AM4 en GPU upgrade voor game en AI experimenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:57
Mijn huidige pc:
AMD Ryzen 3700X
MSI B550-A Pro moederbord
32 GB werkgeheugen (3200)
AMD RX5700 XT Videokaart (8GB)

Koeler: Scythe Mugen 5 Rev.B SCMG-5100 (past deze nog?)
Voeding: Corsair RM650

Wat is het doel?

Ik wil mijn computer, nu 6 jaar oud, nog een flinke upgrade geven zodat deze nog een aantal jaar mee kan gaan. Zodat ik de volgende overstap pas hoef te maken als de geheugenprijzen weer wat genormaliseerd zijn. Ik wil een merkbaar betere pc krijgen.

Wat doe ik ermee?

Naast simpel officewerk en een beetje photoshoppen etc, heb ik de kracht van de computer vooral nodig voor gamen en wil ik wat gaan spelen met lokale LLM..

Gamen doe ik op een 34 inch ultrawide scherm. Ik speel eigenlijk vooral twee soorten games: racegames (nu: F1 2025) en strategie games (nu: Anno 117).

Verder wil ik dus een beetje gaan experimenteren met lokale LLM. Niets heel spannends, maar wil mijn mogelijkheden een beetje ruim houden, waardoor Nvidia een betere keuze lijkt.

Mijn idee
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Tray€ 154,-€ 154,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB OC Edition€ 679,-€ 679,-
1Interne ssd'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB€ 249,-€ 249,-
Totaal€ 1.082,-
Een zuinige betaalbare processor. Alternatieven genoeg. Van de 5800X tot de 5800X3D. Tja, die eerste is 50 euro duurder, de tweede is 2x zo duur. En volgens mij alleen in gamen echt beter. Wat is wijsheid? Ook gezien mijn voeding, de 5700X gaat ie vast prima draaien (zelfde TDP als mijn) , maar geldt dat ook voor de twee duurdere processors in combinatie met de gekozen videokaart? Ze kunnen wel op mijn moederbord.

De videokaart is niet de krachtigste, maar hij heeft 16 GB geheugen en is vast een stuk sneller dan de AMD kaart die ik nu heb.

De SSD is maar een keuze. Mijn huidige SSD is maar 1 TB en raakt vol. Er moet er dus 1 bij. Of dit nu een 2 TB of 1 TB wordt, dat boeit verder niet zoveel.

Budget is redelijk flexibel, maar ik vind een videokaart van boven de 1000 euro echt te gek worden. Plus dat er dan meteen een voeding bij komt, de PCI-e x16 4.0 misschien weer een beperking gaat zijn...

Mijn vragen

Maak ik denkfouten? Heeft iemand een mening over de keuzes?

Beste antwoord (via Romborum op 19-08-2026 10:19)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Een 5070 Ti zou ik dan inderdaad voor gaan als dat beter voelt. RX 9070 XT kan ook echt prima, maar de 5070 Ti is een beduidend sterkere kaart voor AI dan de 5060 Ti vanwege de cuda cores, dus die zou ik iig sowieso niet kiezen. Ram upgrade heb je op zich niet nodig, het uitgangspunt is sowieso dat je zo veel mogelijk VRAM wil gebruiken en zo weinig mogelijk ddr. En helemaal voor ram geldt dat je het altijd later nog een keer kan doen als je met docker

Enige waarover ik wat twijfel is de voeding, je kan het zeker proberen maar bij vage problemen is een uitvoering: Chieftec Vega 750 watt ook niet het eind van de wereld.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-08-2026 14:39 ]

Alle reacties

• Game_overrr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:09
Volgens mij kun je voor miniem extra bedrag ook gaan voor een 9070XT, welke veel sneller is.

