Overspanningsbeveiliging in mijn netwerksetup

Pagina: 1
Acties:

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:40
Hey Tweakerts,

Omdat ik in de achtertuin een switch wil plaatsen, wil ik kijken hoe ik het best kan zorgen voor goede overspanningsbeveiliging (ik weet dat niets een directe inslag kan tegenhouden).

Mijn situatie: Op zolder staat de hoofdswitch van mijn gehele netwerk en die ondersteund PoE. Vanuit daar loopt een CAT6 kabel naar de meterkast en termineert in een wandaansluiting. Vanaf daar loopt een kort patchkabeltje naar een volgende CAT6 kabel, welke outdoorrated is. Deze loopt via de kruipruimte naar een plek bij de gevel, vrijwel direct een kastje in waar de switch in hangt. Deze wordt gevoed door PoE van de hoofdswitch. Deze voorziet de outdoor camera van een netwerkaansluiting en in de toekomst loopt van daaruit ook een kabel naar de schuur voor een accesspoint.

Mijn idee was om in de meterkast, op de plek waar de patch zit tussen CAT6 van zolder en de CAT6 naar buiten een surgeprotector te plaatsen en deze aan te sluiten op de aarde. Dat wil ik doen met deze: https://www.senetic.nl/product/GESP+POE-IN

Vervolgens wil ik in de schuur ook een surgeprotector plaatsen die de apparatuur daar moet beschermen. De switch zelf hoeft wat mij betreft niet beschermt te worden. Het gaat me echt om de apparatuur aan beide zijden.

Is dit een werkende setup? Ik doe best veel met netwerken, maar surgeprotectie is voor mij nieuw.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door gwabber op 13-08-2026 09:39 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:19

BCC

Waar verwacht je dat er een surge vandaan kan komen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:11
gwabber schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:38:
Hey Tweakerts,

Omdat ik in de achtertuin een switch wil plaatsen, wil ik kijken hoe ik het best kan zorgen voor goede overspanningsbeveiliging (ik weet dat niets een directe inslag kan tegenhouden).

Mijn situatie: Op zolder staat de hoofdswitch van mijn gehele netwerk en die ondersteund PoE. Vanuit daar loopt een CAT6 kabel naar de meterkast en termineert in een wandaansluiting. Vanaf daar loopt een kort patchkabeltje naar een volgende CAT6 kabel, welke outdoorrated is. Deze loopt via de kruipruimte naar een plek bij de gevel, vrijwel direct een kastje in waar de switch in hangt. Deze wordt gevoed door PoE van de hoofdswitch. Deze voorziet de outdoor camera van een netwerkaansluiting en in de toekomst loopt van daaruit ook een kabel naar de schuur voor een accesspoint.

Mijn idee was om in de meterkast, op de plek waar de patch zit tussen CAT6 van zolder en de CAT6 naar buiten een surgeprotector te plaatsen en deze aan te sluiten op de aarde. Dat wil ik doen met deze: https://www.senetic.nl/product/GESP+POE-IN

Vervolgens wil ik in de schuur ook een surgeprotector plaatsen die de apparatuur daar moet beschermen. De switch zelf hoeft wat mij betreft niet beschermt te worden. Het gaat me echt om de apparatuur aan beide zijden.

Is dit een werkende setup? Ik doe best veel met netwerken, maar surgeprotectie is voor mij nieuw.

Alvast bedankt!
Als je echt een scheiding wil maken tussen de 2 switches kun je het best ergens FO tussen de twee gebruiken.

• gwabber
BCC schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:43:
Waar verwacht je dat er een surge vandaan kan komen?
Van bijv. een directe blikseminslag? Of is deze kans heel klein?

[ Voor 7% gewijzigd door gwabber op 13-08-2026 09:47 ]

• gwabber
saaltink schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:44:
[...]

