Traptredes komen los van trapboom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tommmmmm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:51
Hallo! Ik heb een huis uit 2001 met een standaard trap. Nu viel het mij laatst op dat een aantal traptredes los komen van de trapboom (bij de muur) en nauwelijks nog rusten op de trapboom. Dit voelt heel gevaarlijk. Hoe kan ik dit oplossen?

Observaties:
  • Op de foto zie je waar ooit de oude kit zat en inmiddels is dat op veel plekken al ruim een centimeter
  • De trapspil is krom (getrokken). Met een lange waterpas zat er ongeveer 1 cm ruimte tussen de waterpas en de spil.
  • Er lijken spijkers van de buitenkant van de trapboom te zitten om de boom aan de tredes te maken.
  • Ik heb al geprobeerd de trapspil terug te slaan maar geen succes
  • De fabrikant van deze trap bestaat inmiddels niet meer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSzvljs1koeo2dlZd-YAJ8fuM40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRIR44CQtwKrLZvl4R5zducz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gbWtgAqa1HLrj9cigFBkn-fxS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tr57n1yMBmLXexYNWXMG3Eu6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWZDr62fU06Zs6c-DXmi01myiLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC1olKt9WqXvFjXApeTCiLaN.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via tommmmmm op 14-08-2026 11:54)

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:58
Hardhouten glaslat eronder plaatsen en vastspijkeren. Schilderen in de kleur van de trap en klaar. Schilderen kun je misschien beter vooraf doen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• S.J.Onnie
Hardhouten glaslat eronder plaatsen en vastspijkeren. Schilderen in de kleur van de trap en klaar. Schilderen kun je misschien beter vooraf doen.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38
Een cm minder oplegging lijkt mij toch niet helemaal prettig voelen, zou je met een krik de trapspil niet terug kunnen duwen en dan de oplossing van @S.J.Onnie icm met lijm?

• S.J.Onnie
KoenVW76 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:40:
Een cm minder oplegging lijkt mij toch niet helemaal prettig voelen, zou je met een krik de trapspil niet terug kunnen duwen en dan de oplossing van @S.J.Onnie icm met lijm?
Ik denk niet dat je de spil blijvend terug kunt zetten zodat de treden goed in de boom liggen. Krom is krom en hout werkt. Lijm kan maar is niet echt nodig; de spijkers zijn sterk genoeg om de dwarskracht/afschuiving te dragen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:08
S.J.Onnie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:14:
Goede en veilige oplossing en als je toch bezig bent dan zou ik meteen stootborden monteren zodat je een dichte trap krijgt en er minder warme lucht naar de zolder stijgt.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:28
vogelmans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Goede en veilige oplossing en als je toch bezig bent dan zou ik meteen stootborden monteren zodat je een dichte trap krijgt en er minder warme lucht naar de zolder stijgt.
Zou ik dus niet doen want het lijkt al een vrij donkere hoek en met dichte trap wordt het alleen maar donkerder.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:02
vogelmans schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

Ligt eraan waar je de zolder voor gebruikt. Bij mij is dat opbergruimte, dus het liefst zoveel mogelijk warme lucht naar boven dan blijven de slaapkamers koeler.

Waarbij ik gemakshalve aanneem dat er beneden een hal is, en dat je de deur naar de woonkamer dicht doet in de winter om warmte in de kamer te houden.

• tommmmmm
Dank voor de suggesties! Ik ga glaslatten eronder zetten. We hebben beneden een hal met deuren naar de kamers dus ik maak me niet al te druk om de warmte enzo. Het lijkt me wel een leuke klus maar daar heb ik er al voldoende van

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-08 13:36
tommmmmm schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:54:
Dank voor de suggesties! Ik ga glaslatten eronder zetten. We hebben beneden een hal met deuren naar de kamers dus ik maak me niet al te druk om de warmte enzo. Het lijkt me wel een leuke klus maar daar heb ik er al voldoende van
Zet trouwens de glaslatten alleen vast aan de boom, niet aan de trede.

Kras aan de onderzijde dan bij een aantal betroffen treden even de glaslat af op de trede. Dan kun je zien of het nog erger wordt.

• tommmmmm
Zet trouwens de glaslatten alleen vast aan de boom, niet aan de trede.
vanwege eventueel gekraak? Is afkitten wel aan te raden?

• Duif. Sr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:47
Kijk of je een paar spanbanden achter de boom kunt krijgen, dan de boel naar elkaar toe trekken en van onder door schroeven ( schuin richting muur)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
tommmmmm schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

vanwege eventueel gekraak? Is afkitten wel aan te raden?
De treden komen uit de trapboom zetten. Als je de glaslatten op de trede maakt, wat gebeurt er op het moment dat de trede geheel uit de trapboom schiet? Dan lig je op je neus.

Zet je de glaslatten vast op de trapboom dan kan de trede daar op steunen. Mocht die dan uit de trapboom schieten dan ligt die in ieder geval nog op de glaslat. Niets aan het handje.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals ik dat zo op de foto's kan zien lijkt het wel alsof iemand de verticale balk in het midden gebruikt heeft om iets weg te trekken. Je ziet ook in het midden dat daar de verf ietwat afgesleten is en net op de plek waar die tredes van de boom gegaan zijn. Ik denk dat als je met een stevige hamer tegen die verticale balk slaat dat je die tredes weer in de boom kan duwen. En daarna zoals al geschreven een spanlat vastschroeven aan die middelste balk en de boom. Denk dat zelfs 1 spanlat al voldoende is zodat die middelste balk op zijn plek blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 15-08-2026 22:08 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Roel1966 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:07:
Zoals ik dat zo op de foto's kan zien lijkt het wel alsof iemand de verticale balk in het midden gebruikt heeft om iets weg te trekken. Je ziet ook in het midden dat daar de verf ietwat afgesleten is en net op de plek waar die tredes van de boom gegaan zijn. Ik denk dat als je met een stevige hamer tegen die verticale balk slaat dat je die tredes weer in de boom kan duwen. En daarna zoals al geschreven een spanlat vastschroeven aan die middelste balk en de boom. Denk dat zelfs 1 spanlat al voldoende is zodat die middelste balk op zijn plek blijft.
Ik had net zo'n trap en gebruikte nooit de leuning, maar de paal om me vast te houden bij het naar beneden gaan. Exact hetzelfde slijtpatroon van de verf.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

Pagina: 1