Vraag

• KarelE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-08 15:39
Ik heb een installatie met 14 zonnepanelen met een Enphase 3-fasen omvormer. De installatie is in februari '23 aangelegd. Ik heb een lang, smal huis dat ooit uit twee panden achter elkaar bestond.

Op het voorste dak liggen 10 panelen in portrait, op het achterste 4 in landscape. De orientatie is West-Zuidwest.

De voorste panelen leveren per stuk maar de helft van de achterste panelen. Dat blijkt te komen door de dakkapel van de buurman, die onvoldoende is ingecalculeerd bij het legplan. Die dakkapel houdt de onderste helft van de portrait panelen in de schaduw.

Nu wil ik die tien panelen herschikken, 5 stuks bovenaan in landscape en 5 stuks in portrait op de andere zijde van het dak. Die liggen dan Oost-Noordoost. Ook goed om de opwek wat meer over de dag te spreiden.

Ik heb mijn leverancier om een offerte gevraagd voor het herschikken van de panelen, maar die antwoordt het te druk te hebben. Op mijn wedervraag hoe het dan kan antwoordden ze dat ik maar een andere intallateur moest zoeken, maar dan vervalt wel mijn garantie, voegden ze toe. Ze willen ook geen installateur aanraden met wie ik dan in zee zou kunnen gaan. Bovendien hang ik toch weer aan hen vast, omdat zij het legplan in de installatie opnieuw moeten configureren.

Iemand tips hoe uit deze catch 22 situatie te raken?

MVG, Karel Engel

Beste antwoord (via KarelE op 15-08-2026 15:36)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Precies, hij heeft gewoon geen zin om een offerte op te schrijven, omdat hij waarschijnlijk correct inschat dat je het voor dat geld toch niet wilt doen.

Als dat dak op ONO nu vrij is, zou ik lekker iemand anders om een offerte vragen om daar nog een kleine installatie bij te klussen. Gaat qua kosten effectiever zijn.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
..maar dan vervalt wel mijn garantie,
Welke garantie precies?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:56
En hij kan niet over een paar maanden ? De beste opbrengst maanden zijn toch al bijna voorbij. Maak dan ook niet super veeluit als hij pas over 3 maanden komt ?.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:16
Garantie op je panelen/omvormers blijft gewoon. Dat is fabrieksgarantie. Wat er vervalt is misschien installatie garantie maar dat zal toch nooit veel langer zijn dan 3 jaar dat je die had.
Bel ze en maak een afspraak voor in de winter.
Dat ze het nu druk hebben kan zijn, panelen weghalen van een schuin dak is ook moeilijker dan ze plaatsen dus daar zullen ze ook weinig zin in hebben. De offert ego je zeker ook van schrikken want herplaatsen kost twee keer zoveel als plaatsen, ze moeten eraf en er weer op. Het montagemateriaal zal voor een groot gedeelte onbruikbaar zijn en mogelijk zijn kabels te kort en moeten ook vervangen. Dus, bedenk goed of je dit echt wel wilt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die installateur heeft er natuurlijk geen zin in. Wie wil er nou aan een oude installatie gaan rommelen, straks breken er wat kabels of zaken en dan mag hij ook nog garantie gaan regelen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Precies, hij heeft gewoon geen zin om een offerte op te schrijven, omdat hij waarschijnlijk correct inschat dat je het voor dat geld toch niet wilt doen.

Als dat dak op ONO nu vrij is, zou ik lekker iemand anders om een offerte vragen om daar nog een kleine installatie bij te klussen. Gaat qua kosten effectiever zijn.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:37
Neem dat zeker in overweging.

Stel het kost 2000 euro in te verplaatsen.

Stel het kost 2000 om er 6 bij te leggen. Met simpele string omvormer of erbij op het systeem.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep ik zou er denk ik ook eerder gewoon panelen bij gaan leggen in plaats van bestaande panelen verplaatsen.

Verhoudingsgewijs zijn panelen bijna gratis, omvormers niet zo duur en is de installatie-arbeid enorm duur.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• KarelE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-08 15:39
Bedankt voor het meedenken. Goed punt van de (meer dan) dubbele kosten.

Ik ga een offerte aanvragen voor wat extra panelen.

[ Voor 13% gewijzigd door KarelE op 15-08-2026 15:39 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij een andere installateur neem ik aan?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1