Als je echt een scheiding wil maken tussen de 2 switches kun je het best ergens FO tussen de twee gebruiken.
dat zou idd de ideale situatie zijn, maar dan moet ik met erg veel adaptertjes gaan werken

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:19

BCC

Voor een Directe blikseminslag gaat dat groene kabeltje je niet redden. Als je bang bent dat via de kabels door de grond er iets je huis binnenkomt, zou ik idd twee mediaconverters kopen met 10cm glas ertussen en een extra switchje (wat saaltink ook al zegt)

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 13-08-2026 09:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• gwabber
BCC schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:50:
Voor een Directe blikseminslag gaat dat groene kabeltje je niet redden. Als je bang bent dat via de kabels door de grond er iets je huis binnenkomt, zou ik idd twee mediaconverters kopen met 10cm glas ertussen en een extra switchje (wat saaltink ook al zegt)
Sorry, ik bedoelde "indirect". Ik maak me inderdaad geen illusies over een directe inslag. Dat ga ik daar niet mee tegenhouden.

en als ikd at zou doen met 2 mediaconverters, dan gewoon in de meterkast plaatsen op de plek waar ik eigenlijk de overspanningsbeveiliger had gepland?

[ Voor 13% gewijzigd door gwabber op 13-08-2026 09:52 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:58

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Eerlijk gezegd zou ik me de moeite besparen, niet omdat het geen realistische situatie is maar meer voor de kosten/baten analyse. Tuurlijk kun je media converters (UTP/Glas) gebruiken maar alsnog garandeert dat niks. Je geeft geld uit aan 2 mediaconverters (wellicht nog optics) je POE werkt niet meer dus je moet in je schuur dan voeding verzorgen voor de switches/camera's. Als het niet "mission critical" is zou ik het lekker zo laten, gaat het stuk koop een nieuwe switch van €30 en een nieuwe camera van €?? Ik heb in mijn 20 jaar (professionele) IT carriere slecht 1x meegemaakt dat poorten van toentertijd peperdure HP switches stuk zijn gegaan (1 poort aan elke kant, 2 in totaal). Zelfs dit was binnen 20 min weer online naar het ompatchen en herconfigureren van wat VLANS. Ik zeg niet dat het nooit kan gebeuren maar meer dat het wellicht geen situatie is om heel veel rekening mee te houden zeker als het niet uitmaakt als iets 1 of 2 dagen niet werkt.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:23
gwabber schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:38:
Heb je al iets voor de stroomvoorziening?
Ook die kabels gaan door de grond en daar kan een hoge spanning op komen blikseminslag.

Twee mediaconverters direct naast elkaar biedt imho geen oplossing: hoge spanning die van de CAT6 kabel naar binnen komt kan zich via de stroomadapter van de mediaconverter verder verspreiden.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
Net zoals andere twijfel ik ook over echte bescherming die je krijgt en of dat de moeite waard is.
Ik zie ze in veel omgevingen het vooral geplaatst worden als "cover your ass"-oplossing. Om zo bij een blikseminslag in elk geval te kunnen zeggen "We hebben er alles aan gedaan om schade te voorkomen, want er zat overspanningsbeveiliging in het circuit".

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:04

Yariva

Power to the people!

Tja ik ben bezig met een grote verbouwing:
  • Warmteterugwin-installatie kost niet niks
  • 2 Airco buitenunits
  • 1 Warmtepomp
  • 1 NAS met 3x 18TB schijven (een halve nier tegenwoordig)
  • Flink wat netwerk apparatuur dat ook richting de 1K gaat.
  • Verschillende slimme sensoren en aansturingen, al met al ook snel richting de 2K
  • Nieuwe keuken apparatuur
Kortom: kijk eens breder dan enkel het netwerk / de NAS. De totale inboedel is nu al serieus veel geld waard. Dan kan je zo'n overspanningsbeveiliging inderdaad zien als "verzekering". Of hij technisch schade zal beperken hoop je dan op. Maar net zoals een brandverzekering: voorkomen is beter dan genezen. En je hoopt dat de netbeheerder geen fouten maakt met schakelen, geen blikseminslag etc. Maar het zijn factoren die je niet in de hand heb.

