Beste Tweakers,
Onlangs hebben wij een woning gekocht (twee-onder-een-kap uit 1963) met een klein bouwdepot voor verduurzaming. Hiervan hebben we inmiddels alle ramen laten vervangen door HR++ glas. De volgende stap is de vloer/kruipruimte. Ik heb inmiddels meerdere isolatiebedrijven over de vloer gehad, maar helaas spreekt iedereen elkaar tegen en krijg ik erg wisselende adviezen.
De huidige situatie:
Wie heeft de gouden tip of ervaring met een vergelijkbare situatie?
Alvast enorm bedankt voor het meedenken!
Onlangs hebben wij een woning gekocht (twee-onder-een-kap uit 1963) met een klein bouwdepot voor verduurzaming. Hiervan hebben we inmiddels alle ramen laten vervangen door HR++ glas. De volgende stap is de vloer/kruipruimte. Ik heb inmiddels meerdere isolatiebedrijven over de vloer gehad, maar helaas spreekt iedereen elkaar tegen en krijg ik erg wisselende adviezen.
De huidige situatie:
- Constructie vloer: Volledig houten balklaag, afgewerkt met nieuwe OSB-platen en verlijmd plak-PVC.
- Kruipruimte deel 1 (hoofdhuis, '63): Ongeveer 60 cm hoog. Onderin ligt een soort van betonlaag. Er is een doorgang van 58 \times 58\text{ cm} waar een asbest rioolbuis voor langs loopt.
- Kruipruimte deel 2 (aanbouw uit 2002): Ruim 1 meter diep, maar heeft een vochtige zandbodem.
- Bedrijf A: Heeft de klus afgezegd omdat ze niet langs de asbest rioolbuis willen kruipen (begrijpelijk).
- Bedrijf B: Kwam met een offerte van € 3.780,- voor gespoten schuim/PUR. Deze heb ik afgezegd vanwege de zeer hoge prijs, maar ook omdat ik twijfels heb bij het dichtspuiten van een houten balklaag (risico op opgesloten vocht/houtrot).
- Bedrijf C: Adviseert om door het hele huis een laag van 25 cm EPS-korrels in te blazen voor € 1.490,-. Ze gaven hierbij aan dat de ventilatieroosters dan dicht kunnen en dat schimmel op het zand in de aanbouw hiermee opgelost is.
- Rendement & Comfort: Met EPS-korrels (bodemisolatie) isoleer ik de bodem, maar blijft de luchtlaag onder mijn houten vloer koel. De geclaimde Rd-waarde van 6,63 lijkt erg theoretisch (gebaseerd op een afgesloten ruimte). Los ik hiermee de koude vloer wel op?
- Ventilatie & Hout: Is het dichtmaken van de ventilatieroosters niet gevaarlijk voor vochtophoping tegen de houten balken en de opbouw van radongas?
- Toegankelijkheid: Als er ooit een leiding of afvoer vervangen moet worden, lig je door een dikke laag losse korrels te spitten.
Wie heeft de gouden tip of ervaring met een vergelijkbare situatie?
Alvast enorm bedankt voor het meedenken!