• Romborum
Dat is geen nvidia, en heeft dus geen cuda, ik besef dat de 9070xt voor gamen sneller is

• Game_overrr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:09
En wat maakt dat uit? Ook voor LLM gaat het met name of jij genoeg geheugen hebt om ea te draaien. Als je primaire doel gamen is zou ik sowieso voor de 9070XT gaan omdat je gewoonweg veel meer performance voor het zelfde geld hebt: RTX5060TI -> RTX5070 -> RTX 5070ti = 9070XT

• DeNachtwacht
  • Niet online
Je idee is prima en gaat top werken, ik heb zelf ook een AM4 set. Ik zit iets meer richting content creation (blender enz.) dus dan is een R9 5950 de CPU to go, maar juist bij een spel als Anno 117, dat ik ook heb, zie ik dat de FPS ook wel wat minder zou dippen als ik een 5800X3D zou hebben. Ik zou in jouw geval dat dus ook overwegen, ook omdat je andere game óók best CPU intensief is. Als je nog even wacht met de SSD en voor de iets goedkopere MSI 5060 Ti 16GB gaat (€629) zit je in totaal met de 5800X3D ook nog steeds onder de €1000. Vergeet niet de koeler: uitvoering: Arctic Freezer 36

Je haalt dan wel een stuk meer uit de upgrade denk ik.

• Romborum
Nee, ik doe deze upgrade niet specifiek voor gamen. Ik doe de upgrade om de levensduur van mijn computer te verlengen en beter geschikt te maken voor het draaien LLD AI.

Die 1000 euro was puur voor een videokaart. Dat vind ik te gek worden. Dus daarom is qua nvidia alleen de 5060Ti een optie. De goedkopere MSI is een goede tip. Al zijn dit deels dagprijzen natuurlijk.

Tja, processor blijft een moeilijke keuze. De 5800X3D is de beste processor voor gamen. De 5800X/5700X presteren buiten gamen om vaak gelijkwaardig. Ik ga er nog even over slapen of ik het waard vind om 350 ipv 150 euro in dit oude systeem te steken. Feitelijk is de X3D net iets te duur voor wat je ervoor terug krijgt. De 5700X of 5800X hebben de beste prijs/kwaliteitverhouding. Op de lange termijn als de 5700X waardeloos traag wordt, dan is de 5800X3D waarschijnlijk net zo waardeloos.

Qua koeler denk ik dat mijn mugen 5 rev b het wel gaat redden:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/18mx7tg/scythe_mugen_5_revb_how_does_it_compare_with_the/

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ja, dat moet idd goedkomen. Ik zou zelf in jouw geval denk ik gaan voor:

- de 5800X3D puur omdat je twee CPU intensieve games doet en de levensduur vd pc te upgraden. Een 3700X is al een best capabele CPU, met 5800X3D heb je weer echt een boost, maar zeker de 5700X is een marginale upgrade t.o.v. wat je al hebt.

- De RX 9070 XT GPU. AMD's AI support wordt ook steeds beter, de vraag is natuurlijk wat voor soort AI wil je doen (film? plaatjes? tekst?) maar over het algemeen is de AMD support tegenwoordig ook best op orde en wordt ook steeds beter. Voor €720 is een 9070 XT echt een fors stuk sneller in gaming dan de 5060 Ti, en zelfs in AI kan hij beter zijn als je alles goed hebt ingesteld / drivers etc goed werken.

Dat dat laatste wat lastiger kan zijn klopt, maar als je het toch meer casual gaat doen zou ik dit tweaken gewoon zien als onderdeel van het leren. Puur allround is de 9070 XT simpelweg een veel betere kaart.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Grappig, ik heb hier bijna hetzelfde systeem; 3700x MSI B450- A pro max en de Gigabyte 5060 Ti
Maar dan uitsluitend voor AI en omdat ik niet game voldoet die 3700x nog
En ik moet zeggen dat het mij prima bevalt.

AI: claude / copilot / RTX 5060ti / RTX 5090

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ja precies, 3700X is nog best een capabele processor en voor AI taken heb je aan die CPU sowieso niet veel (bepaalde taken gebeuren er soms wel op maar echt spannend is dat niet).