Ik zou dit zeker niet regelen enkel voor een netwerk setup. Daar is persoonlijk voor mij de kosten / baten analyse niet goed genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 13-08-2026 10:55 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:56
Yariva schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:55:
  • 2 Airco buitenunits
  • 1 Warmtepomp
  • Verschillende slimme sensoren en aansturingen, al met al ook snel richting de 2K
Kortom: kijk eens breder dan enkel het netwerk / de NAS. De totale inboedel is nu al serieus veel geld waard. Dan kan je zo'n overspanningsbeveiliging inderdaad zien als "verzekering". Of hij technisch schade zal beperken hoop je dan op. Maar net zoals een brandverzekering: voorkomen is beter dan genezen. En je hoopt dat de netbeheerder geen fouten maakt met schakelen, geen blikseminslag etc. Maar het zijn factoren die je niet in de hand heb.

Ik zou dit zeker niet regelen enkel voor een netwerk setup. Daar is persoonlijk voor mij de kosten / baten analyse niet goed genoeg.
Ik zou lekker een inboedelverzekering afsluiten voor die minieme kans dat zoiets gebeurd.

En als je dan iets tegen bliksem wil doen zou ik je adviseren een blinksemafleider op je schoorsteen en dak te zetten. Dat heeft een stuk meer effect en kost ook de wereld niet. Evt aangevuld met een overspanningsbeveiliging in de meterkast.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Tillumen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Ik zou lekker een inboedelverzekering afsluiten voor die minieme kans dat zoiets gebeurd. En als je dan iets tegen bliksem wil doen zou ik je adviseren een blinksemafleider op je schoorsteen en dak te zetten. Dat heeft een stuk meer effect en kost ook de wereld niet.
Een inboedel verzekering zou ik sowieso aanraden ;)

Maar voordat die iets uitkeert, je al je apparatuur heb vervangen, een tijd zonder verwarming zit etc. etc. is een "verzekering" van 150 euro met 2 tientjes aan bekabeling en 30 euro aan een extra kast bij plaatsen in de meterkast het einde van de wereld niet. Ook al is de kans heel klein.

Maar dat is het verschil dan ook voor OP: je kan prima een tijdje zonder netwerk apparatuur door. 4G aanzetten en dooorrr. En je moet in mijn optiek ook prima kunnen werken zonder eigen NAS. Backups naar de cloud om het risico van dataverlies met overspanning te mitigeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Yariva op 13-08-2026 11:05 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• gwabber
Dank voor de inzichten allemaal!

Nu ik dit zo lees heeft het denk ik weinig toegevoegde waarde om overspanningsbeveiliging toe te voegen aan mn setup.

Er ligt idd al 230 onder de grond naar de schuur toe, daar kan het net zo goed op inslaan. Ik leg de kabels gewoon neer. Een nieuwe switch zijn idd de kosten niet!

Mocht ik wat toevoegen, dan wordt het zo'n surgeprotector aan de binnenkant. Die paar tientjes zijn te overzien.

[ Voor 15% gewijzigd door gwabber op 13-08-2026 11:38 ]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:58

MasterL

FredvZ schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Heb je al iets voor de stroomvoorziening?
Ook die kabels gaan door de grond en daar kan een hoge spanning op komen blikseminslag.

