Waarom kan Siri mijn slaapkamer niet vinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen waarom dit consequent misgaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkgOTqOZW-av6_AJzLrupFzOtS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zACxzikJGhyiWo0CgesTx9NR.jpg?f=fotoalbum_large

uiteraard kijk ik er zelf naar met menselijke logica en redenering. En dan slaat het helemaal nergens op. Vanuit een meer principieelperspectief denk ik dat er iets mis misgaat met de vertaling van de naam van het woord van de ruimte naar de interne verwijzing naar de ruimte. Maar ik zou niet goed weten hoe ik daar invloed op kan oefenen. Uiteraard al eens geprobeerd de ruimtes opnieuw aan te maken en te koppelen en dergelijke.

Het is een Home-Hue integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IftbRnSssVusrwJS-FXI2FRU428=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymEcxfmGbdS9KVdva0fL3A3a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXHqgkG22X2r6nV89Tg9gZeN_Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDJiYSHAjcSltQqWwMS1u9mR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Eagle Creek op 14-08-2026 11:52 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het kan aan mij liggen maar slaapkamer staat gewoon in de lijst. Tweede van onder.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

<knip> We reageren behulpzaam of we reageren niet

[ Voor 82% gewijzigd door Septillion op 18-08-2026 21:44 ]

I have usernames older than you.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
RiDo78 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:53:
Het kan aan mij liggen maar slaapkamer staat gewoon in de lijst. Tweede van onder.
Ik denk dat je m’n vraag niet snapt of de screenshot niet goed begrijpt. Ik vraag om de lichten in de slaapkamer uit te doen. Er wordt letterlijk weergegeven in tekst dat ik vraag om de slaapkamer. Waarom wordt mij dan de vraag gesteld welke kamer ik bedoel?

Met de keuken en woonkamer gebeurt dit niet.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Kan je dit sjabloon gebruiken? Ik snap er niks van wat je hebt en wat je wil.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En als je gewoon 'licht in slaapkamer 100%' zegt?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Mijn vraag
Ik zeg: slaapkamerlicht 100%
En Siri vraagt: welke kamer?
Waarom kan Siri mijn slaapkamer niet vinden? Bij andere ruimtes is dit probleem er niet.

Het is een Home-Hue integratie met Apple Homekit.

Al eens geprobeerd de ruimtes opnieuw aan te maken en te koppelen.
Ook heb ik een aangepaste opdracht geven aan/uit i.p.v. percentage.
MarkyB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:03:
Kan je dit sjabloon gebruiken? Ik snap er niks van wat je hebt en wat je wil.
Ik vind dit een flauwe reactie. Alle informatie uit het sjabloon staat in de startpost. Maar ik hoop dat de gecopy-paste versie in sjabloonformaat je helpt.

Als je meer inhoudelijke vragen hebt, verneem ik het graag.

[ Voor 28% gewijzigd door Eagle Creek op 17-08-2026 18:32 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Eagle Creek schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:23:
Mijn vraag
Ik zeg: slaapkamerlicht 100%
En Siri vraagt: welke kamer?
Waarom kan Siri mijn slaapkamer niet vinden? Bij andere ruimtes is dit probleem er niet.

Het is een Home-Hue integratie met Apple Homekit.

Al eens geprobeerd de ruimtes opnieuw aan te maken en te koppelen.
Ook heb ik een aangepaste opdracht geven aan/uit i.p.v. percentage.

[...]

Ik vind dit een flauwe reactie. Alle informatie uit het sjabloon staat in de startpost. Maar ik hoop dat de gecopy-paste versie in sjabloonformaat je helpt.

Als je meer inhoudelijke vragen hebt, verneem ik het graag.
Gezien de reacties in jouw topic was ik niet de enige die vraagtekens heeft. Maar laat ik maar eens een gok doen, je naamgeving moet kloppen en overeenkomen in de hue app en in apple homekit. Dus lichten in keuken en woonkamerlamp zijn 2 verschillende benaderingen voor eenzelfde lamp.
Trek alles los, trek de benamingen recht en koppel het weer.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:53
Hoe heet die lamp in je slaapkamer dan? Is dat "slaapkamer lichten" ?
En als je vraag "Doe de lichten in de slaapkamer aan/uit" of "Doe de lampen in de slaapkamer aan/uit" werkt het dan wel? dan heb je los wat en waar.

In je huidige commando's is het 1 woord geworden "slaapkamerlicht". Als de lamp dan gewoon "lamp" of "plafonnière" heet dan raakt siri de weg kwijt.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jvanderkroon schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:01:
En als je vraag "Doe de lichten in de slaapkamer aan/uit" of "Doe de lampen in de slaapkamer aan/uit" werkt het dan wel? dan heb je los wat en waar.

