Betrappen bovenbuur (middels dashcam)

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:37

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik woon in een appartementencomplex, en mijn appartement heeft een balkon. De bovenliggende appartementen niet meer, maar ik ben wel gezegend met een bovenbuur (of een aldaar aanwezige bouwvakker) die af en toe sigarettenas of zelfs een peuk uit het raam laat vallen op mijn terras.

Ik ben daar klaar mee. Ik wil graag achterhalen wie het is, en het dan uit handen geven aan de VvE.

Daartoe heb ik Droidcam geinstalleerd op mijn telefoon, en die ligt "achteloos" op mijn tafel, omhoog op te nemen.

Ik heb nu 1 uur video, en vermoedelijk op het einde daarvan zou er ergens een raam moeten opengaan, want vlak voordat ik de opname beeindigde, zag ik een askegel naast me liggen.

Ik zie het zelf niet zo snel terug op de video, maar het is ook dodelijk saai natuurlijk. Heb de hele set van het afgelopen uur door ChatGPT gehaald, maar die ziet geen ramen open- of dichtgaan.

Nou kan die natuurlijk ook hallucineren, dus zijn er betere manieren om die video's te analyseren? Of een camera die alleen opneemt bij beweging (in beeld, niet van de telefoon dus).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:04
2de camera op de grond richten, zodat je een goede timestamp hebt, om de te matchen?

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Even een kort briefje in de brievenbussen doen van de appartementen boven je met een tekst in de trend van: "Raam is geen asbak, graag asbak binnen gebruiken, kthxbye"

HANDTEKENING!!!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Rolfie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:43:
2de camera op de grond richten, zodat je een goede timestamp hebt, om de te matchen?
Dat is wel een goeie, maar de askegels komen voor op de gehele oppervlakte van het balkon (eigenlijk: terras) dus dan moet ik een behoorlijke wide angle camera hebben. Of gewoon op goed geluk 1 plek monitoren. Ik ga even kijken of ik een tweede telefoon kan arrangeren.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Leeghoofd21 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:45:
Even een kort briefje in de brievenbussen doen van de appartementen boven je met een tekst in de trend van: "Raam is geen asbak, graag asbak binnen gebruiken, kthxbye"
Ja dat heb ik al een paar keer gedaan (tenminste, via het bewonersforum). If anything maakt dat het alleen maar erger. Ik zou zweren dat er gisteren namelijk een rochel naar beneden kwam (hoewel ik mezelf voorhoud dat dit waterige vogelpoep was...).

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:21

Fanta

FordPerformance™️

Je weet van welk adres het afkomstig is, je zou dan ook de bewoner even aan kunnen spreken.

"Hey tof dat je rookt, maar hou er rekening mee dat jouw as op mijn salade valt als ik op mijn balkon zit te eten.."

Ofzo. Waarom gelijk allemaal spionagetechnieken er op los laten?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Ik ben het eens met @Fanta Even 'normaal' aanspreken idd en de opmerking

"Hey tof dat je rookt, maar hou er rekening mee dat jouw as op mijn salade valt als ik op mijn balkon zit te eten.."

Is idd een hele goede, als je dit nog met een beetje humor kan zeggen kan dit misschien zelfs goed uitpakken

Of neem een asbak van de action mee :D als kado

[ Voor 8% gewijzigd door anpat op 13-08-2026 15:53 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je mag je buren niet filmen, je mag alleen je eigen bezittingen filmen. Je bewijsmateriaal zou juridisch illegaal verzameld zijn. Bovendien mag je de video niet delen. Dus privacy-technisch zit je niet goed.

Ik denk dat een briefje of aanspreken een goed idee is, hoewel sommige van dit soort verslaafde mensen zich zullen gedragen alsof zíj slachtoffer zijn.

Sommigen organiseren nog meer overlast. Totaal van de pot gerukt natuurlijk, maar dit is hoe het soms werkt in een groep mensen. Een recent voorbeeld is de situatie in Engelen door de criminele acties van extremisten die mensen aanvallen als zij denken dat ze opvang van vluchtelingen ondersteunen. En de bekladdingen wegens de aanhouding van een van eigenrichting verdachte persoon.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:09
Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:49:
Je weet van welk adres het afkomstig is, je zou dan ook de bewoner even aan kunnen spreken.

