het beste kan kijken naar een leuke budget telefoon met een stevige hoes er omheen. Dan een aangepaste launcher erop met grote tekens en symbolen, zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 15-08-2026 23:43 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹ ð“…“ ð“‚‹

Ik denk dat het een Panasonic TF600 klaptelefoon wordt. Panasonic telefoons zijn qua materiaal van redelijk goede kwaliteit, tekst is niet superklein op het wat grotere scherm. Het heeft 3 voorkeuzetoetsen. De fabrikant prijst het aan als seniorentelefoon, maar er blijft nog veel te wensen over.

Afbeeldingslocatie: https://d3ldxf75ean4pg.cloudfront.net/catalog/product/cache/87b75057313c9710bd0f317041da72bb/k/x/kx-tf600exr-main_1.jpg

Van belang bij deze telefoons is de gesprekskwaliteit, niet alleen voor slechthorenden. Met 4G is VoLTE (Voice over LTE) mogelijk. Niet alle providers leveren dat.

Ik raad ook aan een vaste VOIP telefoon aan te schaffen met grote toetsen en voorkeurtoetsen. Dat werkt via een SIP account bij een provider. Slechtzienden kunnen met zo'n telefoon goed bellen, met een hoge geluidskwaliteit ("HD": G.722, Opus, AMR-WB) wat verschil maakt bij slechthorenden. Het geluidsniveau van het gesprek kan meestal worden verhoogd met behoud van kwaliteit en de bel kan meestal ook harder of zachter worden ingesteld.

Via een provider als Cheapconnect betaal je € 9 per jaar en de belkosten zijn meestal 2,4 cent voor gewone nummers en 5 cent voor mobiel (prepaid) met G.722 ondersteuning. Gebeld worden is gratis. Bellen tussen Cheapconnect accounts is ook gratis.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:02

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Een smartphone met simpele launcher ga ik niet aan beginnen. Hij heeft nu ook een tablet waar hij bv zijn bankzaken op doet, maar heeft daar ook met enige regelmaat iets verkeerd op ingesteld. Per ongeluk, omdat hij niet alles goed ziet.

De Doro telefoons zie er goed uit, de Leva X10 is iets teveel van het goede, maar er is ook een candybar versie, de Doro Leva E10 die er veelbelovend uitziet. Breed scherm, Nederlandstalig, met oplaadstation, gunstige prijs (€75). Nu even wat reviews zoeken

https://www.doro.com/nl-n...asy-phones/doro-leva-e10/

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 16-08-2026 10:57 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1