Verschillende adviezen vloer/bodemisolatie houten vloer (asb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• benjamin19
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 08:00
Beste Tweakers,

​Onlangs hebben wij een woning gekocht (twee-onder-een-kap uit 1963) met een klein bouwdepot voor verduurzaming. Hiervan hebben we inmiddels alle ramen laten vervangen door HR++ glas. De volgende stap is de vloer/kruipruimte. Ik heb inmiddels meerdere isolatiebedrijven over de vloer gehad, maar helaas spreekt iedereen elkaar tegen en krijg ik erg wisselende adviezen.

De huidige situatie:
  • Constructie vloer: Volledig houten balklaag, afgewerkt met nieuwe OSB-platen en verlijmd plak-PVC.
  • Kruipruimte deel 1 (hoofdhuis, '63): Ongeveer 60 cm hoog. Onderin ligt een soort van betonlaag. Er is een doorgang van 58 \times 58\text{ cm} waar een asbest rioolbuis voor langs loopt.
  • Kruipruimte deel 2 (aanbouw uit 2002): Ruim 1 meter diep, maar heeft een vochtige zandbodem.
De adviezen/offertes tot nu toe:
  • Bedrijf A: Heeft de klus afgezegd omdat ze niet langs de asbest rioolbuis willen kruipen (begrijpelijk).
  • Bedrijf B: Kwam met een offerte van € 3.780,- voor gespoten schuim/PUR. Deze heb ik afgezegd vanwege de zeer hoge prijs, maar ook omdat ik twijfels heb bij het dichtspuiten van een houten balklaag (risico op opgesloten vocht/houtrot).
  • Bedrijf C: Adviseert om door het hele huis een laag van 25 cm EPS-korrels in te blazen voor € 1.490,-. Ze gaven hierbij aan dat de ventilatieroosters dan dicht kunnen en dat schimmel op het zand in de aanbouw hiermee opgelost is.
Mijn twijfels:
  1. Rendement & Comfort: Met EPS-korrels (bodemisolatie) isoleer ik de bodem, maar blijft de luchtlaag onder mijn houten vloer koel. De geclaimde Rd-waarde van 6,63 lijkt erg theoretisch (gebaseerd op een afgesloten ruimte). Los ik hiermee de koude vloer wel op?
  2. Ventilatie & Hout: Is het dichtmaken van de ventilatieroosters niet gevaarlijk voor vochtophoping tegen de houten balken en de opbouw van radongas?
  3. Toegankelijkheid: Als er ooit een leiding of afvoer vervangen moet worden, lig je door een dikke laag losse korrels te spitten.
​Ik zoek een oplossing die het vocht op de zandbodem aanpakt, de houten vloer/balken gezond houdt (dampopen), warmtecomfort biedt én praktisch uitvoerbaar is rondom de asbestbuis.

​Wie heeft de gouden tip of ervaring met een vergelijkbare situatie?

​Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Geen Pur/ Icyene, dat hebben de vorige bewoners hier onder de houten vloeren laten spuiten. Bovenop ligt een laminaatvloer met zo'n 'plastic' ondervloer waardoor het hout volledig is opgesloten. Hout is nu continu vochtig en moet op termijn volledig vervangen worden.

Gezien de PVC vloer zul je naar onder toe sowieso damp open moeten blijven.
Een van de weinige opties is dan wol/vezel isolatie tussen de balken, dan blijft de kruipruimte geventileerd en heb je de voeten warmer.

www.elecdev.nl

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:49
benjamin19 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:40:
​Ik zoek een oplossing die het vocht op de zandbodem aanpakt, de houten vloer/balken gezond houdt (dampopen), warmtecomfort biedt én praktisch uitvoerbaar is rondom de asbestbuis.
Volgens mij blijft dan alleen isoleren met een dampopen materiaal (steenwol/glaswol bijvoorbeeld) met een dampopen folie eronder over. Daarnaast zou ik dan ook een bodemfolie toepassen tegen het vocht. Kruipruimte zeker geventileerd houden.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 15-08-2026 21:28 ]

...

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
folie op de bodem van de aanbouw lost vocht op. onderzijde vloer isoleren met steenwol.
in principe hoeft je de kruipruimte niet te ventileren als er geen vocht is. maar als er gewoon isolatie tegen de onderzijde van de vloer zit is het natuurlijk prima om je kruipruimte wel te ventileren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bedrijf C: Ze gaven hierbij aan dat de ventilatieroosters dan dicht kunnen en dat schimmel op het zand in de aanbouw hiermee opgelost is.
Zoals anderen ook al schrijven is het zeker geen goed plan om ventilatieroosters bij houten vloeren af te sluiten. Er moet altijd een trek zijn zodat het hout kan drogen, dus heel vreemd dat dat bedrijf dat aangeraden heeft.

Zou ook zoals anderen al schrijven ademende folie tegen de onderkant van de vloer doen en isolatieplaten tussen de balken.