Plannen voor redactionele artikelen over thuisbatterijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
Het kan niemand zijn ontgaan: het energienet is overbelast, de salderingsregeling eindigt en dus is de thuisbatterij in opkomst. Specifieker: er lijkt elke week wel een nieuw model plug-in-batterij op de markt te komen.

Op de frontpage van Tweakers wordt dit grotendeels onder de aandacht gebracht met nieuwsberichten over nieuwe modellen, advertorials en testpanels. Vandaag: .plan: Testpanel Zendure-thuisbatterij: test de SolarFlow 2400 AC+ en P1-meter. De weken ervoor:

.plan: Anker SOLIX en Frank Energie bundelen krachten: slimmere en voordelige...
.plan: Zelf een thuisbatterij installeren? Plug-and-play van Jackery in de pr...
.plan: Testpanel: haal meer uit je zonnepanelen met de EcoFlow Stream AC 5000
.plan: Zomerzon en Jackery SolarVault 3 Pro Max AC: meer stroom uit je zonnep...
.plan: Anker SOLIX introduceert nieuwe thuisbatterij: bespaar op terugleverko...
.plan: Waarom juist nú een thuisbatterij? Nieuwe Jackery thuisbatterij in de ...
.plan: Van Anker-app naar Home Assistant: tweaker RedRayMann bereidt thuisacc...

Misschien heb ik het gemist, maar wordt het niet eens tijd voor een redactionele deep dive in dit onderwerp? Op het forum zijn legio discussies gaande met veel overlap tussen de verschillende topics over de techniek in het algemeen en bepaalde merken en modellen in het bijzonder, maar ik heb een paar pet peeves die ik graag kritisch besproken zou zien worden.

Enkele onderwerpen die naar mijn bescheiden mening meer aandacht verdienen, uiteraard in meer of mindere mate van belangrijkheid: ;)

Techniek
  • Is die LiFePo4 nou echt zo brandveilig?
  • Welk nut heeft één bluscapsule als je een echte thermal runaway hebt?
  • Zijn er wezenlijke verschillen tussen celontwerpen, en welke voor- en nadelen hebben verschillende vormen en afmetingen? Hexagons schijnen hip te zijn?
  • Komen de cellen van één leverancier, of rolt iedereen z'n eigen?
  • Hoe zit het met de BMS'en, maken fabrikanten daar het onderscheid in, of is de hardware allemaal hetzelfde?
  • Actieve versus passieve koeling, geluidsopbrengst en temperatuur.
  • Ingebouwde MPPT's, dus DC-laden, minder verliezen, is het het waard?
Verkoop, levering, levensduur en garantie
  • Veel merken bestaan nog maar kort, en hetzelfde geldt voor de webshops. Leuk dat ze tien jaar garantie geven, maar hoe ga je die claimen als de winkel of zelfs fabrikant niet meer bestaan?
  • Hoe gaat een gemiddelde consument de resterende capaciteit bepalen waarop garantie wordt gegeven, en hoe claim je snellere degradatie dan verwacht?
  • Waarom worden veel batterijen bezorgd in omdozen die de batterij-stickers verbergen?
Software, data en privacy
  • Moeten al die dingen nou echt naar China bellen om te functioneren? Hoe doet het systeem het zonder internet? Welke data wordt er daadwerkelijk uitgewisseld en welke risico's hangen eraan?
  • Zijn ze lokaal aan te sturen, is er een online API ("cloud") of werkt het alleen via de app en ingebouwde software? Wat gebeurt er als de cloud ermee stopt?
  • Waarom zijn al die apps zo brak? Slecht vertaald (soms in het Engels nog slechter dan in het Nederlands), veel permissies nodig.
  • Is er een reëel risico op een verborgen killswitch, of nog erger, een bomknop die via het internet geactiveerd kan worden? Hoe ziet dat eruit als er honderdduizenden van die accu's in Nederland staan?
  • Is het veilig/verstandig/wenselijk om het > 800W vermogen achter één "ja hoor, ik weet het zeker"-toggle in een app te zetten?
  • Hoe slim zijn die AI-modussen?
Berekeningen en installatie
  • Is dit iets dat de consument wel moet willen oplossen? Zijn we met de wijzigingen qua saldering en netbeheer/capaciteitstarieven op weg naar allemaal een dynamisch contract? Is het leuk om de energierekening wat te dempen, of is het een verdienmodel?
  • Zijn er een paar categorieën of klassen te bedenken van wat een huis ongeveer aan capaciteit nodig kan hebben? Is hier een eenvoudige berekening voor te maken op basis van energieverbruik, capaciteit van elektra-aansluiting, het al dan niet aanwezig zijn van een elektrische auto en overige grootverbruikers in en om het huis?
  • Is het mogelijk de prijs af te zetten tegen de modellen onderling (€/kWh, features) en alternatieven?
  • Is het in een gemiddeld rijtjeshuis verstandig om zo'n accupakket op zolder, achter de wasmachine of in een kinderkamer te zetten?
  • Wat vinden de brandweer en de verzekering hiervan?
  • Hoe geschikt is een gemiddeld stopcontact, of kun je beter altijd de stekker afknippen en een vaste installatie maken? Wat is hiervoor nodig, en wat kost een goeie elektricien ongeveer?
Onafhankelijkheid
Veel stekkerbatterijen hebben ook een stopcontact voor noodstroom, soms zelfs met UPS-functie (<10 ms schakeltijd bij stroomuitval).
  • Hoe handig/makkelijk/wenselijk/praktisch is het om hier bijvoorbeeld een koelkast op aan te sluiten? Haspeltje door het hele huis?
  • Hoe realistisch is het om een één- of driefasenhuis zelfstandig te laten draaien op (permanent aangesloten) plug-in-batterijen? Eén per fase, grote schakelaar in de meterkast? Mag dat, wie moet dat aansluiten, moet dat gekeurd worden?
Alternatieven
  • Als je meer beschikbare, geschikte ruimte hebt, zoals een redelijk geïsoleerde garage, kun je dan niet beter voor een High Voltage-systeem gaan?
  • Of een nieuwe, hybride omvormer aan je zonnepanelen hangen, met daaraan geschikte LV/HV-accu's?
  • Of helemaal losse onderdelen, zoals Victron?
  • Wat kost het om zoiets te laten installeren?

