Vraag

• robw1947
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Bij Used Products een Google Pixel 9a gekocht met als status : zgan

Bij aanzetten thuis zag ik een scherm vol met apps, wat ik niet had verwacht.

Met enige moeite lukte het om terug te keren naar fabrieksinstellingen en vervolgens weer alle stappen doorlopen. Maar opnieuw tot mijn schrik een scherm vol met apps.

Deze smartphone gekocht in de veronderstelling geen bloatware te krijgen.

Heb ik tijdens de installatiestappen iets over het hoofd gezien of krijg je ook op deze smartphone na de install 58 apps, volgens de info bij Instellingen?
...

Alle reacties

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:36
Wat voor apps dan?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Helaas doet mijn kristallen bol het niet (dat ding rolt steeds van tafel) dus ik weet niet wat voor apps het zijn. Google heeft natuurlijk wel een hoop eigen apps.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:39

MsG

Forumzwerver

Welke apps bedoel je concreet, die jij als bloatware beschouwdt? En stel je hem in als nieuwe telefoon of laat je hem vanaf je Google-account een bestaande backup terugzetten? Wat meer info is zeer welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 15-08-2026 14:05 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Screenshot zou fijn zijn... Zie je zoiets?

Google Pixel 9a-software

[ Voor 121% gewijzigd door CLB op 15-08-2026 14:23 ]

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• robw1947
Excuses, van de totaal 60 apps volgens Instellingen worden er 40 getoond.

Ik vraag dan wel af als dit standaard is, wat op eem Samsung smartphone er nog bij komt.

In principe gaat het bij mij maar om 2 apps, die zelfs nog ontbreken:

- Whatsapp omdat sommige fam.leden dat willen

- Widex vanwege mijn hoortoestel

Ik heb nu een Motorola E22 met Androis 12, niet meer vooruit te brenden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnKx76977PTk8FC7bBtm9UMqiEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WgZI7ctwld61P8KMMUFClXO.jpg?f=fotoalbum_large

• robw1947
Excuses voor de tikfouten, Androis -> Android en brenden -> branden.

Inmiddels 79 jaar, mijn 2e smartphone, opnieuw wennen.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ja, dit is standaard (op Opera na, die volgens mij niet).

Maar wat is het probleem? Je zet de apps die je gebruikt op je homescreen en klaar toch?

To dare is to do

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:19
Wat normaal wordt gezien als 'bloatware' is software van derded... wat er op een Pixel staat zijn allemaal Google eigen apps voor eigen diensten. Apple doet dat net zo, staan ook een hoop standaard eigen apps bij nieuw in gebruik name. Dat is wat anders dan met bijvoorbeeld Samsung waarin je ook apps als facebook, linkdin, perplexity, spotify er ongevraagd bij krijgt.

Maar gelukkig kan je tegenwoordig bij vrijwel ieder merk die bloatware deïnstalleren... je kan zelfs op die Pixel een aantal van die standaard apps verwijderen als je ze niet gebruikt en geen essentiëel onderdeel uitmaken van het OS.

• robw1947
Ik had verwacht, dat ik op eenzelfde wijze deze Pixel 9a kan gebruiken als mijn Motorola.

Maar kennelijk te naief gedacht. Android 17 toch (heel) anders dan Android 12.

Ook al enige merkwaardigheden. van 2 apps aangegeven, zet op startscherm.

Dat gebeurde, maar vervolgens niet te activeren.

Dat herhaalt, gevolg, 2x dezelfde app op startscherm, de nen wel te activeren, de andere niet.

Hoe de niet werkende apps van startscherm af te halen zijn?

Morgen maar via fabrieksinstellingen een nieuwe poging wagen.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

robw1947 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:01:
Ik had verwacht, dat ik op eenzelfde wijze deze Pixel 9a kan gebruiken als mijn Motorola.

Maar kennelijk te naief gedacht. Android 17 toch (heel) anders dan Android 12.

Ook al enige merkwaardigheden. van 2 apps aangegeven, zet op startscherm.

Dat gebeurde, maar vervolgens niet te activeren.

Dat herhaalt, gevolg, 2x dezelfde app op startscherm, de nen wel te activeren, de andere niet.

Hoe de niet werkende apps van startscherm af te halen zijn?

Morgen maar via fabrieksinstellingen een nieuwe poging wagen.
Ik denk dat ik het probleem al snap. Een hele hoop van die 'bloat' komt waarschijnlijk van je oude Moto af. Een hoop van die zooi blijft gezellig als app in je Google Play bibliotheek staan en wanneer je bij het in gebruik nemen van een nieuw toestel deze niet uitvinkt wanneer je de optie krijgt om apps terug te zetten, dan gaat Play Store die zooi weer opnieuw proberen te installeren.

Daarnaast zitten er ook 'onderwater apps' bij; onderdelen van Android die via de Play Store van updates worden voorzien. Die zie je niet bij je apps staan 'in het dagelijks leven' maar wel bij je app-updates.

Dat sommige apps het niet doen kan komen omdat die wellicht specifiek voor Moto zijn bedoeld, al zou ik niet verwachten dat die dan willen installeren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1