Is ook nog een optie. Het nu gewoon bij alleen een 5070 Ti houden. Tweedehands zijn die onder de €1000 ook nog wel te vinden op de V&A. CPU kun je ook later altijd nog eens doen.

• Romborum
Vishari Beduk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:30:
Grappig, ik heb hier bijna hetzelfde systeem; 3700x MSI B450- A pro max en de Gigabyte 5060 Ti
Maar dan uitsluitend voor AI en omdat ik niet game voldoet die 3700x nog
En ik moet zeggen dat het mij prima bevalt.
En werkt het een beetje prettig, kan je voldoende met de AI? Of merk je al snel dat het onwerkbaar traag wordt?

Ik vind het nog best een alternatief om eerst de videokaart te doen en dan nog even af te wachten wat de 5800X3D gaat doen. Nu is de prijs nog hoog omdat veel mensen om die processor vroegen. Het is niet dat ik nu erge problemen ervaar met gamen. Wat dat betreft hoef ik helemaal niet te upgraden.

Die videokaart van +-1100 euro, ik vind dat best absurd veel geld. Plus een nieuwe voeding van 150 = 1250 euro. De kans dat dan mijn CPU in gamen de bottleneck wordt is vrij groot. Dus dan ben ik al 1600 euro kwijt. Zonder de SSD. Dat heeft de hele computer oorspronkelijk gekost, denk ik :D
Ik begon zonder SSD met een upgrade van 830 euro, dat is de helft.... Het is niet dat ik het niet kan betalen, de vraag is vooral of ik het genoeg tijd heb om het voldoende te gaan gebruiken om het waard te laten zijn. In de afgelopen jaren heb ik jaren gehad waarin gewoon nul tijd voor gamen had. Tegelijk is de 5070 Ti wel een stuk beter geschikt voor AI en gamen. Nou ja, even over slapen...

In elk geval al; bedankt voor alle ideeen!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Romborum schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:57:
[...]

En werkt het een beetje prettig, kan je voldoende met de AI? Of merk je al snel dat het onwerkbaar traag wordt?
Even mijn eigen tekst uit een ander topic copy&pasten
"Vervolgens kan ik met ComfyUI images genereren met SDXL, Krea 2 en FLUX Dev, video's met LTX 2
En met LM Studio en Qwen3.6-35B-A3B-GGUF kan vibe coden.
Dankzij Blackwell architecture kan ik meeliften met de nieuwste optimalisaties. En dankzij CUDA werkt alles 'out of the box'"

• DeNachtwacht
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:17:
[...]

Even mijn eigen tekst uit een ander topic copy&pasten
"Vervolgens kan ik met ComfyUI images genereren met SDXL, Krea 2 en FLUX Dev, video's met LTX 2
En met LM Studio en Qwen3.6-35B-A3B-GGUF kan vibe coden.
Dankzij Blackwell architecture kan ik meeliften met de nieuwste optimalisaties. En dankzij CUDA werkt alles 'out of the box'"
Je hebt toch wel een ietwat rooskleurig beeld denk ik, de blackwell optimalisaties zitten deels in gebruik van nvfp/int convrot bestandsformaten etc, en die zijn sowieso al niet altijd beschikbaar, zeker als modellen net uit zijn zijn die formaten er nog niet altijd meteen. Maar daarnaast krijg je de optimalisaties alleen helemaal rond als je Sage, Flash en Triton goed installeert en configureert en juist die hebben steeds de neiging bij elke ComfyUI te breken en/of nieuwe versies te hebben. En installatie daarvan is echt best nog even puzzelen vaak. Triton doet het sinds de komst van triton-windows bij mij op een RTX5090 vrij stabiel goed, maar de andere twee blijft toch echt tweaken en werken regelmatig ook niet (omdat de workflow het niet ondersteunt etc).