[...]

Ofzo. Waarom gelijk allemaal spionagetechnieken er op los laten?
TS weet dus niet wie het is... staat in de TS trouwens..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

LordSinclair schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:10:
[...]

TS weet dus niet wie het is... staat in de TS trouwens..
Ah ik heb het verkeerd geïnterpreteerd denk ik, ik was er vanuit gegaan dat het van het balkon boven TS kwam, maar na het nog een keer gelezen te hebben, weten we niet hoeveel buren zonder balkon er boven TS wonen. En dan kan het ook nog schuin van boven komen inderdaad.

Vind ik het nog steeds een beetje overdreven om er een spionagetechniek op los te laten, als het zoveel overlast geeft, zou je er na een uurtje zitten ook achter kunnen komen en vervolgens daar even iemand aan kunnen spreken.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

mrmrmr schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:02:
hoewel sommige van dit soort verslaafde mensen zich zullen gedragen alsof zíj slachtoffer zijn.
Dit is wel een beetje generaliserend.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30

Honesty

kattenneus!

Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Ah ik heb het verkeerd geïnterpreteerd denk ik, ik was er vanuit gegaan dat het van het balkon boven TS kwam, maar na het nog een keer gelezen te hebben, weten we niet hoeveel buren zonder balkon er boven TS wonen. En dan kan het ook nog schuin van boven komen inderdaad.

Vind ik het nog steeds een beetje overdreven om er een spionagetechniek op los te laten, als het zoveel overlast geeft, zou je er na een uurtje zitten ook achter kunnen komen en vervolgens daar even iemand aan kunnen spreken.
Misschien doen ze het niet als er iemand in de tuin zit. Hier ook meegemaakt met brandschade op de stoel en natuurlijk had ook niemand dat gedaan.

Festina lente

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:37:

Dit is wel een beetje generaliserend.
Totaal niet. Er staat "sommige", niet vele of alle ;)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:47
SeatRider schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:41:
Ik heb nu 1 uur video, en vermoedelijk op het einde daarvan zou er ergens een raam moeten opengaan, want vlak voordat ik de opname beeindigde, zag ik een askegel naast me liggen.

Ik zie het zelf niet zo snel terug op de video, maar het is ook dodelijk saai natuurlijk. Heb de hele set van het afgelopen uur door ChatGPT gehaald, maar die ziet geen ramen open- of dichtgaan.
Even los van de privacy gerelateerde kwesties, je gaat dit denk ik niet zomaar terugvinden op je video. Het aftikken van een askegel is zo'n geroutineerde actie voor een roker dat ze daar niet speciaal een raam voor open gaan doen. Dat raam stond ongetwijfeld al open en in het voorbijgaan, of daarnaast zittend, is die beweging gemaakt. Dus die verdachte actie van het openen of sluiten van het raam is hoogstwaarschijnlijk niet op je video aanwezig.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

W1ck1e schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Totaal niet. Er staat "sommige", niet vele of alle ;)
Het generaliserende zit hem in "dit soort verslaafde mensen". Dit suggereert dat iedereen die rookt bij 'dit soort verslaafde mensen' hoort, dat is generaliserend en dat is niet ok.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je mag je buren niet filmen, je mag alleen je eigen bezittingen filmen. Je bewijsmateriaal zou juridisch illegaal verzameld zijn.
Civiel wordt hier niet zo nauw naar gekeken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:56
Maar dan heb je wat op film staan, en dan?
Verspreiden mag niet, illegaal verkregen; dus je kunt er geen civiele zaak van maken.
Mijns inziens is communiceren met degene die het doe het enige wat helpt.
En wanneer het iemand is die de Nederlandse taal minder machtig is dan proberen via kinderen of andere familie de boodschap over brengen. Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem met een wat oudere vrouw die de taal ook niet machtig was. Uiteindelijk via de dochter (die regelmatig op bezoek kwam) de boodschap over kunnen brengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:01:
Maar dan heb je wat op film staan, en dan?
Verspreiden mag niet, illegaal verkregen; dus je kunt er geen civiele zaak van maken.
Mijns inziens is communiceren met degene die het doe het enige wat helpt.
Dat kan, of via de VvE spelen. Ik kan gewoon zeggen dat ik heb gezien dat het de buurman/vrouw van nummer X is. De VvE heeft inzage of dat appartement net is verkocht (en of het dus een bouwvakker kan zijn) of verhuurd (zodat het een huurder kan zijn met minder binding tot het gebouw/onze normen en waarden). Afhankelijk daarvan weten we wie we moeten aanspreken.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je mag je buren niet filmen, je mag alleen je eigen bezittingen filmen. Je bewijsmateriaal zou juridisch illegaal verzameld zijn. Bovendien mag je de video niet delen. Dus privacy-technisch zit je niet goed.

