Offerte aannemer mantelzorgwoning - kstn tegelzetter/stukado

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CSO1982
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 23:25
Beste ervaringsdeskundigen (hoop ik),

Wij gaan een mantelzorgwoning laten bouwen door de plaatselijke aannemer van 55 m2. Nu weet ik dat hij niet goedkoop is, maar toch schrokken we van de prijs. En dan zeker voor de onderaannemers: tegelzetter en stukadoor.

Kunnen jullie meedenken of dit redelijke prijzen zijn? Op internet zie ik de meest uiteenlopende bedragen voorbij komen, daar kan ik niet op vertrouwen. Liefst recente ervaringen.

Tegelzetter, 3,8 m2 vloer en 20 m2 wanden (voor het gemak de 2 deuren maar meegenomen). De kosten incl btw en materiaal (geen tegels) zijn € 5.200.

Stukadoor, het plafond 50 m2 spack spuiten en 85 m2 wanden sausklaar stucen (geen kleur). De kosten incl. btw en materiaal € 7.500.

Alvast bedankt voor de reactie.

Alle reacties

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
Ja dat is wel flink aan de prijs.

Heb zelf ca. 2200 euro betaald (inclusief btw) voor 6m2 vloer en 22m2 wand, exclusief materiaal (lijm, profielen, voegmiddel etc.)

Spack spuiten geen ervaring mee maar voor sausklaar stucen betaal ik 21/m2 voor wanden en 22/m2 voor plafonds, exclusief BTW. Die is voor renovatie natuurlijk 9% maar voor nieuwbouw of <2 jaar gewoon 21%, dat scheelt ook weer.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:44
Sterk afhankelijk van de tegelafmetingen. 22m2 met kleine k*ttegeltjesin patroonvorm met wanden en hoeken is een groot verschil met recht toe recht aan standaard tegels. Bij hwt laatste is het echt veel te duur, heb mijn badkamer van 6m2 vloeeoppervlak 2.5k betaalt.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:05
135m2 stuken voor 7.5k komt neer op 55 euro per m2.
Dat kun je gerust erg aan de prijs noemen :)

Nou betaal je altijd extra als je dingen via aannemer doet. Hij rekent immers ook weer marge voor hemzelf en risico opslag. De vraag is of je die aannemer hiervoor nodig hebt. Vrij simpele geisoleerde klussen. Afbouw meer in eigen beheer doen scheelt vaak aanzienlijk, maqr dan moet je wel zelf mensen gaan uitzoeken.
Vraag zelf eens een andere tegelzetter en stukadoor.

Regio Twente kan ik je wel aan laatstgenoemde helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 12-08-2026 22:49 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• CSO1982
Bedankt voor jullie reacties. Ik woon op Goeree-Overflakkee, bijna Zeeland dus.

Feitelijk is het recht toe recht aan, zowel stucwerk als tegelen. Dit zijn nog wel stelposten op de offerte, dus zegt de aannemer daar blijf je wel binnen. Maar in eerdere topics op het forum zag ik dat ik dat niet moet accepteren. Bij deze nieuwbouw zou hij geen verrassingen moeten tegenkomen en zou hij een vaste prijs moeten geven.

Dat ga ik hem dan ook vragen. Nu is het hier ons kent ons dus iemand anders vragen is soms lastig. En de tegelzetter is zijn broer. Beide kennen we overigens nog van school… maar denk dat ik toch een andere offerte voor de stukadoor ga opvragen, ook omdat we straks het woonhuis ook helemaal gaan verbouwen (met dezelfde aannnemer). En daar had ik ook een stelpost van € 15.000

[ Voor 15% gewijzigd door CSO1982 op 13-08-2026 08:50 ]

• pentaw1nz
CSO1982 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
Bedankt voor jullie reacties. Ik woon op Goeree-Overflakkee, bijna Zeeland dus.

Feitelijk is het recht toe recht aan, zowel stucwerk als tegelen. Dit zijn nog wel stelposten op de offerte, dus zegt de aannemer daar blijf je wel binnen. Maar in eerdere topics op het forum zag ik dat ik dat niet moet accepteren. Bij deze nieuwbouw zou hij geen verrassingen moeten tegenkomen en zou hij een vaste prijs moeten geven.

Dat ga ik hem dan ook vragen. Nu is het hier ons kent ons dus iemand anders vragen is soms lastig. En de tegelzetter is zijn broer. Beide kennen we overigens nog van school… maar denk dat ik toch een andere offerte voor de stukadoor ga opvragen, ook omdat we straks het woonhuis ook helemaal gaan verbouwen (met dezelfde aannnemer). En daar had ik ook een stelpost van € 15.000
Ook in Zeeland zijn er meer stukadoors en tegelzetters, dus dat lijkt me een beetje een non-argument dat je maar 1 offerte hebt.

Dus stap 1 is nog een ander vragen. Desnoods uit een dorpje iets verderop. Hoezo zou je niet mogen vergelijken als je iets duur vindt? Het is jouw huis en jouw geld, toch?

Aannemers zijn makkelijk als je 1 aanspreekpunt wilt en een grote klus aangaat.
Voor specifieke dingen of afbouw kun je doorgaans prima zelf vaklui inschakelen om (veel) geld te besparen.
Belangrijk aandachtspunt is dat je dan zelf moet kunnen inschatten of iemand kundig is.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• hugg23
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-08 16:48
Bij mijn woning renovatie (ook Goeree) heb ik €18 per m2 betaald aan de stukadoor, dat was inclusief materiaal.

