Vraag

• iDragonash
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-08 16:04
Goedemiddag,

Momenteel huur ik iets meer dan een jaar een woning en ben dus nieuw rondom alles met de teruggave van de energiebelasting. Ik ben hier ook achter gekomen toen ik via een vriend hoorde dat hij deze vanuit zijn verhuurder netjes uitgekeerd heeft gekregen.

Ik heb hier vanuit mijn verhuurder nooit iets over gehoord, evenals de jaarlijkse afrekening van de energie kosten (inmiddels opgelost nadat ik hierover mailde maar ter voorbeeld hoe deze verhuurder te werk gaat, kreeg namelijk geld terug, hier is de teruggaaf energiebelasting niet in meegerekend). Ik woon in een complex samen met 8 andere woningen, er is 1 hoofd energie aansluiting en de woningen zijn onderverdeeld met tussenmeters.

Online las ik dat mijn verhuurder per WOZ-woning teruggaaf energiebelasting kan aanvragen in het geval van een splitsing met tussenmeters, of geloof ik een zogenoemde blokaansluiting.

Toen ik vroeg aan mijn verhuurder hoe dit precies zat werd er aangegeven dat de eigenaar van het pand hier recht op heeft en niet de huurder. Ik betaal maandelijks 150 euro als voorschot aan service kosten waar ook deze energiekosten in zitten, mijn verhuurder betaald dus niet voor de energiekosten en vandaar dat ik mij dus afvraag of dit wel de waarheid is.

Mijn vraag is dus, heb ik hier wettelijk gezien recht op en hoe kan ik dit nu het beste aanvliegen. Per 31 augustus ga ik deze woning verlaten en wacht dus nog even tot ik mijn borg terug heb voordat ik dit verder wil aanvechten.

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik dit natuurlijk graag!

Alle reacties

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:58
Als je een vast bedrag aan servicekosten betaald met daarin de energiekostenkosten (dus niet een voorschot met een jaarlijkse afrekening van de werkelijke kosten) dan heb je nergens recht op, anders wel. Maar succes met het krijgen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het geld is voor jou, niet voor de verhuurder.
https://www.woonbond.nl/f...ndering-energiebelasting/

Wellicht is het inderdaad handig om te wachten tot je de borg terug hebt. Ik zou al eens informeren bij de rechtsbijstand, huurcommissie en/of het juridisch loket, die kunnen je het beste adviseren in de beste aanpak.

• iDragonash
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-08 16:04
Bedankt voor de reactie.
Goede tip, zal alvast even contact opnemen met deze organisaties.