Condens slang aansluiten op hemelwater afvoer

Pagina: 1
Acties:

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:20
In januari dit jaar meerdere split unit airco's laten installeren. Tot nu toe heel tevreden maar ik loop tegen het probleem aan dat één van drie binnen units al zn condenswater in de tuin klotst...precies op het kattenluikje. Poes boos en eigenaar ook want nu begint het hout er slecht uit te zien.

Ik wil graag de condensafvoer slang (Tecnosystemi 16/18mm slang) aansluiten op de hemelwater afvoer links (80mm). Ik ben niet bang voor geurtjes, HWA en riool zijn gescheiden.

Wat zou jullie advies zijn om dit het netste te doen? Het zit in het zicht.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbSRgaAj_wBgPVL_MO5hiAksy1s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1VbmaZd0oXq0LAYNi8qlq6w.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 24% gewijzigd door WoBBeL op 12-08-2026 20:06 . Reden: foto vergeten ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:47
Ik zou kijken of je een grijs pvc pijpje vanuit de aircogoot bovenin die vergaarbak kan laten uitkomen. Het is op de foto niet goed te zien, maar wellicht kan je ook van hogeraf iets doen zodat het nog minder zichtbaar is.

Wat je ook nog kan doen is een klemzadel gebruiken. Die zet je over een gaatje in de regenpijp zodat het er netjes uitziet. Vervolgens pak je een 32mm buisje vanuit de aircogoot (of kleiner als je daar een zadel voor kan vinden) onder iets afschot richting je regenpijp. Slang erin hangen, evt. met een beetje kit en klaar.

All-electric.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
RonJ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:35:
Ik zou kijken of je een grijs pvc pijpje vanuit de aircogoot bovenin die vergaarbak kan laten uitkomen. Het is op de foto niet goed te zien, maar wellicht kan je ook van hogeraf iets doen zodat het nog minder zichtbaar is.
Hoe gaat het condens water omhoog komen?

Spel en typfouten voorbehouden

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:47
FredvZ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Hoe gaat het condens water omhoog komen?
Goed punt, dat zou dan met een pomp moeten, dat is het ook weer niet waard voor iets betere looks. Optie 2 it is dan.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 12-08-2026 21:31 ]

All-electric.

• FredvZ
  • Laatst online: 15:22
Ik zie 3 opties:
- 45 graden aftakking op de HWA met 32mm buis. Condensslang verlengen en in de 32mm buis steken (met voldoende lengte in de buis)
- HWA verplaatsen zodat die recht onder de airco buizen komt te zitten en dan een 45 graden aftakking (met s-bocht) naar de invoer richting het dak. De condensslang kan dan recht naar beneden.
- Je hangt een plantenbak onder de condensslang zondat het water een plantje kan laten groeien.

Spel en typfouten voorbehouden

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan dat eindkapje van die kabelhoog er makkelijk af? Dan eens kijken hoe dat aan de binnenkant zit. Mogelijk is het een kwestie van een gat boren aan de andere kant (en deze even dichtmaken met een rubber dop) zodat je schuin weg kunt lopen met een buisje naar de HWA.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:47

martijn v o

Certified by Enphase.

4- of je verlengd het lekwaterbuisje naar de grond en een tegel eruit en wat grind erin.

Officieel mag je condenswater niet koppelen op je HWA leiding want dan meng je VWA en HWA.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:34:
4- of je verlengd het lekwaterbuisje naar de grond en een tegel eruit en wat grind erin.

Officieel mag je condenswater niet koppelen op je HWA leiding want dan meng je VWA en HWA.
Condenswater van een airco is gewoon hemelwater (condens van de buitenlucht wat regen feitelijk ook is). Voor de condensafvoer van een droger of CV is het een ander verhaal.

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:18
pagani schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Condenswater van een airco is gewoon hemelwater (condens van de buitenlucht wat regen feitelijk ook is). Voor de condensafvoer van een droger of CV is het een ander verhaal.
Volgens mij klopt dit niet. Hemelwater is strict gedefinieerd.

@WoBBeL ik zou eerst even goed uitzoeken of dit wel mag of dat je hiermee het grondwater gaat verpesten.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:25
Het voornaamste doel is ontlasten van waterzuiveringen tijdens enorme plensbuien; Dan kan snel de keuze worden gemaakt om de HWA te laten overstorten en de VWA waar je drollen in drijven te blijven zuiveren.