Ik denk dat een briefje of aanspreken een goed idee is, hoewel sommige van dit soort verslaafde mensen zich zullen gedragen alsof zíj slachtoffer zijn.

Sommigen organiseren nog meer overlast. Totaal van de pot gerukt natuurlijk, maar dit is hoe het soms werkt in een groep mensen. Een recent voorbeeld is de situatie in Engelen door de criminele acties van extremisten die mensen aanvallen als zij denken dat ze opvang van vluchtelingen ondersteunen. En de bekladdingen wegens de aanhouding van een van eigenrichting verdachte persoon.
Hoe kom je in godsnaam van een roker die overlast veroorzaakt via "dit soort verslaafde mensen" naar het bekladden van woningen? Gaat het een beetje?

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CodeCaster schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:11:
[...]

Hoe kom je in godsnaam van een roker die overlast veroorzaakt via "dit soort verslaafde mensen" naar het bekladden van woningen? Gaat het een beetje?
ach, we hebben allemaal wel eens ergens last van :P ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Prutser
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Ik verbaas mij toch elke dag weer hoe tweakers topics zo kunnen ontsporen en iedereen blijkbaar juridisch expert is.

TS vraagt hoe hij makkelijk het moment van de sigaret assen terugvind in de video. Niet of het filmen juridisch gezien wel mag. En ook niet om het advies een keer aan te kloppen bij de buren...

Ik lees ook nergens dat TS een hier een zaak van wil maken en de video als bewijs wil gebruiken. Als TS middels de video kan zien waar de sigaretten wegkomen kan hij een mailtje sturen naar de VVE met de tekst hey deze buren gooien sigaretten in mijn tuin.

Anyways... Ik denk dat de video op 2x snelheid zetten en een half uurtje kijken de beste optie is.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Prutser schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:48:
Ik verbaas mij toch elke dag weer hoe tweakers topics zo kunnen ontsporen en iedereen blijkbaar juridisch expert is.
...
Niets zo leuk als te pas en te onpas de stokpaardjes te berijden. ;) Los van kennis over het onderwerp.
Ik vraag mij af hoe windstil het moet zijn om askegels aan te treffen van as die van een ander balkon lijkt te komen. In dat kader : heeft @SeatRider huisgenoten die heimelijk roken ?
Columbo mode uit.

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:11
Heeft de VVE ook al buurtbemiddeling en politieagentje spelen in zijn takenpakket?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:28
Gelukkig is het niet zo zwart-wit. Soms is het recht op privacy ondergeschikt aan een ander recht van iemand anders (ongestoord wonen).

In een hele oude rijdende rechter de volgende situatie:
Buurvrouw doet mogelijk rare dingen in de voortuin van buurman, buurman plaatst een camera die de voortuin filmt, zodra buurvrouw op beeld staat wordt de camera weggehaald.
Volgens de rechter wat dit gerechtvaardigd. Het filmen had namelijk een duidelijk doel, stopte nadat het doel was bereikt en er werd iets gefilmd wat vanaf de openbare ruimte ook zichtbaar was.

Bij @SeatRider volgens mij een vergelijkbare situatie. Er is duidelijk overlast en sprake van overtreding van (waarschijnlijk) huishoudelijk regelement en model regelement. Camera is puur bedoeld om overtreder vast te leggen zodat die gericht kan worden aangesproken. En ik vermoed dat wat er gefilmd wordt ook normaal gezien kan worden door mensen vanaf hun balkon of de openbare ruimte.
Met die beelden kan je prima naar de beheerder/bestuur stappen als er geen gehoor aan wordt gegeven.
Pagina: 1