Mocht je de contactgegevens willen dan kan je me een bericht sturen!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:49
Ons kent ons, vriendelijk, etc. Kan tot problemen leiden want durf je de aannemer hard aan te spreken als iets niet naar wens gaat? Heb je dan een dorp met 2 kampen (wij hebben een huis laten bouwen door een lokale aannemer)? Niet gezegd dat er een doem scenario ontstaat maar houdt daar rekening mee.

Vervolgens: Jij geeft geld uit, hij is de ontvanger. Dat is een ZAKELIJKE overeenkomst, persoonlijke relaties buiten het contract om mogen geen rol spelen. Als ie te duur is zoek je een ander, zo simpel is het. Dat gezegd hebbend: Vakmensen zijn steeds moeilijker te vinden, in kleinere gemeenschappen ons kent ons gebeuren dingen al snel in de avonden en weekenden.

Maar, misschien is dit een goeie testcase om te zien hoe het gaat, dan ben je voorbereid als je je huis gaat verbouwen...... Het gaat om JOUW geld, of zoals ik tegen de aannemer en de werklui bij mij op de bouw zei als er weer eens iets moeilijks was: "Hallo, ik ben de man met de portemonnee".

O ja, kleine aanvulling: Aannemer neemt minimaal 10% over de factuur van onderaannemers. Dat zal bij z'n broer vast niet minder zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 13-08-2026 16:53 ]

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:15
CSO1982 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
Feitelijk is het recht toe recht aan, zowel stucwerk als tegelen. Dit zijn nog wel stelposten op de offerte, dus zegt de aannemer daar blijf je wel binnen.
Stelposten zou ik nooit accepteren, het zijn vakmannen die zouden moeten weten wat ze verwachten kunnen tijdens het werk, houden rekening met eventuele tegenvallers in hun offerte. Je kunt hun vragen of ze per uur de klus doen. Ons kent ons is een lastige, waar ik ver van weg zou blijven. Heb je in je familie, kennissenkring mensen die ervaringen hebben bovengenoemde vakgebieden?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:50
Voor deze klus(sen) zijn stelposten inderdaad onacceptabel, hoeveel verrassingen kun je tegenkomen bij een kamertje tegelen of stucen? Het is niet dat er ineens een raam extra in zit of het oppervlak twee keer zo groot blijkt.

• CSO1982
Bedankt. Ik heb inmiddels wat prijzen van stukadoors opgevraagd. Die zitten rond de € 20 tot € 22 de m2. Ik weet dat de aannemer er 5% opzet, dat staat in zijn offerte.

Maar ik ga hem idd vragen om def. bedragen te noemen, op basis van wat ik hier gelezen heb. En dat ik bij de mantelzorgwoning niet akkoord ga met stelposten.

Ik heb woensdag de offerte laten zien aan een voormalig aannemer die ook veel renovatie deed. Hij vond dit ook veel te duur. Wel is dit een betrouwbare aannemer die goed werk levert. Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar ik wil geen melkkoe zijn. Zeker niet omdat er nog een verbouwing van zeker 2,5 ton eraan komt voor de “hoofdwoning”. Die hij direct na de bouw van de mantelzorgwoning gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door CSO1982 op 13-08-2026 22:14 ]

• pentaw1nz
Die 2,5 ton kan ook voor 1,5 ? Of heb je daar wel referenties en vergelijkingen

• CSO1982
Ja die 2,5ton is prijzig. Maar het is wel een forse verbouwing. Huis is begin 1972 door mijn ouders gebouwd. 0 Isolatie.

Er komt een aanbouw van 6x4, een dakkapel, 2 dakramen, vloerverwarming, hybride warmtepomp, HR +++. Beneden gaat de hele indeling op de schop. Trap nieuw/verplaatsen, wc, muren niet dragend weg, volledig nieuw elektra (en internet)en leidingen, alles strippen. 2 badkamers (vloeroppervlak 5m2). Nieuwe betonvloer in de garage etc.etc. De hele buitenkant moderniseren (cosmetisch) laten we maar even voor wat het is.

Ik ben al offertes aan het opvragen voor het strippen. Want daar staat nu 15k voor. Dat lijkt me erg veel. Want hij hoeft het asbest niet weg te halen wat in de garage, cv ruimte, badkamer en vinylvloer zit.

De loodgieter vraagt zo’n 35K voor zijn deel. Stukadoor staat hier voor 22K. Maar daarvan weet ik nu dat we daar niet mee akkoord moeten gaan. Net als de tegelzetter 12K.

Het irritante is ook dat mijn aannemer niet zelf de kunststof kozijnen wil plaatsen. Dat besteedt hij uit aan een onderaannemer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewUEadQklgYCjGJ32sZQ6vr477Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdnMyW1zmjs1k5Ietff9MP04.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vuHARdnw0BKaJJtJEZC0FNbH74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NC46Txka8mKWZoJJaXBYY8K1.jpg?f=fotoalbum_large

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:26

DIY

Bij een grootschalige renovatie met redelijke isolatie en vloerverwarming is een hybride warmtepomp een desinvestering. Gelijk voor full electric gaan. Bespaart je een cv ketel op zolder, gas/energiebelasting wat steeds duurder word en ruim €400 vastrecht per jaar. De installatie en boilervat kun je eventueel in de garage kwijt. Buitenunit (afhankelijk van de tuin) achter de garage.

[ Voor 14% gewijzigd door DIY op 15-08-2026 08:26 ]

Pagina: 1