Ook een AMD GPU werkt al sinds vorig jaar "out of the box" met ComfyUI, en het is waar dat er minder optimalisaties zijn, maar de extra kracht van een RX 9070 XT t.o.v. een 5060 Ti is ook wat waard en bovendien wordt ROCm support ook steeds beter.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-08-2026 08:41 ]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

"Sage, Flash en Triton" Ik moest even googlen, had er serieus nog helemaal nooit van gehoord. Dat is dus het nadeel dat de ontwikkelingen in de AI zo hard gaan dat je bijna een uur kwijt bent per dag om nog bij te blijven. :X
@DeNachtwacht ik ga niet beweren dat de 5060 beter is dan wat dan ook, of dat topicstarter deze kaart 'moet' kopen. Ik geef alleen mijn ervaring dat deze kaart mij 100% is mee gevallen en dat het eigenlijk hetzelfde kan als mijn 5090 maar dan wat langzamer (en minder hitte).

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Vishari Beduk mijn punt was dus dat er heel veel gecopypasted wordt op fora/reddit dat blackwell veel sneller / out of the box beter is dankzij cuda, maar ik heb dus ook vrij lang niet geweten dat dit pas het geval is als je
a) geoptimaliseerde formaten als nvfp en int8 convrot download
b) triton, sage en/of flash goed instelt (afhankelijk van het type AI wat je ermee wil doen).

Dus die verschillen nvdia/amd zijn helemaal niet zo groot tot je beide voor je nvidia kaart hebt ingesteld.

Triton, sage en flash zijn ook echt niet van de laatste maand. Sinds eind 2024 zijn er al mensen die het in ComfyUI werkend hadden, maar idd weten veel mensen helemaal niet dat dit kan (ikzelf ook pas eind 2025 achter gekomen). Maar pas hiermee heb je vaak echt die 20-30% extra performanceboost die schreeuwend door nvidia/bfl/lightricks etc de wereld in worden geslingerd in de persberichten zodra een nieuw model uit is. Dus kortom, echt wel de moeite hier even voor te gaan zitten ;)

En dat is dus het ding, ook voor AMD ROCm komt deze support steeds beter op gang.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-08-2026 19:04 ]

• Romborum
Ondanks mijn topicstart en eerdere reacties begin ik langzaam toch te neigen naar de 5070 Ti zonder de processor upgrade. Hiermee krijg ik een veel snellere videokaart zoals jullie al hebben aangegeven. Ik heb berekend dat mijn voeding het normaal gesproken moet redden.

De processor stel ik uit tot ik in gamen tegen limieten aanloop, tot nu toe erger ik me er niet aan. In de LLM spelerij zal het wel zo'n vaart niet lopen. Daar maak ik me weinig zorgen over.

SSD erbij en ik kan weer een tijd vooruit.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-08 10:52
Als ik met LLM `speel', dan wordt een groot deel van mijn 64GB geheugen gebruikt. Ik zou dan daar eerder geld in steken dan in een processorupgrade (ik draai zelf met een 5700X, 64GB en een RTX 4060 TI).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Romborum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:47:
Ondanks mijn topicstart en eerdere reacties begin ik langzaam toch te neigen naar de 5070 Ti zonder de processor upgrade. Hiermee krijg ik een veel snellere videokaart zoals jullie al hebben aangegeven. Ik heb berekend dat mijn voeding het normaal gesproken moet redden.

[...]
En je negeert alle adviezen die hier voorbij zijn gekomen, want met die 5070 TI ben je toch echt zelf aan komen zetten... maargoed het is jouw systeem en jouw geld.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Romborum
MadMarky schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 01:49:
[...]

En je negeert alle adviezen die hier voorbij zijn gekomen, want met die 5070 TI ben je toch echt zelf aan komen zetten... maargoed het is jouw systeem en jouw geld.
Wat is dat nu voor een rare rant. Het is inderdaad mijn geld. Niet dat van jou.

