Brandveilige Shelly alternatief voor rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
voor mijn schakelaar rolluiken zoek ik een smart switch zodat ik met mobiel in homeassistant de rolluiken kan bedienen. Wat is een goede keuze. Liever niet shelly vanwege brandgevaar. ik zoek iets veiligs, liefst localhost homeassistant wat ook in EU gemaakt wordt.

Ik heb 4 rolluiken. waaronder een groot rolluik van 3 meter voor woonkamerraam.

Ik vond dit, iemand hier ervaring mee? schijnt een Frans bedrijf te zijn.

https://www.amazon.de/dp/B09B7Z157S/

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 13-08-2026 14:10 . Reden: Link cleanup ]

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bedoel je dat de Shelly zelf de brand kan veroorzaken of dat je in je brandende huis opgesloten zit als je Shelly hebt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• saken
  • Nu online
Juup schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:49:
Bedoel je dat de Shelly zelf de brand kan veroorzaken of dat je in je brandende huis opgesloten zit als je Shelly hebt?
Dat de shelly brand kan veroorzaken

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
saken schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Dat de shelly brand kan veroorzaken
Maar hoe zou een Shelly (Bulgarije) eerder brand veroorzaken dan een product van een Frans bedrijf?

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 13-08-2026 15:37 ]

• saken
  • Nu online
pagani schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Maar hoe zou een Shelly (Bulgarije) eerder brand veroorzaken dan een product van een Frans bedrijf?
Ik lees veel verhalen op internet dat Shelly's zo nu en dan eens in de brand vliegen.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:57
Ik had dit ook nog niet eerder gehoord, maar even opgezocht en wat plaatjes er bij gepakt. Lijken toch vooral high load >16A en matige installatie te zijn. Ik zie ze allemaal branden bij de contacten. Niet dat ik denk dat en nooit iets met shellys gebeurd, maar voor rolluiken gebruik je relatief weinig stroom (max paar 100 watt) en zeker niet continu.

https://f1nerd.nl

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
saken schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:22:
[...]

Ik lees veel verhalen op internet dat Shelly's zo nu en dan eens in de brand vliegen.
ja want de miljoen die geen problemen zijn die hoor je niet...
tuurlijk alles kan stuk. en alles kan stuk gaan.

Maar ik heb de afgelopen 4 jaar 2 zwembad pompen en 2 grote boiler op shelly pro modellen staan, geen pijn, geen brand. ik leef nog steeds.
Dus zou zeker voor een pro gaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUuGQRugoR7vjDt6JSTL2V7I_vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eq71qMWXXsu6df078jc1sh5X.png?f=fotoalbum_large

Wel heb ik van de normale achter de schakelaar er 4 opgeblazen door niet te lezen en dom aansluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door jack zomer op 13-08-2026 20:39 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ymoona schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:29:
Ik had dit ook nog niet eerder gehoord, maar even opgezocht en wat plaatjes er bij gepakt. Lijken toch vooral high load >16A en matige installatie te zijn. Ik zie ze allemaal branden bij de contacten. Niet dat ik denk dat en nooit iets met shellys gebeurd, maar voor rolluiken gebruik je relatief weinig stroom (max paar 100 watt) en zeker niet continu.
Hier een voorbeeld

https://www.reddit.com/r/homeassistant/comments/18vysvn/shelly_1pm_caught_fire_any_reliable_replacements/?tl=nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1ZRbcbukjEK2RG_7m0XLjbbZPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V97SZ8V1Ao7Us6tSFYLK5UGf.webp?f=fotoalbum_large

• pagani
  • Niet online
Tja, zo kan ik ook duizenden doorgebrande wagoklemmen vinden, maar zonder te weten wat er aan hangt/hoe het bedraad is is er weinig zinnigs te zeggen over een doorgesmolten Shelly.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:57

https://f1nerd.nl

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pak dan goeie voorbeelden.

2x zwart met blauw en 2x rood precies op de connectie gaan branden.

De rest van de installatie zal net zo professioneel zijn...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• saken
  • Nu online
Vorkie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

Pak dan goeie voorbeelden.

2x zwart met blauw en 2x rood precies op de connectie gaan branden.

