Beste tweakers,
Als bezitter van een jaren '60 hoekwoning ben ik inmiddels gestart met de verduurzaming van mijn woning. Deze woning wordt gestookt met een CV-ketel. Bij de laatste twee onderhoudsintervallen werd al aangegeven dat deze wel een keer aan vervanging toe is, maar zolang die het doet...
Een goede reden om alvast een plan te maken richting de toekomst. Het begon met een oriëntatie op een hybride opstelling, maar inmiddels kijk naar all-electric. Graag ontvang ik jullie meningen en advies.
Even wat achtergrondinformatie.
Het betreft een hoekwoning gebouwd in de jaren '60. Deze woning heeft een woonoppervlakte van 78 m2. De woning bestaat uit een begane grond, eerste verdieping en vliering. De ruimtes zijn voorzien van natuurlijke ventilatie. De badkamer heeft mechanische ventilatie.
Historisch gasverbruik: gem. 800 m³/jaar bij alle ruimtes 19 graden verwarmd en met 2-personen. Er is geen bad en de keuken heeft een hot fill close-in boiler van 10 liter. De aanvoertemperatuur van de CV staat op 60 graden en de woning wordt relatief snel warm. Als thermostaat heb ik een Honeywell T6 welk tussen 07:00 en 8:00 de woning verwarmd tot 19 graden en van 17:00 tot 22:00. In het weekend wordt de woning (meestal verwarmd tussen 09:00-22:00 uur. Dit geldt alleen in het stookseizoen van oktober t/m april. Vanaf mei staat de CV uit.
De woning heeft dakisolatie, spouwisolatie en HR++ beglazing. De kruipruimte is alleen van de bijkeuken geïsoleerd, overig ongeïsoleerd. Deze is altijd droog. Daarnaast zijn er 10 zonnepanelen met een opwekking van 4000 kWh/jaar, kook ik op inductie en zal er op korte termijn een laadpaal worden geplaatst.
- verdieping: radiatoren, 1x plaatradiator type 10 per ruimte (totaal 3). Badkamer voorzien van 1x designradiator.
Uitgangspunt is om eerst deze winter een warmtepomp te nemen. Mogelijk dus wel iets hogere stookkosten. Indien er onvoldoende warmte wordt afgegeven door dit systeem, dan (gedeeltelijk) een aantal radiatoren vervangen.
- minimaal 150 liter
- DWTW: niet aanwezig
Voor mijn woning heb ik een warmteverlies-berekening gemaakt. Deze kwam op een indicatie van totaal van 5,4-5,8 kW. Mogelijk kan dit nog wat aangescherpt worden. Daaruit kwam het volgende:
Beide installateurs bieden aan met producten van WeHeat. Voor wat betreft de hybride opstelling hebben zij het volgende opgesteld:
Installateur 1:
Daarnaast heeft Installateur 2 ook een all-electric offerte gemaakt
Installateur 2:
Daarbij wil ik de binneninstallatie op de vliering hebben (vandaar de horizontale indirect gestookte boiler). De buitenunit wil aan de zijkant van de woning. Daarnaast heeft het mijn voorkeur dat de leidingen door een koof vanaf de vliering naar de kruipruimte worden getrokken en vanaf daar door de fundering naar de buitenunit. Een eenvoudigere manier is om direct vanaf de vliering naar buiten te gaan en over de buitenmuur een kabelgoot te trekken. Maar dit vind ik simpelweg niet fraai. Om een indruk te geven van de de ruimte voor de binnenopstelling en de huidige CV-ketel:
De hoogte vanaf de vloer tot aan de nok is 1350 mm.
De uitdaging zit vooral in het inpasbaar maken van de installaties. Voor welke opstelling zouden jullie gaan? Is all-electric al wel verstandig of nog een te groot risico? De grootste uitdaging zit voornamelijk in het boilervat.
Zie onderstaand de schetsen. Het gaat hierbij om een hoekwoning. Aan de linkerzijde zitten de buren. Rechts is volledig vrij.
Alvast dank voor het meedenken
! Als jullie andere opties hebben, dan hoor ik het ook graag!
Als bezitter van een jaren '60 hoekwoning ben ik inmiddels gestart met de verduurzaming van mijn woning. Deze woning wordt gestookt met een CV-ketel. Bij de laatste twee onderhoudsintervallen werd al aangegeven dat deze wel een keer aan vervanging toe is, maar zolang die het doet...
Even wat achtergrondinformatie.
Het betreft een hoekwoning gebouwd in de jaren '60. Deze woning heeft een woonoppervlakte van 78 m2. De woning bestaat uit een begane grond, eerste verdieping en vliering. De ruimtes zijn voorzien van natuurlijke ventilatie. De badkamer heeft mechanische ventilatie.