Oja ik wil gebruik maken van docker om de boel iets beter af te schermen. Had ik nog niet gezegd.

Ik weet nu nog niet welk model ik ga kiezen. Hoe ik de boel ga configureren. Ik begin vrijwel op het nulpunt (behalve dat ik een test llama geven geïnstalleerd) . Ik heb inmiddels gelezen dat je best veel met amd videokaarten kan. Maar lees ook overal dat nvidia vaak net iets beter ondersteund wordt en/of makkelijker is. Net iets minder issues dus. Alles wat mij het iets makkelijker maakt is mooi meegenomen, want ik vind het ingewikkeld genoeg. Ben ik een jaar verder, misschien dat ik dan een andere keuze zou maken.

Geheugen: zover ik overal terug kan lezen is 32gig in combi met met 16gig vram prima in balans. Maar mocht het nodig zijn, dan kan ik natuurlijk altijd het geheugen uitbreiden. Zal dat wel in overweging nemen. Ik besef dat geheugen de komende tijd alleen nog maar duurder gaat worden.

De opmerking van nachtwacht over dat je vermoedelijk meer hebt aan een betere videokaart, dan aan een goedkopere +processor is belangrijk geweest om me aan het twijfelen te brengen. Ik ben daarna me daarop gaan inlezen en heb gezien dat net name door het snellere vram de 5070ti zo'n twee keer zo snel gaat zijn dan de 5060ti. En dan is het prijsverschil wel begrijpelijk.

Ik kan nog altijd de goedkopere 5060ti kopen, om die dan evt na een paar maanden te verkopen voor een betere, als ik vaststel dat ik het voldoende gebruik. Is nog altijd een optie tot ik daadwerkelijk bestel. Daarmee houd ik de optie open om op dat moment een gpu met >16 gig vram te kiezen. Dat ik nu never nooit ga kiezen.

Dus keuze voor nvidia is om me minder te frustreren bij het configureren /tweaken. En dan tussen goedkoop of duur. Tja dat is aan mij om te bepalen, vrees ik...

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht
  • Niet online
Een 5070 Ti zou ik dan inderdaad voor gaan als dat beter voelt. RX 9070 XT kan ook echt prima, maar de 5070 Ti is een beduidend sterkere kaart voor AI dan de 5060 Ti vanwege de cuda cores, dus die zou ik iig sowieso niet kiezen. Ram upgrade heb je op zich niet nodig, het uitgangspunt is sowieso dat je zo veel mogelijk VRAM wil gebruiken en zo weinig mogelijk ddr. En helemaal voor ram geldt dat je het altijd later nog een keer kan doen als je met docker

Enige waarover ik wat twijfel is de voeding, je kan het zeker proberen maar bij vage problemen is een uitvoering: Chieftec Vega 750 watt ook niet het eind van de wereld.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-08-2026 14:39 ]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@MadMarky Ik heb ooit in een computer winkel gewerkt en daar werd het mij wel duidelijk dat de meeste mensen helemaal geen advies willen. Ze willen gewoon heeeel graag iets kopen maar kunnen het nog niet helemaal (financieel) verantwoorden, en ze willen eigenlijk alleen maar horen dat er voldoende reden is om tot koop over te gaan. Zal hier op tweakers niet veel anders zijn.

@Romborum Het aller belangrijkste is dat je vandaag nog iets koopt. Prijzen gaan nu zo hard omhoog. Las dat een 5060 Ti al 800 dollar moet kosten :X en het wordt alleen maar erger.
Wat betreft voeding; gelijk afterburner installeren en daarmee de ergste vermogenspieken beperken. Dan met een vermogens meter controleren dat je uit de buurt blijft van max.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:49:
@MadMarky Ik heb ooit in een computer winkel gewerkt en daar werd het mij wel duidelijk dat de meeste mensen helemaal geen advies willen. Ze willen gewoon heeeel graag iets kopen maar kunnen het nog niet helemaal (financieel) verantwoorden, en ze willen eigenlijk alleen maar horen dat er voldoende reden is om tot koop over te gaan.
Haha hier zit zeker wel een kern van waarheid in, ook op Tweakers. Op zich zijn mensen best bereid hier om de mening te herzien, en natuurlijk willen de adviezen hier ook weleens uit elkaar lopen.

