Extra wandschakelaar plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hi allemaal,

Wij zijn voor de keuken op zoek naar een kast. De muur waar deze kast komt te staan (muur en kast zijn ongeveer 2 meter breed) heeft een wcd en twee wandschakelaars. De wandschakelaars zijn voor de verlichting in de keuken en voor de verlichting in de ruimte tussen de keuken en woonkamer.
De kast komt dus voor de wandschakelaars te staan. Voor de wcd is dit niet zo'n probleem. Ik zou een gat in de achterkant van de kast kunnen zagen. Voor de schakelaars is dit een ander verhaal.

Nu ben ik mij aan het inlezen over draadloze wandschakelaars en dit lijkt mijn probleem op te lossen. Ik vroeg mij af wat jullie ervaring hiermee is? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer. Hieronder een omschrijving wat ik nu heb draaien zodat jullie misschien beter advies kunnen geven.

Momenteel heb ik Home Assistant (nog zonder Zigbee) voor mijn zonnepanelen en een automatisering op het toilet (licht dimmen op bepaalde tijdstippen). Voor deze automatisering heb ik destijds de Shelly dimmer Gen 3 aangeschaft.

Alvast enorm bedankt!

Beste antwoord (via Beun op 14-08-2026 13:29)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
De meest eenvoudige oplossen is iets als dit:
- Een KaKu 2 voudige inbouwschakelaar achter de kast
https://klikaanklikuit.nl/product/inbouwschakelaar-2-in-1/
- Een KaKu 2 voudige draadloze wandschakelaar ergens op de muur
https://klikaanklikuit.nl...wandschakelaar-awst-8902/

Er zijn ook legio andere oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld met een Shelly 2PM, Shelly i4 en Shelly Wall Switch. Daarbij is het ook mogelijk te integreren in HA, je dan wel weer stroom nodig op de nieuwe plek van de schakelaar.

Je zou ook Philips Hue (of vergelijkbaar) kunnen gebruiken. Ook te integreren met HA. Je hebt echter dan een Philips Hue hub nodig en je moet de lichtbronnen van je lampen vervangen door Hue (compatible) exemplaren.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• FredvZ

Er zijn ook legio andere oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld met een Shelly 2PM, Shelly i4 en Shelly Wall Switch. Daarbij is het ook mogelijk te integreren in HA, je dan wel weer stroom nodig op de nieuwe plek van de schakelaar.

Je zou ook Philips Hue (of vergelijkbaar) kunnen gebruiken. Ook te integreren met HA. Je hebt echter dan een Philips Hue hub nodig en je moet de lichtbronnen van je lampen vervangen door Hue (compatible) exemplaren.

• Beun
  • Niet online
FredvZ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:20:

Bedankt! Hier kan ik wat mee. Ik heb ergens gelezen dat KaKu wat ‘verouderd’ is?

Nu ben ik aan het kijken naar de set van Philips (ook vanwege de goede ervaringen van andere). Is het zo simpel als Hue lamp, Hue bridge en Hue afstandsbediening/wandschakelaar?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zag op vakantie ergens de boel gewoon verlengd. Was bij een PAX waarbij de schakelaar naar de zijkant van de kast was gebracht.. Alles wel net en veilig hoor..

Als je de kast niet maandelijks wilt verplaatsen kan dat natuurlijk ook gewoon nog. Hooguit een opbouw lasdoos of twee ergens in de kast en een kabelgootje…

Als je het niet met gewoon wagos wilt doen kun je het ook met wago insta midi doen, dan wordt het gewoon een klikverbinding…

Onze kast in de keuken is al 5 jaar niet van zijn plek geweest…

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 13-08-2026 23:42 ]

• Beun
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:34:
Ik zag op vakantie ergens de boel gewoon verlengd. Was bij een PAX waarbij de schakelaar naar de zijkant van de kast was gebracht.. Alles wel net en veilig hoor..

Als je de kast niet maandelijks wilt verplaatsen kan dat natuurlijk ook gewoon nog. Hooguit een opbouw lasdoos of twee ergens in de kast en een kabelgootje…

Als je het niet met gewoon wagos wilt doen kun je het ook met wago insta midi doen, dan wordt het gewoon een klikverbinding…

Onze kast in de keuken is al 5 jaar niet van zijn plek geweest…
Wij hebben inmiddels een ander plekje voor de schakelaars verzonnen dus deze optie gaat niet werken.

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 07:10
Voor wat het waard is (heb geen ervaring met Shelly of HA): ik heb een aantal schakelaars voorzien van een lasklemmetje en dan een draadloze schakelaar van Hue voor die lampen op de oorspronkelijke schakelaar gemonteerd. Je kan natuurlijk ook een afdekplaatje erop zetten en de schakelaar ergens anders ophangen. Als het met Hue al kan, dan kan dat vast met veel meer systemen. Voor mij werkt het top.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Beun schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:26:
Bedankt! Hier kan ik wat mee. Ik heb ergens gelezen dat KaKu wat ‘verouderd’ is?
De "Start-Line" waar hier naar gelinkt wordt gebruikt 433MHz zenders en ontvangers in plaats van de "modernere" Zigbee of Matter, mogelijk bedoel je dat? Het werkt prima, zeker voor zoiets.

Als je met één bridge of basisstation je hele huis wil bedienen dan zou ik niet voor 433MHz gaan maar voor iets dat repeaters heeft ingebouwd (zoals Zigbee), maar als je dit niet aan Home Assistant wil koppelen, of je alle Start-Line-apparaten bij elkaar in de buurt hebt zitten dan voldoet het prima.

Als je echter al een Shelly hebt dan zou ik hiervoor ook voor Shelly gaan, bijvoorbeeld de 2PM.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• FredvZ
Beun schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:26:
Zoals hierboven al gezegd werkt het met een eigen protocol op 433MHz. KaKu was een van de eerste spelers op de markt voor het draadloos schakelen.
Als je echt niet meer zoekt dan draadloos schakelen om zo een schakelaar te verplaatsen is het imho de eenvoudigste oplossing. Als je het wil integreren in de rest van je domotica systeem zijn er betere oplossingen.
Nu ben ik aan het kijken naar de set van Philips (ook vanwege de goede ervaringen van andere). Is het zo simpel als Hue lamp, Hue bridge en Hue afstandsbediening/wandschakelaar?
Ja, dat is wat je nodig hebt.

• Beun
  • Niet online
@Paul en @FredvZ bedankt voor jullie advies. Ik heb zojuist besloten om voor het Hue pakket te gaan. Is op dit moment toch even iets gebruiksvriendelijker en de Tap Dial is een dikke plus. Er zullen uiteindelijk drie wandschakelaar ‘sneuvelen’ 😂
Pagina: 1