Laptop voor Bouwkunde/Architectuur – advies gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views

Vraag

• ..A
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18-08 18:20
Hallo,

Ik begin binnenkort met de opleiding Bouwkunde aan de HAN. In de afbeelding staan de aanbevolen laptopspecificaties van de opleiding.

Mijn budget is ongeveer €1000 - €1600.

Welke laptop zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQO-ZSu8i5Ntl9lJTsGqVC_7THk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aj3y2kk9Ht0xzZRpFAlgQA8D.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:46
Waarom heb je alle vragen weggehaald?
Moet de laptop op batterij werken?
Heb je thuis een los scherm / toetsenbord / muis? (dan kan laptop iets kleiner zijn qua formaat)
Ben je vaak onderweg, of is het een rugzak-laptop? (dan wil je iets kleinere en minder zware laptop qua gewicht).
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 14AKP10 (83HX00DAMH) als je geen losse videokaart hoeft, en een laptop voor in trein wilt. Let op, maar 16 GB RAM. (Er bestaat een variant met r7 en 24 GB RAM, maar die is 300 euro duurder).

Let wel op, als je zware modellen wilt draaien kan een losse videokaart handig zijn - maar dan wordt je laptop snel minimaal 2x zo zwaar qua gewicht :( .

uitvoering: ASUS ROG Strix G16 G614PM-S5017W voldoet aan alle eisen, maar is wel prijzig :(

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 14-08-2026 01:20 ]

• Lightfeet078
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18-08 16:25

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:26
Voor hbo bouwkunde is de zwaarste applicatie Revit. Deze leunt zwaar op CPU dus een dure videokaart is niet nodig.

Andere 3D apps zijn Sketchup en dergelijke, maar die draaien prima op huidige configuratie middensegmenters.

Ik verwacht dat je veel ai-3D render achtige modelling zal doen en dat is grotendeels cloud based, dus ook geen videokaart voor vereist.

Kortom, een instap/middenklasse is ruim voldoende.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Zonder de template vragen en een eigen voorzet komen we niet ver. Open maar een nieuw topic. We zien dan graag dat je de template vragen beantwoordt en een voorzet doet met je eigen shortlist.

Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er ee

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Succes!

Dit topic is gesloten.