Vraag

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
In mijn woning van 15 jaar oud heb ik een Itho DemandFlow systeem, een vraaggestuurd ventilatiesysteem dat op basis van CO2 en luchtvochtigheid de afzuiging in individuele ruimtes regelt. Dit systeem heeft eigenlijk nooit echt goed gewerkt, ondanks meerdere aanpassingen door de installateur. Met name de afzuiging van de badkamer werkt slecht.

Elke ruimte (keuken, afzuigkap, toiletten, woonkamer, badkamer, slaapkamers, zolder) heeft een individueel kanaal dat op de zolder uitkomt. Vanaf de zolder gaat er een flexibel kanaal naar de vliering waar de ventilatie unit zit. De uitvoer van die unit gaat via een warmtewisselaar voor de (Itho) warmtepomp naar buiten.

Nou ben ik benieuwd of dit systeem vervangen kan worden door iets moderners en beters. Wat zijn de opties?

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:59
Wil je de warmtepomp ook vervangen?

Een afzuiging is nou niet echt rocket science, waarschijnlijk is het gewoon een klep met een ventilator. Gaan de kleppen wel open? Kun je niet de klep van de badkamer en toilet gewoon verwijderen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
@Jim423 de warmtepomp doet het nu prima, uiteindelijk zal die wel een keer vervangen moeten worden maar dat is nu niet aan de orde.

Het DemandFlow systeem werkt met een regelaar die op basis van CO2 waardes en luchtvochtigheid de ventilator en individuele kleppen voor elk kanaal aanstuurt. Maw iedere ruimte heeft een eigen kanaal met klep die aangestuurd wordt door de regelunit.

Dus als er meer CO2 in een ruimte is, dan wordt de klep van die ruimte meer geopend. Zelfde voor de badkamer, maar dan op basis van luchtvochtigheid: hogere luchtvochtigheid dan meer afzuiging en de klep van het badkamerkanaal open.

De kanalen kan ik niet aanpassen dus ik ben benieuwd naar opties die werken met een kanaal per ruimte en waarmee de afzuiging van de badkamer ook goed geregeld is.