Energiecontract kiezen na saldering: full-electric, 9,5 kWp

Pagina: 1
Acties:

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:15
Kort
Volledig elektrische woning met warmtepomp en 9,5 kWp op het dak. Per 1 januari 2027 stopt de saldering en verandert mijn rekening flink. Ik wil overstappen van leverancier en mogelijk van contractvorm, maar de vergelijkers brengen me niet verder. De cijfers staan hieronder, mijn vragen onderaan.
Situatie
Vrijstaande jaren-70 woning, redelijk geïsoleerd, van het gas af. Daikin Altherma 3 met vloerverwarming en evohome-zonering. Eind deze maand komt er een MHI multisplit van 7,1 kW bij. De aansluiting is drie fasen. daarnaast een hybride auto (sinds 2 maanden een accucel kapot, wacht op vervangen, dus die laadt ook al 2 maanden niet).

PV: 22 panelen van 432 Wp op Enphase micro-omvormers, 9,5 kWp, oost-west (10 oost, 12 west). De omvormers klippen op ongeveer 328 W, dus het AC-plafond ligt op 7,2 kW. De opbrengst is daardoor over de dag uitgesmeerd en piekt niet scherp rond het middaguur.

Home Assistant stuurt vrijwel alles, dus sturen op prijs of zonoverschot is technisch geen probleem. Tapwater gaat al automatisch omhoog bij overschot; komend stookseizoen hetzelfde op de vloerverwarming (dekvloer ongeveer 3 kWh per graad, dus 6 tot 9 kWh buffer bij 2 tot 3 graden overstoken). Vat plus dekvloer samen is een paar kWh elektrisch. Dat vervangt geen accu, maar het kost me ook niets.
Cijfers
Uit Enphase:
20252026 t/m half aug
Opgewekt8,2 MWh6,2 MWh
Verbruikt10,3 MWh7,7 MWh
Eigenverbruik2,5 MWh2,3 MWh
Eigenverbruik dus 30 procent van de opwek in 2025 en 37 procent in 2026. Die stijging komt vooral doordat de warmtepomp inmiddels het hele jaar draait en overdag een deel van de opwek direct wegneemt. Let wel: 2026 loopt nog niet vol, dus die twee kolommen zijn niet een op een vergelijkbaar.

De warmtepomp draaide in 2025 nog niet het hele jaar, dus ook een volledig warmtepompjaar uit de dagstanden van de slimme meter, 14 augustus 2025 tot en met 13 augustus 2026:
Fiscale meter, vol warmtepompjaar
Afgenomen van net9.894 kWh
Teruggeleverd4.994 kWh
Netto import (met saldering)4.900 kWh
De afname ligt ruim 2 MWh hoger dan in 2025 en de teruglevering 0,4 MWh lager: de warmtepomp neemt een deel van de opwek direct weg. Eigenverbruik komt daarmee op ongeveer 3 MWh en het totaalverbruik op ruwweg 13 MWh.

Het maandprofiel uit diezelfde meter laat zien waar het scheefloopt: in januari nam ik 1.789 kWh af en leverde ik 20 kWh terug, in juli was dat 282 om 872.

Kanttekening: de warmtepomp stond die winter vermoedelijk niet optimaal afgesteld, en het vat van 300 liter lekt aantoonbaar meer warmte dan opgegeven. Dat loopt bij de installateur. Daar staat de airco tegenover, dus 13 MWh houd ik als planningsgetal aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWLQvY6UoVOsnQt0TAQulxkjhx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYoAgDU9NxKHiJ2r0rbeWRHW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7zt2k89rSKiUdGw2m1Lrvm-oq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohCOW3u0K1Thw5tSUt7SUwox.jpg?f=fotoalbum_large
Huidig contract
Vattenfall variabel, onbepaalde tijd. Zonder saldering reken ik af over 9.894 kWh in plaats van 4.900 kWh netto, terwijl de teruglevering nog maar een paar cent oplevert plus mogelijk terugleverkosten. Bij circa 23 cent verschil tussen afnametarief en terugleververgoeding is dat ongeveer 1.150 euro per jaar erbij, en richting 1.300 bij een lagere vergoeding. Met bijna 5 MWh teruglevering kom ik bij leveranciers die met staffels werken vermoedelijk in de hoogste trede terecht.
Thuisbatterij
Mijn probleem is de seizoensmismatch: overschot in juni en juli, tekort van december tot en met maart. Een batterij verschuift alleen binnen de dag, dus daar lost hij weinig aan op. Op een zonnige dag zit 10 kWh rond het middaguur al vol en in de winter valt er overdag nauwelijks iets te laden.