De rest van de installatie zal net zo professioneel zijn...
De topic starter schrijft dat hij elektricien is. :|

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:19
Er is ook klik aan klik uit.
Kwa techniek vergelijkbaar met shelly. Ik zie ook niet zoveel gevaar bij rolluiken. Je dient deze ook af te zetten als ze klaar zijn met bewegen.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:22
Ik gebruik al jaren Shelly’s voor de aansturing van mijn rolluiken, altijd zeer betrouw. Brand ontstaat vaak door het niet correct aansluiten of hoge vermogens er continu doorheen te jagen. Ik ben dan ook wel benieuwd waarom je dan voor dit relatief onbekende product zou gaan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
Juup schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:49:
Ik zou me 100x meer zorgen maken over het tweede scenario. Stroom en/of domotica aansturing valt weg, en je zit ingesloten. Een rolluik op een strategische plek handbediend laten is wel verstandig.

Over die Shelly's, ik denk dat dit risico vrijwel inherent is aan het soort apparaat. Mensen draaien de schroeven niet goed aan of te zware belasting, of door het wegduwen in een klein doosje zit de boel zo-zo. Ik zou me weinig illusies maken dat een ander merk kiezen hier veel aan verandert. Focus op het verkeerde (veel kleinere) risico, naar mijn mening. Zoals iemand al opmerkte, de belasting door zo'n rolluik-motortje is kort en sowieso niet groot.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wilke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Ik zou me 100x meer zorgen maken over het tweede scenario. Stroom en/of domotica aansturing valt weg, en je zit ingesloten. Een rolluik op een strategische plek handbediend laten is wel verstandig.

Over die Shelly's, ik denk dat dit risico vrijwel inherent is aan het soort apparaat. Mensen draaien de schroeven niet goed aan of te zware belasting, of door het wegduwen in een klein doosje zit de boel zo-zo. Ik zou me weinig illusies maken dat een ander merk kiezen hier veel aan verandert. Focus op het verkeerde (veel kleinere) risico, naar mijn mening. Zoals iemand al opmerkte, de belasting door zo'n rolluik-motortje is kort en sowieso niet groot.
Ligt er natuurlijk aan wat de setup van TS is, maar Shelly kan gewoon parallel op een bestaande rolluikschakelaar, dan kun je altijd nog óók fysiek schakelen.

• Wilke
Oon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:20:
Ligt er natuurlijk aan wat de setup van TS is, maar Shelly kan gewoon parallel op een bestaande rolluikschakelaar, dan kun je altijd nog óók fysiek schakelen.
Dat is een goed punt. Moet natuurlijk wel de stroomvoorziening nog werken.

• Wilke
Anders gezegd, dakkapel-bouwer die ons als optie rolluiken aanbod gaf aan standaard altijd 1 (de kleinste en dus lichtste) handbediend voor te stellen, om precies deze reden.

Noem dat voorzichtig voor mijn part, maar ik noem het potentieel levens redden.

Dus het is echt een thema waar mensen die dergelijke constructies bouwen over nadenken.

• saken
  • Nu online
pagani schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Ik las dat NodOn een robuuste galvanische scheiding zou hebben en zo brandveiliger zou zijn dan de Shellys. Ik lees gewoon erg veel berichten over doorgebrande shelly's, kan verkeerd aangesloten zijn, maar het zit me gewoon niet lekker. Misschien redeneer ik nu te veel vanuit onderbuikgevoel.....

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

saken schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

De topic starter schrijft dat hij elektricien is. :|
Een elektricien die thermische beveiliging negeert, thermische schade negeert en er wel 97% maximale belasting door heen blijft jagen.

Lekker aan dat rolluik hangen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• saken
  • Nu online
Wilke schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:21:
[...]

Dat is een goed punt. Moet natuurlijk wel de stroomvoorziening nog werken.
Mijn rolluiken hangen al. Misschien dat ik een accuflex onder mijn bed ga bewaren voor het geval dat.

• saken
  • Nu online
Ik heb in de woonkamer en in de hal boven Google Nest Protect hangen. Misschien dat ik er ook nog 1 in de garage ga plaatsen.

• pagani
  • Niet online
saken schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:34:
Ik heb in de woonkamer en in de hal boven Google Nest Protect hangen. Misschien dat ik er ook nog 1 in de garage ga plaatsen.
Niet dat ze nog te koop zijn. Google is ermee gestopt.

• saken
  • Nu online
pagani schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:11:
[...]

Niet dat ze nog te koop zijn. Google is ermee gestopt.
iig een ander merk dan.

• Hellraiser692
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:07

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:04
saken schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:31:
[...]

