Kort
Volledig elektrische woning met warmtepomp en 9,5 kWp op het dak. Per 1 januari 2027 stopt de saldering en verandert mijn rekening flink. Ik wil overstappen van leverancier en mogelijk van contractvorm, maar de vergelijkers brengen me niet verder. De cijfers staan hieronder, mijn vragen onderaan.Situatie
Vrijstaande jaren-70 woning, redelijk geïsoleerd, van het gas af. Daikin Altherma 3 met vloerverwarming en evohome-zonering. Eind deze maand komt er een MHI multisplit van 7,1 kW bij. De aansluiting is drie fasen. daarnaast een hybride auto (sinds 2 maanden een accucel kapot, wacht op vervangen, dus die laadt ook al 2 maanden niet).PV: 22 panelen van 432 Wp op Enphase micro-omvormers, 9,5 kWp, oost-west (10 oost, 12 west). De omvormers klippen op ongeveer 328 W, dus het AC-plafond ligt op 7,2 kW. De opbrengst is daardoor over de dag uitgesmeerd en piekt niet scherp rond het middaguur.
Home Assistant stuurt vrijwel alles, dus sturen op prijs of zonoverschot is technisch geen probleem. Tapwater gaat al automatisch omhoog bij overschot; komend stookseizoen hetzelfde op de vloerverwarming (dekvloer ongeveer 3 kWh per graad, dus 6 tot 9 kWh buffer bij 2 tot 3 graden overstoken). Vat plus dekvloer samen is een paar kWh elektrisch. Dat vervangt geen accu, maar het kost me ook niets.
Cijfers
Uit Enphase:| 2025 | 2026 t/m half aug | |
|---|---|---|
| Opgewekt | 8,2 MWh | 6,2 MWh |
| Verbruikt | 10,3 MWh | 7,7 MWh |
| Eigenverbruik | 2,5 MWh | 2,3 MWh |
De warmtepomp draaide in 2025 nog niet het hele jaar, dus ook een volledig warmtepompjaar uit de dagstanden van de slimme meter, 14 augustus 2025 tot en met 13 augustus 2026:
| Fiscale meter, vol warmtepompjaar | |
|---|---|
| Afgenomen van net | 9.894 kWh |
| Teruggeleverd | 4.994 kWh |
| Netto import (met saldering) | 4.900 kWh |
Het maandprofiel uit diezelfde meter laat zien waar het scheefloopt: in januari nam ik 1.789 kWh af en leverde ik 20 kWh terug, in juli was dat 282 om 872.
Kanttekening: de warmtepomp stond die winter vermoedelijk niet optimaal afgesteld, en het vat van 300 liter lekt aantoonbaar meer warmte dan opgegeven. Dat loopt bij de installateur. Daar staat de airco tegenover, dus 13 MWh houd ik als planningsgetal aan.
:strip_exif()/f/image/dYoAgDU9NxKHiJ2r0rbeWRHW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohCOW3u0K1Thw5tSUt7SUwox.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidig contract
Vattenfall variabel, onbepaalde tijd. Zonder saldering reken ik af over 9.894 kWh in plaats van 4.900 kWh netto, terwijl de teruglevering nog maar een paar cent oplevert plus mogelijk terugleverkosten. Bij circa 23 cent verschil tussen afnametarief en terugleververgoeding is dat ongeveer 1.150 euro per jaar erbij, en richting 1.300 bij een lagere vergoeding. Met bijna 5 MWh teruglevering kom ik bij leveranciers die met staffels werken vermoedelijk in de hoogste trede terecht.Thuisbatterij
Mijn probleem is de seizoensmismatch: overschot in juni en juli, tekort van december tot en met maart. Een batterij verschuift alleen binnen de dag, dus daar lost hij weinig aan op. Op een zonnige dag zit 10 kWh rond het middaguur al vol en in de winter valt er overdag nauwelijks iets te laden.Ik heb 10 kWh van twee kanten geschat. De bovengrens: 90 procent bruikbaar en hooguit 200 nuttige cycli per jaar op eigenverbruik alleen. Dat is 1,8 MWh, en dat haal je in de praktijk niet. Andersom gerekend kom ik op de nachtelijke basislast van 220 W (gemeten in een week met het huis leeg) plus de avondpiek, 5 tot 7 kWh per dag over zo'n 200 bruikbare dagen. Dat komt uit op 1,0 tot 1,4 MWh, bij 23 cent verschil 230 tot 320 euro per jaar. Op 4.000 tot 5.000 euro geïnstalleerd is dat ruwweg 13 tot 22 jaar, langer dan de gebruikelijke garantietermijn. De airco die erbij komt verschuift verbruik naar het middaguur en eet alvast van de ruimte die een accu kan pakken. Handel op dynamische prijzen kan dit kantelen, maar praktijkcijfers heb ik niet.
Mijn vragen
- Dynamisch of vast bij dit profiel? Wat hebben/adviseren jullie, en waarom? en bij wie?
- Terugleverkosten en vaste opslagen: hoe zwaar wegen die bij de leverancierskeuze? Zijn er partijen die bij bijna 5 MWh teruglevering gunstiger uitpakken?
- Batterij: klopt die 230 tot 320 euro per jaar, of onderschat ik handel op dynamische prijzen? Graag praktijkcijfers, plus een realistische systeemprijs, want daar hangt de hele terugverdientijd aan.
- Bonus: ervaring met vloerverwarming sturen op zonoverschot bij een Altherma? Ik wil de stooklijn-offset gebruiken in plaats van kamersetpunten, om de COP niet op te jagen.