Ik heb 10 kWh van twee kanten geschat. De bovengrens: 90 procent bruikbaar en hooguit 200 nuttige cycli per jaar op eigenverbruik alleen. Dat is 1,8 MWh, en dat haal je in de praktijk niet. Andersom gerekend kom ik op de nachtelijke basislast van 220 W (gemeten in een week met het huis leeg) plus de avondpiek, 5 tot 7 kWh per dag over zo'n 200 bruikbare dagen. Dat komt uit op 1,0 tot 1,4 MWh, bij 23 cent verschil 230 tot 320 euro per jaar. Op 4.000 tot 5.000 euro geïnstalleerd is dat ruwweg 13 tot 22 jaar, langer dan de gebruikelijke garantietermijn. De airco die erbij komt verschuift verbruik naar het middaguur en eet alvast van de ruimte die een accu kan pakken. Handel op dynamische prijzen kan dit kantelen, maar praktijkcijfers heb ik niet.
Mijn vragen
  1. Dynamisch of vast bij dit profiel? Wat hebben/adviseren jullie, en waarom? en bij wie?
  2. Terugleverkosten en vaste opslagen: hoe zwaar wegen die bij de leverancierskeuze? Zijn er partijen die bij bijna 5 MWh teruglevering gunstiger uitpakken?
  3. Batterij: klopt die 230 tot 320 euro per jaar, of onderschat ik handel op dynamische prijzen? Graag praktijkcijfers, plus een realistische systeemprijs, want daar hangt de hele terugverdientijd aan.
  4. Bonus: ervaring met vloerverwarming sturen op zonoverschot bij een Altherma? Ik wil de stooklijn-offset gebruiken in plaats van kamersetpunten, om de COP niet op te jagen.

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-08 09:48
Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties. Soms vraag ik me af of bij de verwachte inflatie cijfers wel rekening is gehouden met het afschaffen van de salderingsregeling. De elektriciteit rekening zal voor veel mensen behoorlijk omhoog gaan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:27
ikthuis2 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:25:
Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties. Soms vraag ik me af of bij de verwachte inflatie cijfers wel rekening is gehouden met het afschaffen van de salderingsregeling. De elektriciteit rekening zal voor veel mensen behoorlijk omhoog gaan.
De rekening zal inderdaad voor veel mensen met zonnepanelen stijgen. Logisch, want iedereen met zonnepanelen gaat nu betalen voor stroom en krijgt nog maar weinig terug voor het overschot.

Dat maakt niet dat een thuisaccu het ineens financieel waard is. De terugverdientijd zal al snel op 7+ jaar liggen met 200-400 euro besparing op jaarbasis.

Stel dat je dagelijks 5 kwh zou gebruiken uit je accu, dan is dat namelijk 1800kwh op jaarbasis wat neerkomt op 450 euro besparing uitgaande van 0,25 per kWh.. maar dat is met 365 dagen, in de realiteit zal je zeker 2 maanden amper die 5 kwh opwekken.

Dynamisch is dan nog een mogelijkheid: laden als de stroom 15 cent is en verkopen als die 25 cent is. Maar dat kost je cycli voor je accu, je hebt ook nog te maken met wat verlies van de accu...

Los van de (brand) veiligheid.

Een accu is erg leuk, maar tegen de huidige kosten en stroomprijzen schiet het niet echt op.

Zou wel goed zijn als iedereen een accu heeft, dat zou de piek van het netwerk er kunnen uithalen! Maar met de huidige regelgeving kunnen de netbeheerders/energiebedrijven dat nog niet financieel belonen (door piekverbruik in België, of bijvoorbeeld de stroom tussen 17u en 22u in prijs te verdubbelen. Nog beter is dan natuurlijk om binnen de wijk of het dorp de accu's centraal aan te sturen, zodat het ene deel van 4u tot 8u oplaadt, een ander deel van 8u tot 12u, etc.. in dat opzicht is het stroom verhaal redelijk vergelijkbaar met het file verhaal doordat we om dezelfde tijd starten en stoppen met werk

[ Voor 4% gewijzigd door President op 15-08-2026 09:41 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Met @President eens.

De energierekening gaat stijgen, maar je zult nog altijd (stukken) minder betalen dan als je geen zonnepanelen had gehad.
En een accu is vooralsnog nauwelijks terug te verdienen, als je er niet mee gaat handelen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:52
Vraag 1 en 2: met een dergelijk aantal zonnepanelen, HA en de wil om te sturen met jouw verbruik is een dynamisch contract een no-brainer. Kwestie van goedkoopste stroom gebruiken en de duurdere stroom het net op gaan sturen. Doe ik ook met Zonneplan.