Ik las dat NodOn een robuuste galvanische scheiding zou hebben en zo brandveiliger zou zijn dan de Shellys. Ik lees gewoon erg veel berichten over doorgebrande shelly's, kan verkeerd aangesloten zijn, maar het zit me gewoon niet lekker. Misschien redeneer ik nu te veel vanuit onderbuikgevoel.....
Ik zou eerder de vraag stellen, wil je wel 16A door zo'n klein apparaat trekken, zoals de reddit laat zien.

Met mijn elektrotechnische vooropleiding, zou ik dit zelf bijvoorbeeld nooit doen. Ik zou hiervoor een andere oplossing gekozen hebben.

Maar als we kijken, waar je voorbeeld op "smelt" of "de brand", is het voor de aansluiting/verbinding en niet specifiek het schakelgedeelte. Ik zou dus weinig nut ziet in een galvanische scheiding in dit geval. Nog afgezien de shelly dit waarschijnlijk intern ook gewoon heeft. Want dit type gebruikt ook gewoon een relais voor de schakeling. Hier kan natuurlijk wel weer kwaliteitsverschil in zitten, maar shelly is ook gewoon een A merk.

• Fdirckx
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:18
Dit is geen rolluik schak en zoals de meeste al zeggen als je een te hoge load hebt dan brand hij uit Ja 90%van de gewone wand schakelaars die we gebruiken in huis zijn zelfs ook maar officieel tot 10 amp het is dat de meeste mensen niet weten wat ze aansluiten en hoeveel er op mag men leest niet wat er op de beschrijving staat.

Shelly is echt wel betrouwbaar ik heb ook Gira actoren uitgebrand gezien dit komt echt omdat het te hoog is wat er op zit.

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:01
Stop er gewoon een firetect seal pad achter als je het niet vertrouwt.
https://www.brandprevent....hX1fnen1j1IfsbZtEKHG_5bpG

• Dupuis
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:05
Volgens mij is de 16A belasting voor de classificatie AC1 (of wel een ohmse belasting), met een motor belasting AC3 ligt de maximale belasting dan vaak een stuk lager.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Homematic IP heeft een heel eigen ecosysteem waar ook rolluik aktoren voor beschikbaar zijn. Werken prima bij mij. Geen zigbee dus losse gw nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Tele op 14-08-2026 08:06 ]

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:51
ymoona schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:29:
De contacten bij deze shelly's zijn ook het probleem. Dit zijn altijd van de opgesoldeerde groene kroonsteen blokjes met veel te dunne lanes en schroefjes die bij het minste of geringste al dol draaien als je een kabel stevig probeert aan te draaien. Ik ben ook helemaal gestopt met het gebruik van shelly. Het is een super mooi product wat betreft gebruiksvriendelijkheid en functies die erop zitten. Maar de bouw kwaliteit is simpelweg heel matig. Ook worden ze bij load zeer warm. Over de 70 graden bij 10A en ze mogen tot 16A belast worden. Ook de pro lijn die op een din rail aangesloten kunnen worden hebben dezelfde waardeloze kroonsteen verbindingen. Ik vraag me af of dit überhaupt is toegestaan in een Nederlandse groepenkast. Ik ben over gestapt op home wizard voor uitlezen. Die gaan tot 100A en hebben zeer robuuste connectoren. Deze kunnen alleen niet schakelen helaas.

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De contacten op een Shelly zijn wel een zwak punt. Maar eigenlijk bij elke module moet je beetje rekening houden met de mechanische stres bij het inbouwen. En denk dat veel mensen de schroeven, zeker op solide draad, ook te hard willen aandraaien.

Qua rolluikmodule zelf erg te spreken over de Sonoff MINI-ZBRBS.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:26
Mensen waar maken we ons druk om? TS heeft het over rolluiken :9 Nou noem mij dom maar die zie ik geen 14 of 16A trekken :+ Oftewel in het geval van rolluiken maakt het dus echt geen zak uit wat voor apparaat je er tussen stopt om slim te schakelen.

Zou ik de shelly 1PM dan achter de airco unit hangen? nee waarschijnlijk niet. Daar heb je ook modules voor die je rechtstreeks in de meterkast aansluit. Die zijn veel beter en veiliger.

Maar om simpele dingen te schakelen hoef je voor brand geen zorgen te maken. Ik heb zelf veel spullen van sonoff, maar ook shelly's in huis

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1