Vraag

• nickvdruit
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-08 07:30
Wij zijn met een grote verbouwing bezig en heb daarbij de elektra ook aangepast. Ik heb 2 vraagjes m.b.t. buisvulling:

1e lijkt me geen probleem, ik moest namelijk 7 kabels trekken van de meterkast, via de kruipruimte naar de garage t.b.v. wasmachine, droger, omvormer zonnepanelen, warmtepomp (2x) en airco's (2x). Ik heb hiervoor 6x YMVK 3x2.5mm2 en 1x YVMK 5x2.5mm2 gebruikt en deze in elk zijn eigen 16mm slagvaste pijp vastgemaakt aan de fundering zodat dit netjes is (uiteraard met open bochten, dus kabels zitten alleen in de pijp op de rechte stukken). De kabels zitten natuurlijk met weinig ruimte rondom in die 16mm pijp en bedacht me nu of dit misschien problemen gaat geven met warmteontwikkeling? Je mag de YMVK bundelen dus het lijkt me niet echt een issue maar wilde het graag zeker weten.

2e lijkt het internet een beetje over verdeeld, we hebben een bestaande 16mm loze leiding voor een oven hergebruikt voor de inductieplaat (5x2.5mm2 VD draad). De kabels zijn er doorheen gekomen maar je leest online dus dat dit eigenlijk een 19mm leiding moet zijn. Dat laatste lijkt alleen een richtlijn tegenwoordig en geen eis meer? Geeft het veiligheidsrisico's of gaat het puur om het gemakt van de kabels trekken?

Ik heb op sommige plekken harder moeten trekken om 3x2.5 + 2x1.5 door een 16mm te krijgen, en dat is schijnbaar wel volgens de norm.

Als het allemaal kwa veiligheid geen issue is ben ik daar in ieder geval gerustgesteld over en dan laat ik het mooi zitten zo.

Alle reacties

• Jbloemendal
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-08 10:27
  1. Is volgens mij prima zo. NEN1010 bepaling 522.8.1 zegt dat leidingsystemen zo moeten worden gekozen dat tijdens het trekken de geleiders niet worden beschadigd. Aangezien YMVK dubbel is geisoleerd lijkt mij dit prima. Zoals je zelf al zegt mag YMVK gebundeld worden, dus warmteontwikkeling lijkt mij geen probleem.
  2. Volgens NEN1010 bepaling 522.8.6 moeten draden zonder overmatige mechanische spanning getrokken kunnen worden, en wordt daarom een eis van 33% aangehouden. In NPR 5310 is dit verder uitgewerkt en staat dat 5 stuks 2.5 draden in een 16mm buis hier niet aan voldoet, dit mag volgens NEN1010 dus niet.

• nickvdruit
M.b.t. vraag 2, is het risico dus vooral dat de kabels beschadigd zijn geraakt tijdens het trekken wegens de krappe buis maar zolang ze niet beschadigd zijn is er niks aan de hand kwa veiligheid?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-08 08:46

Freakie1NL

Grote Baas

Exact, als het nu zit en je weet dat ze niet zijn beschadigd zo laten zitten.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• nickvdruit
Ja dat is een mooie vraag, hoe weet je dat? Ik kan in de sleuf in de dekvloer waar ik de oude gasleiding heb weggehaald vrij gemakkelijk een 19mm leggen dus ik ga dat wel doen, dan klopt het sowieso.

Ben wel benieuwd of je op 1 of andere manier zou kunnen testen of een kabel beschadigd is? Want zoals ik al zei heb ik meer moeite gehad met trekken van 3*2.5 + 2*1.5 door 16mm vaste pijp en dat mag dan wel maar natuurlijk geen idee of dat beschadigd is geraakt.

Ik heb wel een paar leidingen 2x moeten trekken en het draad gecontroleerd en zag daar geen noemenswaardige schades op, hoogstens een paar puntjes waar de kleur van de isolatielaag wat weg was gesleten maar dit lijkt me toch niet zo spannend?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39
nickvdruit schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:00:
uiteraard met open bochten, dus kabels zitten alleen in de pijp op de rechte stukken
Waarom "uiteraard"? Je kunt erbij, dus het is geen ramp, maar als je nu iets wil vervangen dan moet je er ook bij, in plaats van dat je een nieuwe kabel kan trekken.

En waarom 16mm? 19mm is amper duurder maar werkt zoveel makkelijker :) Al is dat meer een issue als je wel gesloten bochten gebruikt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• nickvdruit
Achteraf had ik inderdaad gewoon 19mm kunnen kopen, ik weet ook niet waarom ik dat niet heb gedaan maar om nu de boel weer aan te passen is net teveel moeite. Dus als het geen probleem is laat ik het lekker zo, het is al meer dan nodig dat het überhaupt in buizen zit natuurlijk.

Trekken van ymvk door buis met bocht is echt een hels karwei (in mijn ervaring) dus dat laat ik zoveel mogelijk achterwegen. Ga liever het kruipluik weer in mocht er iets vervangen worden.
Pagina: 1