Historisch gasverbruik: gem. 800 m³/jaar bij alle ruimtes 19 graden verwarmd en met 2-personen. Er is geen bad en de keuken heeft een hot fill close-in boiler van 10 liter. De aanvoertemperatuur van de CV staat op 60 graden en de woning wordt relatief snel warm. Als thermostaat heb ik een Honeywell T6 welk tussen 07:00 en 8:00 de woning verwarmd tot 19 graden en van 17:00 tot 22:00. In het weekend wordt de woning (meestal verwarmd tussen 09:00-22:00 uur. Dit geldt alleen in het stookseizoen van oktober t/m april. Vanaf mei staat de CV uit.
De woning heeft dakisolatie, spouwisolatie en HR++ beglazing. De kruipruimte is alleen van de bijkeuken geïsoleerd, overig ongeïsoleerd. Deze is altijd droog. Daarnaast zijn er 10 zonnepanelen met een opwekking van 4000 kWh/jaar, kook ik op inductie en zal er op korte termijn een laadpaal worden geplaatst.
Afgiftesysteem:
- begane grond: radiatoren, 4x type 22 radiatoren (1x bijkeuken, 2x woonkamer, 1x hal), 1x type 20 radiator in woonkamer en 1x paneelradiator type 10 in toilet.- verdieping: radiatoren, 1x plaatradiator type 10 per ruimte (totaal 3). Badkamer voorzien van 1x designradiator.
Uitgangspunt is om eerst deze winter een warmtepomp te nemen. Mogelijk dus wel iets hogere stookkosten. Indien er onvoldoende warmte wordt afgegeven door dit systeem, dan (gedeeltelijk) een aantal radiatoren vervangen.
SWW:
- voorkeur plaatsing op de vliering. Deze is alleen toegankelijk middels een vlizotrap (80x120 cm)- minimaal 150 liter
- DWTW: niet aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
De voorkeur gaat uit naar Lucht/water warmtepomp. In eerste instantie begon ik met de oriëntatie naar een hybride opstelling. Maar gezien de toekomst, dubbele techniek, vastrecht voor gas oriënteer ik ook op all-electric.Voor mijn woning heb ik een warmteverlies-berekening gemaakt. Deze kwam op een indicatie van totaal van 5,4-5,8 kW. Mogelijk kan dit nog wat aangescherpt worden. Daaruit kwam het volgende:
| Warmtepompvermogen | Beoordeling |
| 4 kW | Waarschijnlijk te klein |
| 5 kW | Mogelijk voldoende |
| 6 kW | Aanbevolen optimale keuze |
| 7 kW | Ruime veiligheidsmarge |
Installateur 1:
- Weheat Sparrow P60 6 KW
- Weheat 50 l buffervat
- Remeha Tzerra Ace-Matic 35c CW5
- Weheat Fllint P40
- Weheat 100 l buffervat
- Remeha Tzerra Ace-Matic 35c CW5
Daarnaast heeft Installateur 2 ook een all-electric offerte gemaakt
Installateur 2:
- Vaillant Arotherm Po type 75/7.1 met losse binnenunit
- geïsoleerd 50 l buffervat met pomp
- 220 L horizontale indirect gestookte boiler
Daarbij wil ik de binneninstallatie op de vliering hebben (vandaar de horizontale indirect gestookte boiler). De buitenunit wil aan de zijkant van de woning. Daarnaast heeft het mijn voorkeur dat de leidingen door een koof vanaf de vliering naar de kruipruimte worden getrokken en vanaf daar door de fundering naar de buitenunit. Een eenvoudigere manier is om direct vanaf de vliering naar buiten te gaan en over de buitenmuur een kabelgoot te trekken. Maar dit vind ik simpelweg niet fraai. Om een indruk te geven van de de ruimte voor de binnenopstelling en de huidige CV-ketel:
De hoogte vanaf de vloer tot aan de nok is 1350 mm.
De uitdaging zit vooral in het inpasbaar maken van de installaties. Voor welke opstelling zouden jullie gaan? Is all-electric al wel verstandig of nog een te groot risico? De grootste uitdaging zit voornamelijk in het boilervat.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed, inmiddels zijn er twee installateurs langs geweest maar zitten zij ook te zweten met de beoogde opstelling. Ik heb nog overwogen om de binnenopstelling eventueel te verplaatsen naar de kelder, maar deze ruimte is ook beperkt en gaat ten koste van opslagruimte. Ook gaf een installateur aan om eventueel de boiler in de kast in de slaapkamer te plaatsen maar dit is wat mij betreft geen optie qua geluid. Ook de buitenunit op de bijkeuken is voor mij geen optie omdat de afstand tot de erfgrens beperkt is qua geluid. Ook is bestaat het dak uit hout wat mogelijk resulteert in resonantie.Zie onderstaand de schetsen. Het gaat hierbij om een hoekwoning. Aan de linkerzijde zitten de buren. Rechts is volledig vrij.
Alvast dank voor het meedenken
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xjJIu7UiP0Fc59PIL2L203cL.jpg?f=user_large)