CV en wasmachine op dezelfde sifon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rik de appel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:22
Ik ben de zoveelste met deze vraag maar toch stel ik hem.

Ik ga de wasmachine naar zolder verplaatsen en daarbij de condenswaterafvoer van de CV en wasmachine op dezelfde afvoer aansluiten. Alles wordt een maatje groter naar DN40.

Is het nodig om 2 sifons te plaatsen? 1 om de huidige te vervangen voor een DN40 en 1 (kruisje op afbeelding) bij de wasmachine. Of is het vervangen van de huidige die na de uitloop van beide zit voldoende? Beluchting is verderop in de afvoer aanwezig btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4009I7AdRItOezpGN3f_qKBBGhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfTcU70uie38j41FqorIHqRe.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rik de appel op 13-08-2026 17:33)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 15:06
Ga geen dubbele sifons plaatsen, dat geeft problemen.

Beluchting is een, ontluchting een andere; het ideale is om de standleiding door het dak te stoppen zodat langs daar over- en onderdruk weg kan.

Gezien een wasmachine een flink debiet heeft, zou ik de sifon zo laag mogelijk willen (je ziet vaak dat er op de sifon een buis van ~1m omhoog wordt gezet). In jou geval dus tegen de andere hoek, dan kan de buis met afschot bufferen als de wasmachine flink afpompt. Je afschot is belangerijk, je wil heel rustig en constant zakken (in een put blijft vuil liggen en krijg je verstoppingen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01

reaL_G

G

je leidingwerk is wat raar bij je huidige sifon. aangezien er wel wat meer volume water door gaat bij een wasmachine met wat snelheid. zou zomaar bij de cv er uitbkunne komen.

GiTS

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Misschien dat de foto het vertekent, maar zit de opening van de afvoer die links onder de ketel zit nou lager dan de sifon?

• rik de appel
reaL_G schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:01:
je leidingwerk is wat raar bij je huidige sifon. aangezien er wel wat meer volume water door gaat bij een wasmachine met wat snelheid. zou zomaar bij de cv er uitbkunne komen.
Dat T stuk is indd nogal gaar. die leidingen wil ik bij het andere buisje steken zodat er geen open stuk direct voor de sifon zit.

• rik de appel
NESFreak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:05:
Misschien dat de foto het vertekent, maar zit de opening van de afvoer die links onder de ketel zit nou lager dan de sifon?
Indd een vertekend beeld door de foto. De sifon is het laagste punt, daarna zit een lang afschot naar de afvoer die in de andere hoek van t huis zit.

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 15:06

Beluchting is een, ontluchting een andere; het ideale is om de standleiding door het dak te stoppen zodat langs daar over- en onderdruk weg kan.

Gezien een wasmachine een flink debiet heeft, zou ik de sifon zo laag mogelijk willen (je ziet vaak dat er op de sifon een buis van ~1m omhoog wordt gezet). In jou geval dus tegen de andere hoek, dan kan de buis met afschot bufferen als de wasmachine flink afpompt. Je afschot is belangerijk, je wil heel rustig en constant zakken (in een put blijft vuil liggen en krijg je verstoppingen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:29
Los van het sifon-vraagstuk heb je op het bestaande stuk twee open punten: waar die twee slangen in steken en het overloopventiel. Kans dat als je de wasmachine op deze bestaande setup met beperkt afschot aansluit en die gaat flink afpompen, water uit deze punten gaat stromen.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:11

fub

CJ_Latitude schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:39:
Los van het sifon-vraagstuk heb je op het bestaande stuk twee open punten: waar die twee slangen in steken en het overloopventiel. Kans dat als je de wasmachine op deze bestaande setup met beperkt afschot aansluit en die gaat flink afpompen, water uit deze punten gaat stromen.
Hier hadden wij last van, totdat we die leiding lieten vervangen door een bredere leiding waar meer water doorheen kan. Die leidinkjes voor condens van je CV ketel zijn niet breed genoeg om al dat water te verstouwen.

• rik de appel
naftebakje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:20:

De be- en ontluchting van de standleiding door het dak is ook al aanwezig in de andere hoek van het huis. Evenals de bevestiging voor een mooi afschot, ik zou nog even moeten meten hoeveel precies.

Ik ga proberen om de sifon meer richting de andere hoek van het huis te plaatsen bij de standleiding zodat de buis met afschot daar naartoe als buffer kan functioneren.

Dank voor het advies.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:15

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ik denk net zoals een aantal eerder hebben aangehaald dat het water eruit gaat komen bij de twee openingen. Ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk twee paralelle leidingen gemaakt tegen het terugstromen.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• Horsie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-08 10:59
Kom het veel tegen dat de wasmachine het bij de ketel er uit gooit, zou vanuit de hoek opnieuw beginnen, met een T-stuk, daar een leiding naar de wasmachine, met een sifon, bij de wasmachine, de beluchting naar het dak, een terugslagklep pvc en dan met een sifon, naar de cv ketel , en met groter opening de slangen van overstort, en condens lozen, en sifon lager zetten, als het nu zit.
Pagina: 1