Dat condenswater is demi water, kun je gewoon aansluiten op een HWA.

https://www.dyka.nl/kennis/wetgeving-omtrent-hemelwaterafvoer-in-nederland

Gwindorian's Diablo Profiel

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:49
Gwindorian schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:40:
Het voornaamste doel is ontlasten van waterzuiveringen tijdens enorme plensbuien; Dan kan snel de keuze worden gemaakt om de HWA te laten overstorten en de VWA waar je drollen in drijven te blijven zuiveren.

Dat condenswater is demi water, kun je gewoon aansluiten op een HWA.

https://www.dyka.nl/kennis/wetgeving-omtrent-hemelwaterafvoer-in-nederland
Klopt helemaal. Ben afgestudeerd in riolering en afvalwater (ja dat kan). liever op hemelwater, afvalwater schoonmaken kost vrij veel energie. Vandaar liever geen schone stromen zoals condenswater op het vuilwater.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bizar waar mensen waarde aan hechten, gewoon een 32mm pijp aftakken van de HW pijp en onder de slang uit laten komen. Het moet functioneren, een huis dient mij, ik niet het huis.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13
Wat zit er rechts van dat buisje dan, lijkt een dakje oid. Kan je dat buisje niet 20 cm langer maken, dan valt het op het dak.

En anders buisje naar links, tegen regenpijp aan, loopt t naar beneden, klaar :)

[ Voor 24% gewijzigd door matthijst op 13-08-2026 08:29 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

WoBBeL schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:06:
In januari dit jaar meerdere split unit airco's laten installeren. Tot nu toe heel tevreden maar ik loop tegen het probleem aan dat één van drie binnen units al zn condenswater in de tuin klotst...precies op het kattenluikje. Poes boos en eigenaar ook want nu begint het hout er slecht uit te zien.

Ik wil graag de condensafvoer slang (Tecnosystemi 16/18mm slang) aansluiten op de hemelwater afvoer links (80mm). Ik ben niet bang voor geurtjes, HWA en riool zijn gescheiden.

Wat zou jullie advies zijn om dit het netste te doen? Het zit in het zicht.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden :+
[Afbeelding]
simpelste is gewoon de regenpijp doorzagen, Y-stuk naar rechts met daarop een klein eindje buis met een verloopje en daar het het pijpje met een slangetje in laten druppelen.

ff snel :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxcmyWg5dS60CBkHOP-_cCju-w8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YGYrDBB0x9BSYDnqsoz1Ty6Q.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:49
Gewoonlijk wordt de condenswaterafvoer slang mee genomen met de gasleidingen naar het buitendeel op het dak, alwaar het water op het dak weg loopt, in elk binnendeel van de airco zit dan een klein pompje.
Anders een klemzadel op de HWA-buis plaatsen, wat al eerder is voorgesteld door @RonJ

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:52
Eindkap kan eraf. Gaatje in de andere kant boren zodat het buisje aan de linkse kant naar buiten komt. Dan een grijs elektro buisje monteren en die in de regenpijp uit laten komen.
Condens van een airco zijn waterdruppels gecondenseerd op de warmtewisselaar uit de omgevingslucht. We hebben het over enkele druppels per minuut niet over liters.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:34
vogelmans schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:13:
We hebben het over enkele druppels per minuut niet over liters.
Maak dat de kat wijs :+ . (sorry kon het niet laten, maar idd maar weinig water algeheel gezien)

Maar dit is volgens mij wel de manier, iid kap eraf. nieuwe aansluiting HWA maken en flex verlengen en erin hangen. Naar de bouwmartk gaan om de spullen te halen is denk ik meer werk dan het erin maken :o

[ Voor 8% gewijzigd door epicfailguy23 op 13-08-2026 09:19 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Bartjebart
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
Zit linksboven een plat dak? Waarom laat je daar het water.niet op lopen? Kwestie van iets hogerop een opening in de goot, slangetje naar buiten leiden en klaar.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bartjebart schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:07:
Zit linksboven een plat dak? Waarom laat je daar het water.niet op lopen? Kwestie van iets hogerop een opening in de goot, slangetje naar buiten leiden en klaar.
Waarschijnlijk zit de binnenunit achter de eindkap, dan moet je weer met een condenspomp aan de gang, dat wil je liever ook niet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:36

Jan2023

KISS

Haaks bochtje op dat afvoerslangetje en het water komt niet meer op het kattenluik.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Dannyx
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:09
Fraggert schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:31:
[...]

simpelste is gewoon de regenpijp doorzagen, Y-stuk naar rechts met daarop een klein eindje buis met een verloopje en daar het het pijpje met een slangetje in laten druppelen.

ff snel :

[Afbeelding]
Dit en dan niet volledig aansluiten op de airco uitgang (met verloopjes of afsluit rubbers)

En zorg dat er wat afstand zit tussen het y stuk en de uitgang van de airco (verticaal)

Houd ruimte over voor als de regenpijp verstopt zit dan niet alles van het dak de airco in gedrukt wordt.