Influencers, marketing en reviews
De vergelijkingssites en ervaringenblogs komen haast nog sneller op dan de nieuwe types batterijen. Ik betwijfel de onafhankelijkheid van said sites ten zeerste, zeker gezien de vele referrallinks en kortingscodes die ze bevatten, maar ook omdat de importeurs nauwe banden met ze lijken te onderhouden en ze de nieuwste goodies maar al te graag doen toekomen.

Los daarvan zijn echt alle batterijsites schier exacte kopieën van elkaar, met dezelfde lovende teksten, dezelfde domme AI-plaatjes (welke garage heeft géén schuko aan de buitenkant, en welke DC-kabels lopen niet over de dakgoot?) en dezelfde onrealistische terugverdientijden.

Ook de claims in de advertorials zijn vergezocht. .plan: Modulaire energieopslag in de praktijk: Zendure SolarFlow 93% RTE, really? .plan: Hoymiles’ HiOne-thuisbatterij moet vooral sneller, slanker en sterker ... 98,5%, REALLY? .plan: Zomerzon en Jackery SolarVault 3 Pro Max AC: meer stroom uit je zonnep... "meer stroom uit je zonnepanelen", echt? Trekt die batterij het eruit of zo?

En mijn grootste ergernis, zie ook de lijst bovenaan dit topic en mijn reacties onder het meest recente artikel (CodeCaster in 'Testpanel Zendure-thuisbatterij: test de SolarFlow 2400 AC+ en P1-meter'): wat voor rol wil Tweakers hierin spelen, door de fabrikanten te faciliteren om voor relatief weinig geld (de prijslijst is openbaar) een advertorial te plaatsen en/of testpanel in te schakelen om hun modellen onder de aandacht te brengen? De gemiddelde review komt, sorry reviewers, niet verder dan "Wat fijn dat ik mijn zonnestroom nu niet voor weinig of zelfs negatief hoef te verkopen, vijf sterren!", mede veroorzaakt door de reviewcondities zoals het nog niet mogen hebben van een thuisbatterij (maar wie controleert dat?), het daardoor mogelijk niet op vol vermogen te kunnen gebruiken van de batterij, het moeten hebben van zonnepanelen, een uitgebreide review te moeten plaatsen binnen vier weken (hoe heb je dan verschillende weersomstandigheden en verbruiksscenario's kunnen testen?) en het feit dat mensen al gauw blij zijn dat ze zoiets in huis krijgen, soms ook nog mogen houden of flinke kortingen krijgen.

tl;dr

De markt verandert snel. Kan Tweakers de consument een handje helpen door objectief en onafhankelijk te kijken naar thuisbatterijen? Ik snap dat je over elk van bovenstaande kopjes of zelfs vragen een heel artikel zou kunnen schrijven, maar is men zoiets van plan?

