Aankoopadvies BD speler voor hoofdzakelijk (SA)CD's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Ik zoek een?
Blu-ray Disk speler.

Wat is je budget?
€100 - €300 , minder is beter, maar hij moet wel goed zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
...een oude DVD speler te vervangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
uitvoering: Sony BDP-S1700

Welke vragen heb je hier nog over?

Situatie: ik heb een AV set waarbij ik onlangs een bulky Onkyo receiver heb vervangen door een compacte Canton Smart Amp. Dat was nodig om het tv meubel te kunnen vervangen door een eleganter (minder diep) model. Plus de Canton is wel een upgrade qua kwaliteit, deze kan 4K HDR materiaal aan, dat kon mijn oude Onkyo niet.

Ik heb ook een oude grote Pioneer DVD speler. Deze wordt voor 99% gebrukt om (SA)CD's af te spelen. Deze Pioneer DVD speler is van voor het HDMI tijdperk. Mijn Onkyo had daar inputs voor, maar dat heeft de Canton niet. De DVD speler is nu optisch aangesloten, het is dus nu 100% een cd speler geworden, DVD's afspelen gaat niet.

Dat ik geen DVD's meer af kan spelen is niet erg, dat deed ik toch zelden. Eventueel kan ik een DVD rippen naar m'n NAS en via bv Infuse afspelen.

Wat wel jammer is, is dat SACD's beperkt zijn tot het stereosignaal, dus ik heb geen 6-kanaals DSD meer. Ik heb maar een paar SACD's dus ook dat gemis is beperkt.

Maar toch, mijn DVD speler is antiek, groot, dus misschien is het tijd voor iets nieuws. Een compacte BD speler wellicht. Eentje die minder ruimte inneemt in het kastje waar de DVD speler wel inpast, maar net niet helemaal lekker...

Dus ik zoek een speler die vooral goed is in audio, want daarvoor wordt-ie voor 99% voor gebruikt. DVD's spelen is leuk, BD's komen er waarschijnlijk niet.

Zal een "gewone" BD speler volstaan, zoals de Sony 1700? Of denk je dat een 4K model (Sony, Panasonic, ...) nog voordelen heeft naast het kunnen spelen van 4K schijfjes (die ik niet heb)?

Is mijn voorgestelde speler een stille speler, of maakt het loopwerk veel geluid?

Zijn er hier anderen met ervaring met het spelen van (SA)CD's via een BD speler?

Heeft iemand ervaring met een bepaalde BD speler, of tips om ergens rekening mee te houden?

Alvast heel erg bedankt voor alle adviezen!

Beste antwoord (via ikweethetbeter op 16-08-2026 10:05)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Zelf heb ik alleen wat BD spelers van kringloop/rommelmarkt en gebruik ze niet voor CD's. :)
Maar misschien is deze recente Youtube dan wel informatief waarop te letten bij aanshaf?
De genoemde Sony S1700(K) komt daar ook voorbij.
Zie natuurlijk ook de opmerkingen/commentaar bij de video.

TechMoan: "Just play your CDs in a Blu-ray player…”

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 15-08-2026 16:16 ]

Alle reacties

• ikweethetbeter
Niemand ervaringen met BD spelers?

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:38
Natuurlijk wel….. het werkt gewoon prima op elke DVD/BR speler.

Verder is er weinig zinvols te zeggen. Zoveel spelers zijn er niet meer te koop, en alleen de duurdere of die van Sony ondersteunen nog SACD. En duurder is meestal een beter loopwerk en/of een betere dac. Of jij daar iets van gaat merken is maar de vraag.

Acties:
  • Beste antwoord

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Zelf heb ik alleen wat BD spelers van kringloop/rommelmarkt en gebruik ze niet voor CD's. :)
Maar misschien is deze recente Youtube dan wel informatief waarop te letten bij aanshaf?
De genoemde Sony S1700(K) komt daar ook voorbij.
Zie natuurlijk ook de opmerkingen/commentaar bij de video.

TechMoan: "Just play your CDs in a Blu-ray player…”

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 15-08-2026 16:16 ]

• ikweethetbeter
Geen display... Boeit niet bij DVD of BD, maar wel bij CD. Goede yt video!

• ikweethetbeter
De antwoorden op mijn vraag hebben me aan het denken gezet, hartelijk dank daarvoor!

Ik denk dat ik het voorlopig bij mijn oude DVD speler hou, en accepteer dat ik alleen maar (SA)CD's af kan spelen en geen DVD's, en dat ik eens bij een kringloopwinkel naar binnen ga.
Pagina: 1