Vraag 3: die 2 a 300 Euro zal wel kloppen voor een vast contract. Met dynamisch gaat die berekening niet op. Teruglevering brengt ook volgend jaar serieus wat op. Een thuisaccu kan bovenop de winst met een dynamisch contract wat gaan verdienen.
Mijn persoonlijke berekeningen geven een nogal hoge TVT. Ik kan er anders over gaan denken als standaard software voor mij goed in te stellen is. Voorlopig is in de beslissing heel belangrijk hoe veilig een thuisaccu is en of ik dat ding wel ergens in de weg wil hebben staan.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:43
ikthuis2 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:25:
nee dat is er niet. want 'de inflatie' is een door CBS mooi gedefinieerde set dingen zoals huurprijzen, een standaard boodschappenmandje, een hoeveelheid kWhs die een huishouden gemiddeld verbruikt op jaarbasis maal de prijs voor afname die je betaalt bij de drie grootste leveranciers gemiddeld etc. Daar zitten geen zonnepanelen in en dus zal afschaffen saldering niet op de algemene inflatiecijfers drukken.

wel.kan jouw persoonlijke inflatie hoger zijn doordat je inderdaad van nul.energierekening komt. Maar dat is eigenlijk.meer rechtzetten van een situatie die te goedkoop was.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 15-08-2026 12:28 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:35
Ik heb wel wat data voor een accu die je wel terugverdient, zelfs mocht je een raar stroomcontract kiezen zoals je nu imo hebt ;)

Een stekkeraccu steek je zelf in het stopcontact, kan via dat stopcontact tot 800 watt terugleveren. Tot zover geen installatiekosten, die kunnen uiteindelijk wel nodig zijn of beter zijn, maar dat vergeet ik hier.

Zendure verkoopt via zijn webshop op Aliexpress regelmatig voor rond de €330 de Solarflow 800 plus thuisaccu. Dit kleine blokje kan 800 watt terugleveren, heeft een 1,92kWh accuutje dat ie kan laden met 1000 watt uit t stopcontact, heeft als extra 2 mppt's voor 2 (tot 55V geloof ik) zonnepanelen. Dagelijks kan je 1,8 kWh laden, zeg maar 2 uur, en 1,6 kWh ontladen, van en naar t stopcontact. Je verbruik stijgt dan met circa 250 watt(Wh).

De standaardsoftware kan meerdere van die 800plusjes koppelen tot 1 systeem, via HA heb je geloof ik mogelijkheid om er 10 te koppelen.

Je kan extra accumodules eronder stapelen, maar dan moet je opletten dat je niet je terugverdientijd enorm gaat verlengen, die extra modules lijken wel een beetje geprijsd volgens het onvolprezen inktjetprintermodel.

** het vraagt wat onderzoek en mogelijk wat elektricien werk om volgens alle eisen/normen zeg 6 van die €330 stekkeraccuutjes aan te sluiten. (als je 4800watt kunt terugleveren moet je ook wel willen dat dat in groepenkast zeg maar t pad van je Enphase volgt).

• Justin_
Vdvmark schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:11:
Ik heb wel wat data voor een accu die je wel terugverdient, zelfs mocht je een raar stroomcontract kiezen zoals je nu imo hebt ;)

Een stekkeraccu steek je zelf in het stopcontact, kan via dat stopcontact tot 800 watt terugleveren. Tot zover geen installatiekosten, die kunnen uiteindelijk wel nodig zijn of beter zijn, maar dat vergeet ik hier.

Zendure verkoopt via zijn webshop op Aliexpress regelmatig voor rond de €330 de Solarflow 800 plus thuisaccu. Dit kleine blokje kan 800 watt terugleveren, heeft een 1,92kWh accuutje dat ie kan laden met 1000 watt uit t stopcontact, heeft als extra 2 mppt's voor 2 (tot 55V geloof ik) zonnepanelen. Dagelijks kan je 1,8 kWh laden, zeg maar 2 uur, en 1,6 kWh ontladen, van en naar t stopcontact. Je verbruik stijgt dan met circa 250 watt.

De standaardsoftware kan meerdere van die 800plusjes koppelen tot 1 systeem, via HA heb je geloof ik mogelijkheid om er 10 te koppelen.

Je kan extra accumodules eronder stapelen, maar dan moet je opletten dat je niet je terugverdientijd enorm gaat verlengen, die extra modules lijken wel een beetje geprijsd volgens het onvolprezen inktjetprintermodel.