Maar soms heb je van die uitschieters waarin 3-4 tweakers het hier eens zijn dat optie A geen goed idee is en optie B meer performance oplevert voor hetzelfde geld, waar de adviesvrager dan toch uiteindelijk vol enthousiasme vertelt voor optie A te zijn gegaan ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Romborum schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Wat is dat nu voor een rare rant. Het is inderdaad mijn geld. Niet dat van jou.
Ik heb niet heel veel verstand van LLMs anders dan dat ik wel eens wat geklooid heb met de standaard Radeon Chat en Amuse, maar volgens mij heb je daar aan DeNachtwacht een goeie. Waar ik wel verstand van denk te hebben is prijzen en game performance.
De opmerking van nachtwacht over dat je vermoedelijk meer hebt aan een betere videokaart, dan aan een goedkopere +processor is belangrijk geweest om me aan het twijfelen te brengen. Ik ben daarna me daarop gaan inlezen en heb gezien dat net name door het snellere vram de 5070ti zo'n twee keer zo snel gaat zijn dan de 5060ti. En dan is het prijsverschil wel begrijpelijk.
Voor de €400-450 prijsverschil tussen een 9070XT en 5070TI heb je 32GB geheugen erbij én budget over voor een CPU upgrade. Performance in games is vergelijkbaar en (als ik DeNachtwacht moet geloven) de AI performance ook.
Als je volledig wil gaan voor gevoel(?) en vertrouwdheid moet je het alsnog zelf weten, ik volg je keuze voor die dure videokaart alleen niet.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Romborum
Ik heb niet heel veel verstand van LLMs anders dan dat ik wel eens wat geklooid heb met de standaard Radeon Chat en Amuse, maar volgens mij heb je daar aan DeNachtwacht een goeie. Waar ik wel verstand van denk te hebben is prijzen en game performance.
Leuk, maar ik vraag niet om de game performance (behalve dat ie een stuk beter moet zijn dan mijn oude)

De 5070 Ti is +- 10-20% sneller. Afhankelijk van de grootte van het model. Dat is dus maar een deel van het verhaal. Eigenlijk boeit dit mij niet echt, dat is meer een extra smoes als ik voor de duurdere ga. In de praktijk merk je dit pas als je twee configs naast elkaar laat draaien...

De 5070 Ti levert iets minder frustratie op, dat is als je goed had gelezen de voornaamste reden.

Dus:
5070 Ti:
+ sneller (tot 15-20% afhankelijk van de modelgrootte) (LLM AI)
+ zuiniger (285W vs 350W )
+ geen nieuwe voeding nodig (met voorbehoud)
+ minder configuratie-issues / cuda wordt nog altijd beter ondersteund
- 30% duurder als ik de psu meereken
- risico dat ik toch een nieuwe PSU nodig heb
- 55% duurder (zonder psu mee te rekenen)

9070X
+ goedkoper
+ meteen een upgrade van mijn voeding
- iets trager
- verbruikt meer
- nieuwe voeding nodig
- meer config issues

Discussie is wel zo'n beetje klaar. De keuze is geld vs andere zaken. Maar het is dus allemaal niet zo zwart-wit. Ik had dit niet hoeven posten, maar misschien heeft iemand er nog iets aan.

• Romborum
Nog even voor voeding: videokaart draait sinds dit weekend en zelfs een stresstest gaf geen problemen. Geeft misschien toekomstige kopers wat extra vertrouwen om het te proberen.

Vishari nog bedankt, door meteen te bestellen heb ik zo'n 150 euro 'bespaard'.
Pagina: 1