Mijn huidige pc:
AMD Ryzen 3700X
MSI B550-A Pro moederbord
32 GB werkgeheugen (3200)
AMD RX5700 XT Videokaart (8GB)
Koeler: Scythe Mugen 5 Rev.B SCMG-5100 (past deze nog?)
Voeding: Corsair RM650
Wat is het doel?
Ik wil mijn computer, nu 6 jaar oud, nog een flinke upgrade geven zodat deze nog een aantal jaar mee kan gaan. Zodat ik de volgende overstap pas hoef te maken als de geheugenprijzen weer wat genormaliseerd zijn. Ik wil een merkbaar betere pc krijgen.
Wat doe ik ermee?
Naast simpel officewerk en een beetje photoshoppen etc, heb ik de kracht van de computer vooral nodig voor gamen en wil ik wat gaan spelen met lokale LLM..
Gamen doe ik op een 34 inch ultrawide scherm. Ik speel eigenlijk vooral twee soorten games: racegames (nu: F1 2025) en strategie games (nu: Anno 117).
Verder wil ik dus een beetje gaan experimenteren met lokale LLM. Niets heel spannends, maar wil mijn mogelijkheden een beetje ruim houden, waardoor Nvidia een betere keuze lijkt.
Mijn idee
Een zuinige betaalbare processor. Alternatieven genoeg. Van de 5800X tot de 5800X3D. Tja, die eerste is 50 euro duurder, de tweede is 2x zo duur. En volgens mij alleen in gamen echt beter. Wat is wijsheid? Ook gezien mijn voeding, de 5700X gaat ie vast prima draaien (zelfde TDP als mijn) , maar geldt dat ook voor de twee duurdere processors in combinatie met de gekozen videokaart? Ze kunnen wel op mijn moederbord.
De videokaart is niet de krachtigste, maar hij heeft 16 GB geheugen en is vast een stuk sneller dan de AMD kaart die ik nu heb.
De SSD is maar een keuze. Mijn huidige SSD is maar 1 TB en raakt vol. Er moet er dus 1 bij. Of dit nu een 2 TB of 1 TB wordt, dat boeit verder niet zoveel.
Budget is redelijk flexibel, maar ik vind een videokaart van boven de 1000 euro echt te gek worden. Plus dat er dan meteen een voeding bij komt, de PCI-e x16 4.0 misschien weer een beperking gaat zijn...
Mijn vragen
Maak ik denkfouten? Heeft iemand een mening over de keuzes?
AMD Ryzen 3700X
MSI B550-A Pro moederbord
32 GB werkgeheugen (3200)
AMD RX5700 XT Videokaart (8GB)
Koeler: Scythe Mugen 5 Rev.B SCMG-5100 (past deze nog?)
Voeding: Corsair RM650
Wat is het doel?
Ik wil mijn computer, nu 6 jaar oud, nog een flinke upgrade geven zodat deze nog een aantal jaar mee kan gaan. Zodat ik de volgende overstap pas hoef te maken als de geheugenprijzen weer wat genormaliseerd zijn. Ik wil een merkbaar betere pc krijgen.
Wat doe ik ermee?
Naast simpel officewerk en een beetje photoshoppen etc, heb ik de kracht van de computer vooral nodig voor gamen en wil ik wat gaan spelen met lokale LLM..
Gamen doe ik op een 34 inch ultrawide scherm. Ik speel eigenlijk vooral twee soorten games: racegames (nu: F1 2025) en strategie games (nu: Anno 117).
Verder wil ik dus een beetje gaan experimenteren met lokale LLM. Niets heel spannends, maar wil mijn mogelijkheden een beetje ruim houden, waardoor Nvidia een betere keuze lijkt.
Mijn idee
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Tray | € 154,- | € 154,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB OC Edition | € 679,- | € 679,- |
| 1 | Interne ssd's | Kingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB | € 249,- | € 249,- |
| Totaal | € 1.082,- | |||
De videokaart is niet de krachtigste, maar hij heeft 16 GB geheugen en is vast een stuk sneller dan de AMD kaart die ik nu heb.
De SSD is maar een keuze. Mijn huidige SSD is maar 1 TB en raakt vol. Er moet er dus 1 bij. Of dit nu een 2 TB of 1 TB wordt, dat boeit verder niet zoveel.
Budget is redelijk flexibel, maar ik vind een videokaart van boven de 1000 euro echt te gek worden. Plus dat er dan meteen een voeding bij komt, de PCI-e x16 4.0 misschien weer een beperking gaat zijn...
Mijn vragen
Maak ik denkfouten? Heeft iemand een mening over de keuzes?