** het vraagt wat onderzoek en mogelijk wat elektricien werk om volgens alle eisen/normen zeg 6 van die €330 stekkeraccuutjes aan te sluiten. (als je 4800watt kunt terugleveren moet je ook wel willen dat dat in groepenkast zeg maar t pad van je Enphase volgt).
Dank voor je reactie. Mijn vraag kwam voornamelijk voort uit het idee om op tijd over te stappen van leverancier. Welk contract en bij welke leverancier zou jij adviseren in onze situatie.

T.a.v. de batterij: opzich ruimte genoeg (o.a. kelder met voldoende ruimtezolder (minder fan van), garage of tuinhuis. Maar aangezien ik geen andere nut van kosten optimalisatie zie voor een thuisbatterij zal die berekening doorslaggevend zijn. Mochten echt hoog capaciteit zout batterijen haalbaar worden in de toekomst dan zou dat mijn voorkeur hebben.

• Justin_
Gerardus1956 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:43:
Vraag 1 en 2: met een dergelijk aantal zonnepanelen, HA en de wil om te sturen met jouw verbruik is een dynamisch contract een no-brainer. Kwestie van goedkoopste stroom gebruiken en de duurdere stroom het net op gaan sturen. Doe ik ook met Zonneplan.

Vraag 3: die 2 a 300 Euro zal wel kloppen voor een vast contract. Met dynamisch gaat die berekening niet op. Teruglevering brengt ook volgend jaar serieus wat op. Een thuisaccu kan bovenop de winst met een dynamisch contract wat gaan verdienen.
Mijn persoonlijke berekeningen geven een nogal hoge TVT. Ik kan er anders over gaan denken als standaard software voor mij goed in te stellen is. Voorlopig is in de beslissing heel belangrijk hoe veilig een thuisaccu is en of ik dat ding wel ergens in de weg wil hebben staan.
Dankje voor je reactie. Waarom heb jij voor zonneplan gekozen? En puur het contract of combi met de zonnepanelen (die heb ik al)

• Vdvmark
Zout moet nu ook wel kunnen, met bijvoorbeeld een 1-fase Deye of Victron omvormer, maar je zal moeten kijken hoe je binnen grenzen van die batterij blijft en hoe je die redelijk kunt blijven benutten, wat je kunt verwachten en wat niet. Je kunt amy@docanpower.com eens vragen vanaf welke prijs je een sodium 16s LV accupakket thuis geleverd kan krijgen en waar je op moet letten qua instellingen etc etc. Je krijgt dan alleen een accu van zeg 130kg, op je stoep ;) Een diy pakket met losse cellen dat je zelf assembleert is makkelijker op zn plaats te krijgen, lijkt mij, en zal Amy ook wel kunnen versturen. (Docan voor een prijsidee, producent/handelaar die vriendelijk antwoord en daadwerkelijk antwoord op vraag).

Met thuisbatterijen begint de onderzoeksfase met terugverdienen en eindigt t vaak bij onmogelijk terug te verdienen systemen :D

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:52
Justin_ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 06:43:
[...]

Dankje voor je reactie. Waarom heb jij voor zonneplan gekozen? En puur het contract of combi met de zonnepanelen (die heb ik al)
Bij teruglevering krijg je de inkoopkosten gewoon terug. Zelfs nog meer door de zonnebonus. Energieprijzen zijn overal gelijk. Ik vind de app samen met de dongel goed. Gezien de vele screenshots van Tweakers op dit forum is Zonneplan aardig populair.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Vdvmark
Bij Zonneplan krijg je 10% zonnebonus en 2 cent terugleververgoeding voor je teruglevering. Als dit jaar vanaf mei tot nu bijvoorbeeld al 2027 zou zijn, zou ik 795kWh afgenomen hebben voor ongeveer €105 en 2567kWh hebben teruggeleverd voor €355 (dus ex btw genomen ondanks dat Zonneplan tot nu toe lijkt te zeggen dat zij die blijven uitkeren, maar dat zal dan voor hun rekening moeten zijn, niet die van de staat, mocht dat zo zijn dan zit.zat ik op €427). Dynamisch kun je met kleine accu met beperkt vermogen en ongeveer zelfde opwek aan Enphase (8MWh), met wat minder verbruik hier, toch in ieder geval in de zonne maanden wat terugverdienen).

** vanaf 1 januari 2027 tot 16 augustus 2027 zou met data 2026 hier op een totale rekening uitkomen van €50 momenteel (2026 is nu €-465)

[ Voor 9% gewijzigd door Vdvmark op 16-08-2026 08:58 ]

Pagina: 1