Ooit hier mee gemaakt dat de riolering verstopt zat en tijdens een hoosbui al het water van 1 zeide van het huis in de keuken gootsteen omhoog kwam.

Met 2 pers lopen. Hozen en ondertussen de regenpijp doorgezaagd.

Om dit te voorkomen heb ik bladvanger (lager dan de gootsteen) geïnstalleerd

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:12

mjl

Ugh

Dannyx schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:09:
[...]

Dit en dan niet volledig aansluiten op de airco uitgang (met verloopjes of afsluit rubbers)

En zorg dat er wat afstand zit tussen het y stuk en de uitgang van de airco (verticaal)

Houd ruimte over voor als de regenpijp verstopt zit dan niet alles van het dak de airco in gedrukt wordt.

Ooit hier mee gemaakt dat de riolering verstopt zat en tijdens een hoosbui al het water van 1 zeide van het huis in de keuken gootsteen omhoog kwam.

Met 2 pers lopen. Hozen en ondertussen de regenpijp doorgezaagd.

Om dit te voorkomen heb ik bladvanger (lager dan de gootsteen) geïnstalleerd
Ipv een y stuk kan je ook een gat boren (bijv 32 mm) in de hwa pijp en daar een nette aansluiting op lijmen, daar zijn overzet stukken voor te krijgen (klemzadel). Daar eventueel een 45 graden bocht met nog een stukje pijp aan en je condens afvoer in laten lopen. Eventueel nog een rubber dop er op met een gat voor je condens slang.

je kan ook een regenton kopen en onderaan de HWA + condens afvoer op aansluiten, overstort weer terug de hwa in en meteen water voor je plantjes.

[ Voor 5% gewijzigd door mjl op 13-08-2026 12:53 ]

-------

• Blasterxp
  • Niet online
Ik zou ze niet dicht op elkaar aansluiten, ik zou een bladvanger in de HWA monteren, en het airco slangetje laten druppelen op dit rooster.

Als er druk ontstaat in de HWA buis kan het dan nooit de condensafvoer indrukken. Dat wil je voorkomen.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31

martjah

Appel

Het kan op veel verschillende manieren gemaakt worden. Ik het toevallig vorige week hetzelfde gedaan. Ik had nog een stuk 19mm grijze elektrabuis liggen, 19mm gat geboord in de bestaande afvoer en deze rechtstreeks op het afvoerbuisje aangesloten in het afwerkgootje. Bij mij was de aansluiting onder de grond dus ik heb het vastgekit. Het buisje, afkomstig van de airco, heb ik warmgemaakt en over de elektrabuis heen geschoven.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:52
martjah schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:13:
Het kan op veel verschillende manieren gemaakt worden. Ik het toevallig vorige week hetzelfde gedaan. Ik had nog een stuk 19mm grijze elektrabuis liggen, 19mm gat geboord in de bestaande afvoer en deze rechtstreeks op het afvoerbuisje aangesloten in het afwerkgootje. Bij mij was de aansluiting onder de grond dus ik heb het vastgekit. Het buisje, afkomstig van de airco, heb ik warmgemaakt en over de elektrabuis heen geschoven.
Precies dit. Je kunt de electrobuis ook met een grijs koppelstukje (en lijm) aan het afvoerbuisje koppelen.

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:20
Fraggert schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:31:
[...]

ff snel :

[Afbeelding]
Bedankt allemaal, ik ga voor oplossing in bovenstaande tekening. Simpelste en mooiste.

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Edho

Heeft Canon A570IS

andere vraag voor eigen topic ipv iemand anders zijn topic.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 13-08-2026 17:30 ]

Edho

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij onze units had ik dus juist dat ze het handig aangesloten hadden op de HWA maar als het flink regende kwam het geluid wat dit maakt terug naar binnen en was het zeer storend. Ze zijn toen terug gekomen en hebben direct naast de HWA dunnere afvoeren geplaatst, daarmee was het probleem opgelost. Weet dus waar je aan begint :)
Pagina: 1