Twee mediaconverters direct naast elkaar biedt imho geen oplossing: hoge spanning die van de CAT6 kabel naar binnen komt kan zich via de stroomadapter van de mediaconverter verder verspreiden.
Nee maar dat is niet de vraag, er gaat geen differentieel verschil ontstaan tussen de mediaconverters omdat deze verbonden zijn met glasvezel, een isolator. We moeten niet vergeten dat (koperen) kabels in feite antennes zijn. Ik denk dat TS horror verhalen heeft gelezen over hoe onweer alle apparatuur kapot heeft gemaakt. En ja dit kan gebeuren, nogmaals kabels zijn antennes en als deze een groot inductieveld oppikken komt er wellicht een grote spanning te staan op de netwerkpoorten. Onweer genereert een groot elektromagnetisch veld dus ja. Maar is de apparatuur het waard om te beschermen? Een goedkope switch (of 2) en een camera? ik denk het niet.
Yariva schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:55:
  • 2 Airco buitenunits
  • 1 Warmtepomp

Maar dit is een andere situatie, Jij hebt het over overspanning op je elektrotechnische infrastructuur waar TS het heeft op overspanning/inductie op zijn netwerk infrastructuur.
Ik persoonlijk denk niet dat inductie op de netwerk infrastructuur (lees UTP) ervoor zorgt dat je warmtepomp kapot gaat bijvoorbeeld. Een switch of apparaten direct verbonden met deze UTP, ja uiteraard. Er is geen directe inslag nodig om een groot elektromagnetisch veld te genereren en daarbij apparaten/kabels in de buurt te beschadigen (inductie) dit kan natuurlijk gebeuren in "alle" kabels behalve glas natuurlijk.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ah ja ik heb hem iets breder getrokken. Naar mijn weten prikt mijn oven inderdaad niet in op mijn 8 poorts switch :+

En inderdaad, dan val je terug naar glas / optische bekabeling om iets van een scheiding te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Yariva op 13-08-2026 11:54 ]

• FredvZ
MasterL schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:46:
Nee maar dat is niet de vraag, er gaat geen differentieel verschil ontstaan tussen de mediaconverters omdat deze verbonden zijn met glasvezel, een isolator.
Zoals ik het lees wil TS de mediaconverters beiden in de meterkast zetten met een kort kabeltje er tussen.

Via de fiber zijn de mediaconverters dan idd gescheiden, via het stroomnet niet. Dus eventuele spanning die de cat6 kabel buitenshuis oppikt kan via de de stroomadapter van de mediaconverter nog steeds in huis schade aanbrengen.

Als TS wil voorkomen dat zijn netwerkkabels buitenhuis spanning oppikken zijn zowel in de meterkast als in de schuur een mediaconverter nodig, met daartussen een fiber.
Dit is echter geen volledige bescherming, aangezien de stroomkabel tussen de schuur en de meterkast net zo goed een hoge spanning kan oppikken buitenshuis.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:13

TheVMaster

Moderator WOS
Tillumen schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Ik zou lekker een inboedelverzekering afsluiten voor die minieme kans dat zoiets gebeurd.

En als je dan iets tegen bliksem wil doen zou ik je adviseren een blinksemafleider op je schoorsteen en dak te zetten. Dat heeft een stuk meer effect en kost ook de wereld niet. Evt aangevuld met een overspanningsbeveiliging in de meterkast.
Volgens mij valt dat gewoon onder de opstalverzekering? Bij ons tenminste wel, 2 mnd terug blikseminslag gehad en de WP dus kapot. Buren hadden totaal voor kleine 30k schade (WP, robotmaaier, wasmachine, kookplaat, etc).

Maar goed, een overspanningsbeveiliging is leuk natuurlijk. De kans dat de bliksem inslaat is best heel erg klein en dan helpt zo'n 'goedkope' oplossing vaak ook niet heb ik gelezen.

Zorgen dat je verzekerd bent is in die gevallen veel fijner, dan wordt het gewoon opgelost.

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• gwabber
Yariva schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:53:
Ah ja ik heb hem iets breder getrokken. Naar mijn weten prikt mijn oven inderdaad niet in op mijn 8 poorts switch :+

En inderdaad, dan val je terug naar glas / optische bekabeling om iets van een scheiding te maken.
Ik wilde mijn magnetronmaaltijd anders uploaden naar mijn bord :+
Pagina: 1