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 14-08-2026 15:28 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

Alle reacties

• RoKeMu
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:08
Ik zou vooral geïnteresseerd zijn of er een betere besparing te realiseren met home assistent dan leverancier app.

Zeker omdat laadpaal, zonnepanelen, accu niet in via accu leverancier software worden aangestuurd.

Laadpaal kun je op zonnestroom laden zetten en accu op zelfvoorziening, maar gaan die systemen niet tegen elkaar in werken?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Topicstarter
RoKeMu schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:17:
Ik zou vooral geïnteresseerd zijn of er een betere besparing te realiseren met home assistent dan leverancier app.

Zeker omdat laadpaal, zonnepanelen, accu niet in via accu leverancier software worden aangestuurd.

Laadpaal kun je op zonnestroom laden zetten en accu op zelfvoorziening, maar gaan die systemen niet tegen elkaar in werken?
Belangrijke toevoeging, thanks. Dan kom je meer in het territorium van Home Energy Management Systems (HEMS), waar Home Assistant zeker een (Tweaker-waardige) rol in kan spelen.

Zolang een batterijsysteem lokaal of via een cloud-API is aan te sturen, zal deze daaraan gekoppeld kunnen worden, dus dan wordt de vraag: is er lokale aansturing mogelijk? En zo nee, dan via hun cloud? En wat als die ermee stopt?

Edit: toegevoegd onder "Software, data en privacy".

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 14-08-2026 15:02 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:32
Het is haast tijd voor een speciale regulier terugkomende BBG

[ Voor 26% gewijzigd door Computer guy op 14-08-2026 15:16 ]

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:07
Waar ik ook naar benieuwd ben en waar je qua techniek geen melding van maakt: AC vs DC aansluiten en wat precies de voor- en nadelen van beide methodes zijn. Vooralsnog lijkt DC beter, maar dat is als je al een omvormer/ PV hebt vaak lastig. Zo werkt mijn SolarEdge omvormer alleen samen met DC batterijen van hetzelfde merk. Wil je een ander merk moet ik mijn omvormer vervangen. Of uiteraard voor AC gaan…

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57
Computer guy schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:12:
Het is haast tijd voor een speciale regulier terugkomende BBG
Eens, het wordt tijd dat Tweakers de systemen gaat testen en er een aparte BBG voor gaat maken. Komende 4 / 5 maanden zullen veel Tweakers een thuisbatterij kopen omdat de salderingsregeling ten einde komt, dit is het juiste moment om erop te springen als Tweakers zijnde.

Benieuwd hoe @Kevinkrikhaar en @WoutF dit zien.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Gynnad schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Eens, het wordt tijd dat Tweakers de systemen gaat testen en er een aparte BBG voor gaat maken. Komende 4 / 5 maanden zullen veel Tweakers een thuisbatterij kopen omdat de salderingsregeling ten einde komt, dit is het juiste moment om erop te springen als Tweakers zijnde.

Benieuwd hoe @Kevinkrikhaar en @WoutF dit zien.
Is dat een feit? Ik lees en hoor juist continu van bezitters dat je het niet moet doen voor het geld dus ik zie niet helemaal in waarom dat zo zou zijn.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nopheros schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:06:
[...]

Is dat een feit? Ik lees en hoor juist continu van bezitters dat je het niet moet doen voor het geld dus ik zie niet helemaal in waarom dat zo zou zijn.
Is ook onderbuik, na drie keer doorrekenen kom ik nog steeds niet uit op een business case waarbij ik een realistische en betrouwbare terugverdientijd heb (PV, EV en WP) én zonder EV ook niet dus het is niet alsof die al als verkapte batterij fungeert.

Mensen die overstappen op een thuisbatterij doen dat uit FOMO, good will voor het milieu (discussiepunt), emotie of omdat ze juist willen Tweaken. Ik denk dat het gros (en dat is niet per se men op GoT) de thuisbatterij koopt puur gebaseerd op misinformatie, aannames en verkeerde berekeningen.

En daarom is het wellicht des te belangrijker dat de redactie hier ook eens wat over gaat zeggen. Immers wordt er reclame gemaakt op de bushokjes, radio en in de krant dat je hier voor je techniek moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 14-08-2026 20:19 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Pagina: 1