In je huidige commando's is het 1 woord geworden "slaapkamerlicht". Als de lamp dan gewoon "lamp" of "plafonnière" heet dan raakt siri de weg kwijt.
Waar het ook vaak fout gaat is als er nieuwe 'zones' in de HUE Bridge aangemaakt zijn welke de Apple Homekit Hub (nog) nog niet kent. Een SYNC tussen die twee devices lost het dan vaak ook wel op.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
MarkyB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
Gezien de reacties in jouw topic was ik niet de enige die vraagtekens heeft. Maar laat ik maar eens een gok doen, je naamgeving moet kloppen en overeenkomen in de hue app en in apple homekit. Dus lichten in keuken en woonkamerlamp zijn 2 verschillende benaderingen voor eenzelfde lamp.
Trek alles los, trek de benamingen recht en koppel het weer.
De naamgeving van de Hue App en Apple Homekit is identiek. Van zowel de ruimtes als de lampen.

Ik ben recent overgestapt op een nieuwe Hue hub en heb toen de koppeling met Homekit helemaal opnieuw moeten doorlopen, kamer voor kamer, lamp voor lamp. (het probleem was daarvoor ook al)
jvanderkroon schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:01:

In de Slaapkamer zijn (net als in de andere kamers) meerdere lampen, met bijvoorbeeld de naam "Slaapkamer" A1, "Woonkamper sfeerlamp".

Als ik vraag "doe de lichten in de slaapkamer aan", werkt het wél. Ik checkte daarom ook "slaapkamerlichten uit" en merk inderdaad verschil tussen enkelvoud en meervoud! Dan ben ik dus wel heel benieuwd:
Waarom werkt "woonkamerlicht aan" wél en "slaapkamerlicht aan" niet?
Will_M schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:10:
[...]
Waar het ook vaak fout gaat is als er nieuwe 'zones' in de HUE Bridge aangemaakt zijn welke de Apple Homekit Hub (nog) nog niet kent. Een SYNC tussen die twee devices lost het dan vaak ook wel op.
Hub is recent gekoppeld en gesyncht.

[ Voor 11% gewijzigd door Eagle Creek op 17-08-2026 19:24 ]

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Eagle Creek schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:22:
[...]

Waarom werkt "woonkamerlicht aan" wél en "slaapkamerlicht aan" niet?
Misschien omdat je een lamp hebt die 'Woonkamerlicht' heet en geen lamp die 'Slaapkamerlicht' heet?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
MarkyB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

Misschien omdat je een lamp hebt die 'Woonkamerlicht' heet en geen lamp die 'Slaapkamerlicht' heet?
Woonkamerlicht aan
Kamer: woonkamer
Lampen: ALLE lampen ingeschakeld, inclusief "woonkamer", "kaarslamp 1", "sfeerlicht links", etc.

Slaapkamerlicht aan
"welke kamer?"
(alle lampen blijven uit, inclusief "Slaapkamer", "Slaapkamper hoek", "slaapkamer a1")

Overigens: als ik daarna zeg "slaapkamer" gaat ook alles aan..

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat als je je commando aanpast naar: Zet alle lampen in de slaapkamer aan?

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:47
het is toch heel simpel?! Siri is getraind en blijkbaar snapt ze woonkamerlicht wel en slaapkamerlicht niet. moeilijker dan dat is het niet. En de oplossing dus ook: gewoon de beschrijving gebruiken zoals bedoelt en Siri niet laten interpreteren, die is nl dommer dan je denkt.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
emielbf schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:46:
En de oplossing dus ook: gewoon de beschrijving gebruiken zoals bedoelt en Siri niet laten interpreteren,
Wat bedoel je hiermee? Wat is dan "de beschrijving zoals bedoeld"?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Opgelost. Voortaan dus 'Lampen in de slaapkamer uit/aan' gebruiken.

Ik gebruik zelf HomePods in iedere kamer en zeg gewoon 'Hé Siri, lampen aan' en dan gaan alle lampen aan waar de HomePod staat!

Zucht...

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:47
Eagle Creek schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wat is dan "de beschrijving zoals bedoeld"?
dat je dus iets roept als 'licht in de woonkamer aan' en niet 'woonkamerlicht aan', maar gezien je eigen ervaringen is dat toch logisch!? Als je de ruimte woonkamer hebt genoemd, gebruik dan ook dat woord in de zin.
Pagina: 1